Most neztem, 2008 vegen volt az automatiksu besorolas... bar mondjuk nekem is 2008-ban volt annyi bukas, ami a full eves befizetest nullazta, de az is csak ossz 300e koruli nagysagrend, pedig mar toke is volt. MKB.
Akkor elvileg ha atlepsz, fizikailag ugyan nem kapsz penzt, ellenben a virtualis szamladat allitolag kiegeszitik a toke + inflaciora.
Tenyleg durva a veszteseg, me'g akkor is erthetetlen, ha 2008 oszen kezdtel dolgozni, es rogton minden ment bukoba mert eletkor szerint novekedesi portfolios vagy.
Egy igen buta kérdésem lenne, előre szólok. Beléptem ma megnézni az mnyp állapotom, és ezt látom:
Egyenleg 689 697,98 Ft
Tőke 1 697 192,08 Ft
Hozam -1 007 494,10 Ft
A hozam nálam negatív előjellel nem jelent jót, pedig én arra gondoltam átlépek államiba, s talán némi pénzösszeget is kivehetek, de sajnos ezeket a pénzösszeget nem tudom értelmezni.
nekem inkább az nem stimmel jogilag, hogy az otthonmaradott fizeti a nyugdíjhozzájárulást, mint állat, és egy kumma vas állami nyugdíjra nem lesz jogosult általa. én ezt - füligstb topiktárssal ellentétben - nem bírom sehogyse jogilag korrektnek érezni.
de a politikai oladláról részemről is legyen ennyi.
"szóval ebből hogy látszik, hogy nem szerez magyarországon, de külföldön igen?"
ebből sehogy se látszik. az egyezmények konkrét szövegéből látszik. én még mindig nem bújtam át őket (lehet, nem is fogom), de onnan kell(ene), hogy látszódjon.
Átlépés, vagy maradás? Az állam (kormány) a társadalmi költségek csökkentése miatt hozza olyan helyzetbe a manyu tagokat, hogy minél kevesebb embernek érje meg maradni. Még az eljárási szabályok is ellehetetlenítik a maradást. Szerintem ez így is van jól. A manyu rendszer már régen megérett a felszámolásra.
én nem vagyok jogász, szóval a franc se tudja. azért kikerestem a közlönyből
36. § A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 2. §-a a következõ(6) bekezdéssel egészül ki:„(6) Az a személy, akia) 2011. január 31-ét követõen létesít magán-nyugdíjpénztári tagsági jogviszonyt, a jogviszony létesítésénekidõpontjától, de legkorábban 2011. december 1-jétõl kezdõdõen,b) 2011. január 31-éig kezdeményezi a magán-nyugdíjpénztári tagsági jogviszonyának fenntartását, 2011. december1-jétõl kezdõdõena társadalombiztosítási nyugdíjrendszerben további szolgálati idõt nem szerez, és az ezt követõen szerzett keresete,jövedelme a társadalombiztosítási nyugellátások megállapítása során nem vehetõ figyelembe, azonban a szociálisigazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 32/B. §-ában meghatározott feltételek szerintaz idõskorúak járadékára jogosult.”
szóval ebből hogy látszik, hogy nem szerez magyarországon, de külföldön igen?
ezt komolyan, ahányszor elolvasom, csak ez jár a fejemben: ilyen nincs, ilyet nem lehet.
mi van az AB-gal - megtámadták, gondolkodnak rajta???
Azért mondták neked a fals infót a manyu-ban, mert nem értenek hozzá. Már belinkeltem, de legyen itt mégegyszer a kormány tájékoztatása eu-s nyugdíjügyben:
Minden államközi egyezmény úgy működik, hogy nemzeti jogszabályban ki kell hirdetni. Legyen ez akár a nemzetközi "kresz", vagy a nato, eu csatlakozásunk. Utóbbiakat ráadásul népszavazással illesztettük be a hazai jogszabályok közé.
nekem végülis nem nehéz döntenem: eddig is keveset kerestem, ezután sem fogok valszeg sokat, leginkább is htb vagyok, szóval így is, úgy is marha kevés pénzről beszélünk, majd csinálok önkéteset inkább... ha a többség visszamegy, kevés az esély, hogy vissza tudja ezt egyszer valaki csinálni, ezért maradok. növeljem az esélyeket :)
(vagy elmegyek suliba, és sokat fogok keresni, de azt itten svájcban :D)
Több helyen is olvastam. Egyrészt fórumokban, másrészt az ONYF honlapján is van néhány példa felsorolva.
De tapasztalatból tudom hogy az ördög a részletekben van (egy tébés kifizetés kapcsán jártunk egyszer majdnem nagyon csúnyán és megoldáshoz is igen mélyről kellett jogszabályokat előásni), ezért is szeretném az én konkrét esetemet átbeszélni valakivel aki ért is hozzá. Ezzel párhuzamosan legkevésbé sem lennék meglepve hogy egy ügyfélszolgálaton rosszul tudják, szóval igazából még bármi lehet.
ez az "egyezmény miatt a külföldön dolgozó mégis szerezhet további szolgálati időt" gondolat egyébként tőlem jött, legalábbis itt a topikban. ezért is viselem szívemen, hogy nehogy valakit félrevezessek. :-)
te is itt olvastad, vagy valahol máshol volt az az egy napos olvasgatásod? kíváncsi lennék én is, hogy igazán szakmabeliek hogy gondolják. (nekem csak egy rokonterületről van tapasztalatom, tb-hez nem értek.)
érdekes egyébként, mert mzsprex azt írja a 453-as hsz-ében, hogy neki konkrétan a magánnyugdíjpénztár mondta (/írta), hogy bukó a magyar nyugdíj, akkor is, ha külföldön dolgozik az ember. namármost vagy ők (manyup) még nem gondoltak arra, amire én igen, vagy baromi egyszerűen: nincs is igazam. szóval igazán kíváncsi vagyok én is.
Igen, megint igazad, nem minden országgal kapcsolatban igaz ez. De ha jól tudom igaz az EU-s országokra, plusz Norvégia, Svájc, Izland, Licheinstein és még a legtöbb volt szocialista országra mint pl a volt Szovjetunió és Jugoszlávia utódállamai. Az elszámolásokat EU-s keretszabályok biztosítják, a nem EU-s országokkal pedig kétoldalú egyezmények. Megint csak 1 nap olvasgatás alapján mondom. De pont azért szeretnék beszélni valakivel akinek nem 1 napos tapasztalata van ebben hanem mondjuk 5-10 év, mert én is biztos akarok lenni benn.
igen, úgy tűnik, kb. így van, ahogy írod. de azért annyit tegyünk hozzá, hogy a második bekezdésedben emlegetett "külföld" eu ország kell hogy legyen. tehát amelyik a szociális egyezmény hatálya alá esik.
és a magam részéről még annyit tennék hozzá, hogy nem olvastam ezt a bizonyos egyezményt, tehát én nem merem száz százalékra állítani, hogy valóban szerezhető még biztosítási idő a magyarhoz az eu-ban akkor is, ha marad az ember a manyu-ban. szóval nehogy valaki rám alapozza a stratégiáját, amivel a nyugdíjas éveinek anyagi biztonságát akarja megteremteni, vagy legalábbis ne vádoljon, ha nem jön be. :-) de mindenképp így tűnik logikusnak, ez a valószínű.
ööö, még az is leeht, hogy előkeresem végre ezt az egyezményt, és megnézem. :-) (persze még ekkor se biztos, hogy meg tudom mondani a tutit. van amikor alapelvek, általános megfogalmazások a kulcsok az ilyen dolgokhoz, amit szorosan is lehet értelmezni, meg tágabban is, ha nagyon akarja, pl. a magyar állam. de az is lehet, hogy feketén-fehéren kiolvasható.)
Ennél trükkösebb a dolog. Az első fontos dolog hogy a már megszerzett jogosultságodat nem veszted el. Tehát ha eddig volt 20 szolgálati éved Mo-n (úgy emlékszem ennyi a minimum szükséges), akkor ha minden egyéb feltételt teljesítesz akkor kérheted hogy ez alapján állapítsák meg a nyugdíjadat és elmész nyugdíjba. Persze ez nagyon kevés lesz, mert normál esetben kb 40 évet kell dolgozni egy nyugdíjért, de ez a minimum. Ha nincs meg a 20 év szolgálati időd akkor szóba sem jön hogy akármilyen nyugdíjat kapjál (nem szereztél jogosultságot). Ezért van az hogy a fiatalabbak (akiknek nincs 20 évük, mint pl nekem) teljesen elvesztik az eddig az államnak befizetett összeget.
Itt jön a második trükkös rész. Magyarországon ugyan már nem szerezhetsz szolgálati időt, de külföldön még igen. Azaz ha van eddig 10 szolgálati éved Mo-n és még szerzel 30-at külföldön, akkor összesen már 40 éved van, ami alapján jogosult lennél teljes nyugdíjra Mo-on is. Mivel azonban csak 10 évig fizettél itthon járulékot azt csinálják hogy kiszámolják hogy mennyi lenne a nyugdíjad ha végig itthon dolgoztál volna és annak az arányos részét kapot meg (10/40).
Ha valaki nem így gondolja, akkor szóljon, nekem ez állt össze 1 nap olvasgatás után.
aki nem lép vissza, nem szerezhet további jogosultságot. sem magyarországon, sem külföldön. nem???
vagyis 10 év munkaviszonnyal NO magyar nyugdíj. lehet kapni kicsikét a mnyup-tól, meg lehet kapni valamennyit a külföldi nyugdíjpénztárból. magyar állami nyugdíjnak nyenyó.
Mindenesetre ez még mindig egy vállalható kompromisszum lehet azoknak akik esetleg nem akarnak visszalépni, de nem akarják veszni hagyni az eddig az államnak befizetett járulékok után keletkezett jogosultságukat sem. Annyi hátránya van (hogy a jelenlegi szabályok szerint) ez egy egyirányú út. Ha valaki ezt a megoldást választja akkor az eddigi a magyar államnak befizetett járulékok után kap nyugdíjat, de az esetlegesen a jövőben befizetett járulékok után már nem.
pl. ott nem, hogy mindenképpen 1/4-nyi nyugdíjat fogsz kapni a magyar államtól. azaz a két összeg (amit akkor kapsz mo-ról, ha maradsz magánnypénztár-tag, meg ha visszalépsz) nem lesz azonos. felteszem, olyan 3:4 arány lesz a kettő között.
de ez idáig is így volt, nem, emberek? szóval aki nem volt manyu-tag, az több állami nyudgíjat kapott, mint aki nem, nem igaz? hiszen ő a teljes nyugdíjjárulékát az államnak fizette, míg a másik meg csak a 3/4-ét (vagy mennyit). a másik viszont megkapta kiegészítésnek a manyu pénzét.
ez nem magyar törvény, hanem a két ország által kötött egyezmény. igaz, mo-n törvény formájában hirdették ki, de ez nem azt jelenti, hogy mo írta. ugyanannyira írta svájc is, plusz egyeztettek róla hosszasan.
nincs benne a svájci szabály, természetesen. mint ahogy a magyar sincs. a svájci szabályok a mindenkori svájci törvényekben vannak, az egyezményben annyi szerepel, amennyi eltérés egy magyar állampolgár esetében megengedett egy tetszőleges - mondjuk algír - állampolgár svájci nyugdíjigényléséhez képest. ez az eltérés lényegében csak pozitív lehet egy algírhoz (tehát nem egyezményes ország állampolgárához) képest. (bár ki tudja, még az sincs teljesen kizárva - bár nem valószínű - hogy svájc algériával is kötött hasonló egyezményt. :-) )
a 16. cikk egyébként nem azt mondja, hogy ha nincs minimum tíz éves svájci helybenlakásod plusz biztosításod, akkor nem lesz svájci nyugdíjad egyáltalán. sejtelmem nincs a svájci szabályokról, de gondolom - ill. az egyezmény több cikkelyéből is így tűnik - tíz évnél kevesebb helybenlakás esetében egyszerűen valami résznyugdíjat kapnak. ezt a svájci belső jogszabályok mondják meg, hogy mekkorát, hogy számítják, stb.