Én sem tartom jónak ezt a támogatási rendszert, de az etanoltól független ez a probléma. Ugyanannyi támogatás jár a földterületre, ha a kukoricát etanolnak vagy takarmánynak adják el a gazdák... külföldre vagy belföldre... vagy akkor is ugyanannyi, ha éppen energianövényt termeszt a második generációs üzemnek. Tehát jelen esetben a kiinduló kérdésen nem változtat, mivel nem az etanolt, és nem is az etanol alapanyagot támogatják.
OKOKOK, ugye ezt a vitát már két éve lefolytattuk, kár lenne újranyitni.
Én akkor azt mondtam, hogy az EU (és kishazánk különösen) kilalkította a támogatásoknak egy olyan átláthatatlan rendszerét, ami mára annyira torzítja a gazdaságot, hogy teljesen irracionális, életképtelen beruházások valósulnak meg (miközben értelmesek meg el se indulnak). A kukorica-alapú üzemeket éppen ilyen meghaladott technológiának tartottam, és tartom máig. Ha csak szándék kérdése az, hogy a kukorica most éppen 40- vagy 60 Ft, akkor hogyan lehetne tíz éves gazdasági terveket számolni? És ki csinálna így üzemet, ha nem az állami pénzek "becsatornázására" spekulálna?
Más kérdés, hogy ez a rendszer egy teljesen torz, versenyképtelen ipart/mezőgazdaságot eredményez, amiből nem teljesen érthető, hogy hogyan akarunk fejlődni, növekedni.
Mint mondtam, azt akkor is kapja a termelő, ha éppen gazt termeszt a területen, így független a támogatás az etanol témától... persze biztos kicsivel magasabb lenne az alapanyag ár, ha ez nem lenne, de akkor minden más is ugyanígy járna... az élelmiszerek és a takarmányok is. Viszont itt arról volt szó, hogy külön az etanolt nem támogatják (tehát nincs pluszban semmi erre vonatkozó támogatás).
az én kedvencem az, hogy "megdrágítja az élalmiszereket"
És az miért baj? Miért baj a termelőnek? MIért baj egy netto exportáló országnak (pl. nekünk)? Az jobb, ha a gabona eladhatatlan, és a magtárakban rohad meg? Az biztos, hogy megéri a fogyasztónak, hogy ugyan olcsóbb a kenyér, de az adójából ömlik a pénz a termeléscsökkentő támogatásokra?
Ez már régóta tetszik nekem, h elveszi a termőterületet más élelmiszernövényektől, és ezért nem támogatandó.....
Hmmm, dohány? hány csillió hektáron termelik világszerte... és csak káros hatásai vannak. Vagy mondjuk a kávéültetvények, tea... az sem szigorúan élelem... meg aztán ott a sok alkoholféle, gyümölcs, gabona, szőlő hm? Ezektől mind-mind el kell venni a területet akkor, hiszen gyakorlatilag ez sem élelmiszer?
Hazánkban jelenleg sincs támogatás az alapanyag termelésre. Ez minket nem érint... De az biztos, hogy itt az ideje a második generációs gyárak előretörésének, ha jobban elterjed ez a technológia, tudnak olyan gazdaságosan termelni legalább, mint az első generációsok. Egybként az EU-nak csak jövedéki adó mentén van kapcsolata ezzel a szektorral, a többi piaci alapon működik, így nem igazán tudja majd "akadályozni" a térnyerését, bár biztosan nem is erről szól a dolog.
Ma megint voltam érden tankolni. Röhej, hogy 20km-es kitérővel is még kb egy ezrest nyerek. Még mindig 337 (-8) náluk a szesz. Rákérdeztem, nem elfekvő készlet, náluk ennyi és kész. Akkor viszont van egy enyhe "kapjabemindenkimás" érzésem.
with reference to the following e-mail, we would like to kindly inform you that at the moment BIO85 fuel sale is a pilot sale (biofuel is avaible at one station in Warsaw at Wawelska 3b Str.). Currently, due to the change in the quality of winter fuel the sale of BIO85 has been suspended.
Due to the relatively low demand and the lack of any suitable regulatory restrictions for the production / sale of biofuels, PKN ORLEN have no plans at the moment to extend an offer and sell it at a larger number of stations.
We recommend our premium fuel Verva, with special enhanced formula. More about our fuels details you may find on our website: http://www.fordrivers.orlen.pl/en
Tömören: 2011. júniusában kezdték el a kísérleti forgalmazást Varsóban és mikor novemberben, mikor az utolsó cikk íródott, még mindig csak egyetlen kúton árulták Varsóban :S
Ez valami régi furcsa foshalmaz, nemnagyon támaszkodnék rá. Ráadásul az ORLEN oldalán nemigen mutatják, hogy forgalmaznak E85-öt, pedig a fenti link szerint igen :S
Indítottam egy adatkérési vonalat a cég felé is, meglátjuk, egyáltalán lesz-e valami válasz valamelyik irányból.
Az áfa is tudható, hiszen rendelkezik az NGM is valószínűsíthetően azzal az adattal, hogy mennyi E85 fogy. És csak ők kötelezhetőek adatszolgáltatásra, ezért onnan több reményem van az adatokra. Bár egy NEP pályázatos adatkérésem már egy hónapja lejárt, viszont azt már meg is panaszoltam, kíváncsi leszek, abból lesz-e valami...
Az ÁFÁra nyilván nem fognak tudni válaszolni, hisz a kereskedők az ÁFÁt nem termékenként, hanem "egyben" vallják be, így ilyen adat nem is kérhető. A jöv-i adót elvben megválaszolhatják, ha van ilyen kimutatásuk. Más kérdés, hogy -mivel a hazai bioetanolt egyetlen cég gyártja- tőlük ez az adat sokkal könnyebben beszerezhető volna. Abból az ÁFA-bevételt is jól lehetne becsülni.
Más kérdés, hogy az állam szempontjából az akció nyilván sikeres volt, én is benzinnel járok magasabb adótartalommal. Ők ezt akarták, nekik (hiszik ők, hisz 1-2 hónapos távon gondolkodnak) ez a jó. Nekünk, a környezetnek, úgy általában a gazdaságnak, az országnak meg szar. Ismerős a szitu?
(az adatkéréssel egyébként egyetértek, csak a keserűség szól belőlem)
A földvári üzem pl már 2. generációsként is üzemelhet a jövőben, ha erre lesz igény, úgy tervezték... valahol jó, ha motiválják a piacot a második generációs gyártási technológiákra, mert csak így lehet versenyképes ez a technológia. De egyelőre még nincs semmi az asztalon ezzel kapcsolatban, szóval felesleges addig beszélni róla...
A biai kút is Agip, ahol 361, illetve kedvezménnyel 351 az E85.
Tény hogy több mint 70Ft jövedéki adó terheli az E85 literjét, de a mostani árban visszatükröződik a korábbi extra profit igénye a hungranának, szerintem. Ha fontos lenne nekik a belső piac, akkor máshogy áraznának, de sajnos nem az. Külföldre egyszerűbb eladni bekeverésre az etanolt.