Ezt egyébként sosem értettem... Előbb-utóbb a V43 001 úgyis a Noszinál köt ki! Mi a manó lenne, ha holnaptól ott volna? Nem valószínű, hogy a MÁV a kardjába dőlne a ténytől... (Mit veszítene...?)
A szlovákoknál, cseheknél az államvasút tartja el a nosztalgiaüzemet. Ezt mintha mindig elfelejtenétek... A MÁV-nál ez 1985-1990 között ment... A cseheknél amúgy ez szépen kezd összedőlni, most volt botrány belőle, hogy a CD Cargo két mozdonyt elvett az azokat 30 éve fenntartó kluboktól, mert Dél-Csehországban nem rentábilis a nosztalgiavonatok közlekedtetése. És pont.
A lengyeleknél a PKP Cargo gőzösök fenntartásából kivonulása után Wolstyn majdnem megszűnt.
Angliát meg Németországot, Ausztriát meg ne hozzuk már ide... Ott már akkor voltak vasútbarátok, amikor nálunk még csak a törzshálózatot épitették ki...
Ja és ott kicsit magasabb az emberek fizetése, úgyhogy magánszemélyek vontatójárműveket tudnak fenntartani. Vagy borsos tagdíjakat egyesületekbe befizetni, megvenni a szintén drága egyesületi kiadványokat.
De azért nem egyszer olvashattuk tőled,hogy a megőrzésre kijelölt (főleg az azonnal bérbe adható) gépeket galád módon nem adja át a tulajdonosa 1x éve!!
**
Olvashattátok. Igen. Mert az lenne a kötelessége, hogy átadja, és mindenféle ürügyekkel ne tartsa magánál. Ne legyenek illúziói senkinek: a Start nem a magyar vasúti múlt megőrzése iránti elkötelezettségből nem adja át, hanem mert nem akarja, hogy a Noszi kezére pl. V43-as jusson. Amúgy honnét veszed, hogy a Magyar Vasúttörténeti Park Alapytvány bárkinek bérbe adná ? Már megint konfabulálsz és prejudikálsz meg rágalmazgatsz? Eddig muzeális járműveket pont a MÁV ad bérbe - a Noszinak!!!!
Na persze,hány nosztalgia mozdony is van méltón megőrizve angliában? Arról nem beszélve hogy mennyi az üzemképes?Vagy csak a tótoknál mennyi üzemképes?...........
Vannak azért - nálunk gazdagabb országokban is - elhanyagolt, magukra hagyott gépek, fogadjuk el, hogy a Part lehetőségein belül megpróbálja a lehetetlent...
Ahhoz ,hogy valamire kijelenthető legyen a futásképtelenség ,egy sor paramétert meg kell vizsgálni a sorozatra érevényes előírások alapján. Vannak korlátozási fokozatok amit a futóképességet vizsgáló kompetens szakember fog meghatározni, ha úgy itéli meg ,hogy szükséges. Ezek a korlátozások a sebességkorlátozástól (egyenesben-kitérőben) a legdurvább csak pőrekocsira rakva továbbíthatóig terjednek. Ez utóbbit értelemszerűen súlyos sérülések esetén (kiflibe hajlott fő keret, stb. ) szokás alkalmazni. Tehát ha felmerül az igény ,hogy a telephelyen kívülre kéne továbbítai (fradi, illetve bárhova), előtte jön egy reszortos aki átnézi amit kell, és az ő szava lesz a mérvadó, hogy mehet, nem mehet, mennyivel, stb. Ezt természetesen bizonylatolni is kell ,ugyanis az engedélyt kiállító az aláírásával felelősséget is vállal. E nélkül az ún. futásbiztonsági vizsgálat nélkül max. a telephelyen belül mozgatható a szerkezet.
"A rozsdaparkozást Vendégsin kezdte anno, aztán látom pár embernél beakadt ennél a lemezjátszó. Meg lehet próbálni tenni ellene - "csak" 140 db eszközt kéne lefesteni saját erőból, úgy, hogy évi 4-5 jármű rendbetételére van keret."
De azért nem egyszer olvashattuk tőled,hogy a megőrzésre kijelölt (főleg az azonnal bérbe adható) gépeket galád módon nem adja át a tulajdonosa 1x éve!!
Nem haragszom, de... Már ezredszerre írjátok le, mit kéne szerintetek csinálni - de erre most se pénz, se posztó. Aki az esetleges további munkákat finanszírozná a láthatáron sincs. Tehát most a cél a szoborállapot helyreállítása, amihez nem szükséges a futómű vizsgálata, mert egy helyben fog állni a gép és a kiállítóhelyére a forgóváz jelen állapotával is átvontatható.
És felesleges lemínuszolgatni a hozzászólásomat, mert attól nem lesz igazatok. :)
Nnnna... Kb. ugyanezt mondtam én is, csak válasz helyett jött a szokásos "tegyél le 100 milkót" -féle torkomnak ugrás. :-)
(A "rozsdapark" nem gúnyolódás volt részemről. Ez sajnos egy száraz tényen alapuló megnevezés és SENKIT nem piszkálok vele! Főleg azokat nem, akik tesznek valamit az ott álló gépekért! Előttük bármikor kalapot emelek! Ahogy azok előtt is, akik az elmúlt évben a GYÍKON dolgoztak már. Ugyanakkor érdemes elgondolkozni valamin, ami itt félig OFF: Adott egy feladat, (sok-sok muzeális jármű rendben tartása ÉS -részben- életre lehelése) amire kezdettől nincs kerete annak, aki csinálja. De ezért nem "ránk" kellene haragudni, akiknek vannak ötleteik / gondolataik (de nincsenek millióik). :-) A park helyzete (anyagilag) kezdettől abszurd és nem a vasútbarátoktól az.)
Lehet. De még mindig jobb annál, hogy 12 évig 0 db jármű volt lefestve...
Egy szó, mint száz - felesleges ismét véget nem érő kommentáradatot írni: most elkészül a M63 járműszekrény lakatolása. Bármi másra akkor van lehetőség, ha az ötletgazda leteszi a pénzt, mert további munkákra a parknak nincs forrása, és ez nem lesz másként akkor sem, ha még sok-sok komment érkezik itt arról, hogy ki mit szeretne még.
Van, akit érdekel a mozdony. Ez szép. De az érdeklődéshez nem kell üzemelnie. És senki nem fog 100 milliót lecsengetni az üzemképessé tételre. A MÁV biztosan nem, a parknak nincsenek ekkora forrásai.
A rozsdaparkozást Vendégsin kezdte anno, aztán látom pár embernél beakadt ennél a lemezjátszó. Meg lehet próbálni tenni ellene - "csak" 140 db eszközt kéne lefesteni saját erőból, úgy, hogy évi 4-5 jármű rendbetételére van keret. Persze gúnyolódni a partvonalról könnyebb.
De minek? Nincs komoly jelentkező a gép felújítására. Miért költsön a park a forgóvázra, ha a gép állni fog? Mindig csak a szájtépés megy, de senki nem jelent meg, hogy letesz 100 milliót... Addig semmi értelme. És a Fradiba átvontatást nemcsak a forgóváz ilyen-olyan állapota teszi kétségessé, hanem ma már nem lehet csak úgy átvontatni egy járművet A-ból B-be.
(És, szeretélek megkérni, ameddig a parkban álló járművek bármelyikéért nem tettél le egy fűszálat se, légyszives hagyd abba az álszellemes rozsdaparkozást. OK?)
Hm... Valóban! Csak itt befigyel az "ördögi karika", mert amíg nem rendezik a forgóváz körüli teendőket, addig nem igazán futóképes. (Ferencvárosig sem.) Viszont rendezni csak ott tudnák és a kőr itt be is zárult. (Valamit a rozsdaparkban kell kezdeni vele, hogy eljuthasson (majd egyszer) Ferencvárosig.)
Mindketten tudjuk, hol lehet egy mozdonyt megemelni és kikapni alóla a forgóvázat. (Ahogy azt is tudjuk, hogy "ez" nem egy nagy ördöngösség. :-) ) Sajnos a legközelebbi "ilyen" helyet épp átalakítják az Operának. :-( De bízom benne, hogy egy másikra eljut a gép egyszer csak... (Természetesen a külső felújítás a cél jelenleg, ez OK.)
Nem feltétlenül kell komoly dolgokra gondolni, az is bőven megteszi, ha egy ablakot vágnak az egyébként zárt kapukra, és üvegen keresztül be lehet nézni. Már az is egyfajta élmény, főleg a kisgyerekeknek, hogy az apjuk felemeli őket, és benézhetnek olyan helyre, ami amúgy zárva van.
Talán tavaly, valamelyik szombaton én is kint voltam, meg szerettem volna nézni az M31-est, és nagyon rossz érzés volt, hogy a zárt kapuk mögött van, ahova tilos benézni. Ezért örültem, hogy most nyitva volt a kapu az M63-as előtt. Ennyi a különbség.
Emlékszem, még egyetemista koromban, mikor építették a 4-es metrót, nagyon meglepett, hogy gondoltak a nézelődőkre, és ablakokat vágtak pár helyen, ahol be lehetett nézni a munkaterületre. Megtisztelő.
Ha leteszi vki az asztalra a teljes felújítás költségét, az majd elvégzi-elvégezteti a nevezett forgóváz - mozdonyszekrény kapcsolat vizsgálatot.
Most a szobormozdonyként való kiállitásra alkalmassá tétel, a külső felújitás a cél. Másra nincs forrás és nincsenek meg a tárgyi/gépi stb. feltételek sem ilyen munkákhoz.
Ahol van erre való hely, ott biztos lehet olyat csinálni, hogy megnézzék a javítást. Öntött műgyantás padlójú ISO 900xxx minősítésű műhelyben.... Amikor a parkot egy rövid ideig Istvántelken képzelték el, volt is ilyen ötlet.
De itt ki tudja milyen összetételű festék és glettrétegeket csiszoltak le, ami finom porként száldosott. Én nem engednék ilyesminek a közelébe civileket ... És ahol most javítják a gépet nincs elég hely arra, hogy dolgozzanak és közben kerülgessék a turistákat.
Első nekifutásra ez mindenképpen nagyon jó! :-) (De folytatásának kell(ene) következni, már csak azért is, mert ha a gépet bármikor mozgatni is szeretnék majd, (parkon belül, vagy akár javításra azon kívül, stb.) akkor nem lehetnek "kihulló csontvázak a szekrényben". Pl. a már említett forgóváz-mozdonyszekrény kapcsolat és egyebek...)
Az ablakok mellet a rácstartókat ugye nem vágják le? Megvan az eredeti rácsa, az alapján ha később le lehet gyártani a másik oldalit, bemutatáskor lehet fel, leszerelni.
Nem kötözködésként kérdezem, de nem lehet, hogy ez is lehetne egy funkciója a parknak? Pont a családos, kisgyerekesek számára is? Szerintem azok a munkafolyamatok, amiket egy ilyen felújítás során végeznek, is a vasútüzem része, bemutatásra érdemes. Nem azt mondom, hogy tereljünk be családokat a fényezőfülkébe, hadd szívják a lakkbenzint, de lehetséges lenne, hogy megfelelő módon elkerítve, megtekinthető lehessen ez is. Vannak rá példák más jellegű múzeumokban.