Én már akkor is csak közelítőleg hittem ebben az egészben. Én mindig akkor szembesültem a fogyasztással, amikor megtankoltam a kocsit. Mondjuk nem volt nagy eltérést a megtett út, és a tankolás közt.
Új szakasz nyílt a témában az elmúlt évben, mert nagyon olcsók lettek az OBD-s fogyasztás elemző kütyük.
Van a Youtube-on pár felvétel a Priusokról például, amik mégiscsak azt az elméletet igazolták, hogy a PRIUS alig fogyaszt kevesebbez autópályán üres akkuval, mint akármilyen kocsi. GPS 120-nál 5,8l és 150-nél 8,6l.
Szóval megdőltek a Prius legendák erről. Az viszont igaz, hogy minden kocsi, ami fékezéskor nem hővé alakítja a mozgási energiát, hanem visszateszi az aksiba - azok 3-4 litert esznek a városban.
Most látom, hogy csak 100Le-vel számoltam. a 111-et még szorozni kell 1,02-vel. Azaz ha 102Le elég 195-höz, akkor 200-hoz már 113 Le kell. De 205-höz már 134Le....az adott kasznival és gumival.
Úgy, hogy a teljesítmény igény köbösen arányos a sebességgel. Továbbá úgy, hogy akkoriban úgy mérték a főtengely teljesítményt DIN szerint, hogy az olajpumpát és a vízpumpát is a mért motor hajtotta. Most ez nem így van.
A te példád szerint ahhoz, hogy ez a BMW 200-al menjen máris 108 Le-re van szükség, ha csak a légellenállást nézem. Ha arányosnak számítom az egyéb veszteségeket, akkor ezt még meg kell szorozni 1,025-el, ami 111Le-t ad. A mai mérési módszerrel ez már jól közelíti a 130 Le-t. De az 1996-os 3-as BMW-nek a CW-je az 0,27 volt, továbbá csak 185-ös gumijai voltak.
Így máris érthető a viszonylag magas végsebessége.
Azt általában tudják az emberek, hogy a légellenállás a sebesség négyzetével nő. Azt azonban nem mindenki tudja, hogy a teljesítmény igény viszont köbösen nő a légellenállással. A teljesítmény igény pedig nagy vonalakban arányos a fogyasztással. ( nem teljesen, mert a motor hatásfoka erősen változik a töltöttséggel és a fordulatszámmal).
Itt az a lényeg, hogy bármit írnak az újságírók és a felhasználók, fix 160-nál nem lesz 8-10 liter alatt a fogyasztsás, így persze 200-nál sem 10-12 liter lesz a fogyasztás.
Azért elég kisebb teljesítmény a 200-hoz, mert a CW-je jobb 0,3-nál. Ez 0,3-as CW-re volt számolva és elég nagy bódéra. 150Le alatt igen kevés autó tud 200 felett menni, nagyon jó légellenállási tényező kell hozzá.
Nem az számít amit a műszer mutat a kocsidban, hanem a tényleges sebesség.
Azért a mai kocsik 0,27-0,29-et tudnak általában, amikor már 130Le is elég lehet.
Az hogy 12liter gázolajban nincsen annyi energia, hogy ez a fogyasztás kijöhessen akár 47%-os elméleti hatásfok mellett, 1,5m2 felületre és 0,32-es légellenállás tényezőre számolva, nulla gördülési veszteséggel. Hacsak persze a Passat motorjának nem jobb a hatásfoka, mint az elméleti veszteségmentes hatásfok. ( fémsúrlódás nulla, csak hőveszteség van az elméleti hatásfok esetében)
16-17 liter reális lehet egy 0,30 alatti légellenállásnál, korszerű gumin.
Egyre szaporosnak az Index-en azok a hozzászólások, amelyekben irreálisan alacsony fogyasztásokról számolnak be a tulajok. Főként igaz ez a nagy sebességgel való autózásra. Nemrég az Autó Bild tett közzé egy tesztet, amiben több autó fogyasztását mérték meg 200km/óra sebességnél. Állítólag volt olyan kocsi, ami csak 2 litert fogyasztott ennél a tempónál. Te is elhiszel mindent?