Az ünnepek előtt egy trollos beszólás miatt megfogadtam, hogy nem írok többet a vasutas fórumokra. A cég viszont megint szintet lépett egyet, így legalábbis itt kipanaszkodom magam, az ügyfélszolgálaton úgy tűnik amúgy is a levélírók idiótának nézésére vannak kiképezve. Ősszel írtam nekik, amikor a 40a-s felújítás miatti az egyik egyvágányos rész jelentősen elverte az ingákat (25-40 perc késés), de szerintük ezzel nincs semmi baj, megvizsgálták a helyzetet és szerintük 97%-os pontosság figyelhető meg a 15+ perces késésekre vonatkozóan. Kár, hogy a utazás közben ebből semmi nem látszott.
A napokban a MÁV verte a mellét, hogy milyen hű de dinamikusan nőtt a 30a vonalon (Balaton) utazók száma. Ehhez képest napi szinten rövidebb vonatok járnak, mint tavaly ősszel. Ma is a nagy déli rohamban a 4516-on szóló Flirt ment, láthatóan már a Déliben sokan nem fértek fel. Én is csak a következővel tudtam elmenni, de az is csak egy hibás ajtós szóló Flirt volt, szintén tömegnyomorral. Erre nincs miért büszkének lenniük.
Az is megérne egy misét, hogy a legeslegújabb jegyvásárlási lehetőség a kalauzoknál, amely internet-alapú, mekkora összegbe fájt - úgy, hogy két állomás között számtalan alkalommal a szerencsétlen kalauz jegyet sem tud adni a digitális hulladék készülékével, mondván "nincs jel". De arról is regélhetnénk, hogy mondjuk Kecskeméten miért a Háry hotelben altatják a vasutas dolgozókat nyilván nem kevés pénzért, amikor ott lenne a MÁV épület, amit csak fel kéne újítani, ha lenne rá akarat. Majd ha ezeket a problémákat megoldják és érdemi választ kapunk rájuk, akkor már pofázhatnak arról, hogy a MÁV-nak miért éri meg vasútvonalakat bezárni, és utasokat veszíteni.
A MÁV költségvetése izgalmas témakör. 2009-ben az adósságállománya elérte az 1000 milliárd forintot (a magyar állam éves összbevétele 10 000 milliárd forint). Ezt az elmúlt években jelentősen csökkentették 64 milliárd forintra.
2009-ben a MÁV-figyelő blogon megjelent egy interjú Antal Dániellel az akkor megszüntetett Vasúti Hivatal vezetőjével. A bérekkel kapcsolatos részletet szeretném kiemelni az interjúból:
"A 2006. évi, elvileg a "legveszteségesebb" mellékvonalak bezárása vonalanként és éves szinten ténylegesen 70-80 millió forint megtakarítást hozott. Ez kevesebb, mint egy MÁV felsővezető bére közterhekkel. Vagyis ahány vezető, annyi vonal, akár így is számolhatunk. A legmagasabb és legalacsonyabb fizetések között közel százszoros különbségek is vannak, vagyis száz vezető kirúgásával elvileg tízezer munkahely szüntethető meg, ennyi bértömegcsökkentést lehet elérni."
"nálunk az évi 80 százalékos prémiumok kifizetése szinte automatikus."
Ha jól értelmezem akkor 2006-ban egy felsővezető bére bruttó 80 millió forint volt. Ez azt jelenti, hogy a havi nettó fizetése 4,3 millió forint volt.
A jelenlegi béreket nem tudom, de gondolom 2006 óta nem csökkentek. Lehetséges hogy 2010 óta csökkentették a felsővezetők számát és így kevesebb bért kell kifizetni.
Ha csak 25 felsővezető van és a bruttó bérük megegyezik a 2006-ossal akkor az éves összes bérköltségük 2 milliárd forint. Ha a fizetésük a felére csökkenne akkor 1 milliárd forint bérmegtakarítás jelentkezne, amiből 316 új jegyvizsgálót lehetne alkalmazni.
"Pedig megérné: pont a MÁV jelentette be, hogy amikor az 1-es vonalon fokozott ellenőrzést tartottak, jelentősen nőtt ott a jegybevételük. Pár plusz kalauz* simán kitermelné a bérköltségét."
Nagyon meglepne, ha itthon a jegyárbevétel fedezné a szolgáltatás árát. Vagy akár csak az élő személyzet árát.
Pedig megérné: pont a MÁV jelentette be, hogy amikor az 1-es vonalon fokozott ellenőrzést tartottak, jelentősen nőtt ott a jegybevételük. Pár plusz kalauz* simán kitermelné a bérköltségét.
*mielőtt torokátharapás lenne: tudom, nem kalauz, hanem jegyvizsgáló, de még nyomtatott menetrendeben is " a kalauz, mint partner" szöveg volt.
Buzi cég ez a MÁV, mert nem vesz fel elég kalauzt, ezért az utasokat bünteti a 4 órás jeggyel.
Kiváncsi leszek mi lesz majd nyáron, amikor minden nap családok mennek Bp-Velence szakaszon, és kérik apukát mondja meg mikor óhajt a három gyerekel haza indulni. Ha szakadni kezd az eső , neki akkor is Velencén kell maradnia , mert még nem érvényes a jegy?
A MÁV "utasbarát" intézkedései csak az utóbbi pár hétben: riogatnak vonalbezárásokkal, először Szabolcsban, majd tervezik a leépítést további 11 mellékvonalon. Újabb utasszivatás a menetjegy 4 órás korlátozásával - már az első napon kicsesztek velem is, aki előre tudott a korlátozásról (nem lehet rá felkészülni). Megszűnik a Start társkártya. A Kecskemét-Szolnok vonalon, amit én használok, olyan rohadt módon belassítottak már egy csomó szakaszt, hogy az utóbbi 2 hónapban még egyszer sem volt pontos a vonat, a késés "alap". Gondoltam rá, hogy beírok nekik, de minek. Ez egy szemét cég, az is marad. Lehet, nem sokáig utazom már vonattal, marad a busz vagy telekocsi.
én is tegnap lepődtem meg, mikor retur jegyet akartam kérni(aztán megkérdezték mikor jövök visszafele)hát nem tudtam megmondani igy nem vettem retur jegyet ,szerintem ez hulyeség.
(meg kell mondani kb.4óra időintervallumban mikor jövök vissza-ez szerintem hülyeség-főleg ha több dolgot akarok elintézni lehet hogy 2óra alatt lehet hogy 7óra alatt végzek...)
Örülök neki, hogy több újság is írt a 100 km alatti menetjegyek érvényességi tartamának változásáról (origo, index). Az utazóközönség jelentős része így időben értesült a változásról.
A jegykiadó rendszerben akadnak még javítandó apró hibák.
Ezt a jegyet nem én vettem, de érdemes megnézni a kiállítási és az érvényességi dátumokat.
Menetjegy kiadásának dátuma: 2018. 12. 9. 4:41
Érvényesség: 2018. 12 9. 0:00 - 4:00
A jegykiadó rendszer még nincs a topon, ilyen esetben csak a jegyvizsgáló jófejségén múlik, hogy pótdíjaz e vagy sem.
- Nyugati (bez.) - Palota (bez.) lassúmenetek miatt +2-3 perc
- előttes vonat nem halad, késve indult, keresztbejárat stb. +akármennyi
- ehhez jön még csúcsban az utascsere
- mínusz a minimális tartalékidő, és a menetdinamika (kapaszkodni tessék!)
Ebből adódik, hogy mondjuk csúcson kívül, Flirt vagy Traxx esetén általában tartható a mostani szűkített menetrend is, (a lassújelekből Palotáig összeszedett késés is behozható), illetve a másik véglet csúcsban, taknyos időben, eleve +1-2-vel indulva, egy-két bekapott vörössel, és máris megvan a +10, minden extra havária nélkül.
Gyakorlatban a csúcs is megúszható 5 percen belüli késéssel, ha minden jól megy.
Átnéztem a mai Bp Nyugati - Vác útvonalon közlekedő vonatok késéseit az elvirán. A hozzászóló nem írt le butaságokat. Főképp a 16:00 és 18:00 között induló "munkás" vonatok szedtek össze tíz perc késést. Szerintem ez a késés a sok utas miatt alakul ki, ötven embernek több időbe telik leszállni mint ötnek. Véleményem szerint ebben az időszakban induló vonatok menetidejét tíz perccel hosszabbnak kellene feltüntetni a menetrendben.
2226 - 10 perc késés 2256 - 10 perc késés 2456 - 10 perc késés 272 - 10 perc késés 2476 - 13 perc késés 2286 - 10 perc késés
Tisztelt MÁV az S70-es személy vonat Budapest Nyugati felől Vác felé minden nap 5-20 percet késik, ez idő alatt a diákok elkésnek az iskolából és nem kapnak igazolást, öreg nenik es bácsik fagynak szét , kisgyerekekből lesz jégkocka...
Kérem szépen akkor érkezzen a vonat, amikor kell neki vagy küldjenek kevesebbet de az legyen fix.
Tehát ha ott vagy mint valamilyen alsóbb vezető, akinek van munkáltatói jogköre, de közben meg óriási létszámhiánya és sok-sok túlórája, te sem tudod, hogy mit kéne csinálni. (Mert szerintem nem tudja.)
És miért is nem jött a jv egy 100 km-es úton? Lett volna legalább egy órája, de inkább kettő...
Akkor most az utasokat kell szívatni, mert a jv nem tette a dolgát?
Amúgy meg egy kis odafigyeléssel ki lehetne szűrni (abból kiindulva, hogy az utasok jelentős része közvetlenül az indulás előtt veszi meg a jegyét), hogy melyik jv nem dolgozik rendesen.
Mondjuk igazad is lehetne, de én megváltok egy menettérti jegyet 100 kilométerre oda útban nem jön a jegyvizsgáló,logikus hogy visszaútra nem használom fel ezt a jegyet hanem veszek egy másik egy útra szoló jegyet,a másikat meg visszaváltom a kiindulási állomáson,így is féláron utaztam!
"És egy budapesti bevásárlás, ügyintézés időtartamát nem lehet pontosan kiszámolni."
Így aztán épp az ütemes menetrend lényege veszik el. Ezentúl nem a menetrendhez kell igazítani az életünket, hanem a visszaúti menetjegy érvénytartamához. Vagy marad a délutáni sorbanállás. Néha elvetődöm a Nyugatiba, és megdöbbenek a váci oldal automatái előtti sorokon. Ahhoz képest a Déli nyugodt hely.
A főfórumba tegnap írtakat beteszem ide is, hátha olvassá odafönt is:
Ezt nagyon egyszerűen ki lehetett volna védeni, a menettérti jegyet menettértiként kiadva.
Tudom, hogy 100km alatt (jelenleg, ideiglenesen) nem értelmezett a fogalom, illetve két darab egyútiként adja ki a rendszer. De az automatánál most is kiválasztható a menettérti jellegű utazás.
Ehhez annyi lenne szükséges, hogy menettérti utazás kiválasztásakor összefüggésbe kellene hozni a két jegyet, de legalább a vissza irányú részre rávezetni, hogy tartozik a ...sz. menetjegyhez. Ekkor a visszaúti rész érvénytartama lehetne a tárgynap 23:59 perc.
A START nem veszítene, mert:
- az odaúti részre élne a 4 órás korlátozás
- a visszaúti részt csak a kiindulási állomáson lehet visszaváltani. Vagyis hiába lenne érvényes a nap hátralevő részében, kezeletlen felhasználás után visszaválthatatlanná válna.
Ezzel még együtt tudnék élni, hiszen az odaút megkezdésére nyitva álló 4 órás intervallumot el tudom fogadni. A visszaútnál pedig megmaradna a választás szabadsága. Ha már ütemes menetrend van...