Keresés

Részletes keresés

tom sawyer Creative Commons License 2023.05.04 0 0 9242

Ez így van. 

Előzmény: tumikas (9241)
tumikas Creative Commons License 2023.05.04 -1 0 9241

Attól még hogy a vezérállás kialakítása hasonló, még messze nem jelenti azt hogy a vezérlésük is ugyanaz.

Előzmény: S.E.M.T. Pielstick (9240)
S.E.M.T. Pielstick Creative Commons License 2023.05.04 0 1 9240

Külön vezérlő szerintem nem kellett hozzá, hisz a 003-010-eseknek ugyan az a műszerfaluk volt mint az M41-esnek. Bár én nem értek hozzá, szóval lehet nincs igazam!

 

Előzmény: Prct (9239)
Prct Creative Commons License 2023.05.02 -1 0 9239

Engem az M63 vezérlő csatlakozója érdekel. Hogy mire volt használva. A youtube-os videón nem láttam szinkronban őket, és feltételezem, hogy vezérlőkocsijuk se volt.
De nem tudhatom, mi volt a helyzet.

zut2020 Creative Commons License 2023.04.29 0 1 9238

Giganton tervezve volt, hogy a záhonyi vonal kapacításhiánya miatt a szovjet ércvonatokat nem bontják meg, hanem két V63-as szinkronban vontatja őket. Mire elkészültek a mozdonyok ez az igény eltűnt, az első főjavításkor le is szerelték a csatlakozókat és az elektronikát azokról a mozdonyokról is amin volt. Arról nem találtam információt, hogy próbaként ment e szinkronban gigant.

Előzmény: Prct (9236)
Bárdos Imre Creative Commons License 2023.04.29 0 2 9237

A Dízel Gigantot egyedül a MAVOE-ban hallottam a sorozatra, a nemrég elhunyt Németh Andor szájából még a '80-as évek elején, de ő például a Hernyót is Dróthernyónak hívta, mikor munkába állt az első darab. Az Olajkirály szerintem az Indóház találmánya, Gyiknak, meg Bulldognak hívtálk őket. A Bombázó - legalábbis a Hámánmban - az M41-esek egyik csúfneve volt.

Előzmény: Prct (9232)
Prct Creative Commons License 2023.04.29 0 0 9236

Vagy végülis a Giganton is van valami ezeknek a helyén. De az gondolom csak azért van, mert kb ugyanaz a főkeretük, vagy nem? (Csak tippelgetek bolondul...)

Előzmény: Prct (9235)
Prct Creative Commons License 2023.04.29 0 0 9235

Volt rajtuk vezérlőkábelhez csatlakozó?
Képeken látszik mindkét ütköző mellett valami ahhoz hasonló. A 003-ason is látszanak.

Tudott szinkronban menni? Vagy voltak rá tervek? Csak mert Gigantokon nem láttam ilyet. (Mondjuk azoknak a teljesítménye is nagyobb.)
Nem értek amúgy hozzá, csak kíváncsi vagyok.

 

EMD sound is music Creative Commons License 2023.04.21 0 0 9234

honosítottam meg,

 

 

Lebuktál! 😄😄

 

 

 

 

 

Előzmény: Szütyi (9233)
Szütyi Creative Commons License 2023.04.20 -1 3 9233

Az Olajkirályt szerintem az Indóház honosítottam meg, akkor már a mozdonyok a fasorban sem voltak. A Bulldog és a Gyík szerintem a két legelterjedtebb név.

Előzmény: Prct (9232)
Prct Creative Commons License 2023.04.16 0 1 9232

Mégis hányféle beceneve van a sorozatnak? Én annyifélét hallottam, hogy szerintem vagy a konkrét példányok saját beceneveit ragasztották rá az egész sorozatra, vagy egyszerűen nem élt olyan sokáig, hogy ki tudott volna alakulni egy konkrétabb becézés. (Én 10 évvel a selejtezések után születtem, úgyhogy csak össze-vissza spekulálni tudok.)

Én eddig hallottam/olvastam olyat, hogy „Bulldog”, „Gyík”, „Dízel Gigant”, „Olajkirály”, meg még talán olyat is, hogy „Bombázó”.
Ezek közül nem tudom, némelyik nem-e lehetett konkrét példánynak a beceneve, és nem az egész sorozaté.

M63,008 Creative Commons License 2021.12.28 -1 3 9231

Csak a két prototípusgép viselt bordó/fehér festést, a többi 5 évvel később jött ki a gyárból.

Előzmény: erprobungsfurt (9230)
erprobungsfurt Creative Commons License 2021.12.28 -2 0 9230

A 007-es, -ha tudja valaki- milyen festéssel jött ki a gyárból? Bordó-fehérrel, vagy már sárga-vörössel?

tom sawyer Creative Commons License 2021.10.12 0 3 9229

Kb. 30 éve egy sem...

 

Előzmény: 815 5341 (9228)
815 5341 Creative Commons License 2021.10.12 0 0 9228

Ebből a típusból mennyi van még forgalomban?

segélyvonókészülék Creative Commons License 2021.01.28 0 0 9227

Aztán Irán rendelt az electroputere craiova-tól Alco motoros 4000 lóerőset. Ahogy olvastam, az sem volt sikertörténet.

Előzmény: Ep128 (9226)
Ep128 Creative Commons License 2021.01.28 -1 0 9226

Nem a GANZ szétaprózódása miatt...?

Előzmény: gratzer (9225)
gratzer Creative Commons License 2021.01.25 0 0 9225

 

Még régebben foglalkoztunk talán azzal a témával , hogy az M63-ból tovább fejlesztve Irán részére az ottani viszonyokhoz igazítva egy piacképes prototípus is elkészült volna ,   21,5 méteres hosszal , csörgő homlokfalakkal és egy 20 hengeres Pielstick motorral a géptérben .

Milyen stádiumig jutott a fejlesztés , illetve miért nem lett ebből az ígéretes munkából eredményes végtermék ?    

alkotasu Creative Commons License 2020.11.28 -1 2 9224

Érdekes ismertetés a tanulságok összefoglalásával:

http://vasutgepeszet.hu/wp-content/uploads/61-71_suveges.pdf

bi-02 Creative Commons License 2020.07.28 0 2 9223

Annyival pontosítanálak, hogy a Ludmillában aztán lett villamosfék, az M63-ban meg elmaradt, mert a MÁV a sorozatmozdonyokon inkább mégsem kértei :( De lehetett volna, mint ahogy a két protogépen volt is.

 

Sebesség alapjeladó viszont nem volt bennük. Az a V63-ban jelent meg.

 

A DVM-10-ben indítóáram korlátozó volt, (amit sebesség alapjeladónak gondolsz). Az áramalapjeladó (Ája) potenciométerrel kedvezőtlen tapadási viszonyok között is határértéken lehetett az indító vonóerőt tartani, a legnagyobb vontatómotor áram (900A) korlátozásával. A korlátozás 450 és 900A két szélső érték között, fokozatmentesen volt lehetséges, ezáltal az idító vonóerő is kb.200-400kN között változott.

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (9222)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.16 -2 2 9222

Például az alap 130-as egyáltalán nem tudott vonatot fűteni, a DVM 10 villamosan fűtött. A Ludmillának 21 tonna a tengelyterhelése, a Gyíknak 20 tonna. Az alap Ludmillában nem volt villamosfék, a Gyík ezt is tudta, sőt a miénkben már sebességalapjeladó is volt. A Ludmilla műszaki szempontból egy kávédaráló szintjén áll a Ganz mozdonyhoz képest, még manapság is. A BR130-asok kb olyan üzemkészséggel üzemeltek mint nálunk anno a Szergejek. Csupán ilyen különbségek vannak. 

Előzmény: gratzer (9220)
EMD sound is music Creative Commons License 2020.06.16 0 0 9221

Amit te "szabályszegés"-nek nevezel, az a tengelyterhelés és a kerékátmérő viszonyszámából levezethető pályaigénybevétel lehet, ha jól értelek. A hatvanas évek vége óta eltelt időben javult a honi vaspályák állapota, a DR-nél a 200 kN-nál nagyobb tengelynyomás párosítva az 1050 mm kerékátmérővel az 1970-es években sem okozott valószínűleg problémát. Amúgy a TЭ 109-et meg kifejezetten európai felhasználásra gyártották az oroszok.

 

Előzmény: gratzer (9220)
gratzer Creative Commons License 2020.06.16 0 0 9220

 

Igen , az olajfaló extrából sok mindent meg tudtunk , de olyan szakmai információ érdekelne , hogy az alap  130-as Ludmilla sorozatból avanzsált  , gyerekbetegségektől már letisztított 132-es  sorozat milyen paraméter változtatásokkal lett végre elfogadható és megbízható sorozat az európai szabványoknak , hogy aztán végül már a mi vaspályáinkon is tökéletesen működik és már nem szabályszegő .

Előzmény: EMD sound is music (9219)
EMD sound is music Creative Commons License 2020.06.15 0 0 9219

 

Részlet a 2008. nyári gyíkos Indóház Extrából.

 

Erre gondoltam "rendelkezésre álló források" alatt. Talán az itt említett Heller-féle visszaemlékezésekben több is található erről.

Előzmény: alkotasu (9218)
alkotasu Creative Commons License 2020.06.15 -1 0 9218

"A rendelkezésre álló források szerint végül is a kerékátmérőn bukott el a dolog"

 

Ezt egy kicsit részletesebben ki tudnád fejteni?

Előzmény: EMD sound is music (9217)
EMD sound is music Creative Commons License 2020.06.15 0 0 9217

A rendelkezésre álló források szerint végül is a kerékátmérőn bukott el a dolog, a többit ezek után már csak találgathatjuk, de a DR-nél a MÁV szakemberei által kifogásolt hiányosságok a V300-as típuscsalád kezdeti üzeméveiben igen komoly problémák forrásaivá váltak, elsősorban a "rajzasztalról eladott" dízelmotor vonatkozásában. Tekintettel az ötvenkét nullsorozatú M62-es korai üzemére, valamint arra, hogy végül azokból is lett használható vontatójármű, talán mondhatjuk, hogy a Ludak is előbb-utóbb kiforrták volna magukat nálunk a magyarhoz képest jóval masszívabb szovjet ipar támogatásával. Persze egy másik idősíkon az 1973-as kőolajár-robbanás se gyűrűzött volna be, meg a derótot sem húzzák ki, meg a vasúton elfuvarozott cuccok mennyisége is tovább nő, a Ganz MÁVAG sem kezd el lecsúszni a lejtőn, meg a kommunizmusig is eljutunk és így tovább és így tovább...

Előzmény: gratzer (9216)
gratzer Creative Commons License 2020.06.08 0 0 9216

 

Amikor elkezdték az M63  fejlesztését , és tudatosan a GANZ a MÁVval egyeztett , akkor még a szovjet barátaink még mindig a Ludmillával akartak betörni a piacra .

Hiába hajtogatták a magyar szakemberek , hogy a kerékátmérő és a tengelynyomás még mindig túl nagy a mi szabványunkhoz képest , erőszakkal bizonygatták , hogy hamarosan kompromisszum közeli állapotba tudnák az első példányokat szállítani , de ez jóval 1975 derekára lett volna készen , míg az M63 már korábban kigördült .

 A kérdésem , ha mégis valami oknál fogva megvártuk volna és a Ludmilla mellett döntünk , akkor a már általad említett 130-as sorozat gyerekbetegségei súlyosabbak , vagy kezelhetőbbek lettek volna a Gyíkhoz képest ?  

Előzmény: Terépcsecsős bódé (9209)
EMD sound is music Creative Commons License 2020.06.08 -2 1 9215

Ezen sorokat a legtöbb topiklátogató valószínűleg olvasta már, mi több - megintcsak valószínűleg - értelmeznie is sikerült.

Előzmény: 1047 005-2 (9214)
1047 005-2 Creative Commons License 2020.06.08 0 1 9214

"Összességében a sorozat értékeléseként elmondható, hogy azok megjelenésük idejében feltétlen korszerűnek számítottak, más kérdés, hogy az effektív beépített anyagok, valamint általában a kivitelezési minőség az üzemben problémákat vetett fel, amely a típus megítélését végül is kedvezőtlen irányba fordította. Elvileg hiába korszerű valami, ha azt nem lehet a gyakorlat szempontjából elfogadható szinten, lehetőleg kis költséggel, a lehető legkisebb kiesést okozva üzemeltetni. Talán a meghibásodások fő okaként a vezérlési rendszer állítható bűnbaknak, amely az akkori elektronikai fejlettségnek megfelelően a különféle ún. védelmek sokszoros párhuzamos beépítése mellett végül is szakmai szempontból túlbonyolított, nehezen kézbentartható rendszer volt. A vezérlési rendszer kezelését tulajdonképpen az üzemeltető sem ismerte meg igazából, és a védelmek megszólalása esetén azokat gyakran egyszerűen csak átkötötték, nem törődve a szakmai következményekkel. A vezérlési rendszerben felhasznált félvezetők effektív minősége sem volt a legkifogástalanabb. A 009 pályaszámú mozdonyon végrehajtott rekonstrukció során megbízható minőségű nyugati beszerzésű elemek beépítésével nyert kedvező tapasztalatok ezt a vélelmet alátámasztották. Sajnos az ipar, illetve az üzemeltető MÁV között az elvileg azonos érdekeltség ellenére sem volt tökéletes a munka a sorozat üzemeltetése kapcsán felszínre került hibák, problémák egyértelmű rendezésére. Az alapprobléma mindig az volt, hogy ki viselje a költségeket."

"A 004 pályaszámú mozdony főgenerátorának szétrobbanása után a Ganz Villamossági Művek az akkor még hat működőképes mozdonyon az anyaghibás tengellyel szállított generátorokat kicserélte. Igaz viszont, hogy bár a főgenerátor ingyen került biztosításra, a cserének ezen túlmenő költségei is voltak, és így a négy darab akkor már működésképtelen gép rendbehozatalához a pénzügyi fedezet nem volt biztosítható."

"A dízelmotoroknál is a gyakorlatban jelentősebb üzemkieséseket okozó meghibásodások fordultak elő. Ilyen példaként említhető a szelepemelő görgősemelő, a vezértengely, a hajtórúd csapágyak, a főgenerátor mechanikai kapcsolatát biztosító rugalmas tengelykapcsoló, a kenőolajrendszer szimering tömítései, a kipufogó csőrendszer dilatációs elemei, a turbófeltöltő tartókonzolja, de maga a turbófeltöltő is.A gyártóművek különféle okokból alkatrészellátási problémákkal is küzdöttek, így több esetben az egyébként még normálisnak tekinthető szolgáltatásokkal is elmaradtak."

© VASÚTGÉPÉSZET 2020/1 SÜVEGES LÁSZLÓ okleveles gépészmérnök, vontatási szakmérnöktanácsadó főmérnök Ganz Motor Kft.

Süveges László 1945-ben született Budapesten.

1963-ban kezdett el dolgozni a Ganz-MÁVAG-ban.

1968-ban a BME Gépészmérnöki Karán gépészmérnöki,

1975-ben vontatási szakmérnöki 1977-ben menedzseri oklevelet szerzett.

1977-től a Ganz-MÁVAG Vasúti Járműgyár fejlesztési főmérnöke....................

Előzmény: solidpasi (9213)
solidpasi Creative Commons License 2020.06.02 -1 2 9213

Na igen ...

A null-széria jelleg,  a maga korában sok tekintetben nem csak uj tipust, de uj technikai korszakot is jelentő konstrukció,  a még tapasztalat nélküli, de a cél érdekében mégis alkalmazott elviekben is uj megoldások,  

a mindezen adottságok nyomán a fokozott szakértelmet és fokozott gondoskodást követelő státusz,

egyesek  fejében  a  "tökmindegy"  besorolást kapják. 

 

A ténylegesen elért üzemkészségi mutató megitélése pedig nem annak számszerü értékétől függ,

hanem az adott tipus gyártójától,  és az ahhoz füzödö  előitéletektöl.  

A  kb 50%-os adat

- az egyiknél kizárólag a hülye üzemeltetőt-karbantartót jelenti, a tervező és gyártó pedig természetesen zseniális,

- a másiknál alighanem analfabéta volt a főkonstruktőr,  és kétbalkezes idiota volt mindenki, aki gyártotta. 

Ez teljesen logikus ugyebár ...   :)

 

Az  M63  esetében pedig alighanem a Ganz-Mávag a felelös azért is,  hogy a 001 és  002 gépek

üzemkészsége abban a pár órában zuhant 20-30 %-ot,  amig Szombathelyi hazájukból átköltöztek Ferencvárosba.  

Ez is teljesen logikus ugyebár ...  :)

 

A későbbi ismét Szombathelyre költözéssel együttjáró lényeges üzemkészség-javulás pedig

csak a véletlen müve,  ennek semmi köze sem a tipus eredeti adottságaihoz, sem az üzemeltető munkájához és felelösségéhez. 

Ez is teljesen logikus ugyebár ...  :)

 

Fontos az objektivitás  !    :)

 

 

 

Előzmény: didyman (9207)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!