Beleolvastam a topikba, meg persze itt-ott olvastam erről a mozdonyról, többek között az Indóház extrából is.
Nemrég arról a bizonyos generátor forgórészről - és repülésről - olvastam vissza, jó sokat, és az egyik ilyen forgórészes visszaemlékezésből el is indult egy vita a mozdony tervezése körüli viszonyokra (túlbonyolítottság - vagy csak nem megfelelő üzemeltetés, anyaghibák stb) reflektálva.
Felmerült bennem a kérdés: tulajdonképpen miért kellett ezt a mozdonyt "túlbonyolítani"? Nem lehetett volna "szergejesen" egyszerűre csinálni? Laikus vagyok, szóval max. a korábban olvasottakra tudok - mint másodkörös vélemények - támaszkodni + a saját, átlagos szintű ismereteimre a gépezetekről. Sok helyen láttam bírálni a vezérlés megoldását, amely ugyan jól átgondolt ötlet volt, de nem illett a magyar valóságba, az üzemeltetési - karbantartási körülmények közé. És akkor adott a kérdés, hogy a kabátot gomboljuk a nagymamához, vagy a nagymamát a kabáthoz, ha van egy igény-szint, akkor miért erőltetem a sokkal komplikáltabb dolgokat, amihez az alkalmazkodás egyáltalán nem triviális (ez ugye szándék, képzés, idő, energia, pénz, kérdése).
A tőkés exportból származó alkatrészek magyar ÉS nem megfelelő minőségű pótlása is gócpont, itt is sok a hibalehetőség, ez nem csak itt volt jellemző.
Nekem a leginkább furcsa dolog a turbófeltötlős rész átalakítása, mert ezt áttervezték a magyar mérnökök, az eredeti motorhoz kialakított duplaturbós, normálisan megszerkesztett elrendezésbe "szóltak bele", újabb, szükségtelen gócpontot nyitva, mindezt a két turbó helyett egy alkalmazásáért.
A mozdony motorjának egyik rokona, mint a típuscsalád tagja évtizedek óta üzemel a Csörgőkben, gondolom a motorok nem rosszak, csak a körítést komplikálták túl, de vajon nem kellett volna egyszerűbben csinálni?
Szombathelyen akad hozzá ez+az félretéve, de a gépben szinte semmi sincs. (... és amíg nincs kimondva, hogy talpra lesz állítva valamilyen formában a gép, addig ez jól is van így.)
"Az M63 nem volt huzatos, mert a vezetőfülke nem volt egy légtérben sem a feljáró, sem a géptérajtóval, vagyis a vontatómotor szellőző nem szívta el a dohányosok cigarettáját. "
Ennek a kialakításnak köszönhetően a saját korában a legcsendesebb és a legkomfortosabb mozdonynak számított.
A korabeli kényelemből kiindulva, amikor mindkét mozdonyon ugyanolyan ülések voltak, a futóművük és a rugózásuk egyforma volt.
Az M63-ban soha nem olvadt le rólad a gatya a szélvédőn betűző nap miatt.
Az M63 nem volt huzatos, mert a vezetőfülke nem volt egy légtérben sem a feljáró, sem a géptérajtóval, vagyis a vontatómotor szellőző nem szívta el a dohányosok cigarettáját.
Külön vezérlő szerintem nem kellett hozzá, hisz a 003-010-eseknek ugyan az a műszerfaluk volt mint az M41-esnek. Bár én nem értek hozzá, szóval lehet nincs igazam!
Engem az M63 vezérlő csatlakozója érdekel. Hogy mire volt használva. A youtube-os videón nem láttam szinkronban őket, és feltételezem, hogy vezérlőkocsijuk se volt. De nem tudhatom, mi volt a helyzet.
Giganton tervezve volt, hogy a záhonyi vonal kapacításhiánya miatt a szovjet ércvonatokat nem bontják meg, hanem két V63-as szinkronban vontatja őket. Mire elkészültek a mozdonyok ez az igény eltűnt, az első főjavításkor le is szerelték a csatlakozókat és az elektronikát azokról a mozdonyokról is amin volt. Arról nem találtam információt, hogy próbaként ment e szinkronban gigant.
A Dízel Gigantot egyedül a MAVOE-ban hallottam a sorozatra, a nemrég elhunyt Németh Andor szájából még a '80-as évek elején, de ő például a Hernyót is Dróthernyónak hívta, mikor munkába állt az első darab. Az Olajkirály szerintem az Indóház találmánya, Gyiknak, meg Bulldognak hívtálk őket. A Bombázó - legalábbis a Hámánmban - az M41-esek egyik csúfneve volt.
Vagy végülis a Giganton is van valami ezeknek a helyén. De az gondolom csak azért van, mert kb ugyanaz a főkeretük, vagy nem? (Csak tippelgetek bolondul...)
Volt rajtuk vezérlőkábelhez csatlakozó? Képeken látszik mindkét ütköző mellett valami ahhoz hasonló. A 003-ason is látszanak.
Tudott szinkronban menni? Vagy voltak rá tervek? Csak mert Gigantokon nem láttam ilyet. (Mondjuk azoknak a teljesítménye is nagyobb.) Nem értek amúgy hozzá, csak kíváncsi vagyok.
Az Olajkirályt szerintem az Indóház honosítottam meg, akkor már a mozdonyok a fasorban sem voltak. A Bulldog és a Gyík szerintem a két legelterjedtebb név.
Mégis hányféle beceneve van a sorozatnak? Én annyifélét hallottam, hogy szerintem vagy a konkrét példányok saját beceneveit ragasztották rá az egész sorozatra, vagy egyszerűen nem élt olyan sokáig, hogy ki tudott volna alakulni egy konkrétabb becézés. (Én 10 évvel a selejtezések után születtem, úgyhogy csak össze-vissza spekulálni tudok.)
Én eddig hallottam/olvastam olyat, hogy „Bulldog”, „Gyík”, „Dízel Gigant”, „Olajkirály”, meg még talán olyat is, hogy „Bombázó”. Ezek közül nem tudom, némelyik nem-e lehetett konkrét példánynak a beceneve, és nem az egész sorozaté.