Sosem lesz visszaállítva szerintem, csak az ígérgetés megy, sőt, abban sem vagyok biztos, h ennél nem lesz még rosszabb is. Reggel állandósult a tömeg, korábban ennél több fokkal jobb volt a helyzet, már békáson megtelik a békásról induló vonat a város felé.
Miért van az, hogy a máv-hév képtelen mentrendszerint leközlekedtetni bizonyos vonatokat a H5-ön? A csúcsidő vége - szerintük - f8-kor elkezdődik Békáson (máshol ez 8, n9), így sikerült kiritkítani a menetrendet pluszba. A Szentendréről 7:28-kor induló HÉV minden egyes nap Békásról eleve 2 perc késéssel jön, szerdán Kaszáson már 4 perc késésnél járt (amikor 6 perc a követés), tegnap meg 3 perc volt. Közben ezen a vonaton tömegnyomor van kedd, szerda és csütörtökön. A havi kb. 20 munkanapból ez a vonat 1 alkalommal tud menetrendszerint leközlekedni. Miért? Mikor lesz elég vonat az 5 perces követés visszaállításához? Mellesleg az látható, hogy a Szentendre-Békás szakaszon tarthatatlan a menetrend.
Na látod, ez egy jó kérdés! nem tudom, de bízom benne, hogy tanultak a pár évvel ezelőtti bakiból. (Tartok tőle, hogy most mindenképpen áterőltetik majd valahogy ezt, mert "presztízskérdést" csináltak belőle. Valahol jogosan... Csak ennek lehet az a következménye, hogy végül valami "butított" verziót fogadunk el a szent cél érdekében. Amiből majd ez is, az is, amaz is hiányzik, hogy ne legyen a rászánható keret feletti ára.)
A HÉV esetében nem (sem ;-) ) olvashattunk másikat. Anno szintén megvolt az adott összeg, csak amikor jöttek az ajánlatok, akkor kiderült, hogy a legolcsóbb is jóval drágább, mint amennyi pénz van rá.
Ez nem is arról szólt, hogy holnap kiírják a pályázatot. Arról szólt, hogy él a project, terveznek vele és a folytatásával. Az épp erre költendő pénzmennyiségre pedig "van ötletük honnan szedjék össze rá". Semmi egyéb. (De eddig "ennyi" sem volt. :-) )
Felsorolnak 50+ projektet, hogy ezek a "kiemelt projektek", aztán felsorol három halmazt, amire "Szerződéseinek forrását [...] hazai társfinanszírozáson felüli felhasználásával biztosítja a [...] támogatói döntések meghozataláig" - azaz ezekre a magyar adófizetők pénzéből pluszban költenek. Ebben a három halmazban nincsenek benne a földmunkával járó dolgok (ha jól néztem), tehát a tervezgetésre van pénz, az új szerelvényekre addig nincs, amíg nem hozzák meg a "támogatói döntéseket".
Speciel, azért ezek a projektek, amiket most a Közlönyben vannak, futnak a háttérben. Pár hete volt közöm egy Kelenföld IMCS-s témához és meglepett, hogy létezik ez a projekt még, erre most meg is jelent az MK-ban:)
Ha jól értelmezem, a csepeli meg a ráckevei vonalon fognak megállókat átépíteni, 12+6 új jármű a szentendrei vonalra - ha ad az EU erre pénzt. Anélkül csak előkészítés és tervezgetés.
És vajon az országos kerékpárbérletet meg országos kutyabérletet elfogadják a HÉV Budapesten belüli szakaszán? Vagy az agglomerációból érkezve Budapestre akkor két kerékpár- vagy kutyabérletet kell majd venni (egy országost meg egy BKK-st)?
"A kerékpárbérlet Budapesten belül érvényes bérletekhez, mindezek teljes árú és kedvezményes változataihoz egyaránt tetszőleges kezdőnappal váltható. A kerékpárbérlet a kerékpár szállítására kijelölt vonalak budapesti szakaszán érvényes."
Függelék G) A BKK által megrendelt személyszállítási közszolgáltatások autóbusz, villamos, trolibusz, metró, fogaskerekű járatainak teljes hosszán, az Együttműködési Megállapodás szerint elővárosi autóbusz és elővárosi vasúti) járatok közigazgatási határon belüli szakaszain, továbbá révátkelésnél és munkanapokon a hajójáratokon érvényes termékek ármeghatározása: bruttó ár
a) kutyák számára váltható havi bérlet 5 250 Ft
b) havi kerékpárbérlet (a kerékpár szállítására a kijelölt vonalak teljes hosszára) 540 Ft
Az sem utolsó dolog, sőt, meg is oldható BKK jegy nélkül is! :) Szeged egészen kézenfekvő, Szárszóra egy picit nagyobb kört kell tenni, de Kalász -> Aquincum -> Rákos -> Keleti -> Kelenföld -> Balatonszárszó végül is megoldható :D
Na de mindent eldöntő, kimentem egy automatához, megnéztem a kínálatot: HÉV kiegészítő jegyek valóban megmaradtak (még a kirándulójegy is, bár az sokakat nem érint), és továbbra is csak a külső szakaszra lehet venni. Az ország- és vármegyebérletek ott vannak a kínálatban, de vármegye24, ország24 valóban nincs.
A 24 órás jegyek a jegy.mav.hu-n sem vásárolhatók (vagy nem tudom hol kellene keresni), csak a bérletek. Utazástervezéskor sem ajánlja fel, továbbra sem tud tervezni sem belső szakaszra.
Az app pont ugyanígy működik, tehát nem változott semmi, csak az appban külön menüpontban megválthatók a 24 órás jegyek.
Igaz, ott még nem biztos hogy a végleges állapotot látjuk, a MÁV-nál nem ment egyszerűen a frissítés:
Ami még érdekes, hogy a BKK automatánál továbbra is kapható az 540 Ft-os kerékpárbérlet. Ezzel mi a helyzet? Az most jó a HÉV-en vagy sem? Eddig elfogadták a teljes vonalon.
Helyes, akkor legalább a H5-ön be lesz zárva a bliccelők kiskapuja.
Viszont az azért egy elég nonszensz helyzet lenne, hogy a felszállás helyétől függ, hogy az ember milyen jegyet tud venni. A MÁV automata meg BKK jegyet nem ad tudomásom szerint.
"a belső szakaszon a BKK munkatársai szökőévente egyszer ellenőriznek"
Akkor óvatosan. Hányadika is van? :)
Egyébként igen, teljesen jogos. Ők bizonyára úgy gondolták hogy felszálláskor kell csippantani, ha az közig határon kívül volt, akkor az ember olyanért fizet, amiért nem is kap semmit.
Amikor az időalapú jegyet behozták, nyugodtan lehetett volna érvényes már akkor is, ha már az ember az időért fizet. Nyilván most már ezt nem fogja a BKK tudni elérni.
Pont ma használtam a közigazgatási határon kívülről indulva 90 perceset. Az én értelmezésem szerint azt az első budapesti állomáson, megállóhelyen kell érvényesíteni, ami Békásmegyeren megoldható, van rá fél-egy perc hogy ezt az utas megtegye, de valljuk be, nem fogja (tisztelet a kivételnek), hiszen a belső szakaszon a BKK munkatársai szökőévente egyszer ellenőriznek. A többi vonalon kevesebb idő van erre a műveletre a releváns megállóhelyen, a H8 díjszabásában eddig kivétel volt Kistarcsa, kórház megállóhely, ott mi a helyzet? Mindenesetre ez a külső matrica nem nagy segítség ebben a helyzetben.
Abban reménykedem, hogy a teljesítményalapú elszámolás előbb-utóbb kapukat hoz majd a metróba, forgalmasabb HÉV-szakaszokra... Tudom, sokáig álmodozhatok még
Bérletet eddig is vehetett bárki, de azért egy útra nem kellett eddig bérletet venni :D
Semmi gond nem lenne itt, azt nem értem csak, hogy ha már a BKK "nagy kegyesen" belement abba, hogy elfogadja és árusítja a vármegye- és országbérleteket, akkor a 24 órás jegyek esetében mekkora teher lenne már, hogy felvegyék az automata kínálatába.
Tudom, az is furcsa lenne, hogy olyan jegyet árusít, amit ő egyébként nem fogad el, de jelenleg az ő jegyértékesítési infrájuk van kiépítve a HÉV mentén, és ez nem fog 1 nap alatt megváltozni.
És egy vármegye24-el és egy vonaljeggyel már elég messzire el lehet jutni.
Jelenleg ha be kell menni Budapestre, tfh. egy átszállással a HÉV-ről, az egy útra két vonaljegy és egy kiegészítő jegy, vissza még egyszer ugyanez. Gyűjtőjeggyel is minimum. 2400 Ft. Nem túl versenyképes, főleg ha ott van az autó is, amire az agglomerációban van esély.
Viszont vármegye24-el ugyanez kijön 1790 Ft-ból. Ha nem is kell átszállni, vagy megoldható volánbusz/MÁV átszállással (bár ez tényleg keveseket érint), akkor 1600/990 Ft.
Nyilván ha igazságosság szempontjából vizsgálnánk, akkor biztos nem ez a legjobb tarifarendszer. Aki metróra át tud szállni, az egy vonaljeggyel be tudja járni az egész várost, de aki meg csak két megállót tenne meg busszal, az ugyanannyit fizet.
Vegyük észre, hogy ez csak azoknak gond, akiknek egyébként nincs szükségük Budapest-bérletre. Mert ha már van, akkor ezzel az erővel vehetnek Pest megyeri bérletet és le van a gond a városhatáron kívüli utazásról.
Akkor a jelenlegi információk alapján tényleg az a helyzet: ha az embernek nincs nincs okoseszköze, akkor az agglomerációban felszállva csak a mostani jegyekkel utazhat majd, általában jóval drágábban, mintha 24 órás jegyet venne.
És ez egészen addig így is marad, amíg:
a) vagy nem kerülnek MÁV automaták a BKK automaták helyére,
b) vagy a BKK automatákon nem lesz mégis megvásárolható a napijegy.
Mivel a Budapest-bérlet a városhatáron kívül nem használható, ezért ahhoz mindenképpen HÉV-jegy kell kiegészítésnek, azaz a mostani rendszer él tovább.