Ne haragudj, nem értek hozzá. Ezért szeretném megkérdezni, hogy 22-24 óra hogy jön ki? Saccra 200 km körül van Mohács Budapesttől. A Duna follyon 5 km/h-s sebességgel. Hegymenetben levonandó a hajó holtvizi sebességéből. Eddíg értem. Ha mindezt figyelembe veszem akkor átlagsebességnek kb. 10 km/h jön ki nekem. Ez valós?
Néha lehetne indítani Budapest-Mohács vonalon hajót. Van rá nagy hajónk, tudomásom szerint Hunyadi típus erre épült. De felfelé is lehetne indítani. Nem csak Dunakanyar felé. Ráckeve -Soroksári ágba is.
Stimmel, hiszen volt még felújítás is Kiskörénél, meg túl magas vízállás is Szolnoknál, mindig hír volt itt a topikon a VH útja, csak éppen nem azt írtad, hanem ezt, ami nem igaz, mert azért sokszor eljutott Tokajig:
"mert régebben a Kiskörei zsilip előtt mindig elakadt."
És tényleg, pont 20 éve, júniusban jött először, szinte hihetetlen, hogy múlik az idő.:-(
Szó volt arról is 2005-ben, hogy a Mona Lisa is jön majd tiszai útra, de az végül nem valósult meg.
De arról van saját élményes elbeszélőtől sztorim, hogy a Mohács-Budapest járaton nagy volt a tömeg, hideg volt még, de akik lurkók felszöktek a tetőre, a kémények közelében a kazán felett egy szál pokróccal, "jól fűtött helyen" éjszakáztak és nézték a csillagokat.
Az elmondás szerint a füst a kémény tövébe sose csapott oda, a gőzgépek felől áradó kellemes szuszogás és ringatódzás meg hamar meghozta az álmot csillagfényes égbolt alatt, aláfűtött derékaljjal.
A kofahajókat egyszerre több olyan hatás érte, ami megszüntetésükre hatott.
A gőzösök műszaki elöregedése csak egy dolog volt.
Emellett egyszerre jelentkezett a közútfejlesztés és a közúti szállítmányozás teljes átalakulása, illetve mezőgazdasági termelés (nagyüzem + háztáji) volumenének megugrása.
Ugyanide tartozik az utazási, szállítási időkre és körülményekre való érzékenység átalakulása is.
Bár leírva, kimondva sose találkoztam vele, van egy sejtésem, hogy a MHRT sose rajongott a kofahajókért, mint tevékenységért és ez a fajta szolgáltatás talán nem is volt nekik akkora biznic.
"A Közlekedési- és Postaügyi Minisztérium 1958 augusztus 25-től 31-ig Győrött rendezte meg az első hajóshetet. Ez idő alatt egy személyhajó állt a győriek rendelkezésére, a „Dunaföldvár” nevű gőzös. Ekkor még úgy tűnt Győrt is bekapcsolják a menetrendszerű hajóforgalomba.
A Mahart adott volna kirándulóhajót Győrnek. A Dunakapu téri hajóállomáshoz fedett várótermet és jegypénztárt kellett volna építeni amit a városi tanács nem vállalt, mert nem volt rá pénze. A vizek ilyenforma kihasználása nem szerepelt a folyók városának terveiben."