Az antiskating beállítása nagymértékben függ a tű geometriájától, de még a hanglemez anyagától is.
Lehet ugyan elméleti, szakkönyvből (=Degrell L.: Lemezjátszók és hanglemezek) kiolvasott értéket beállítani, de (ha nincs mérőlemezed), legjobb, ha a füledre hallgatsz! /A legtöbb ilyen gyári skála pontossága amúgy is kétséges./
Kell hozzá egy-két olyan lemez, ami kevésszer, de már le volt játszva (nem kristályhangszedővel!). Halk részletnél állíts be akkora hangerőt, hogy az egészen gyenge sercegést, pattogást is jól hallhasd. A csatornákat váltogatva fülelj> állíts az antiskatingen kicsit> ezt egészen addig ismételd, míg a csatornák zaja nagyon hasonló erősségű és karakterű nem lesz!
Nagyon amatőr módszer, de kis gyakorlattal és türelemmel megtalálható az ideális beállítás.
Nem! A tűnyomás az egy adott érték, amit a gyártó javasol az adott PU-ra illetve a benne lévő tűbetétre. Na jó, ez általában egy tól-ig tartomány, de ennek közepe a javallott érték.
Elliptikus tűgeometriánál MM pickupoknál ez általában 2 gramm alatti érték.
Ha jól kinézem Opel Omega A a szenvedő alany? 1. A láda a hangszóró mögött baromi lapos (a hátlap visszadumál a hangszóróra) 2.Ha jól látom puhagumis a hangszóró, ha nem akarod, hogy az első minimális túlhajtásnál kiköpje a közepét, ilyen doboznál felejtsd el a basszcsövet. 3. a basszcső hosszát, helyét pontosan kell az adott h.szóró tipushoz és a konkrét dobozhoz méretezni a kísérletezésnek rengeteg bútorlap, rosszabb esetben h.szóró, még rosszabb esetben az erősítő látja kárát.
A szabályzó beosztása "gramm" -ra értendő, méghozzá a tűnyomáséra, tehát ha az mondjuk 1,5, akkor az antiszkattink tárcsát is arra kell állítani.
Amúgy ez egy eccerő kis gyalu lehet, mert ennek a moccernek a precíz kivitele úgy néz ki, hogy kettős nóniusz szok lenni szférikus, és elliptikus tűgeometriához.
ps. amúgy az ilyen kérdéseket a vinyl topicba tedd fell, ott van ám sokk-sokk észkombány.
Kezdőként szeretnék segítséget kérni azzal kapcsolatban, hogy a képen látható mélyládából érdemes-e reflex ládát csinálni? Ha igen, akkor hol lenne ideális lyukat vágni, és mekkorát.
Méretek:
- hangszóró 30 cm
- térfogat ~30 liter
- méretek: 37cmX42cmX20cm
A láda egy kb.500 literes hátsó csomagtartóban lesz elhelyezve, a jobb hátsó lámpánál. A csatlakozóval az utastér felé. Van egy kép, csak egy makettel helyettesítettem. :-)
hmmm... van meg musorszoras mostis az 'oreg szivarral'? Lakihegyre is mar miota el akarok latogatni...
bar szterintem egy gigantikus Ongaku-t erdemesebb inkabb a solti GU88P-kbol epiteni, csak kell valami szponzort keriteni a villanyszamlahoz amit maga a csovek futese kreal majd :) 700A@26V ohh yeah :)
Egy olyan áramkörre lenne szükségem... amire ha 12V-ot adok az behúz egy relét, majd pár másodperc után elengedje azt (ezt állítani lehessen úgy 1-10 mp-ig).
Találtam a régi rádiótechnika évkönyvben ilyesmi kapcsolást, de túl sokat tud, ezért le szeretném egyszerűsíteni.
Itt az első rész késlelteti a rellé behúzását, amire nekem nincs szükségem... És a rajz jobb fele tartja behúzva azt pár mp-ig.
Kérdéseim: -a második áramkör működik-e? -és ha igen akkor úgy ahogy akarom? -mivel a kondenzátor feltöltésével szabályozza az időt... azaz gyakorlatban: egy fűtőszálat kéne fűteni kb. 5 mp-ig
ha lecsukom a gép fedőt akkor az áramkör áram alá kerül, és 5 mp-ig behúzva tartja a rellét ami áramot ad a fűtőszálnak...
majd felnyitom a gép fedőt, kiveszem a munkadarabot, beteszem a másikat. ez vagy 2 mp-ig tart.
-azaz ha újra lecsukom, akkor újra 5 mp-ig fog fűteni? -vagy a kondiba marad még feszültség, és emiatt már kevesebb ideig fűt?
Igazad van, teljesen. Az erősitő hangja tetszik, és még szép is külsőre:)
A hangfalakat viszont nem valószinű, hogy megveszem. Ha nem ütközik akadályokba, tudtok a választásban segiteni? Olyasmire gondolok, hogy vannak-e olyanok, amiket nem érdemes valamiért, avagy amikről tudott, hogy jó, stb. xart nem akarok megvenni:)
Ha most akarod megvenni ezt a hangfalat és úgy gondolod, hogy nem nem tetszik (akármiért is), akkor isten való vétek, ha megveszed. Csak bánni fogod mindig, még akkor is ha most nagyon jó vételnek tűnik. Ha már meg van, akkor próbálj túladni rajta és olyat megvenni ami Neked tetszik. Ez látszólag triviális, de sokszor és sokan megszédülünk egy-egy jónak tűnő vétel után és csak egy idő múlva derül ki, hogy én nem ilyet akartam. Ezt el kell adni mert örömed úgy sem lesz benne, de bosszant, hogy benne áll pénz és nem szeretem. És itt most nem azon van a lényeg, hogy hallasz-e olyan magasat ami egyébként a fül elméleti határán jóval túl van. Többen pedzegették, hogy persze a fül 20kHz felett ténylegesen nem hall hangot, de ezek a 20k fölötti felharmónikusok a hangképben benne vannak is azt érzekeljük, hogy nem szól szépen, nem természetes a hangzás. Erre célszerű figyelni egy hangfal (és bmilyen egység) meghallgatásakor, nem arra, hogy a fehérzajt és különböző természetesellenes mérőjeleket hogy adja vissza. Amit egyébként szeretettel hallgatsz a láncodon, az többet árul el a láncod minőségéről mint a legkorrektebb mérőjel.
Szóval. 2 gép dolgozik mint VST szinti masina. Ezek hangja a master gépen (az egyiken) jönnek ki, mennek be az erősitőbe. Az engine 48, ritkábban 96kHz-en müködik. Ha ezt fülessel hallgatom, a 44, és 48 között, illetve a 48, és 96 kHz között is erős eltérések hallatszódnak, föképp a hpf szürt hangoknál (pl. egy cintányér, vagy hasonló). Mindezeket a hangfalak (ezek, amikről irtam) képtelenek kiadni, azaz hallatszik valami, de tompán, mintha az egész meg lenne szürve egy lowpassal. Pedig nincs:) Lévén fülessel jó, ezért szükitettem a kört a hangfalakra, mint irtam is.
A kérdés pedig az lenne, hogy lehetne-e valamit kezdeni a hangfalakkal, mondjuk magashangsugárzót cserélni, modositani a bekötését, ilyesmi. Lehet hogy hülyeség, de azért kérdem, mert nem tudom.
"Persze nem kell túlzottan komolyan venni a dolgot, elég, ha a CD-szabványra gondolunk, ott a feldolgozandó jelben a legmagasabb ugye 22 kHz lehet(ne) és immáron 25 éve nem okoz gondot a magasabbak hiánya..."
Hehe :-) Engem 21 éve zavar ez a hiány (sok más, egyéb dolog mellett természetesen), bár 19kHz az uccsó, amit meghallottam vagy 10 éve hallásteszten... Hiába nem hallod fizikálisan, azé' azok még hiányoznak, hiányozhatnak :-) Nem véletlenül hallgatok általában LP-t, sőt céda már vagy 2 hónapja nem volt benn a játszóban... :-) Na mind1, ezt csak úgy hozzátettem dolgokhoz..... :-)
Akkor kelmednek egy jófajta titán-doomos JBL monitor dukál, az is közeltéri lehallgatásba rendezve. (hamár azt szeretnéd hallani nagyjából, amit a füles bömböl a füledbe) De úgy általánosságban elmondható, hogy ilyen probléma nem szok felmerülni, mert az a hangfal, amire azt írják hogy teszemazt 20Hz-20kHz, az egy 6 dB-es sávban mért átvitelt jelöli, és a legtöbb magassugárzó felmászik 28-35 kHz-ig, természetesen némileg csökken a hangnyomás, de mivel közvetlenül nem hallható a hang, itt a kevert jel érzékelésében lévő külömbségekről beszélhetünk csak. (ami a hang szinezetének másságát okozhatja)
Persze nem kell túlzottan komolyan venni a dolgot, elég, ha a CD-szabványra gondolunk, ott a feldolgozandó jelben a legmagasabb ugye 22 kHz lehet(ne) és immáron 25 éve nem okoz gondot a magasabbak hiánya...
Az már más tészta - már amennyiben jól értelmezem a dolgot, mert azt nem írtad le konkréten, hogy mi is a ténykedésed célja - ha a "produktum" más hallgatóságnak készül, akkor ott természetszerüen nagy általánosságban nem adatik majd meg a korrekt lehallgatás eszközi feltétele....
az éles hangok, pl a tesztként használt fehárzaj, egy kis hpf szuréssel, szinte alig hallatszik, de ugyanazzal az erősitővel fülessel élesen sivit, ahogy kell neki. Ugyanez tri, meg sqr hullámokkal is megvolt. az 5.oktáv közepe felé már eltompult a hang.
Ha hülyeséget beszélek, kérdezek, nyugodtan javitsatok ki:)
Elnézést kérek, nem ismerem a "házszabályokat", sem pedig nem értek az audio témához, márami a "hardvert" illeti. Valóban, kicsit kuszák a kérdéseim. Ekvalizálást a szintikre értettem, mármint szoftveresen. De nem ez a lényeg.
A kérdés annyi lenne, hogy az emlitett cuccból lehetne-e normális hangot kihozni. A 30-40 kHz körüli hangok alig hallatszanak, márpedig ez masteroláshoz elengedhetetlen. Az erősitőt fülessel hallgatva jó, szépen adja a magasabb tartományokat is. Ebből logikáztam ki, hogy esetleg a hangfalak nem képesek erre, vagy rosszul kötöttem be ( A system A, és B kimenetekre gondolok pl.) Mivel nem értek hozzá, ezért kérdezem. A többi emlitett funkciót végülis megtaláltam )Loudness, stb), hogy mi mire jó.
A csapos közbeszól: Audiolandon ekvalizálásról beszélni kb annyit jelent mint templomban fingani.
Ezentúl a kérdéseid kb azon a szinten mozognak, hogy az autó baloldali kerekét jobboldalra szerelve pörögni fog-e az autó.
Próbáld meg másképp megfogalmazni a kérdéseidet, és valahogy csoportosítva feltenni, nem összekeverni a hangszórót a bemenetek értelmezésével. Alapvető problémák látszanak a kérdéseidből.
A legfontosabb szabály, ha valamit soha vissza nem térő, csak most, csak itt áron kínálnak ne vedd meg. Ekkor biztosan át vagy kefélve.