"A lesugározni kívánt legkissebb frekvencia hullámhosszának 1/4-ét kell a hangszóró mögé illeszteni." (hangvezető csatornaként).Ezt valahonnan idéztem , de már nem tudom, hogy honnan, és azt hiszem mindegy, hogy zárt vagy csöves dobozról van szó.(
Nem mindegy. Ez csak TL-re vonatkozik (transmission line).
A saját szekerem ugyanilyen csomival rendelkezik, csak kék:-)
A visszadumálásnál pontosan arra gondoltam amit írsz! A te esetedben valószínűleg a hangteljesítmény 60-70%-a kioltódik a doboz miatt + a reflexiók miatt még torzít is.
Tapasztalatom szerint a Somogyinak elég jól méretezett cuccaik vannak (sztem. a JBL hangfalméretező progiját használhatják, csak ahhoz pontos bemérő adatlap kell a hangszóróról).
"A lesugározni kívánt legkissebb frekvencia hullámhosszának 1/4-ét kell a hangszóró mögé illeszteni." (hangvezető csatornaként).Ezt valahonnan idéztem , de már nem tudom, hogy honnan, és azt hiszem mindegy, hogy zárt vagy csöves dobozról van szó.( Ha jól számolom (ez nem biztos) akkor 50 Hz esetén ez ~1,65m(nem elírás, méter))
Nem véletlenül akkorák a jó hangfalak amekkorák!
Sok sikert a kísérletezéshez, és sztem. elég nagy az a pakktartó 1 normális ládához is :-)).
Köszönöm a választ! Vajmi közöd lehet az Opelhez, ha ennyiből kitaláltad, hogy ez egy A Omega. :-)
Igazából a minél optimálisabb helykihasználás miatt lett egy kissé lapos. Egy percig sem gondoltam, hogy a kocsiba tökéletes mélynyomót tudok tenni. A láda anyagköltsége 600 ft, úgyhogy sokat nem vesztettem vele, de a basszcsőről azért lebeszéltél, mert a hangszorót nem szeretném tönkretenni. :) Csak azért kérdeztem, mert egy ismerősöm most vett egy somogyi ládát, és azon 2 db cső is van. Ráadásul nem sokkal mélyebb mint ez. Egyébként a "visszadumálás" mit jelent? Torzít? Amikor kipróbáltuk, akkor a basszus fázisa egy kicsit el volt tolva a magasabb hangokhoz képest. Ez normális 1.5 méter távolságból is? Ha jól tudom, a mély hang lassabban terjed a magasnál, de itt elég kicsi a megtett út...Vagy ezt okozza a hátlap közelsége?
Olyan pontos van bármely beosztásos szabályozóelem, de igazán csak mérőlemezzel lehet, nos a Dual skálája e tekintetben meglepően pontosra sikeredett. Minden esetre arra mérget vehet, hogy az optimum közelében van, ennél pontosabbra hallás útján nem fog jobberedményre jutni.
Kivéve a gyevi bírót...akarom mondani az öregcsontot...Gabóczát.
Az antiskating beállítása nagymértékben függ a tű geometriájától, de még a hanglemez anyagától is.
Lehet ugyan elméleti, szakkönyvből (=Degrell L.: Lemezjátszók és hanglemezek) kiolvasott értéket beállítani, de (ha nincs mérőlemezed), legjobb, ha a füledre hallgatsz! /A legtöbb ilyen gyári skála pontossága amúgy is kétséges./
Kell hozzá egy-két olyan lemez, ami kevésszer, de már le volt játszva (nem kristályhangszedővel!). Halk részletnél állíts be akkora hangerőt, hogy az egészen gyenge sercegést, pattogást is jól hallhasd. A csatornákat váltogatva fülelj> állíts az antiskatingen kicsit> ezt egészen addig ismételd, míg a csatornák zaja nagyon hasonló erősségű és karakterű nem lesz!
Nagyon amatőr módszer, de kis gyakorlattal és türelemmel megtalálható az ideális beállítás.
Nem! A tűnyomás az egy adott érték, amit a gyártó javasol az adott PU-ra illetve a benne lévő tűbetétre. Na jó, ez általában egy tól-ig tartomány, de ennek közepe a javallott érték.
Elliptikus tűgeometriánál MM pickupoknál ez általában 2 gramm alatti érték.
Ha jól kinézem Opel Omega A a szenvedő alany? 1. A láda a hangszóró mögött baromi lapos (a hátlap visszadumál a hangszóróra) 2.Ha jól látom puhagumis a hangszóró, ha nem akarod, hogy az első minimális túlhajtásnál kiköpje a közepét, ilyen doboznál felejtsd el a basszcsövet. 3. a basszcső hosszát, helyét pontosan kell az adott h.szóró tipushoz és a konkrét dobozhoz méretezni a kísérletezésnek rengeteg bútorlap, rosszabb esetben h.szóró, még rosszabb esetben az erősítő látja kárát.
A szabályzó beosztása "gramm" -ra értendő, méghozzá a tűnyomáséra, tehát ha az mondjuk 1,5, akkor az antiszkattink tárcsát is arra kell állítani.
Amúgy ez egy eccerő kis gyalu lehet, mert ennek a moccernek a precíz kivitele úgy néz ki, hogy kettős nóniusz szok lenni szférikus, és elliptikus tűgeometriához.
ps. amúgy az ilyen kérdéseket a vinyl topicba tedd fell, ott van ám sokk-sokk észkombány.
Kezdőként szeretnék segítséget kérni azzal kapcsolatban, hogy a képen látható mélyládából érdemes-e reflex ládát csinálni? Ha igen, akkor hol lenne ideális lyukat vágni, és mekkorát.
Méretek:
- hangszóró 30 cm
- térfogat ~30 liter
- méretek: 37cmX42cmX20cm
A láda egy kb.500 literes hátsó csomagtartóban lesz elhelyezve, a jobb hátsó lámpánál. A csatlakozóval az utastér felé. Van egy kép, csak egy makettel helyettesítettem. :-)
hmmm... van meg musorszoras mostis az 'oreg szivarral'? Lakihegyre is mar miota el akarok latogatni...
bar szterintem egy gigantikus Ongaku-t erdemesebb inkabb a solti GU88P-kbol epiteni, csak kell valami szponzort keriteni a villanyszamlahoz amit maga a csovek futese kreal majd :) 700A@26V ohh yeah :)
Egy olyan áramkörre lenne szükségem... amire ha 12V-ot adok az behúz egy relét, majd pár másodperc után elengedje azt (ezt állítani lehessen úgy 1-10 mp-ig).
Találtam a régi rádiótechnika évkönyvben ilyesmi kapcsolást, de túl sokat tud, ezért le szeretném egyszerűsíteni.
Itt az első rész késlelteti a rellé behúzását, amire nekem nincs szükségem... És a rajz jobb fele tartja behúzva azt pár mp-ig.
Kérdéseim: -a második áramkör működik-e? -és ha igen akkor úgy ahogy akarom? -mivel a kondenzátor feltöltésével szabályozza az időt... azaz gyakorlatban: egy fűtőszálat kéne fűteni kb. 5 mp-ig
ha lecsukom a gép fedőt akkor az áramkör áram alá kerül, és 5 mp-ig behúzva tartja a rellét ami áramot ad a fűtőszálnak...
majd felnyitom a gép fedőt, kiveszem a munkadarabot, beteszem a másikat. ez vagy 2 mp-ig tart.
-azaz ha újra lecsukom, akkor újra 5 mp-ig fog fűteni? -vagy a kondiba marad még feszültség, és emiatt már kevesebb ideig fűt?
Igazad van, teljesen. Az erősitő hangja tetszik, és még szép is külsőre:)
A hangfalakat viszont nem valószinű, hogy megveszem. Ha nem ütközik akadályokba, tudtok a választásban segiteni? Olyasmire gondolok, hogy vannak-e olyanok, amiket nem érdemes valamiért, avagy amikről tudott, hogy jó, stb. xart nem akarok megvenni:)
Ha most akarod megvenni ezt a hangfalat és úgy gondolod, hogy nem nem tetszik (akármiért is), akkor isten való vétek, ha megveszed. Csak bánni fogod mindig, még akkor is ha most nagyon jó vételnek tűnik. Ha már meg van, akkor próbálj túladni rajta és olyat megvenni ami Neked tetszik. Ez látszólag triviális, de sokszor és sokan megszédülünk egy-egy jónak tűnő vétel után és csak egy idő múlva derül ki, hogy én nem ilyet akartam. Ezt el kell adni mert örömed úgy sem lesz benne, de bosszant, hogy benne áll pénz és nem szeretem. És itt most nem azon van a lényeg, hogy hallasz-e olyan magasat ami egyébként a fül elméleti határán jóval túl van. Többen pedzegették, hogy persze a fül 20kHz felett ténylegesen nem hall hangot, de ezek a 20k fölötti felharmónikusok a hangképben benne vannak is azt érzekeljük, hogy nem szól szépen, nem természetes a hangzás. Erre célszerű figyelni egy hangfal (és bmilyen egység) meghallgatásakor, nem arra, hogy a fehérzajt és különböző természetesellenes mérőjeleket hogy adja vissza. Amit egyébként szeretettel hallgatsz a láncodon, az többet árul el a láncod minőségéről mint a legkorrektebb mérőjel.
Szóval. 2 gép dolgozik mint VST szinti masina. Ezek hangja a master gépen (az egyiken) jönnek ki, mennek be az erősitőbe. Az engine 48, ritkábban 96kHz-en müködik. Ha ezt fülessel hallgatom, a 44, és 48 között, illetve a 48, és 96 kHz között is erős eltérések hallatszódnak, föképp a hpf szürt hangoknál (pl. egy cintányér, vagy hasonló). Mindezeket a hangfalak (ezek, amikről irtam) képtelenek kiadni, azaz hallatszik valami, de tompán, mintha az egész meg lenne szürve egy lowpassal. Pedig nincs:) Lévén fülessel jó, ezért szükitettem a kört a hangfalakra, mint irtam is.
A kérdés pedig az lenne, hogy lehetne-e valamit kezdeni a hangfalakkal, mondjuk magashangsugárzót cserélni, modositani a bekötését, ilyesmi. Lehet hogy hülyeség, de azért kérdem, mert nem tudom.