Azért a D-1-es sem volt akármi! Fordulni akkor lehetett vele ha keresztben fogva húztad a hevedereket. Örűltünk ha a reptérre estünk. Ennyi volt a célzás.
Az UT-15 nagyjából úgy nézett ki, mint egy mai vizi ernyő. Lehetett vele rendesen perecelni. Mit ne mondjak, ég és föld volt a különbség az UT-15 és az akkortájt használatos RL-10 paplan között. A cálbaugrás pontosságában is. Vágytunk is rá rendesen. Szinte botrányos volt hogy én, és egy tehetséges sporttárs anno száz ugrás alatt (91) paplant kapott a hátára, természetesen egy kis vizsgaügyeskedés után.
Nekem csak RS 4/A jutott. 9bol 1x ugy ertem foldet, ahogy az ember 1 lepcsofok lelep. A tobbi kozott volt par kemenyebb is es ez nem rajtam mult... Az UT-15-hoz nem volt szerencsem, de nem is volt velem egy kategoria.
Azok a boldogságos UT-15-ös idők. Akkortájt még a kiugrási helyet illett jól betájolni és már lehetett is 5,1 m/s merülési sebességgel a célkeresztre öszpontosítani.
No, persze ez már a sporternyő volt. Nem fájlaltuk a bokánkat, (minden más csontunkat igen) mert néha abban sem voltunk biztosak, hogy rendben földetértünk, vagy lezuhantunk e. :)))
Nem kell mindent rogton magunkra venni! "Latta a parod mar kozelebbrol, belulrol? Mert akkor mar lehet, hogy az L-410-et valasztotta volna. :)" erre tettem fel!
Aze azt gondoltam, hogy Te lattal mar L-410-et(kivulrol, belulrol):)
Jaja.. csak erre írtam, hogy a tandem az 4km-ről megy és 1500 méteren nyit... az 50 sec. Kár is arról gondolkozni, hogy dehátha párszáz méterrel magasabbról és alacsonyabban...
A saját ugrás az más.. mondjuk én ott is 900-on nyitok rendesen. z
Termeszetesen nem is szabad feszegetni a hatarokat! Itt nem arrol van szo, hogy elesek es megkarcolom magam! Egyeni ugrasnal a sajat mig tandem ugrasnal az utas eleteert is felel az ember!
A zuhant idő elsősorban az ugrási magasságtól, másodsorban a nyitási magasságtól és nem elhanyagolandó módon a ruházattól és a zuhanási pozíciótól függ.
Nyilván, ha magasabbról ugratnak mint 4000 méter akkor 50 méterenként plusz egy másodperc játszik be ahogy ha alacsonyabban nyit az oktató akkor ugyanígy növelhető a zuhant idő.
Ezzel együtt érdemes tudni, hogy nem ok nélkül 4000 méter a szabványos ugratási magasság... 4200-on még hidegebb van és még kevesebb az oxigén... nem mondom, hogy radikálisan, de megváltoztatja azért a matekot. Én ha négyezret mondok az utasnak akkor négyezerről akarok vele ugrani. Ráadásul ahol én ugrom ott a szabály szerint a négyezer méter fölötti ugrásnál oxigénpalacknak kell lenni a gépben... Ez persze kukacoskodásnak hangzik, de ha 4200-ről ugrunk és a leszálláskor eltörik az utas lába akkor ha a hatóság nagyon akarja akkor belémköthet amiatt, hogy 200 méterről magassabról ugrottam a tandemet és ez befolyásolhatta azt, hogy mennyire bírja felemelni az utas a lábát....csak hog ymondjak egy szélsőségesen kisarkított példát.
Ugyanígy a nyitási magasság sem tréfa...A szabályzat szerint 1000 méteren meg kell hozni a döntést, hogy leszállható-e az ejtőernyő avagy sem... ha 1300 méteren nyitok akkor cirka 1100 méteren lesz nyitva a főernyő ami csak 100 méterre van a döntéshozatali magasságtól. Szóval lehet feszegetni a határokat :) csak nem biztos, hogy egészséges.
Azzal maximalisan egyetertek, hogy az utas nem eres kulonbseget a zuhant idok kozott!
Az meg, hogy most 60 vagy 50 masodpaerc a szabadeses az azert fugg egy par dologtol. Azert is irtam az L-410-es mivel ugy is irjak az uzemeltetok, hogy az ugratasi magassag 4000 meter meg egy kicsit! Legutobb amikor ugrottam 4200-rol ugrattak.
Es meg attol is fugg a zuhant ido, hogy egy tandempilota mikor nyitja az ernyot. Van olyan weboldal ahol 1300 metert irnak a nyitasra.
De tenyleg nem a zuhant idot akarom eloterbe helyezni hanem a gepet, bar tudom nagyon sok helyen az Ancsat hasznaljak mert nincs mas. De ha ki lehet probalni mast is...
3000-ről 1500-ig 30 másodperc a szabadesés, négyezerről pedig 50 másodperc. Érezni azért nem érzez sokat az utas, mert nincs viszonyítási alapja...de azért van különbség és nem is elhanyagolható.