Kell még ahhoz pár év hogy telitődjenek a porral és a dugóval. Jelenleg még abban a fázisban a város, amikor még szinte büszkék hogy a fővárost is meg tudják előzni:(
A Nyíregyházi Városvédő Egyesület lelkes kis csapata évekkel ezelőtt összeállított egy alternatívát arra az esetre, ha mégis sikerülne kiépíteni a villamos-hálózatot.
Kerestem a honlapjukon, de nem találtam. Ha valakinekl meg van, feltehetné ide!
Nyíregyháza - A Kelet-Magyarország december 30-i számában olvashattuk: előkészítettségének és a kormány gyorsító intézkedéseinek köszönhetően az Unió Bizottsága jóváhagyta hazánk első nagyprojektjét, a debreceni villamoshálózat fejlesztését.
sas_pageid='7185/44902';sas_formatid=2745;sas_target='';//
SmartAdServer(sas_pageid,sas_formatid,sas_target);
on error resume next
p469097_FlashMode9=(IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFlash.9")))
A 2-es villamosvonal közel 18 milliárd forintba kerül. A projekt keretében 7,8 km új villamos pályát építenek, 12 akadálymentesített megállóval. Az új vonalra 18 új járművet is beszereznek. A beruházás a tervek szerint 2011. végére fejeződik be.
VILLÁMVOKS
Ön örülne, ha lenne villamos Nyíregyházán?
Igen, nagyon
Nem, felesleges lenne
Nekem mindegy
Állás
Nyíregyházi lokálpatriótaként jogosan vetődik fel bennem a kérdés: nálunk miért nem lehet villamos? Miért más város Debrecen, ahol akármibe vágnak bele, sikerre van ítélve (Főnix Csarnok, MODEM stb.)? Talán jobb polgármestere van? Vagy talán azért, mert a jövő generációkra is gondol? A fiatalos lendület teszi? Bizonyára kihat ez is egy város életére.
Az idősebbek még jól emlékeznek rá, hogy éppen 40 éve, 1969-ben verték szét a nyíregyházi villamos-közlekedést. Hivatkoztak arra, hogy nincs kihasználva, nem tudja felvenni a versenyt az autóbuszokkal Ami történt, megtörtént, de olyan nagyon büszkék azért nem lehetnek magukra az akkori döntéshozók, bárhogy is próbálták a maguk igazát bizonygatni.
A debreceni példa is jól mutatja, hogy az ott sokkal nagyobb hálózatból állt és részben felszámolt villamost fel lehet támasztani, csak akarni kell. Úgy látszik, nálunk erre még az akarat sincs meg. Pedig Debrecen ellenzéki város, a baloldali kormány mégis tudta támogatni a programot. Mi ekkora hátszéllel miért nem tudunk arányaiban kisebb, de mégis kivitelezhető tervet elkészíteni? Nem igaz, hogy nem lennénk képesek rá. Csak nálunk egészen más dolgokat tartanak fontosnak, hasonló hosszabb távú tervekről még csak szó se essen! Lenin is azt mondta, hogy ami hasznos, át kell venni a kapitalizmustól!
A Nyíregyházi Városvédő Egyesület lelkes kis csapata évekkel ezelőtt összeállított egy alternatívát arra az esetre, ha mégis sikerülne kiépíteni a villamos-hálózatot. Szeretném hangsúlyozni, hogy kiindulási alapul szolgál! Nem a fiatalos hév, a dac dolgozott bennünk, hanem a realista gondolkodás, így nem tűrhettük, hogy olyan dolgokat seperjen le sorozatosan a város vezetése és a Volán az asztalról, amely kizárólag az ő érdekeiket sérti. Mert miről is van szó? Köztudomású, hogy a város vezetői a Volán vezetésében felügyelőbizottsági tagok, természetesen, nem ingyen. Olyanok döntenek tehát a buszközlekedést illetően, akik autóval járnak, buszt is csak akkor látnak belülről, mikor ünnepélyesen átadják a Kossuth téren. Megszokhattuk már ezt.
Jó lenne tudni, hogy Nyíregyházán miért ördögtől való gondolat az, ha itt is szeretnénk villamost, vagy akármilyen másfajta, nem hagyományos autóbuszos tömegközlekedést? Debrecenben miért lehet kivitelezni? Miért kell nekünk mindig Debrecen után kullognunk? Ők most ezt meglépték, büszkék is lehetnek rá, hogy szembeszélben elnyerték a támogatást. Nem csoda, ha sok nyíregyháziban ,,forr a düh: Bezzeg a debreceniek Elköltözni ezért nem fogunk a városból! Miért ne kérhetnénk, követelhetnénk mi is azt, hogy szeretnénk már ismét villamossal járni?
Jól emlékszek rá, hogy városunk volt alpolgármestere, jelenlegi kormánymegbízott 2006-ban a villamos nosztalgiájával kampányolt, hogy milyen jó is volna újra villamossal járni Nyíregyházán... Természetesen, ebből sem lett semmi, csak annyi, hogy őt megválasztották a hívei. Most akkor mi a helyzet ezzel? Tisztelt városvezetők! Nálunk mikor fog újra csilingelni a villamos?
A legutóbbi, 10 db 15 méteres szóló autóbusz beszerzését és a buszmegállók felújítását úgy mutatták be, mintha a legnagyobb vidéken zajló tömegközlekedési beruházás lenne, ami természetesen nem igaz. Az ugyan tény, hogy csökken a nyiregyházi tömegközlekedést használók száma, de az is tény, hogy az illetékesek közül senki nem veszi a fáradságot a kialakult helyzet orvoslására. Hangsúlyozni kell, hogy a buszok cseréje nem a fejlesztést, csak esetlegesen a kiszolgált járművek pótlását szolgálja!
Lassan közelegnek a választások. Vajon ismét sikerül kampánytémát kreálni a villamosból? Az eddigi városvezetéssel már aligha képzelhető el, hogy kidolgoztat legalább egy hatástanulmányt erről. Vagy akkor adjuk meg az esélyét annak, hogy egy egészen más összetételű, a hagyományokat tisztelő és a kor kihívásait jobban ismerő városvezetés építse ki a nyíregyházi villamos-hálózatot. Talán ők is felülnének már arra a csilingelő járműre
sziasztok!Nekem annyi lenne a véleményem a nyíregyi villamossal kapcsolatban,hogy ha már anno megszüntették,akkor miért kellett a sínt is felszedni?Nem lehetett volna a későbbi építkezéseket stb-t úgy rendezni, hogy ha majd egyszer még felújítják a vill-közlekedést talán szükség lesz majd rá?Mennyivel könnyebb lenne fejleszteni felújítani a meglévő hálózatot!Kit zavart volna az a 70-cm-es sín?Pesten is van egy csomó olyan vonal,amit nem használnak,mégis ott van.Vagy nincs pénz a felszedésére? más... Reakció a kihasználtsággal kapscolatos vitákra:Anno mikor megépítették a villamost,nyíregyházán még negyed ennyien sem laktak mint ma,mégis megérte megcsinálni.Meg aztán milyen jó is nyáron,a 35-fokos melegben a 8-assal a tömegben,bezárt ablakkal 30-percig zötykölődni kifelé a sóstóra!Na mindegy,ezt már elk....k!Nem kicsit,nagyon!Amugy az egész buszközlekedés egy szemernyit sem gyorsabb, mint a villamos lenne.Én szívem szerint többet űlnék villamoson,van valami vozereje,ami a busznak soha nem lesz,és szerintem ezzel még sok embertársam van így!
Mihez képest? Tavalyhoz? Az lehet, de összességében kevesebb az utas a 8-assal együtt nézve.
,,ha villamos lépne a helyébe, az sem lenne kihasználatlan."
Az lenne. Azért valljuk be, egy általában 15 percenként , csúcsidőben 7 percenként induló, egész nap jó 8500utast szállító viszonylat helyébe irreális villamost álmodni. Az olyan 2-10000fő/óra(!!!) viszonylatra való! Nyíregyházán ilyen nincs!
Dobj meg egy maillel, azt hiszem van egysmásom, ami biztosan érdekelni fog! (Persze csak megmutatni és kirándulni is kell hozzá egy keveset, már nem Nyíregyházán van az anyag, de szerintem megéri...)
És ha az Etel köznél bekanyarodna a lakótelepre és ott lenne a végállomás? :) Az a teljes Ungvár sétánynak közelebb lenne mint a korányi... csak kíváncsi vagyok a véleményetekre... jó így elmélkedni :D
Gweiger: egy fejlesztést komoly megvalósíthatósági tanulmány elfiogadása után támogat az Unio. Szerencsére. Egy villamosvonal építését indokolni kell, ha nincs indok nincs villamos. Az nem indok, hogy vonzódunk a villamosokhoz...
Én továbbra is mondom hogy villamosban nem kell gondolkodni. Nyíregyházán nem tapasztalható olyan tömegszerű utazási igény, ami villamos vonal építését igényelné. De mi is kell a villamoshoz: Először is egy kocsiszín, ezt példáúl hová képzelnéd el? Ki kell építeni a felső vezeték hálózatot és transzformátort ami nem kis pénz. Ki kell építeni a nyomvonalat ami ugyancsak drága és óriási dugókkal járna. Valamint a megállók és egyéb ilyen dolgok. A járművek ára sem lenne olcsó, valamint villamos vezetőket keresni/oktatni, és egy szerelő gárdát keresni/kiképezni nem kis munka.
Én úgy gondolom hogy ha lenne is villamos akkor az is csak csúcsidőkben lenne kihasznált, napközben ugyanúgy üresen szaladgálnának mint a buszok.
Először tényleg a buszközlekedésünket tegyük már rendbe, ne fektessük a pénzt gazdaságtalan/felesleges dolgokba.
Szerintem sem azért csökken az utaslétszám, mert nem akarnak az emberek pénzt kiadni a buszjegyre, hanem, Nyíregyházán egyszerűen nem éri meg buszra szállni. Lassabban jutunk egy A. pontból B-re, aránytalanul lassabban... semmi kiváltsága nincs pl. egyik kereszteződésben sem a buszoknak, jó kiv. az opelnél a mező utcán :) Olyan lassan araszolnak a forgalomban h az ember elunja az életét. Szerintem itt kezdődik a baj, és tudom ez a városvezetés hibája is... Igen a villamosnak nagyobb a vonzereje, bár az is tény h nyíregyháza nem tömbtelepülés, így rizikós lenne, de egy tanulmányt megérne a dolog szntem. Hol éfrne el a sínpár, lássuk csak egy példa...: ha a főiskola felé menne: A két állomás között mehetne a parkon keresztül, a széchenyi utcán két oldalt parkolósáv van, szóval ott lenne hely, a parkolást biztos meg lehetne oldani mellékutcákban, parkolóházzal stb. Országzászló téren elfér, a Zrínyi ilona utcán (sétáló) szűkösen elfér, de ilyre van példa, pl Miskolc ott is elég szűkös végig a sétálón. Aztán tovább a Hősök terére, ott az egyik sín mehetne a Piros ház és a korzó között a Körte utcán keresztül a másik pedig a kelet felé és ott keresztezné a vay Ádám Krt-at és úgymenne tovább a Kossuth utcán. A körte utcai keresztezősés után van hely a Kossuth utcán a sínpárnak, utána a Sóstói és onnan végig mehetne ki a kórházhoz.
A buszsáv tényleg elkelne, főleg a Vay Ádám krt.-ra. Nos a hamarosan érkező buszokon sok újdonság lesz, ami a pozitív fejlődés felé mutat. Pl. hangos utastájékoztatás.
Ja, félreértesz. A fejlesztés nem azt takarja, hogy busz helyett villamos vagy troli. A meglévő hálózat fejlesztésére gondoltam, van mit fejleszteni rajta. Például: új járművek, normális esőbeállók, jobb utastájékoztatás-gps, korszerű forgalomirányítás, buszsávok, buszzsilipek, idő alapú tarifák, satöbbi. Különben ha van dugódíj akkor nincs dugó, ha nincs dugódíj de van buszsáv vagy zsilip az is jó.
ezért a csökkenő utasszámokat meg kell állítani fejlesztéssekkel
Lehet én értelek félre de én így értelmeztelek: Ha most nem működik a busz közlekedés, akkor próbálkozzunk meg villamossal, hátha ezzel a tömegközlekedésre lehet bírni az embereket.
Én esetleg trolira gondolnék a légszenyezettség miatt,de viszont a troli is ugyanúgy vesztegelne a dugóban, amiért nincs értelme. És így nagyobb értelme van a magas Euro normás buszoknak.
Kissé eltérően látom. Valóban nem a lakosságszám szabja meg, hogy érdemes-e villamost építeni, hanem az, hogy a vonal mentén lesz-e annyi utas, ami indokol egy villamos vonalat.
Nyíregyháza népsűrűsége a többi Magyar nagyváros (kivéve Szolnokot) átlagától 30%-al kisebb. Azaz a városszerkezet mozaikos. Ez a szabdalt, elterülő város nemcsak a közlekedés szempontjából hátrányos, de a közművek kiépítése és fenntartása is drága. A kertvárosi lakóterületek nagy távolságra vannak a városközponttól, főleg főutak mentén. Az iparosított technológiával épült lakások sem egy jól elhatárolt területen fekszenek, hanem a város mentén szétszórva, a két nagy lakótelepet kivéve. Ráadásul van még egy kiterjedt bokortanya világunk is. Aztán nem elhanyagolható az sem, hogy a város egy elmaradott és magas munkanélküliséggel sújtott megye központja.
Tehát a városszerkezet miatt nem indokolt a kötöttpályás közlekedés. Nem lehet találni a városban olyan irányt és útvonalat, ami indokolná. Azaz nincs rá reális igény.
,,egyre több háznál van autó és nem fognak plusz pénzt kiadni a buszra"
Nem értek egyet. A mai hitelekkel tarkított világban sem olcsó fenntartani egy autót, tehát luxuscikk. Pont a hitelek elterjedése, a bérek növekedése, az üzemanyag olcsóbbá válása tette lehetővé, hogy egyre több ember üljön autóba, még akkor is, ha nincs rá szüksége. Egyértelműen a nagyobb kényelem miatt ülnek autóba az emberek, az ez által okozott kár ( torlódások, légszennyezés, balesetek) egyáltalán nem tudatos az emberekben. Vagy ha tudatos is, a viszonylagos jólét miatt az autó kényelme mellett dönt, mert az általa okozott károkat (externális költségek) nem ő, hanem az összes adófizető állja(állam)... Erre a problémára a megoldás a dugódíj bevezetése, ami a sajátos városfejlesztés miatt nem igazán jöhet szóba nálunk.
A villamosnak egyébként jóval nagyobb az utas vonzó hatása, mint a buszoknak, főleg az elkülönített pálya miatt, ami nálunk valóban nehezen kivitelezhető lenne, nemcsak kétvágányú pálya estén...
Mivel az Európai Unió tagjai vagyunk, az Unióban kitűzött cél a fenntartható közlekedés - ami nekünk is érdekünk, de ők forrást is biztosítanak erre, mert mi megtermelni ezt sajnos még nem tudjuk vagy nem erre használjuk - ezért a csökkenő utasszámokat meg kell állítani fejlesztéssekkel. Egy jól működő közösségi közlekedés elemi érdeke a városnak, nem megoldás az elsorvasztása. A forgalom fenntarthatóságán túl indokolja ezt az esetleges havária helyzetekben való bevethetősége, időjárási viszonyok vagy éppen egy gazdasági visszaesés miatt is nőhet a buszra szállók száma.
Nem azon múlik egy villamos hálózat építése/megtartása hogy mekkor a lakosság szám, hanem hogy mennyire kihasznált. Nyíregyházán jelenleg az autóbusz közlekedés is haldoklik, ennek oka hogy egyre több háznál van autó és nem fognak plusz pénzt kiadni a buszra. Az rendben van hogy a környezetbarát közlekedésé a jövő de ez már megoldható a magas Euro normával rendelkező buszokkal is. Nyíregyházára jelenleg teljesen értelmetlen lenne villamos vonalat kiépíteni. Egyrészt hová tudnál építeni két sín párt valamint megállóhelyet is? Mert szerintem nem nagyon van olyan utca ahol ez megoldható lenne, és maga a város szerkezete is az utóbbi évek építkezéseinek köszönhetően tovább romlott. Másrészt az évek óta csökkenő utas létszám sem arra utal hogy itt egy nagy összeget felemésztő, lehet halál veszteséges villamos vonalat építsünk ki.