Richard Wagner zenetörténeti jelentőségéről - akár csak művészetéről - kötetek, tanulmányok ezrei születtek. Bírálóinak és rajongóinak tekintélyes tábora állt és áll szemben mind a mai napig hatalmas életműve előtt. Ez is bizonyítja mekkora hatást váltott ki MŰVE - így csupa nagy betűvel - a múlt és a jelen társadalmában egyaránt. Wagner jelentőségét azonban nem csak zenei oldaláról kell vizsgálni. Drámaírói munkássága, tekintve, hogy saját maga írta operáinak szövegkönyveit, szintén egyedülálló. Megzenésített drámái által megújította és megreformálta az opera műfaját. A szórakoztató, gyönyörködtető opera helyett Wagner a görög dráma szellemében fogant etikus és katharzis - megtisztulást - hozó műfajt alkotott. Az őt megelőző korok dalművei legnagyobb részt irodalmilag, költőileg igénytelen szövegekre készültek. Itt a zene volt leginkább a fontos. Wagner számára viszont a drámai szövegköltemény, vagyis a cselekmény és az azt hordozó, kifejező lélektani hatást kiváltó zene egyszerre és egyaránt egymást kiegészítve döntő fontosságú.
Ez az újfajta operadráma azonban megkövetelte a meglévő zenei eszköztár hihetetlen mértékű kitágítását. Wagner a harmóniavilág végsőkig való szétfeszítésével teremtette meg a színpadi és drámai cselekmény addig sohasem hallott zenei kifejezését. Nála a szöveg a szolgálja a zenét és a zene a drámai cselekményt. A színház e két alapvető ősi principiuma egyenrangúan van jelen műveiben. De ennél még sokkal többről van szó, mivel az általa kifejlesztett vezérmotívum technika lehetővé teszi a cselekmény kimondatlan eseményeinek, hátterének, következményeinek, sőt a szereplők elhallgatott gondolatainak zenei megjelenítését is. A motívumok alkalmazása így a dráma egyik fontos hordozójává válik. A motívumtechnika változatosságát, sokszínűségét fantáziadús variálással, hangnemi, harmóniai és nem utolsó sorban hangszerelési ötleteinek addig soha nem hallott gazdagságával éri el. Wagner idézet: „a puszta harmónia, mely a drámában nem tudja megvalósítani a költő által neki szánt, csak elképzelt gondolatot - akár csak az énekhangok tömege, mely a melódiát szólaltatja meg -, a zenekarban teljesen reális és különleges képességhez jut, csakis ennek segítségével hozható egyáltalán létre a tökéletes dráma”. A zenekar tehát főszereplővé válik. Az ő zenekarán szólalt meg a zenetörténetben először az elemek, a természet hangja, a tűz, a víz, az erdő, az éjszaka, a napfény épp úgy mint az emberi lélek Freud által később felfedezett mélyrétege; az álom, az anya-fiú kapcsolat bonyolultsága, a félelem, a gyűlölet, az extázis, a hősiesség, a boldogság. Zenekarkezelésének szinte érzéki pompája példa volt az utókor, Strauss, Ravel, Stravinszky, Puccini, Bartók és még sokak számára. Kitágított harmóniavilágát pedig az epigonok széles tábora igyekezett követni. Wagner iskolát teremtett, de műve nem folytatható. Operáinak tárgyát a mondák és a mitológia világából választotta. Thomas Mann szerint: „Wagner a mítosz tudója és felfedezője az opera számára, az opera megváltója a mítosz által. Nem ismerünk senkit, aki lelkileg annyira fogékony lett volna e kép és gondolatvilág iránt, senkit, aki hozzá hasonlóan tudta volna megidézni és új életre kelteni a mítoszt. Ha az ember az ő műveit hallgatja, azt hihetné, hogy a zene semmi másra nincs teremtve, semmi más feladatot nem tűzhet már ki maga elé csak azt, hogy a mítosznak szolgáljon. Wagner olyan ösztönös rokonságot tanúsít vele, s olyan anyanyelvi fokon beszéli nyelvét, amely egyedül áll a világ művészetében”. Tudjuk, az emberiség ősemlékezete sőt őstörténete a mítosz. E témák örök érvényű igazságaival tartott mintegy „tükröt a természetnek” shakespeare-i mércével.
A Ringbéli istenek világával is az emberekről szól örök érvényűen - aranyról, hatalomról, árulásról - és életműve egyik fő gondolatáról az önfeláldozó tiszta szerelem megváltó erejéről. Műveinek mindegyike jelkép, példázat Furtwängler szerint. Ezért is megbocsájthatatlan bűne a jelenkori színháznak amikor a napi aktuálpolitika és egyéb zavaros rendezői ötletek szintjén adják elő Wagner örök érvényűen megfogalmazott, minden korok embere számára érthető és aktuális, mélyen etikus zenedrámáit, operáit. Richard Strauss véleménye szerint a Níbelung gyűrűje tetralógia kétezer év színházi fejlődésének betetőzése.
Boros Attila
asszem bor oss monta egy motern rend ezzés után, hoty wagneré ő ölniny ys kép ess lenne
ha vasárnap, akkor wagner társaság. előtte ebéd a paksi halászcsárdában a mártírok útján. a ruhatárosnéni sírni fog, mert hétfőn lehúzzák a rolót.
király éva mosolyogva kerül-forog a leginkább idős társaságban. mosolyogva int a feleségének is, beszélgetnek, ő meg künn dohányzik. a nyár előtti utolsó wagner társaság.
valahogy előkerült marton éva is. nemrég jött haza a metből. turandot formában van.
Wagner: Die Walküre- Akt 3 [Karajan] Astrid Varnay,Leonie Rysanek, Sigurd Björling
A Wagner Társaság szeretettel vár mindenkit holnap délután 15 órára a Marczibányi Téri Művelődési Központba Marton Éva könyvbemutatójára. A Művésznővel a szerző, Batta András beszélget. Az összejövetelen a MENNYEI HANG című könyv jelentős kedvezménnyel vásárolható meg.
Wagner "Ring"-je, "gyürücskéje" másfél órában. Egyedülálló rendezés ami föleg a zenekarnak szokatlan: a zenészek a szinpadon játszák Wagner monumentális harmóniáit kamara összetételben.
2014. január 12., vasárnap, 15 óra Wagner – a filozófus – Szmodis Jenő előadása könyvbemutatóval –
2014. február 2., vasárnap, 15 óra Richard Wagner: RIENZI – operafilm vetítése magyar felirattal – 2014. február 25., kedd, Olasz Intézet* Japán énekművészek koncertje – zongorákkal és tradicionális japán hangszerrel –
2014. március 9., vasárnap, 15 óra 150 éve született Richard Strauss – Boross Attila zeneesztéta előadása sok zenével –
2014. március 10., hétfő, 19.30, Művészetek Palotája* A tokiói Keio Egyetem Wagner Zenekarának koncertje Beethoven: 3. Leonóra nyitány, Wagner: A bolygó Hollandi – Nyitány, Mahler: VII. szimfónia Vezényel: Masahiko Okouchi (A Generáció Koncert Média és a Wagner Társaság közös rendezvénye.)
2014. április 6., vasárnap, 15 óra Közgyűlés – a szünetben az ösztöndíjasok bemutatkozása –
2014. május 18., vasárnap, 15 óra Gioacchino Rossini: Ory grófja – a New York-i MET 2011-es előadásának vetítése – a főbb szerepekben: Juan Diego Florez, Diana Damrau, Joyce DiDonato
Ahol külön nem jelöltük, ott a helyszín a Marczibányi Téri Művelődési Központ.
———————————————
*A csillaggal jelölt rendezvényekre kedvezményes belépőjegy váltása szükséges, a jegyigénylés módjáról a későbbiekben rendezvényeinken és e-mailben adunk bővebb tájékoztatást.
a fenti linken élöben lehet követni a Bécsi Opera holnap esti Trisztán és Izolda elöadását:
néhány kritika németül:
Richard Wagners “Tristan und Isolde” an der Wiener Staatsoper mit einer grandiosen Elisabeth Kulman Das lange erwartete Debüt von Elisabeth Kulman als Brangäne allerdings war es, das den Abend vollends einzigartig machte: Sie sang so ebenmäßig und vollendet und mit derart von Wärme durchpulster Stimme, als könnte die Behauptung von Richard Strauss, der Tristan sei eine “Belcanto-Oper”, tatsächlich wahr sein. Daniel Ender, Der Standard, 10.12.2013
Lyrisch weich und trotzdem durchsetzungsfähig gab Elisabeth Kulman eine Brangäne, die international nur schwer ein zweites Mal zu finden sein dürfte. Stephan Burianek, Wiener Zeitung, 9.12.2013
Für ein Ereignis hingegen sorgte eine Rollendebütantin: Elisabeth Kulman gab ihre erste Brangäne und beeindruckte mit ihrem wunderschönen, perfekt geführten, farbenreichen Mezzo. Besser kann man die Brangäne wohl nicht mehr singen. Peter Jarolin, Kurier, 10.12.2013
… in den übrigen Hauptpartien erfreuliche bis interessante Rollendebüts. Vor allem von Elisabeth Kulman: Sie verband als ängstlich besorgte, hoch präsente Brangäne sowohl in den heiklen dramatischen Dialogen des ersten wie den träumerischen „Habet acht!“-Rufen des zweiten Aktes expressiven Wohllaut mit großer Wortdeutlichkeit. Walter Weidringer, Die Presse, 9.12.2013
Nebenrolle, aber größter Beifall … Kulman dagegen hat als Sopranistin angefangen und verfügt nun über einen in jeder Lage volltönenden Mezzo. Diese so präsente, geplagte Brangäne erhielt den meisten Applaus. Ernst P. Strobl, Salzburger Nachrichten, 10.12.2013
Star der Produktion ist die tolle Burgenländerin Elisabeth Kulman in der nicht gerade großen Rolle der Brangäne, die mit ihrem strahlenden Mezzosopran die meisten Bravos kassierte. Elisabeth Hirschmann, Österreich, 10.12.2013
Szeretettel várunk mindenkit december 15-én, vasárnap délután 15 órakor
a Marczibányi Téri Művelődési Központba, a Wagner Társaság karácsonyi koncertjére.
Műsor:
Wagner: Lohengrin, Grál-elbeszélés Wagner: A walkür, Tavaszi dal
Molnár András, zongorán kisér: Gábos Judit
Schubert: D-dúr szonáta Jobbágy Andor, Dubócky Gergely
Parsifal parafrázis A Medikus Zenekar csellista kvartettje
szünet
Wagner-Liszt: Tristan és Isolde, Isolde szerelmi halála Wagner: Wesendonck dalok Verdi-Liszt: Ernani-parafrázis Wagner: A walkür, Sieglinde áriája az 1. felvonásból („Du bist der Lenz”) Verdi-Liszt: Rigoletto-parafrázis Wagner: Tannhäuser: Erzsébet áriája a 2. felvonásból („Dich, teure Halle grüß ich wieder”)
Szeretettel várunk mindenkit 29-én, vasárnap délután 15 órára a Marczibányi Téri Művelődési Központ színháztermébe, ahol évadnyitó összejövetelünkön a 200 éve született Giuseppe Verdi Requiemjével emlékezünk örökös tiszteletbeli elnökünkre, Király Évára.
Újként tisztelettel köszöntök mindenkit. Itt már tudnak valamit az őszi programról, érdeklődni is lehet: http://www.marczi.hu/Content/viewEvents/40 A "SIEGRIED" c. operára bizonyára sokan lesznek kíváncsiak, Wagner írt egyet hasonló címmel.
Ha követik az elmúlt évek gyakorlatát, akkor igen. Ha nem is pont 28-án, de az utána következő napokban biztos látjuk már a 2014-es műsort és onnantól kezdve lehet regisztrálni jegyekért.
A 2014-es Ünnepi Játékokra feltehetően augusztus 28. utáni napokban kezdődik a jegyigénylés. Kérhetsz papír alapú jegyigénylő lapot (ezt október 20-ig kell visszaküldeni), vagy regisztrálhatsz a honlapon és akkor online töltheted ki. Ha március végéig nem küldenek számlát a jegyekről, akkor nem kaptál...
A jegyiroda mindig csak egy évre előre dolgozik, tehát idén aug. 28. után kezdik el szervezni a 2014-es Festspiele jegyeinek elosztását. Tehát hiába szeretnél 2015-ben vagy 2023-ban Bayreuthban előadást nézni, ezzel nem tudnak foglalkozni. Más út jelenleg nincs, mint hogy minden évben elküldöd a jegyigénylést és egyszer csak kapsz jegyet. Én 6 év után kaptam először a "hivatalos úton" úgyhogy nem reménytelen a helyzet...
A kvótarendszer megszűntével nem szűntek meg azok a problémák, amelyeket a kvótarendszerrel hoztak összefüggésbe. De ha már megszűnt, feltehetőleg örökre megszűnt.
A jegyvásárlásról annyi tudható, hogy "9-10 évet kell várnod, ne erőlködj". Node mi történik akkor, ha valaki hosszú távon gondolkodik és ennek ellenére szeretne jegyet kapni 2023-ra? MI A MÓDJA? Az interneten tökéletes káosz uralkodik. Ha levélben kérdezzük a Zöld Dombot, kedvesen és nem automatizáltan visszakérdeznek, mit szeretne megnézni az ember, de a Nagy Titkot, vagyis hogy miképp lehet jegyet kapni (MAJD, EGYSZER, 10 év múlva), nem hajlandók elárulni.
Talán a t. Wagner Társaságból akad valaki jól értesült rajongó, aki bátran nyilvánosságra hozná a teendőket...