Nekem is volt egy élményem, ami akár a szakrális geometria témakörébe is befér.
Még anno február vége felé volt az egyik istentiszteleten, amikor az istentisztelet végén a lelkész úr odaállt a liturgikus tér közepére és az ároni áldást mondva áldásra emelte a kezeit, a nap fénye egyszer csak besütött az egyik templomablakon és aranyló glóriába vonta a lelkész úr fejét és arcát. Egyébként borús idő volt egész nap, csak nagy ritkán sütött ki a nap.
Milazzoban élek, most már harmadik éve, ide nősültem. Szicilia számomra az életet és a túlélést jelenti. Fenn északon már nem maradnék életben a folytonos betegségek miatt. Itt semmi bajom. Amivel szeretek foglalkozni az a sport és a fényképezés.
1980-ban még sokkal szabadabb állapotok voltak. Igaz Itáliába látogatásunk előtt egy hónappal tán, felrobbantották a bolognai pályaudvart terroristák. Ez volt tán az első merényletek egyike....
De a kápolnában időtől függetlenül mozoghattunk, s lenyűgöző volt, nekem a reveláció erejével hatott!
De mesélj egy kicsit magadról is, szeretném tudni, kivel beszélgetek ilyen tartalmasan?
S ki az, hol él, mit tanul, aki ilyen szép fotókat készít?
A Capella Scrovegni-t az Neked csak kívülről tudom megmutatni, mert ottjártamkor nagyon vigyáztak hogy ne fotozhassak. és valóban, szerintem Itália hatodik legszebb kápolnája, azok közül amiket láttam! Giottot én is szeretem, de csak egy kis gyűjteményem van a munkáiból (természetesen fotokon, nem eredetiben). Ott most úgy van, hogy csak csoportosan látogatható és két csoport között van egy óra amíg a páratartalom helyre áll.
Nos, ha jól megfigyeled, az én képem bal szélső oszlopán látszik egy kéz, az általad fényképezett képen a bal első ás harmadik oszlopon, valamint a jobb második oszlopon látszanak a kezek, azaz eredetileg nem függönyök kerültek ábrázolásra e központi helyeken, hanem Theodorik és kísérete. Amikor keresztény teplommá szentelték Theodorik palotáját eltüntették onnan az aránus vallású osztrogótokat.
Gyönyörűek a képeid, a mozaikok nem véletlenül lettek a Világörökség részei, szinte majd teljesen egyedülállóak, engem előszörre is rabul ejtettek. Ami '80-as utam során még hasonló mély nyomot hagyott bennem azok a padovai Srpovegni kápolna Giotto freskoi voltak.
Szerintem nem öregszel, csak idővel elhalványulnak az emlékek és mind a kettőt Szent Apollóniusznak szentelték. Nekem csak azért tűnt fel mert habár a saját fotóim között is megvan ez a mozaik, Classeban sosem jártam. Talán majd eccer.
Az Új Szent Apollóniusz templom mozaikjairól meg teszek még föl pár képemet, egyelőre csak ennyit de még erről is van sok.
Állványról természetesen nem engedtek dolgozni, ezeket úgy készítettem, hogy a kamerámat nekiszorítottam a mozaikkal szemközt levő oszlopnak így tudtam kiküszöbölni a remegést.
Rákerestem a google térképen nagyjából ahol jártam. A kérdéses templomnak így már sikerült megtudnom a nevét is, a netes képek meg igazolják.
A mozaik nem a Sant Apollinaire in Classe hanem a Sant Apollinaire Nuovo templom mozaikja. :)
Azonos korúak, stílusúak, hogy így utánanéztem, a különbség az egyik Classe-ben van a másik meg Ravennaban.
Csak azért tudtam kiszúrni, mert fotóztam én is a mozaikokat, és mint látod a palota mozaikja az én képeimen is megvan csak biztos voltam benn és tudom, hogy Classe-ban nem járhattam és nem fotozhattam és a kép Ravennában készült.
"Ezt használtam oktatáshoz,"
De jó, te tényleg hozzáértő ember lehetsz és örülök hogy beszélgethetek veled, mert ebből csak tanulhatok. Mit oktatsz? Művészettörténetet?
Hát akkor biz eltévedtél, s nem tudtad, hol jársz...:) Vagy esetleg Lacrima Christi? :) - de csak viccelek, bocs.
Nem állítottam, hogy a kép az enyém lenne, ez bizony a netről van. Ezt használtam oktatáshoz, mert jobban látszik rajta - ami egyébként a Tiéden is látható különlegesség. Épp erre kérdezek, de Te sem adsz választ!
A felvétel sztem biztosan állványról lkészült, mesterséges megvilágítással és valszeg kicsit hosszabb expoziciós idővel...
Ez nem lehet az, szerintem rosszul azonosítottad. Classeban sosem jártam és tudom hogy a képeimet Ravennában készítettem a központtól délre kb 1 kilométerre. Annyira részeg nem lehettem, hogy Classéba tévedtem volna és még fényképezni is sikerült??
"A Sant’Apollinare in Classe templom Classéban, Ravennától nem messze, Olaszországban. Mindenekelőtt a belső falakat borító mozaikokról híres, mint a többi bizánci alapítású templom Ravennában. Hét másik ravennai késő ókori építészeti emlékművel a Sant’Apollinare in Classe az UNESCOKulturális Világörökség részévé nyilvánította. A templom építését Ursicinus püspök kezdte, és 549. május 9-én Maximian püspök szentelte föl. Az építkezés költségét a gazdag bankáros Iulianus Argentarius fedezte. A név részét kepéző „in Classe” elnevezésnek az oka az itt található ókori római város neveCivitas Classis, amelyet Augustus császár az Adriai-tenger védelmére az akkori Római Birodalom második legnagyobb hadikikötőjévé építettek ki Ravennánál. A város lakói nagy számban érkeztek a Bizánci Birodalom keleti tartományaiból, Szent Apollinárisz is Antiókiából származott és az 1. század végén vagy a 2. század elején érkezett Ravennába. Ő alapította az itteni keresztény közösséget, és lett a gyülekezet első püspöke. A bazilikát sírja fölé építették, viszont földi maradványait később, a 9. században áthelyezték a Sant'Apollinare Nuovo templomba, Ravenna központjába." - Ezt írja a Wikipédia.
De erős kérdőjeleim vannak. Mert ez az épület valóban Palota volt, méghozzá - valszeg -Theodorik gót királyé. A bizánciak csak átépítették, s közben a mozaikokat is átalakították. Erről árulkodik a betett kép is! Hogyan?
Nagyon jó képet készítettél és az helyett hogy kigoogliznám, megpróbálom fejből. Utána teszek fel neked is egy kérdést, aminek a megváélaszolása viszont nekem és mindannyiunknak nagyon hasznos lehet.
Be tudtam azonosítani, ebből a templomból való ez a mozaik (lásd a képemet róla).
Azt tudom róla, hogy a templom a belvárostól kicsit kijjebb van (délre?), és mint a képeink is mutatják a bazilika oszlopai fölötti falak tele vannak késő római-bizánci mozaikokkal.
Azt nem tudom fejből, hogy hanyadik századi. A Palatium ugye palotát jelent és szerintem Honorius palotája lehet Ravennában (ha pedig 6. századi úgy Justinianusé?).
Eltaláltam? Mi a véleményed?
Most a kérdésem, miféle technikával készítetted a képedet hogy ilyen ragyogó lett?
Most nagyon megleptél hogy ilyen jól emlékszel például a keresztelőkápolnára amit felraktam. Ravenna a ti régiótok és én túlságosan délre élek és nem voltam ott ilyen hosszú időt mint te. Valóban nagyon szeretheted a bizánci művészetet hogy ennyire ismered.
.
Fényképezni szeretek és egész kis fotogyűjteményem van bizánci alkotásokból (is). Igaz Ravennáról csak 290 kép. Mint például ezek a mozaikarcok is amelyek az egyén vonásait őrzik már 1500 év távlatából.
Igen látom, az ortodox keresztelőkápolna kupoláját fényképezted belülről - nagyon jól sikerült - Krisztus keresztelése Szent János által...
Remélem jártál a San Vitale-ban, ill. Galla Placidia síremlékében is, nem is beszélve a Apollinerekről...
4 napig voltam ott 1980-ban és őjabb 3 napo 2 éve visszavittem a feleségem egykori nászutunk színhelyére.
Nekem már előszörre is igen mély benyomást okozott a bizánci művészet és ez a templomépítészet, nem is beszélve a Zone Dantesca-ról, itthon ilyennel még soha nem találkoztam, s azt hiszem azóta sem...