Elisabeth Schwarzkopf, die Ehefrau Legges, erklärte, sie habe die glücklichste Zeit ihrer Laufbahn im Studio verbracht. Das Singen vor dem Mikrofon hat sie, hierin der Denkfigur Wagners vom „Auge des Ohrs“ sehr nah, mit der plastischen Arbeit eines Bildhauers verglichen, und sie hat vom „Malen in Klängen“ gesprochen. Sie war die Protagonistin in sechs der sieben legendären Legge-Karajan-Produktionen mit dem Philharmonia Orchestra: „Hänsel und Gretel“ (1953), „Cosi fan tutte“ und „Ariadne auf Naxos“ (1954), „Die Fledermaus“ (1955), „Der Rosenkavalier“ und „Falstaff“ (1956).
Nutzung der Farben für Stimmungen
Ein zweites Faszinosum der Studio-Aufnahmen liegt in der szenisch-dramatischen Nutzung orchestraler Farben für Stimmungen. So wie der Regisseur John Dew von Elisabeth Schwarzkopf sagte, sie sei die einzige Sängerin, die in Technicolor singe, malt das Philharmonia Orchestra etwa die Musik in Humperdincks „Hänsel und Gretel“ wie die des „Rosenkavaliers“ in irisierenden Farben. Singulär dabei wieder Karajans Geschick bei der Führung der Solisten. Er verstand es - in der Terminologie von Sängern - „mit der Stimme zu gehen“, weil er (wie er selbst sagte und wie alle seine Sänger bestätigten) mit ihnen atmete, also das Gespür hatte für Systole und Diastole. Überdies hatte er das Ohr für Klangverschmelzungen der Frauenstimmen, bei denen sich der Eigenreiz individueller Timbres in der Mischung von zwei (oder mehr) Stimmen verdoppelte. Beispiele sind die Duette zwischen dem Hänsel von Elisabeth Grümmer und der Gretel der Schwarzkopf; die Duette und das Schlussterzett aus dem „Rosenkavalier“ mit Christa Ludwig, Teresa Stich-Randall und Elisabeth Schwarzkopf und die dynamisch ausdifferenzierten Ensembles in „Cosi fan tutte“.
Nem találja a serve, de L.W. 1960-ban /48 évesen/ elhúnyt amerikai bariton.
De: miért hasonlítgatunk össze világsztárokat, amikor valamelyik éppen elhunyt. Sztem méltatni kell ilyenkor!
Ez olyan villamostól, mint amikor finoman "lesajnálta" Dorátit.
Küldönk egy kis pálinkát, van tuniszi fügéből vagy szatmári szilvából.
:-(
Elnézést szeretnék kérni az éjszakai hozzászólásom elütéseiért, az egyik unokámmal gondok vannak (nagyon kamaszodik), benn voltam a lányoméknál Pesten és totál kibuktattak, két deci pálinkát itt a faluban rá kellett húznom.
Schwarzkopf persze nagy énekes volt, de azt a döbbenetet, amikor konzis koromban az osztrák rádiót hallgatva értesültem Warren haláláról... És ő nem aggastyán korában hunyt el!
Szerintem azért élt "teljes" életet, mert:
Tehetségét kiaknázhatta, sikeres volt hosszú életén keresztül, hiszen a színpadi pálya befejeztével mesterkurzusokat tartott, ugyancsak sikeres tanítványokat nevelve. Nem felejtették el.
Azért Dame, mert 1953. okt.19-én az angol Walter Legge zeneműkiadóval kötött házasságával automatikusan brit állampolgár lett.
Időskori fényképén a megelégedettség sugárzik.
Bő-web-ben: http://www.bach-cantatas.com/Bio/Schwarzkopf-Elisabeth.htm
A gyakorlatban: Sir Elisabeth Schwarzkopf, ha először fordul elő a szövegben, de utána már lehet Dame E.
Találtam Sir Elton John kezdetű cikket, majd csak Sir Eltonként nevezi a későbbiekben a cikkíró.
Különben furcsa lenne egy Sir George vagy Michael, bár az általánosságban használt formában lehet. Van pl. egy ilyen színdarab: Sir George and Sir Michael.
Természetesen udvariasak: Sir Paul McCartney a megszólítás.
Nemcsak brit állampolgárok kaphatják a Dame címet, de a brit nemzetközösség tagja kell legyen az illető, mert a k. vagy k.nő adja.
Dame Judith Anderson pl. ausztrál állampolgárként kapta - írja a Google egy cikke.
Dame Elisabeth Schwarzkopf!
Egy újabb nagy énekesnő ment el, és méltán lehet gyászolni. Nekem most csak a Hoffmann meséi hozzáférhető Vele, amelyben ezen a lemezen Giuliettát énekelte Nicolai Gedda partnereként, 1965 - ben.
Mások nevében is köszönöm, már kezdtem itt fázni, jólesett ez a nagykabát.
Azért gyászolunk, mert az összes élő bármikori művészetét folyamatosan követni képtelenség. Csak a sorsfordulók idején kapjuk fel a fejünket, legyen az kerek évforduló vagy éppen az aktuális, amikor valaki "elmegy".
Ki tudja E. Schwarzkopf "hangját" feltenni?
A gyorskezű Steff után, hogy a "normális hangok" kerüljenek túlsúlyba: tud valaki feltenni E. Schwarzkopf áriát vagy dalt?
(Tegnap este még a MR egyik híre is felületesen, zürichi otthonában történt elhalálozásáról beszélt.)
„Oly hófehér a szemfedél…/Virággal van tele”
Richard Strauss 1. Ophelia-dala szól. Az előadó Glenn Gould. Erzsébet asszony kíséri. Ez alkalommal biztosan nem ő mondta meg, Kedves Zenebarát, hogy hol legyen a zongora. Nem is tartott sokáig az együttműködés, de azért jó, hogy ezt a pár dalt végül is kiadták.
Néhány hete a Così fan tutte szólt, Fiordiligi szerepében Elisabeth Schwarzkopf. Amikor a „Mint a szikla…” vokális akrobatamutatványától zengett a ház, komolyzeneiszonyban szenvedő szomszédom bekopogott: azt mondta, ezt a hangot neki is hallania kell!