Arcus Temporum XV - Pannonhalmi Művészeti Fesztivál 2019 - Pannonhalma 2019.08.25.
Arcus Temporum XV - Pannonhalmi Művészeti Fesztivál 2019IV/1. rész - A Purcell kórus és az Orfeo Zenekar hangversenye
Vez.: Vashegyi György
1. Dieterich Buxtehude: Nimm von uns, Herr, du treuer Gott - motetta, 2. Strattner György Kristóf: Sehet doch, ihr Menschenkinder - motetta, 3. Dietrich Buxtehude: Herzlich lieb hab ich Dich, o Herr - motetta (Pannonhalma, Bazilika és Boldogasszony-kápolna, augusztus 25.)
Én "hivatalból" jelen voltam a tegnapi koncerten: megítélni természetesen nem az én feladatom, de utolsó kérdésére szívesen válaszolok. Úgy adtuk elő a János-passiót, ahogyan az 1724-ben Lipcsében elhangzott: a ma szinte mindig játszott verzióról általában az előadók sem tudják, hogy annak első kb. negyedrésze az 1730-as évek második felében készült "új" változat. Bach akkortájt elkezdte revideálni a János-passiót, ám az NBA-számozás szerint No. 11 Korál előtt abbahagyta ezt, így az első 10 tételnek két verziója van, s a "Fassung letzter Hand"-elvet követve a kiadások sokáig csak a későbbi változatot tartalmazták. Természetesen mindkét verzió fantasztikus, de néha nem árt - szerintem - eljátszani az 1724-est is, mivel Bach 1724-ben sem volt már "kezdő", s így a mű stílusa egységesen mutatja, mit és pontosan hogyan gondolt Bach 1724-ben erről a szövegről. (Hogy milyen előzményei lehetnek a műnek Bach életében Lipcse előtt, azt valószínűleg soha nem fogjuk tudni pontosan megmondani, hacsak új források nem kerülnek elő erről.)
A "Nagy Sándor ünnepe" résztvevői közül a zenekar és énekkar csodás volt. Ilyen közel még sosem ültem és nagyon élveztem. Mondjuk a szcenirozás vagy félig-szcenírozás csak elvett, de nem adott hozzá. A szólisták közül a tenor tetszett legjobban.
Kedves Mindenki! Ma, 2014. december 20-án Johann Sebastian Bach Karácsonyi oratóriumát (BWV 248, 1-6. kantáta) adjuk elő a Budapesti Művészetek Palotája Hangversenytermében kiváló szólisták (Baráth Emőke, Bárány Péter, Bernhard Berchtold és Peter Harvey), valamint a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar közreműködésével. A koncertet képben és hangban élőben közvetítik az interneten (www.mupa.hu) közép-európai idő szerint kb. 19:30-tól. Ha idejük engedi, kérem, nézzenek bele az előadásba - egyben szeretnék Áldott Karácsonyt és Boldog Új Évet kívánni!
A közönség tegnapi elragadtatottsága nem nélkülözte az alapot! Remek a mű, a librettó, remek az együttes, kiválóak a szólisták mint zenészek és mint színpadi "játékosok", és remek a karmester és a koncertmester, akinek köszönhetjük az esétét. Rameau nem ma hódította meg a hazai közönséget, azért a vidámságért pedig, amit a Plateé jelent, felettébb hálás a hazai publikum. A vendégművészek a felszabadultságukkal rengeteget hozzátettek az előadáshoz, a művészi kvalitásaikat pedig csak dicsérni lehet. Chantal Santon szopránja különösen tetszett. Jeffrey Thompson ugyan nem mindig volt zeneileg pontos, összerendezett, de amit a helyzeteket jól felismerő színpadi játékával, rögtönzéseivel hozzáadott az előadáshoz, megbocsáthatóvá tették ezt. Mit kívánhatunk magunknak? Még több Rameau-t, még több Orfeó Zenekart, még több Purcell Kórust, még több Vashegyit.:))
Úgy örültem, hogy CBp-t és az Orfeót is meghallgathatom, persze sikerült úgy szerveznem, hogy szombaton mentem Kellerékre (pedig ma is ugyanazt játsszák).
Nagyszerű volt a ma esti Orfeo ed Euridice. Hatalmas elismerés illeti Bárány Pétert, akinek a vállán az opera énekesi feladatainak nagy része nyugodott, és ebben pompásan helyt állt. Baráth Emőke is hozta a tőle megszokott kiváló formáját, és Pintér Ágnessel is igen elégedettek lehetünk. A kórus iránti közönséglelkesedés - ismét megállapíthattuk - töretlen. A zenekar is nagyszerű volt, csak a mű elején akadt hang(szer), amelyik "önálló életet élt". Láthatóan a közönség hálás az újabb csemegéért, és a hatalmasnál is hatalmasabb várakozással vagyunk a folytatást illetően.
Na csak szokjad a tegeződést. :)) Aztán a valóságban is találkozol a fideliós barátokkal, és rájössz, hogy hány genertációból vannak.:))))) Az operát meg nézd csak meg!:)))) Karmester úr természetes, közvetlen ember.
Kedves Vörösbegy! Először is köszönöm, hogy "berepítettél" ebbe a fórumba. (Furcsa nekem a tegeződés, ha nem ismerem a beszélgetőtársat.) Örülök, hogy tetszett az opera, most valami megmozdult bennem, az is lehet, hogy én is megnézem. Áprilisban ültem utoljára a nézőtéren, remek este volt.Fájlaltam, hogy nem ismertem a nézőtéren ülő nagy mestereket. Csak mostanában került igazán vissza az életembe a zene. A szomszédnőm olyan barátságos volt velem - ki tudja miért - hogy többször felhívta a figyelmemet arra, ki kicsoda a jelenlevők között.
Szívetmelengető atmoszféra volt az épületben. Ha ezt ezúttal is megtalálom majd, együtt örülhetünk.
Karmester úr a saját nevén levelezik. Finom dolog.
Kedves Talizmán, az alábbi a véleményem a hallottakról, látottakról. Örülök, hogy Vashegyi újabb művel örvendeztette meg a repertoár bővítésére vágyó operaszeretőket. Évülhetetlenek az érdemei. A következő évadban meg Rameau Platée-ját adják elő.:))))
Nagyszerű volt a ma esti Iphigénia. Nem volt leállás a nyilvános főpróbán, és élvezetes is volt, amit hallottunk, így azt mondhatjuk, hogy kész az előadás. Akad egy-két groteszk, humoros elem a rendezésben, amit magam nem igényeltem, de elmondható Alföldi rendezésével kapcsolatban, hogy a zenével szemben alázatos, az előadás túl sincs rendezve, amikben a rendezők a legnagyobbat szokták véteni. A rendezés az antik görög drámák játékhagyományaira hajaz, összhangban a zenei kompozíció szerkesztésével, és kellően puritán eszköz és díszlet dolgában, így összességében erősebb a megelégededettségem, mint a kritikám a látottakkal kapcsolatban. Azzal együtt, hogy az énekesek számára nem olyan szintűek a feladatok, mint egy rendes barokk operában, de a nyújtott teljesítményük jó volt. Köszönjük az eőadást, és ajánlom mindenkinek.
Én mellesleg abszolút híve vagyok a barock-nak, tehát a HIPP kereteteit szétfeszítő aktualizálásnak, ha ez az ára annak, hogy a művek közelebb kerüljenek a közönséghez.