Nem élek / lakom Pécsett, így csupán kívülállóként tudnék hozzászólni a témához.. Anno, az 1960 - as
évek elején - derekán éltem ott, középiskolába jártam a 48 - as téren és előbb Uránváros határterületén albérletben, majd ugyancsak a 48-as téren, kollégiumban éltem jó-egynéhány évet.
Éppen amikor a városba kerültem, némileg korábban szűnt meg a villamosközlekedés (emlékeim szerint
egyetlen viszonylata volt és az egyik végállomása éppen az iskolánk közelében volt). Azon az útvonalon
például ma már semmiképp sem szabadna villamospályát építeni, nem odavaló, mint, ahogy az általam
megismert "belváros" fő útvonalai sem igazán alkalmasak a kétvágányú, kötöttpályás jármű közlekedés
kiépítése - üzemeltetése céljára. A trolibusz sokkal inkább reálisan megcélozható alternatívának tűnik,
ráadásul a más városokban is már bevált alternatív felsővezetéki / akkumulátoros táplálásos - változata
nagyon rugalmas üzemeltetést tesz lehetővé és a legszűkebb, de egyben leginkább forgalmas belvárosi
útvonalakon is nagyon rugalmas alkalmazkodó képességet kölcsönöz a közúti forgalom más résztvevői
mellett, azokkal párhuzamos közlekedési üzemben és ezzel reális alternatívát kínálhat - tesz lehetővé a
személyforgalomban a személygépkocsik városi közlekedésből történő kiváltásához. Erre nézvést már
elég sok budapesti és másik magyarországi, Péccsel megegyező közlekedés - üzemi nagyság - léptékű
városunkban is kiváló tapasztalatok állanak rendelkezésre. Ezen a módon nagyjából megspórolható a
nem egyszerűen helyhez,- de vágányzathoz és folyamatos táp - vezetékhez és egyéb kiegészítő, nem
olcsó létesítmény durván drága egyszeri létesítési - beruházási költsége és egyben az ugyancsak nem
kevés és folyamatosan felmerülő üzemeltetési - fenntartási költség is.
Megjegyezném még, hogy ezek a megfontolások csak-csakis a magassági vonalvezetés szempontjából
kevésbé igényes útvonalakon - nyomvonalakon képzelhetők el, a Misina irányába felfelé - lefelé vezető
útvonalak, a nálunk a villamosvasúti pálya,- és járműhasználati műszaki - üzemeltetési szempontjainak
figyelembe vételével lényegében megvalósíthatatlanok.
Ráadásul ma már jogos az utazóközönség azon igénye, hogy a beszerzendő - üzemeltetendő járművek
egytől-egyig alacsonypadlós kivitelűek legyenek, ez a fajta városi villamosvasúti jármű - a tapasztalatok
szerint is - jóval nagyobb mértékű terhelést ad át mind az épített villamospályára, mind pedig annak az
alépítményére. Ezt se kellene szem elől téveszteni, különösképpen nem a jelenlegi belváros térségébe
tervezendő tömegközlekedés esetében - tekintetében.
Ahol minden megkötés nélkül el tudnék képzelni életképes és célszerű új kötöttpályás (villamos-vasúti)
összeköttetést, az a jelen autóbusz - útvonalakhoz képest alternatív nyomvonalon kiépítendő kapcsolat
a belváros egy ily-módon is megközelíthető végállomás-pontja és az akkori (a mai nevét nem ismerem)
Uránváros között, de igazából ezt csakis a két végpont ismerete alapján gondolom, a tényleges és valós
mai és a belátható közvetlen jövő forgalmi adatainak valós - tényleges ismerete nélkül. Kösz a türelmet.