Sziasztok!
Örülnék, ha valaki tudna segíteni a köv. problémámmal. Utalást kezdeményeztem, ami tévedésből egy rossz számlára érkezett meg (rossz mintát választottam ki a netbankon). A téves utalást egyből jeleztem a bankomnak és kértem a visszautalást. A bank kb. 40 nap után jelezte, hogy nem lehetséges a visszautalás a kedvezményezettel felvette a bank a kacpcsolatot, aki nem reagált a problémára, így meg is tehetem a rendőrségi feljelentést. Végül felvettem a kapcsolatot az Úrral, aki elmondta, hogy ő felé a bank nem jelzett semmit, tudja hogy van a nevén egy ilyen számla rengeteg tartozás van rajta és nem tudja visszafizetni az átutalt összeget, mert nincs pénze. Kérdésem a következő lenne, a kedvezményezett számláját vezető bank jogszerűen vonja-e el azt a pénzösszeget amik beérkezett a bankszámlára, tekintettel arra, hogy az nem is a kedvezményezett részére érkezett volna, tehát a kedvezményezett nem is rendelkezhetett volna vele. Az én véleményem szerint a bank egy olyan összeg elvonásáról rendelkezett (mint tartozás rendezéséről), amiről tudomása volt, hogy tévesen került a számlára nem a kedvezményezett részére érkezett. Véleményeteket szívesen várom és köszönöm.
De a magyar bankközi utalásokat nem a SWIFT, hanem a Giro dolgozza fel :)
A Gironál csak számlaszám van, név nincs. Az általad felvázoltak azok mások, bűncselekmény, inkasszó esetén valóban kötelező a számlaszám, és a személyes adatok összeegyeztetése, de ezeknek az ellenőrzése manuálisan történik, míg a belföldi átutalások teljes egészében automatizáltan történnek.
Így viszont az általad vázoltakkal picit tisztább a kép. Amennyiben a bank vonta le saját bankköltségei miatt, úgy megérhet egy próbálkozást a kedvezményezett bankja felé egy panasz, benne minden részlettel, hátha visszautalják számodra az összeget, és korrigálják a hiányt a kedvezményezett számláján.
Ugyanakkor eljárásilag sajnos továbbra is csak azt tudom mondani, hogy az általad leírt folyamatban egyik bank sem hibázott.
Bocsánat, még akkor annyit, hogy nem inkasszóról van szó, tehát nincs végrehajtás alatt a számla (illetve nincs végrehajtó), csupán az évek alatt felgyülemlett bankszámla kezelési költségek után negatív a számla egyenlege.
Ne haragudj, de ezt nehezen tudom elképzelni. Tudtommal a swift üzenetközlő rendszeren keresztül jelezni lehet pl. ha bűncselekményből származó összegről van szó, amit a bank visszatart, zárol stb. Tehát az, hogy ne létezne ilyen jogszabály (véleményem szerint) téves.
Bocsánat, az alábbiakhoz még annyi kiegészítés, hogy a bankok nem vizsgálják a beérkező tételeket, nincsen törvényi kötelezettség a jogcím, vagy a név-számlaszám egyezőségének vizsgálatára, így ebben az esetben sajnos minimális esélyt látok arra, hogy rájuk lehetne hárítani a felelősséget.
Belsős tapasztalat alapján sajnos ha nem a bank hibázott, akkor hiába a panasz, nem fogják jóváírni számodra az összeget, és nincs is rá semmilyen kötelezettségük, mivel alapvetően Te hibáztál, ők pedig jogkövetően jártak el a beérkezett összeggel.
Sajnos függetlenül a beérkező pénzösszegtől, illetve hogy az jogosan vagy véletlenül került e átutalásra, amennyiben a számla inkasszó alatt áll (jelen esetben ha jól értem végrehajtó által), akkor köteles teljesíteni a pozitív egyenleg terhére. Az egyetlen ami esetleg megoldás lehet, az magával a végrehajtóval felvenni a kapcsolatot, és jelezni, hogy ez az összeg nem az adós pénze, tévedésből került átutalásra, hátha visszautalja, de megmondom őszintén, erre se látok hatalmas esélyt :/
Így már értem, nem olvastam el figyelmesen az indító hozzászólást. Tehát az illető a saját bankjának tartozik, a bank pedig automatikusan csökkenti a tartozást, a számlára beérkező pénzekkel.
A körülményekre tekintettel, illene a banknak visszautalnia azt a pénzt, ha nem, akkor tényleg csak a polgári per marad...
A bankkal való kapcsolatfelvételnek nem ismerek/ismertem rövidebb útját. Ismerem a kedvezményezettet és sajnos azt is tudom róla, hogy egy vasa sincs. Együttműködően megmutatta a nevezett bankszámla netbankjának felületét és tapasztalhattam, hogy a küldött pénzösszeget ő nem emelte le, hanem a bankszámla negatív egyenlege "benyelte".
"az utalást követően egyből (utalást követő 2 perc) jeleztem a bankomnak"
Az AFR óta 5 másodpercen belül utal a bank, 2 perc múlva már nem sokat tehet, pláne, ha addigra már a célszámláról is leemelték az összeget. Még azzal megpróbálkozhatnál, hogy ha a számlatulajdonos hajlandó azt is közölni, hogy hová került a pénzed, és a körülményekre tekintettel az illető jóindulatúan visszautalná.
Felmerült egy olyan kérdés, hogy honnan kellett volna tudnia a banknak (fogadó), hogy nem a kedvezményezett részére akartam küldeni a pénzösszeget. A válasz az, hogy én az utalást követően egyből (utalást követő 2 perc) jeleztem a bankomnak, hogy téves utalás történt, akik elméletileg ezt a saját belső rendszerükön keresztül jelezték a kedvezményezett bankjának.
További kérdésre válasz, 100 ezer ft. összegben történt az utalás.
Az MNB oldalán találtam egy ábrát, amely a pénz-hitel intézetekkel kapcsolatos panasz "lejárását" mutatja be, első körben írok egy panaszt a banknak és válaszukat bevárva folytatom.
Szerintem a téves és be is jelentett utalás kedvezményezett általi eltulajdonítása akár lopás bűncselekménynek is minősülhet, ilyen esetről volt már hír többször is.
A tiéd cifra eset, ugyanis alapesetben a számla kedvezményezettje lehetne a gyanúsított, de ő az elmondása szerint nem fér hozzá a pénzhez, mert vagy inkasszóval leemelték onnan végrehajtás során, vagy ha negatív volt a számla egyenlege, akkor a bank felé csökkent a tartozása.
Nem tudom, mekkora összegről van szó, de egy banki ügyekre szakosodott ügyvédhez fordulnék.
Annyiban jók az esélyeid, hogy az ilyen zűrös esetek nem tesznek jót a bankok iránti bizalomnak.
Örülnék, ha valaki tudna segíteni a köv. problémámmal. Utalást kezdeményeztem, ami tévedésből egy rossz számlára érkezett meg (rossz mintát választottam ki a netbankon). A téves utalást egyből jeleztem a bankomnak és kértem a visszautalást. A bank kb. 40 nap után jelezte, hogy nem lehetséges a visszautalás a kedvezményezettel felvette a bank a kacpcsolatot, aki nem reagált a problémára, így meg is tehetem a rendőrségi feljelentést. Végül felvettem a kapcsolatot az Úrral, aki elmondta, hogy ő felé a bank nem jelzett semmit, tudja hogy van a nevén egy ilyen számla rengeteg tartozás van rajta és nem tudja visszafizetni az átutalt összeget, mert nincs pénze. Kérdésem a következő lenne, a kedvezményezett számláját vezető bank jogszerűen vonja-e el azt a pénzösszeget amik beérkezett a bankszámlára, tekintettel arra, hogy az nem is a kedvezményezett részére érkezett volna, tehát a kedvezményezett nem is rendelkezhetett volna vele. Az én véleményem szerint a bank egy olyan összeg elvonásáról rendelkezett (mint tartozás rendezéséről), amiről tudomása volt, hogy tévesen került a számlára nem a kedvezményezett részére érkezett. Véleményeteket szívesen várom és köszönöm.