A jelenlegi energiaválság Magyarországot is is erősen érinti. Elsősorban a földgáz és a kőolaj ára emelkedett meg, és rövid távon nem is várható drasztikus csökkenés. Vajon milyen lehetőségei vannak Magyarországnak a válság hatásainak csökkentésére?
Hát a vasúti szállításban. Egy mozdonynak eleve nehéznek kell lenni a tapadás miatt. Itt nem gond a hidrogéntartályok nagy súlya. És a tankolás sem olyan nagy probléma, mert sokkal kevesebb töltőállomást igényel, mint az autók esetében. És jól gépesíthető.
Olyan országban előnyös, ahol a vasúti hálózat csak részben villamosított. Itt villamos-hidrogén hibrid mozdonyokat célszerű használni. És Magyarország éppen ilyen.
Pl. a Hévízre menő vonatot Balatonfüredig villanymozdony húzza, ott lecserélik dízelre, mert nincs tovább villanyvezeték. Ilyen helyeken lenne előnyös a hidrogénhajtásra való átkapcsolhatóság. És még környezetbarát is.
Elkezdtek kísérletezni utasszállító repülőgépek hidrogénes hajtásával is.
Környezetvédelmi szempontból ez kívánatos lenne.
De a hidrogén hűtése egy repülőn igen nehezen megoldható. A nagy nyomású tartályok pedig nehezek, ami egy repülőn mégnagyobb hátrány, mint egy autóban.
Szóval a repülésben sem igazán használható a hidrogén.
Eddig személyautók hajtására próbálták használni, de itt több komoly probléma merül fel:
- a hidrogéntartályok nehezek, ezeket az autónak cipelni kell
- a tankolás nagyon körülményes művelet
- speciális töltőállomás hálózatot kellene kiépíteni
A hidrogén vagy cseppfolyós állapotban, vagy nagy nyomás alatt tárolható. Sajnos normál nyomáson a hidrogén mínusz 253 fokon cseppfolyósodik. Ez tehát nem megoldás. A másik, hogy nagy nyomású palackokban tárolják, 200 és 800 bár között. Ehhez nagyon erős és nagyon súlyos palackok kellenek.
Szóval gépkocsik hajtása igazából nem alkalmas a hidrogén.
A gond az, hogy a napelemek főleg nyáron délidőben adják leginkább energiát.
A fogyasztás pedig reggel és este a legnagyobb. És persze télen.
Így a termelési csúcs és a fogyasztási csúcs nem esik egybe.
De a villamos energia tárolása nagyon drága, tehát ez jelenleg nem járható út.
Ezért délidőben túltermelés van, amit már nem tud befogadni a hálózat.
Így két lehetőség adódik:
- vagy korlátozni kell a napelemek betermelését a hálózatba (ezt tette a kormány)
- vagy a termelési csúcsidőben keletkező felesleges energiát más hasznos célra kell elhasználni (például vízbontással hidrogén és oxigén gyártására)
Az egyébként veszendőbe menő energiával gyártott hidrogén és oxigén ma már olcsóbb, mint a megemelkedett árú földgázból gyártott hidrogén. A hidrogén és az oxigén pedig jól eladható, mert sokféle célra felhasználható, és így az energia tárolható.
Miért lenne Magyarországnak előnyös a hidrogéngyártás?
Több ok miatt is:
- A hidrogén tiszta energia, nem szennyezi a környezetet
- A hidrogén előállításakor oxigén is keletkezik, ha vízbontással állítjuk elő
- A vízbontás nagyon gazdaságos hulladékenergiával
- Magyarországon már túl sok napelemet helyeztek üzembe, ezért a villamos hálózat a termelési csúcsidőben már nem tudja fogadni az áramot. Ilyenkor kellene az egyébként veszendőbe menő villamos áramot vízbontásra használni.
- A legyártott hidrogén bármikor felhasználható, vagyis energiatárolóként működik
- Magyarország könnyen rá tudna állni a hidrogéngyártásra, mert nincs lekötve az ipara szélkerekek gyártására, mint más nyugati országoké. Nyugat nehezebben tudnának átállni hidrogénre, így meg lehetne előzni őket.
If you are self-assured, young sensual, and physically conscious, and if you find pleasure in the beautiful things in life, you are the person we are looking for, and we happily await your application. Escort Casting offers a professional service that is tailored to your needs as well as those of the client: each detail of administration and planning is taken care of for you.
A nagy súly nem jelent hátrányt pl. a vasúti vontatásban. Egy mozdonynak egyébként is súlyosnak kell lenni. Vagy a kamionok esetében sem olyan nagy hátrány a súly, mint autóknál.
A mozdonyoknál és a kamionoknál a palackcsere megoldható
Ilyen cseretelepet csak kevés helyen kellene kiépíteni, és jól gépesíthető.
A hidrogént nem földgázból kell előállítani, hanem vízbontással.
Ezek mellett a feltételek mellett a hidrogéncella gazdaságosan alkalmazható.