Keresés

Részletes keresés

vörösvári Creative Commons License 2023.08.16 0 0 345
vörösvári Creative Commons License 2023.07.09 0 0 344

Ciprus egy érdekes hely, ma már teljesen a görög kultúrkör része, de ebben az időszakban egy átmeneti zóna volt a Közel-Kelet és a görögök közt. 

Előzmény: Völgyvidéki (343)
Völgyvidéki Creative Commons License 2023.07.09 0 0 343
Carina_S Creative Commons License 2022.06.20 0 0 342

Egyébként fura kicsit ez a görög mitológia: amit az egyik mítoszban nem teszik lehetővé az istenek Orpheusznak, azt a másik mítoszban megengedik Héraklésznek. Itt az történik, hogy Héraklész visszahozza Alkménét a halál kapujából, Thanatosz halálistent üti le miatta, hogy ez sikerüljön.

 

Egyszer az egyik hősnek kedvez a mítosz, máskor meg a másiknak nem. Ezeknek a mítoszoknak a megértéséhez sok svédcsavart kell elemezgetnie annak, aki komolyan tanulmányozni szeretné ezeket.

Előzmény: PETYUS (341)
PETYUS Creative Commons License 2022.06.16 0 0 341

> megtalálta volna a csak az alvilág határán belül érvényes tilalom -- mely a napfényre felérve érvényét veszíti! -- elmagyarázásának hátrafordulás és beszéd nélküli módját

 

Ha birtokában lett volna ilyen módnak, akkor arról az istenek is tudtak volna, és aszerint szabták volna a feltételeket. Istenség eszén túljárni legfeljebb egy másik istenség tudhat.

 

> És hogy C. W. Gluck miért írta meg a boldog végkifejlettel záródó francia operaváltozatot is?   -- Ki tudja...

 

A közönségben már felgyülemlett az igény erre is. Lehet, hogy a sok tragédiára már csökkent a jegyvásárlási kedv, és lépni kellett, hogy ne csődöljön be a színház.

Hasonló a helyzet Händel: Jephta c. oratóriumával, amely szintén eltér az eredeti történettől.

 

> Eurüdiké -- az Orpheusz általi szóbeli magyarázat lehetőségének híján (mivel az is a tilalom része!) nem érti (mert a megfelelő magyarázat híján nem értheti meg!!!), hogy Orpheusz miért nem nézhet vissza őreá, és ezt Eurüdiké a szeretet hiányaként értelmezi, és emiatt úgy gondolja, hogy ezért egy őt már nem szerető Orpheuszt miért kövessen vissza az életbe, és emiatt megtorpan, majd pedig végleg megáll.

 

Ugyanez történik a Varázsfuvolában, amikor Tamino nem szólhat Paminához, mert ilyen hülye feltételt szabtak neki első próbatételként. Tamino kiállja a próbát, Pamina pedig kis híján harakirit követ el, csak a három fiú közbelépése menti meg.

Előzmény: Carina_S (340)
Carina_S Creative Commons License 2022.06.15 0 0 340

Itt teszem fel a kérdésemet, mert az ókori mitológiákkal kapcsolatos mindegyik topik teljesen be van halva, és ide is illik a téma, miután ógörög vonatkozású témáról kérdezek. A téma az ógörög mitológia egy részlete, egy műve: "Orpheusz és Eurüdiké" témája.

 

Két kérdéskörre keresem a választ.: >>

1./ Az első kérdéskör, hogy a témával kapcsolatos meglátásaim Hádész feltételszabásával, ill. Orpheusznak a mítoszban leírt tragédiához vezető, és ezért végzetes botlásával kapcsolatos részleteivel kapcsolatos feltételezéseim szerintetek helyesek-e???

2./ Mi lehetett az oka annak, hogy Chistoph Willibald Gluck zeneművész és operaíró a hagyományos, mítoszkövető változaton kívül megalkotta az "Orpheusz és Eurüdiké" c. műnek az Orpheusz számára is, ill. Eurüdiké számára is valóban boldog befejezéssel záródó változatát is (felérnek a napfényre, Eurüdikét véglegesen visszakapja Orpheusz (... Ámor isten segítségével)???

___________________________________________________________________________________________________________

 

Orpheusz botlásának okát többen is elemezgették már, hogy miért tette, vagy talán inkább hogy miért kényszerült rá erre.

 

Ez az írás is ezt boncolgatja itt: https://ligetmuhely.com/liget/az-orok-orpheusz/

 

"Csupa talány ez a történet. Egy hős, aki leigázta a holt anyagot, az élő természetet és az isteneket, elszalasztja egyetlen lehetőségét a boldogságra, s végül már saját életét sem képes megmenteni. Orpheusz zenéje isteni adomány volt – hibázhat-e az, ami isteni?

 

(Miért tekint vissza Orpheusz Eurüdikére?) Orpheusz mítoszával ismerkedve először megpróbáltam kérdésekből hálót szőni köré, melyben talán fennakad a rejtély megoldása. Volt köztük egy, amelyik makacsul ellenállt minden válaszadási kísérletnek, pontosabban én éreztem a lehetséges válaszokat hol gyengének, hol erőltetettnek.

 

Miért nézett hátra Orpheusz Eurüdikére?

A kérdésre kétféle válasz adható, attól függően, melyik oldalról közelítjük a mítosz világát: kívülről, az értelmező-befogadó tekintetével, vagy belülről, megkísérelve egy villanásnyi időre Orpheusz bőrébe bújni.

 

Bármelyik alak vagy esemény, amely az interpretációban szimbólumként nyeri el jelentését, önmagán túlmutató jellé válva egyszerre lesz több, és egyben kevesebb is önmagánál. Több, mert immár magába foglalja a szimbolizáltat, és kevesebb, mert ezáltal elveszti az önazonosság lehetőségét.

Kerényi Károly Püthagoraszt állítja szembe Orpheusszal, hogy míg az előbbi ember és idea, utóbbi mitikus alak és idea. Mitikus alak és ember egymást kizáró minőségek. Ezért felesleges firtatni, létezett-e olyan, Orpheusz nevű személy, aki megfelelne a mítosz dalnokának. Ha bebizonyosodna is, hogy létezett, nem sok köze lenne mitikus alteregójához. Orpheusz régen a végére ért az útnak, amit Hamvas Béla jelöl ki a mítoszi alakok számára az aktuális világból a virtuálison át a potenciák világába jutva. A mítosz, amíg él, növekszik, de nem változik. Változás csak az időben lehetséges, s a mítosz hőse éppen az idő elől szökött meg.

Másfelől Orpheusz nyilvánvalóan ember – vagy félig isten, félig ember –, aki a mítosz világán belül él, lélegzik, akinek története és történetisége van. Megszületett, él és meghal, mint bárki más. Vagy éppen úgy, mint rajta kívül senki más.

Bármennyire is tragikus az Eurüdiké halálát okozó kígyómarás, súlyát némiképpen csökkenti, hogy közvetlenül senki sem hibáztatható érte, még üldözője, Arisztaiosz sem.

 

arisztotelészi tragikus cselekedet

Annál tragikusabb Orpheusz tette. Minden szempontból megfelel az arisztotelészi tragikus cselekedet követelményeinek: szigorúan véve ő az, aki elveszi felesége ajándékba kapott életét.

A hős végzetes botlásánál csak az érthetetlenebb, hogy miért szabták az istenek ezt a furcsa, nehéznek éppen nem nevezhető feltételt. Maga a tény, hogy kivetették a boldogtalan szerelmesekre, függetlenül a tartalmától, azt sugallja, mintha előre tudták volna, hogy teljesíthetetlen (bár azt talán nem, hogy miért az). A mítosz jelenségeit szervező szükségszerűség ugyanolyan szigorú, mint maga Ananké.

 

Orpheusz kudarcának oka a létezés törvényének áthágására tett kísérlete. Kerényi Károly megfogalmazásában: „Orpheusz hangja csodákat tett, de nem tehette a halált, ama másik birodalom isteneihez tartozást meg nem történtté.”

 

Életének megszokott rendje akkor borult fel, amikor szerelme, hogy megmeneküljön a nemi erőszaktól, egy másik, még nagyobb erőszaknak, a halálnak esett áldozatul. Ám mindez nem történhetett volna me0g, ha a létezés nem alapvetően elhibázott. Eurüdiké halála először szembesítette őt az emberi élet végső kudarcával, a halállal."

 

Én is gondolkodtam rajta, hogy végső soron mi késztette rá Orpheuszt erre, és végül egy érdekes -- bár logikus és egyszerű -- végkövetkeztetésre jutottam.

A dolog lényege megértésének kulcsa az a két bekezdés, melyeket az idézetben vastag betűvel kiemeltem.

Itt van megismételve mindkettő:

 

"A hős végzetes botlásánál csak az érthetetlenebb, hogy miért szabták az istenek ezt a furcsa, nehéznek éppen nem nevezhető* feltételt. Maga a tény, hogy kivetették a boldogtalan szerelmesekre, függetlenül a tartalmától, azt sugallja, mintha előre tudták volna, hogy teljesíthetetlen (bár azt talán nem, hogy miért az). A mítosz jelenségeit szervező szükségszerűség ugyanolyan szigorú, mint maga Ananké."

 

"Orpheusz kudarcának oka a létezés törvényének áthágására tett kísérlete. Kerényi Károly megfogalmazásában: „Orpheusz hangja csodákat tett, de nem tehette a halált, ama másik birodalom isteneihez tartozást meg nem történtté.”"

 

A magyarázat (... az én magyarázatom szerint):

 

Az istenek által rászabott egyetlen feltétel: >>

*"nehéznek éppen nem nevezhető": De, ez valójában egy -- sajnálatos módon -- nagyon nehezen teljesíthető feltétel volt!

Miért szabtak rá nehezen teljesíthető feltételt?   -- Hát azért, hogy Eurüdikét semmiképpen se sikerüljön Orpheusznak visszahoznia az élők világába (a napfényes világba), mivel a holtak nem térhetnek vissza az élők közé, de az istenek ugyanakkor nem akarták a láthatóan rendkívül kétségbeesett Orpheuszt megfosztani a feltámasztás lehetőségétől: ha képes betartani ezt a -- látszólag könnyen betartható -- egyetlenegy feltételt, akkor visszahozhatja Eurüdikét a napfényre, és ezzel Eurüdiké feltámadása -- az alvilág barlangjának kijáratán való sikeres kilépésükkel -- teljes mértékben véglegessé(!) válik.

 

Viszont tudták az istenek azt is, hogy ez egy igen nehezen betartható feltétel, mivel voltaképpen egy pszichológiai csapda bújik meg a legmélyén. Ez a csapda pedig a következő: Az Orpheuszra rászabott feltétel az, hogy mindaddig, amíg az alvilágból a napfényre nyíló kijáraton át ki nem lépnek mindketten, mindaddig elöl megy Orpheusz és mögötte követi őt Eurüdiké, de nem nézhet vissza hátra Orpheusz Eurüdikére, és nem mondhatja el neki, hogy ezt azért teszi, mert Hádész ezt azért parancsolta rá feltételül, mert ha ezt az egy feltételt akárcsak egyszer is -- mindegy, ha "csak" véletlenül is(!!!) -- megszegi, akkor ezzel örökre visszaveszi Eurüdikét Hádész és az alvilág, vagyis akkor Eurüdiké ismét és most már örökre meghal, és Orpheuszak Hádész nem adhat még egy esélyt Eurüdiké megmentésére, csak egyetlenegyet.

Ugyanakkor, mivel Eurüdiké -- az Orpheusz általi szóbeli magyarázat lehetőségének híján (mivel az is a tilalom része!) nem érti (mert a megfelelő magyarázat híján nem értheti meg!!!), hogy Orpheusz miért nem nézhet vissza őreá, és ezt Eurüdiké a szeretet hiányaként értelmezi, és emiatt úgy gondolja, hogy ezért egy őt már nem szerető Orpheuszt miért kövessen vissza az életbe, és emiatt megtorpan, majd pedig végleg megáll. És Orpheusznak emiatt kell felvennie a szemkontaktust Eurüdikével, hogy megértesse vele: "Nyugalom, ez nem végleges helyzet, nem szeretetlenségből nem néz hátra, csak azért, mert a kijárat mindkettőjük általi(!!!) átlépéséig Hádész tilalma miatt Orpheusz nem teheti ezt meg(!!!), de amint mindketten teljesen felérnek és kiérkezek a kijáraton át a "napfényre" (az élők világába), abban a pillanatban őróluk ez a nyomasztóan nehéz tilalom rögtön feloldódik." Csakhogy -- és pont itt van a Hádész által Orpheusznak felállított pszichikai kelepce -- ennek a megértetéshez Orpheusznak vissza kell néznie Eurüdikére, akinek azonban az alvilágon belüli visszatekintés az immár végleges, és visszavonhatatlan halálát vonja maga után!

 

Nagy kérdés, hogy mi történt volna akkor, ha Orpheusz helyett Eurüdikét a leleményességéről híres Odüsszeusznak kellett volna felhoznia a "napfényre". Lehet, hogy mint leleményes ember, Odüsszeusz megtalálta volna a csak az alvilág határán belül érvényes tilalom -- mely a napfényre felérve érvényét veszíti! -- elmagyarázásának hátrafordulás és beszéd nélküli módját, pl. Odüsszeusz előre néz és nem hátra, de közben a kezét hátrafelé tartva a siketek megértetéséhez hasonlatos kézjelekkel érteti meg Eurüdikével azt, hogy "nyugalom, csak a kijáraton való kilépéséig kell ezt kibírnia, és utána már újra mindent szabad lesz nekik megtenniük amit lent az alvilágban tilos volt, és odakint a napfényen már újra felhőtlenül boldogan élvezhetik egymás szerelmét -- és mindezt a mutogatást Hádész nem veszi észre, és így mindkettőjük számára feltárul a napfényes életbe vezető út nyitott kijárata. (?)  -- Ki tudja... . Lehetséges. A görög istenek törvényei szerint talán lehetséges lett volna, ha(!) sikerül betartani ezt az egyetlen feltételt.

 

Cristoph Willibald Gluck kétféle "Orpheusz és Eurüdiké"-t írt meg: egy tragikus véget érőt amely az eredeti mítoszt követi; és egy másik, boldog befejezéssel véget érő remekművet.

 

Az eredeti, tragikus végű műhöz nem kell kommentár, csak az eredeti ógörög mítoszt kell hozzá részletesen és jól ismerni, és ebből világos a végkifejlet is.

 

A másik, boldog befejezéssel lezáruló mű megértésének kulcsa maga Ámor istenség! Már a darab eleje felé azzal biztatja Orpheuszt, hogy visszaszerezheti Eurüdikét, ha betartja az istenek feltételét. Amikor azonban látja, hogy a vége felé elbotlik Orpheusz terve, és utána látja azt is, hogy Orpheusz képes lenne még az öngyilkosságra is csak azért, hogy ha az életben nem, legalább az alvilágban egymás mellett lehessenek, akkor ezt az Orpheuszt az alvilágban végig csendben figyelő Ámor úgy értelmezi, mint Orpheusznak az Eurüdiké iránt tanúsított rendíthetetlen hűségét, és ezért Ámor úgy dönt, szerelmi hűsége jutalmaként nem hagyja végbemenni azt az égbekiáltó igazságtalanságot, hogy Orpheusznak egymás után kétszer kelljen átélnie szerelme elvesztését, és -- mielőtt még Orpheusz öngyilkos lehetne -- megállítja és megnyugtatja Orpheuszt, és rögtön utána feltámasztja Eurüdikét, majd feloldja róluk a visszanézés tilalmát, majd megígéri nekik, hogy a hátralévő útszakaszon teljesen kivezeti őket az alvilág és Hádész szörnyű birodalmából, csakhogy még egy botlás ne történhessék velük meg.

Utána Ámor nyomban a saját templomába -- Ámor templomába, "a szerelem templomába" -- viszi őket, ahol egyúttal megtarthatják a kígyómarás miatti halál miatt befejezetlenül maradt esküvőt, de ezúttal már a zavartalan, boldog végkifejlettel, Orpheusz és Eurüdiké barátai körében, akik az esküvőn mind jelen vannak. Az esküvői zene során mindenki Ámor isten -- mint Paphosz és Knidosz és a szerelem istenének -- a dicséretét éneklik és zengik. Az immár -- Orpheusz és Eurüdiké számára is -- boldogan végződő esküvőn Ámor istenen kívül jelen van még több görög főisten is, és az újjászületett pár boldogságának együtt örülnek. Ámor különösen örül, hogy módjában állott legyőzni a Halált.

 

És hogy C. W. Gluck miért írta meg a boldog végkifejlettel záródó francia operaváltozatot is?   -- Ki tudja... .. .

Talán azt szerette volna kifejezni benne, hogy az akkoriban már továbbfejlődőfélben lévő orvostudománynak több ízben is sikerült már embereket az újraélesztéssel visszahozni -- a még visszafordítható -- klinikai halál állapotából, és ezzel az emberek reményeit szerette volna megerősíteni az akkor már aránylag fejlettebb orvoslás mestereiben, az embereket olyan sok megmentő orvosprofesszorokban? Lehetséges... .. .   -- Végül is,... Thanatosznak, és Hádésznek, a Halál és az Alvilág isteneinek a legjobban a modern orvostudomány adta fel eddig a legjobban a "leckét", minthogy az orvoslás fejlődésével egyre több, addig csak nehezen gyógyítható betegségtől sikerül megmenteniük az embereket.

vörösvári Creative Commons License 2022.05.27 0 0 339

Pütheasz ókori görög hajós északi útja.

 

vörösvári Creative Commons License 2022.05.27 0 0 338

vörösvári Creative Commons License 2022.05.20 0 0 337

https://www.origo.hu/gazdasag/20220520-rodosz-gorog-pecsetgyuru-antik.html

 

 

 

A svédországi Nobel Alapítvány visszaadott Görögországnak egy Rodosz szigetéről a második világháború alatt ellopott antik arany pecsétgyűrűt, amely Békésy György (Georg von Békésy) Nobel-díjas magyar-amerikai biofizikus műgyűjteményében bukkant fel a tudós halála után.

A görög szárazföld késő bronzkori kultúrájából, a mükénéi korból (Kr. e. 16-12. század) származó, vagyis több mint 3000 éves pecsétgyűrűt, amelyre egy pár szárnyas szfinxet véstek, formálisan csütörtökön Stockholmban adták át a görög kormány képviselőinek - közölte a görög kulturális minisztérium.

A ritka és rendkívül értékes régészeti leletet az Olasz Régészeti Iskola kutatói találták ásatások során egy mükénéi nekropoliszban 1927-ben, amikor a sziget olasz megszállás alatt állt. A gyűrűt a helyi régészeti múzeumból lopták el a második világháború alatt több más régiséggel együtt, amelyet azóta is keresnek.

Egy idő után az ékszer az Egyesült Államokban bukkant fel, a Nobel-díjas Békésy György (1899-1972) vásárolta meg, akinek gyűjteménye az utódok nélkül elhunyt biofizikus halála után a Nobel Alapítvány birtokába került.AZ ANTIK ÉKSZERT STOCKHOLMBAN, A FÖLDKÖZI-TENGERI ÉS KÖZEL-KELETI RÉGISÉGEK MÚZEUMÁBAN ÁLLÍTOTTÁK KI, AHOL 1975-BEN A MÚZEUM IGAZGATÓJA, CARL GUSTAF STYRENIUS RÉGÉSZ ÉS MÜKÉNÉ-SZAKÉRTŐ AZONOSÍTOTTA A RODOSZRÓL ELLOPOTT KINCSKÉNT.

A visszaszolgáltatással a Nobel Alapítvány kifejezi tiszteletét Görögországnak "a kulturális javakkal folytatott illegális kereskedelem elleni szakadatlan erőfeszítéseiért" - mondta Lina Mendoni görög kulturális miniszter.

"Világos volt számunkra, hogy a gyűrűt vissza kell adni. A műtárgynak nagy kulturális és történelmi jelentősége van Görögország számára" - mondta Vidar Helgesen, az alapítvány igazgatója.

A GÖRÖG KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM KÖZLEMÉNYE SZERINT AZ ANTIK ARANYGYŰRŰ VISSZAKERÜL A RODOSZI RÉGÉSZETI MÚZEUMBA.  

vörösvári Creative Commons License 2022.04.14 0 0 336

https://qubit.hu/2022/04/14/megfejtettek-a-vilag-elso-ismert-szamitogepe-a-2200-eves-antikutheriai-szerkezet-kezdodatumat

 

Az antiküthériai szerkezetet a világ első ismert analóg számítógépeként tartják számon, és az 1902-ben egy ókori, földközi-tengeri hajóroncsból előkerült, több mint 2000 éves műtárgy a kutatók és a nagyközönség fantáziáját egyaránt izgatja.

Az elmúlt száz évben a különleges lelet több rejtélyét sikerült megfejtenie a kutatóknak. A szerkezet egy fogaskerekből álló, kifinomult rendszert használt arra, hogy nyomon kövessen különböző eseményeket (például az olimpiai játékokat), és hogy megjósolja az égitestek mozgását a nagyjából 18 évet felölelő, nap- és holdfogyatkozásokkal tarkított szároszciklus mentén.

Bár a tárgy nagy része az idők során elveszett, vagy egyszerűen elbomlott, a közelmúltban végzett kutatások során elképesztő digitális rekonstrukciók készültek a szerkezetről, melyek alapján a kutatók jobban megértették annak belső működését.

Egy görög kutatócsoport most újabb felfedezést tett az ősi számítógép vizsgálata közben: a kutatók úgy vélik, sikerült meghatározni a szerkezet kezdeti kalibrálási dátumát, vagyis azt a kiinduló időpontot, amelyhez képest a rendszer számítja az eltelt időt. Ezek szerint az antiküthériai szerkezet kezdődátuma i. e. 178. december 22. vagy 23.

 

Az antiküthériai szerkezet különleges kialakítása, meglehetősen sok alkatrésze és összetett felépítése arra enged következtetni, hogy arra használták, hogy mérje vagy kiszámítsa az időt, és a számításokat a mutatóin és skáláin keresztül mutassa meg. Nyilvánvaló, hogy a szerkezet készítője úgy tervezte és építette meg alkotását, hogy belevésette a konkrét szárosz-sorozat eseményeit, egy adott korszak kezdeti időpontjához képest” – írja a vizsgálatot vezető Aristeidis Voulgaris, a Thesszaloniki Kulturális és Turisztikai Igazgatóság kutatója.

A kutatók többek között az újhold fázisának a szerkezetben való elhelyezése miatt jutottak a megadott időpontra – a fázis pozícióját úgy értelmezik, hogy a szároszciklus egy gyűrűs napfogyatkozással kezdődhetett, ami akkor következik be, amikor a Hold a legtávolabb van a Földtől. Miután áttekintették az ókori görögök idején történt gyűrűs napfogyatkozásokról szóló feljegyzéseket, végül a Kr. e. 178. december 22-i napfogyatkozásra esett a választásuk, mert a tanulmány szerint az a csillagászati események ritka egybeesése volt. A napfogyatkozás ugyanis egy nappal a téli napforduló előtt történt, ami ebben az időben a naptárok általános kezdőnapja volt, továbbá azzal is egybeesett, hogy a Nap átlépett a Bak jegyébe.

Amellett, hogy a téli napfordulóra a szerkezeten kiemelt utalás található, ez a dátum jelölte az egyiptomi (de az ókori görögök és rómaiak által is tisztelt) istennő, Ízisz tiszteletére rendezett vallási ünnepségek kezdetét is, ami a kutatók szerint szintén olyan egyedülálló egybeesés, amely ideális kezdődátumot adhatott a szerkezet kalibrálásánál.

 

vörösvári Creative Commons License 2022.04.13 0 0 335

https://ezazelso.blog.hu/2022/04/13/az_elso_ismert_europai_irott_szoveg

 

Az első ismert európai írott szöveg, egy késő bronzkori görög agyagtáblán szerepel, melyre 2010. nyarán talált rá az iklániai ásatások során, az Athéni Régészeti Társaság és a St. Louis-i Missouri Egyetem. A régi település egyik olajfaültetvényén felfedezett táblára, a mükénéi civilizáció egyik írnoka véste rá a szöveget, lineáris B típusú szótagírással, valamikor Kr. e. 1450 és 1350 között. A 2,5 centiméter magas, 4 cm széles töredéken egy gyártással kapcsolatos ige olvasható, a hátoldalán számok láthatóak. A mükénéiek, az ilyen típusú írást, az uralkodó osztályt érintő gazdasági témák rögzítésére használták, de mivel ezek csupán egyetlen pénzügyi évre vonatkoztak, a táblák nem voltak tartósak, csak megszárították azokat a napon. Az ásatás vezetője, Michael Cosmopoulos professzor szerint, a tábla annak köszönhetően maradhatott meg az utókornak, hogy valaki kidobta és elégette a szeméttel együtt, a tűz hatására pedig megkeményedett az anyag.

 

PETYUS Creative Commons License 2022.02.25 0 0 334

Igen, vannak.

Ezt az írást meg én raktam össze jópár éve:

http://mikolastudio.hu/kaboca/lyratort/

Előzmény: vörösvári (333)
vörösvári Creative Commons License 2022.02.25 0 0 333

Ókori görög festett vázákon azt hiszem vannak hangszer ábrázolások.

Előzmény: PETYUS (332)
PETYUS Creative Commons License 2022.02.25 0 0 332

A lantot nem úgy kell érteni, hogy az a hangszer, amit ma lantnak nevezünk, hanem úgy, hogy valamilyen húros hangszer, amit jobb ötlet híján egyszer valaki lantnak fordított.

Előzmény: Törölt nick (329)
Törölt nick Creative Commons License 2022.02.25 -1 0 331

Azt nem tudom.  De a Laokoon csoportot én is hazavittem volna. 

Előzmény: vörösvári (330)
vörösvári Creative Commons License 2022.02.25 -1 0 330

Őszintén,

ha te lettél volna a helyében, nem próbáltad volna ki a dolgot ? :) 

Előzmény: Törölt nick (329)
Törölt nick Creative Commons License 2022.02.25 0 0 329

A költészeti versenyt is megnyerte, az antik Olimpiákon ez is versenyszám volt de ebben a versenyágban máig is Nero a 67-es Olimpia bajnoka.  

 

Mivel nem maradtak fenn a versenyzö költemények (anno lantkisérettel énekelték ezeket), igy utolag ebben már nem lehet dönteni. 

 

Azon az olimpián valamennyi ágban nyert Nero, ahol csak indult (persze probálta volna valaki nem a romai császárt kihozni gyöztesként).  

 

Megj. Nero ezen az görög utján látta meg Polydoros és két társa már akkor világhirü szobrát (Laokoon csoport), amit Nero azonnal odaajándékoztatott magának és Itáliába visszatérve elhejeztette a Domus Aureaban. 

Előzmény: vörösvári (328)
vörösvári Creative Commons License 2022.02.25 -1 0 328

Elég lett volna annyi odavésni, hogy lets go Nero :) 

Előzmény: Törölt nick (327)
Törölt nick Creative Commons License 2022.02.25 0 0 327

igen bukása után kb 1900 évvel

Előzmény: vörösvári (326)
vörösvári Creative Commons License 2022.02.25 0 0 326

itt csak azt írják, hogy bukása után levésték a nevét a győztesek listájáról 

Előzmény: Törölt nick (324)
Törölt nick Creative Commons License 2022.02.25 0 1 325

 

a majdnem 2 évezredes dicsöség megvonását.

 

Ez olyan mintha az utokor igazságot tenne és Watson és Kirk párostol megvonná a Nobel dijat és odaitélnék  Rosalinda Franklinnek, ahogy ez idövel biztos meglesz

 

 

https://ng.24.hu/tudomany/2019/03/08/tudos-nok-akik-nem-kaptak-meg-az-oket-megilleto-elismerest/

 

 

Igaz az utokor már részben igazságot tett, Watsontol megfosztották a cimeit, de nem a csalása miatt.

 

 

https://index.hu/techtud/2019/01/14/minden_cimetol_megfosztotta_kutatointezete_a_nobel-dijas_professzort/

Előzmény: PETYUS (322)
Törölt nick Creative Commons License 2022.02.25 0 0 324

Igen, Nero gyözelmét csak az utokor érvénytelenitette, szval ami késik nem mulik.

 

 

https://mult-kor.hu/ugy-nyert-olimpiat-nero-csaszar-hogy-be-sem-fejezte-a-versenyt-20180828

Előzmény: vörösvári (321)
vörösvári Creative Commons License 2022.02.25 -1 0 323

Kiírták a férfi wc-be, Nero egy csaló :) 

Előzmény: PETYUS (322)
PETYUS Creative Commons License 2022.02.25 0 0 322

Ez milyen szankciót von maga után?

Előzmény: Törölt nick (320)
vörösvári Creative Commons License 2022.02.25 0 0 321

ez komoly ? :)

Előzmény: Törölt nick (320)
Törölt nick Creative Commons License 2022.02.25 0 1 320

az okori és ujkori olimpia egymással szoros összefüggésben van, pl. bundázásra hivatkozva pár évtizede semmisitették meg Nero (a romai császár) kocsiversenyen aratott olimpiai gyözelmét.

Előzmény: Völgyvidéki (317)
vörösvári Creative Commons License 2022.02.25 0 1 319

Völgyvidéki Creative Commons License 2021.11.27 0 0 318
Völgyvidéki Creative Commons License 2021.07.21 0 0 317

Az újkori olimpiai játékok tkp. OFF ebben a topikban, de az ókori olümpiai játékok teljesen a helyén van itt, mint az ókori hellén kultúra szerves része.

 

Nagyon érdekes téma, kedvcsinálónak pl. itt ez a wikipedia-cikk a játékokról:

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Ol%C3%BCmpiai_j%C3%A1t%C3%A9kok

 

Eredetileg Zeusz főistenség kultuszához kapcsolódó egynapos szakrális ünnep volt, később a versenyszámokat folyamatosan bővítették és a vallási tartalommal szemben a sport került előtérbe, végül már egy ötnapos komplex vallási- és sportfesztivál volt.

 

Magának a lelőhelynek a régészeti története is érdekes, ahogy egyre bővült a kultuszhely, új és új versennypályákkal és épületekkel gyarapodott:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Olympia,_Greece#Ancient_site

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Olympia,_Greece#History

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Olympia,_Greece#Archaeology

Előzmény: Völgyvidéki (316)
Völgyvidéki Creative Commons License 2021.07.20 0 0 316

Azért maga az eszme nagyon szép, ez leginkább a nyitóünnepségeken, az olimpiai csapatok bevonulásánál látszik.

 

Ha rajtam múlna, én a kapitalista szellemiséget és a reklámokat korbáccsal űzném ki a sportpályákról, de hát sajnos nem rajtam múlik...:-)

Előzmény: vörösvári (315)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!