Lám-lám pár hete még Csabainé, Felbermann, meg a többiek, hogy örültek volna egy ilyen fórumnak, hogy elmondhassák a véleményüket. Csak egy kicsit szerepelhessenek az emberek előtt. Mára már nem volt volt a városvezetőinek a dialógus az itt élőkkel. No, ennyit a választásról, a választási ígéretekről, meg a városlakók, a polgárok fontosságáról, súlyúkról, szerepükről. Nekik a jólét, a dözs, nekünk a bedúgult utcák jutnak. Megvolt a választás, nincs már szükségük ránk.
Kelet-Vita
Véget ért a Nyíregyháza közlekedési helyzetéről tartott vitafórum, az elhangzottakat előben közvetítettük.
El kezdõdött a vita melynek témája: a belvárosi közlekedési káosz. A feltett kérdésekre Zolnai Gábor, a nyíregyházi polgármesteri hivatal közlekedésmérnöke, Körmendy László, a Városüzemeltetési Kht. fõmérnöke és Juhász József alezredes, a nyíregyházi rendõrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetõje.
1. A Sóstói-Kossuth utca, Korányi reggel és délután teljesen bedugul. Aki már nagy nehezen eljutott a jósavárosi templomig, nem szívesen megy el a Pazonyi összekötõ felé, veszélyes is a kanyarodás. Van-e remény arra, hogy megépül a Sóstóhegy-Pazonyi összekötõ? (Földút van Kabalás felé) Mi az oka, hogy a városban és más hazai településeken is kiválóan bevált körforgalmú keresztezõdéseket nem építették ki a Korányi legalább két neuralgikus pontján (Tesco felé vezetõ összekötõ út torkolatánál és a temetõnél), holott a Kállói úton nemrég óriási felfordulást okozva megépítettek egyet, ahol jelenleg nincs is keresztezõdés?
ZG: A Sóstóhegy -Pazonyi összekötõ útra folyamatban van a tervezés, mégpedig pályázati úton, melyet Nyírpazony készít elõ, engedélyig még nem jutott el, beadása is késõbbre halasztódik. Korányi-Pazonyi út körforgalom: A templom melletti körforgalom kialakítását tervezzük, melynek fejlesztése igen sokba kerül. A tervek készen vannak. A temetõnél nem javasoljuk a körforgalom kialakítását. A körforgalom összehangolását a lámpákkal nem célszerû kialakítani.
JJ: Forgalmat irányítottunk ebben Nyíregyházán, a 2 csomópontban, azzal nem oldunk meg lényegi problémákat, mert megszakítjuk a zöldhullámot a körúton.
Nézõ: Komoly probléma, hogy az utak külön-külön tulajdonban vannak. Biztos, hogy rendezetté lehet tenni úgy, ha egy tulajdonban vannak. A körúton majdnem minden esetben zöld hullámban lehet menni. A Kótai útat is össze kellene kötni a Kossuth utcával. Van-e terv erre?
ZG: Konkrétan nincs. A beépítettség nem nagyon ad erre lehetõséget. A körút és a kimenõ fõ sugárirányú utak állami tulajdonban vannak, ezek lámpáinak karbantartását õk oldják meg, jó a kapcsolat velük. Vizsgáltuk a nagyobb kapacitásra történõ átállását. Rövid fázisúvá tudnánk tenni, jelenleg 120 sec. És 4 fázisú, 3 fázissal is pörgõsebbé tehetnénk, de ezek jelentõs befektetéseket igényelnek.
Nézõ: Fulladozni lehet az ott álló autók által kibocsátott szén-dioxidtól. Meg kell oldani vhogy. A vidéki autóbuszoknak meg kellett növelni a menetidejüket, hogy kiérjenek a városból reggel.
Egy másik nézõ: A városrendezési terv módosítása kapcsán van-e lehetõség a Tescohoz kijutni az Aranykalász sorról?
ZG: Valóban áttervezésre kerül a városrendezési terv. A közlekedésfejlesztési koncepcióban megfogalmazásra kerül a probléma megoldása. A Tesco mellett valamilyen módon megpróbálunk a Korányi útra kijutni. Ezek 2015-re vannak beütemezve.
3. nézõ: Hatalmas a forgalom a Korányin. Ha a Sóstói útat a Korányival szemben le egyirányusítanánk. Ha a Sóstóin mennénk kifele, a Csaló köznél lehetne visszajönni, nem kellene körforgalmat kialakítani, minimális ráfordítással megoldhatnánk a dugó kérdését. Miskolcon ragyogóan üzemel ez a megoldás. Másik nagy gond a piac környéki probléma. Befele a város irányába szinte lehetetlen közlekedni. Nem-e lehetne megoldani, hogy a piac hátsó részénél kinyitnák a hatalmas vas kaput és az Alkotás felé haladna a forgalom?
KL: A Korányi állami, a Sóstói önkorm-i tulajdon. Egy kört lehet ebben futni, de nehezen kivitelezhetõ ez. A Tiszavasvári úti felüljáró építése több éve terv, de elõször a 4-es út kivezetõ részét kezdték el rendbeszedni. Kevés a piacnál a hely, ha egy vasútvonalat érint az ügy, felüljárót kell építeni, ami igen sokba kerül.
JJ: A Rákóczi úti káosz a gépkocsivezetõknek is köszönhetõ, mert hiába kap zöldet, ha nem tud továbbmenni, tilos behajtania, ezért is dugul be a forgalom.
Tóth József, nézõ: A Debreceni útnál mikor lesz kész a körút. A Simai út és a Huszár sornál mikor csinálnak zebrát?
ZG: A körút ezen szakasza nem állami tulajdon, a Huszár sorig a felüljárótól önkormányzati tulajdon, ezt nekünk kell rendbetenni. Tanulmányi terv már készült, a megoldás tehát kész, sajnos pénz egyelõre nincs rá.
KL: A zebrát meg kell építeni, jövõre megcsináltatjuk.
Szondi Zoltán, nézõ: A Vay Á. Körút is eléggé bedugul, a parkolást meg kellene tiltani, és egy buszsávot be lehetne iktatni a Kossuth tértõl a Búza térig. Így nem akadályoznák annyira a forgalmat. Illetve egy kocsi (sokszor rendõrségi autó) mindig ott áll, tiltott helyen a Bíróság elõtt, ami miatt nagy torlódás szokott lenni. Miért nem lehet betartani?
JJ: Egyetértek vele. Ha a rendõrségi autó nem tud szabályosan megállni, kénytelen megállni tilosban, mert a bíróság által elõírt elõvezetési szabályokat be kell tartania, így minél közelebb igyekszik megállni a Bíróság elõtt. Kényszerbõl kell megállnia ott.
ZG: A Vay Á. Körút a város legforgalmasabb szakasza. Megpróbálunk többrétû megoldást találni, egy tanulmánytervünk arra vonatkozik, milyen elõnyben tudjuk a tömegközlekedési eszközöket részesíteni. Vizsgáljuk ezt és meg akarjuk ezt valósítani. Át kell építeni.
Egy nézõ: Azok az autók nagy része egész nap ott állnak, fõleg ott dolgozók.
KL: Elég sokan parkolnak bérlettel, valóban. A város vezetõi elõtt van az elõterjesztés, megemelik a parkolás díját, hogy tehermentesítsük a várost.
--------------------------------------------------------------------------------
2. Billa - rendszeresen dugókat, veszélyes helyzeteket okoznak az áruszállító jármûvek - idõben nem lehet korlátozni az áruszállítást?
Ugyancsak a Billánál - sok az "elakadt" jármû, kerülgetésük is lassítja a forgalmat. Néha megjelennek itt a közterület-felügyelõk, de csak kampányszerû akciókat tartanak. Rendõrt nem látni itt.
KL: Elvileg lehet korlátozni, fõidõ alatt például megtiltani a feltöltést. Akkor van értelme, ha már 6 órától például 18ig nem lehet feltölteni. A Rákóczi úton a Vasvári utcától a piacig is megpróbáltuk megtiltani a parkolást, erre rengeteg levelet kaptunk, hogy sérti az üzletvezetõk érdekeit.
ZG: Az építési engedélyt be kellene tartani. A megoldás: az éjszakai v. a munkaidõn túli rakodás, árufeltöltés.
JJ: Egyetértek az elõttem szólókkal.
Szõllõsi János, nézõ: A Kossuth gimnázium környéke is káosz, van-e arra terv, hogy rendezzék?
ZG: A kiskörút körvonaláról van szó. A javaslat készül, a kiskörút továbbvezetése a Hunyadi út folytatásaként az ügyészség mellett menne. Ha sikerül megvalósítani, sok mindent figyelembe kell venni. Az Evangélikus templom környékét sikerülne rendbetenni és kultúráltan meg tudnánk oldani a gimnázium környékét is.
Vinnai Péterné, nézõ: A közlekedésfejlesztési koncepció tartalmazza a kiskörút keleti részének megépítését is. Ez a szakasz - a Domustól az ügyészségig - 2 sávosra lesz tervezve. Készen van-e a terv? Ha ez a szakasz 2 sávos lesz, vajon x év múlva nem fogja-e feladni a leckét, merthogy keskeny lesz? A Bujtos utca eleje iszonyú. A járda mellett csaknem 100 éves kõris fák szemetelnek, felnyomják a járdát. Hogyan lehetne ezen segíteni? Egyszintre hozva a járdát, vagy kivágni a fákat?
ZG: Nem értek egyet azokkal, akik egy széles kiskörútban gondolkoznak, mert más a feladata. A nagy tömegû forgalom a nagykörútra torlódik. A vezetõk olyanok, ahol helyet találnak, oda mennek. Aktív beavatkozással kell a forgalmat szabályozni. A kiskörút feladata egy elérhetõség biztosítása, a város belforgalmának elosztása. Ahelyett, hogy a gyalogost védenénk, ellenkezõ hatást érnénk el. A mûemlék felügyelet is azt szorgalmazza, ami kevésbé vágja át a várost, megpróbál a kialakult utca-vonalakhoz igazodni.
KL: Nagyon sok rossz járdánk van. Megpróbál a város nagyon sok pénzt a járdajavításra fordítani. Hogy mindenütt elérjünk valamit, sok pénzre van szükség. Ha jelzések jönnek, szakmailag felülvizsgálják a fákat, ha ki kell vágni, kivágják.
Szondi Zoltán, nézõ: Úgy tudtam, hogy a város vezetése már pontot tett a kiskörút ügyében. Most megint azt hallom, hogy még mindig nincs lezárva. Építési tilalmak alatt vannak a területek. Aki építenii akarna, nem tud. Nem tudunk mit kezdeni, mert örökké változtatják a nyomvonalat. Mivel kárpótolnak minket, akik építeni szeretnénk?
ZG: Egy tervmódosítás többlépcsõs folyamat, talán most sikerül átverekedni a közgyûlésen.
KL: Két évvel ezelõtt nem volt elfogadva, elfogadva most lesz.
ZG: Szerkezeti kialakítást is tartalmaz a terv.
Egy nézõ: Érdeklõdni szeretnék, hogy a 41-es út mikor lesz 4 sávos.
ZG: Igen jelentõs területrõl van szó, magánföldeket kell megvásárolni, a terv készen van, reményeink szerint jövõre kezdõdnek az építések, mely 2 évet vesz igénybe.
Ugyanaz a nézõ: A 4-es bevezetõ szakaszán Pazony felõl a Tesconál mikor csinálnak 2 sávot, mert szûk az 1 sáv. Reggel különösen.
KL: Ez állami feladat. Nagyon sokan térnek a Tesco felé. A benzinkúttól a Tescoig szeretnék kétsávossá tenni az utat. Forráshiány van. A Közútkezelõ Kht. Készíti ennek a tervét.
--------------------------------------------------------------------------------
3. Terveznek-e újabb kerékpárosút-hálózat kiépítését?
ZG: A meglévõ hálózatot fokozatosan ki kell építeni, a nyomvonal meg van. Ezt biztonságossá kell tenni. Kompromisszumra van szükség. A beépítettség miatt nehéz bõvíteni. Meg kell teremteni a kerépkpárok tárolására alkalmas területeket.
KL: Idén már volt pénze a városnak erre. Gyors megoldásként a Korányi utcán megoldjuk a közös kerékpár és járda forgalomra az utat. Az Árok utcától az ESSO kútig kis szakasz marad csak ki. A Korányi össze lenne kötve a körúttal a temetõvel, a Bujtossal és majdhogynem a piaccal.
--------------------------------------------------------------------------------
4. Nagyon sok a kivilágítatlan kerékpáros. Tesz-e, tehet-e valamit a rendõrség ezügyben.
JJ: Nagyon sok az igazoltatás városunkban. Teszünk érte. 500 forintért már lehet kapni lámpát. A helyszíni bírság 10000 forint lehet max. Feljelentés esetén 30-50ezer forint lehet. Beszereztünk kis piros villogó lámpákat, és adtunk a biciklisnek, de legközelebb sem volt rajta…
--------------------------------------------------------------------------------
5. Motorosok - tavasztól õszig jelentenek gondot. Ellenõrzik-e a zajártalmat? Legtöbbször bandákba verõdve közlekednek, gyorsulási versenyeket rendezve. Félelmet keltenek a környékbeliekben, mindenki tudja, hol vannak a gyülekezõhelyek (Kert utca, Zrínyi Ilona utcai sávház, a Gösser elõtt), mégsem történik semmi.
JJ: Igencsak odafigyelünk ezekre a problémákra. Kirívó balesetveszélyt nem jelentenk már õk. A mûszaki vizsgán mûszerrel végzik a zajszintet, de mikor azt letudja, visszaállítja a decibelszintet, amit a rendõrség nem tud mérni.
Egy nézõ: A lakosság szerint is nem lehet aludni a motorosoktól. A miséket is zavarják, zavarják a járókelõknek is. Kitehetjük-e a táblát a belvárosba, hogy szólómotorkerékpárral behajtani tilos? Más városokban ez megvan. Mindemellett nem felelnek meg a mûszaki elõírásoknak.
KL: A megoldás a kiskörút lenne, ami a forgalom elõl védett lenne. Csak célforgalom miatt lehetne bemenni illetve gyalog.
JJ: Sajnos megfelelõ technikai felszerelések hiányában nem lehet õket kontrollálni. Nem tudjuk bizonyítani, hogy egykerekezett, illetve, hogy túl zajos. Nagyobb rendõri jelenléttel úgy tudunk segíteni, ha erõt csoportosítunk át. Minden rendõrt folyamatosan nem tudunk erre ráállítani, mert máshova is kellenek.
Nézõ: Borbánya szinte teljesen beépült. Zömében se járda, se útszint. Hogyan oldható ez meg?
KL: A szennyvíz most fog ott épülni. Az építési engedélykor mindig megadják az útszintet, amihez elvileg lehetne járdát építeni.