Magyaro. EU tag, így az EASA (http://www.easa.eu.int/home/index.html) előírásai kötelezőek ránk nézve. An-2-esnek több régi orosz típussal együtt nincs EASA type certificate-je. Ezért nem akarják, hogy repüljenek. Szerintük nem biztonságosak ezek a gépek, mert a tervezéskor nem olyan szempontokat vettek figyelembe, mint amit az EASA elképzel, elvár tervezéskor. Ettől még lehet megfelelnek a gépek az EASA-s előírásoknak, azonban ehhez meg kellene csinálni a szükséges dokumentációkat, amit sok gyár nem vállal fel a költségek miatt (vagy már nem is létezik a gyár/tervező iroda).
DE! Az Ancsa egy külön kategória, ugyanis az ún. Annex 2 vonatkozik rá.... ez egy olyan típus, amit (ha jól tudom) több, mint 25 éve terveztek, s régóta nem is gyártanak már. Ezért lehet tovább üzemeltetni most jelenleg. De hogy meddig, arról még nem jött ki hivatalos álláspont. A Kamovok pl.: 5 évet kaptak!
A tévében az illetékes elftársak is hülyeséget beszélnek.... Mondom, majd ha valaki rendeletet idéz, vagy szabályzatot mutat és forrással indokol akkor érdemes lehet foglalkozni a dologgal. Addig csak pletyka-rémhír-kamu kategória.
Amúgy meg idegrángást kapok az ilyen idétlen rémhírterjesztéstől... tessék jogszabálykivonatot és rendelkezést mutatni vonatkozó dokumentumokkal. Majd akkor érdemes lesz foglalkozni a kérdéssel.
Európa szerte az ancsák köszönik szépen és jól vannak... röpülnek és ugratnak úgy mint eddig és az égvilágon semmi jele nincsen annak, hogy gyártási ország szerint bármilyen légijárműt letiltsanak bárhol.
Az ilyen hírek csak a bulvársajtó kreténségeire fogékony imbecil vákumagyúaknak való maszlag egészen addig ameddig konkrét és egyértelmű forrást nem hoz valaki.
Baromság, nem kell minden hülyeséget elhinni. Lehetséges, hogy vannak bizonyos légügyi feltételek amiknek meg kell felelni minden gépnek, de ez nem újdonság.
Én ilyenről nem hallottam (mondjuk ez nem biztos, hogy sokat jelent). Kiválló repülőgép az AN2-es, igen jó repülési tulajdonságai vannak és nagyon biztonságos és a szervízköltsége valamint az üzemköltsége elfogadható. Szerte a világon nagy népszerűsége van az AN2-nek, az egyik legjobb madár ejtőernyős oktatásra. Tágas, kényelmes és alacsony az átesési sebessége.
A tandemezés is klubbozással meg tanfolyammal jár... csak jóval kevesebbel mint más oktatási forma. Mert a tandemugrás az ugyanúgy oktatás mint a bekötött képzés vagy a gyorsított szabadesős képzés csak éppen jóval egyszerűbb és rövidebb mint az utóbbi kettő, merthogy az oktató ott van az ugrás során a tanulóval és így a vészhelyzeteket nem a tanulónak kell megoldani :)
Amúgy a klubbozás kimondottan jó poén, nincs azzal semmi baj, érdekesebbnél érdekesebb halakkal lehet megismerkedni az ejtőernyős klubbokban :) van ott aztán mindenféle arc. A tanfolyamokat meg nem úgy kell elképzelni mint egy iskolai tanfolyamot... az osztálytermi üldögélős része az ejtőernyős tanfolyamnak csak nagyon kis részre... a tanfolyam túlynomórészt a felszereléssel való ismerkedés és a különféle vészhelyzetek megoldása és gyakorlása... kimondottan érdekes és izgalmas. Nehéznek pedig semmiképpen nem mondható :)
A tandem leginkább azoknak jó akik csak ki akarják próbálni a sportágat, vagy éppencsak egy őrült poénnak szánják a dolgot.. ha felmerül a godnolat, hogy hobbiszerűen ejtőernyőzzön valaki akkor érdemesebb egy klubbot megkeresni beiratkozni.
AN2 egyébként van bőséggel az országban... a legtöbb vidéki klubb Ancsából nyomja az üzemet.
A C130-on kivul ugrottam mindbol, amit csak mondtal es meg masokbol is.
Vannak akik nalunk megorulnek, ha a Caravan-bol tudnak ugrani, nem igazan ertem, mert a C207T sokkal kenyelmesebb meg ha egy picit lassabb is, de a legszebb kilatas akkor is a C172bol van.
Az, hogy Caravan, Twin-Otter vagy L410 az tényleg majdnem teljesen mindegy, de azért amikor lenyílik a C130 rampája 4km-en és eléd tárul az egész táj és ott _állsz_ egy 30-as csoporttal a sok-sok méteres rampán az azért nagy fíling.
Arról nem is beszélve, hogy különbőző géptípusokból különbőzőgéppen kell leugrani bizonyos dolgokat. Például egy négyes relót a Pilátusból egész máshogyan kell leugrani mint Twin-Otterből és még másabbul AN-2-ből. A kétmotorosoknak eleve más az ajtó melletti szele mint az egymotorosnak és egészen másra kell számítani a gépelhagyás után.
Szóval a tapasztalat és a rutin szempontjából sokat számít az, hogy ismersz sok géptípust. Persze ha egy klubban és egy géppel éled le az ejtőernyős karrieredet akkor tényleg elég azt az egy gépet ismerned.