... és akkor következnek az ellenérvek, miszerint "Ki a franc akarja a 7-es és a 8-as utat pont a Balatonon keresztül összekötni?
Egyébként nagyjából igazat adok neked, bár azt gondolom (közgazdász kollégáktól legalábbis azt tanultam), hogy amikor azt mondjuk, hogy pl. egy erdő értéke nem fejezhető ki pénzben, akkor valójában csak azt valljuk be, hogy bénák vagyunk, és nem tudjuk kifejezni, illetve nagyon sokféleképpen is kifejezhető. Mert az is az értéke, hogy ki lehet vágni, és el lehet adni tűzifának, vagy az, hogy "ott van" és tisztítja a levegőt, és az is, hogy emberek elmennek oda, és kirándulnak benne, azaz pénzt és időt költenek a megközelítésére, illetve az ott tartózkodásra. Valahogy nyilván becsüljük ezeket, még józan, paraszti ésszel is, mert nekem egy félnapos kirándulásra nem éri meg elugrani a Zemplénbe, míg a Pilisbe igen.
Láthatod, sokáig hezitáltam válaszoljak e' a szerinted követendő számításról. Úgy gondolom muszáj, mert a világ nem ilyen egyszerű.
Kezdjük azzal Népgazdasági szint márpedig nincsen. Az államszocializmus idején megpróbálkoztak ezzel, de az ismert eredményre vezetett.
Az általad választott tényezőkkel csak annyi a baj, hogy töredékei azoknak, amiket figyelembe lehetne venni. (szerintem számuk a végtelenhez közelít)
Például: a komp megszünéssel kisebb zaj és rezgésterhelést kapna a tó, ezáltal felszaporodna a halállomány, amely jótékony hatással lenne a horgászturizmusra, vagyis az idegenforgalmi bevételre.
A felsorolt számítási elemeknek (megtakarított benzin mennyisége, szabadidő értéke) nincs elfogadott értéke, azt a cél érdekében minden szakértő mást mondana attól függően mit akar (legyen, vagy ne legyen) bizonyítani.
A forgalmi adatokat csak nagyon megközelítőleg lehetne megbecsülni még akkor is, ha komoly forgalomszámlálás és kérdőívezés előzné meg.
Arra is gondolj, hogy minden "megtakarításnak" az adóban bevételkiesési vonzata van, arról nem is beszélve, hogy a Tihanyi és a Szántódi révnél lévő mindenféle árusok bezárhatnának, ami megint csak bevételkiesés és esetleg egy kis munkanélküliség is.
A jelenértékkel is vigyázni kell (már). A mostani világgazdasági válság után csak azt lehet valóban megmondani valamiről, hogy most megéri e'? De mi lesz holnap?
Egy ilyen volumenű műtárgy létrehozására vonatkozó döntés, arra a kérdésre kell választ adni először: milyen szerepet fog betölteni az országos (és európai) közúthálózatban? Másodszor: a forgalom alakulása mikor teszi ezt szükségessé?
Ha a térképre nézel láthatod az elsőre van pozitív válasz: a 8-as és a 7-es autópályák összekötése úgy, hogy arra a Balaton körüli forgalom is rá tudjon csatlakozni. A másodikra: talán egy európai észak-déli folyósó részeként.
Nem kell a vámból bejönnie. Egyszerűen kell egy népgazdasági szintű számítást végezni rá. Valami olyasmit, hogy: - várható átlagos egységjármű forgalom húsz év alatt (kb. ennyi idő múlva kell "nagyjavítani"), szorozva az ezalatt megtakarított benzinnel (kompra várás közbeni kipuffogás, plusz aki mostantól ezt választja, miközben eddig inkább körbe ment Almádi felé); - plusz várható idő megtakarítás szorozva az utazók számával, és a "szabadidő értékével"; - plusz a megszűnt komp megspórolt költségei; - plusz a beszedett hídpénz; - mínusz a híd/alagút fenntartási költségei; - mindez jelenértékre átszámolva.
Ha a végösszeg pozitív, akkor megtérülő a beruházás, ha nem, akkor nem. Ez a laikus véleményem, de azt hiszem, az életben is valahogy így megy.
Talán a Széchenyi Lánchíd és a Váralagút volt ami direkte vámból behozta az árát. Ezen az alapon már semmit sem lenne szabad építeni államilag, ami közúttal vagy vasúttal van összefüggésben. Pláne BKV!
Azért ez az "akár közút, akár vasút" jelentős leegyszerűsítés. Gőzöm nincs a vasútszabályzat pontos értékeiről, de az biztos, hogy ott az 1% már nagyon durva, míg közúton a 3% még autópályán is megengedett. (Emlékeim szerint az érdi emelkedő 3%-nak mondott 4%. :-) ) De a fő ok az, hogy a büdös életben be nem hozná a ráköltött pénzt. (Na, ebben legalább rokon a 4-es metróval. :-) )
Akár vasút, akár közút az előírt lejtési viszonyok betartása miatt, minél mélyebbre mész, annál hosszabb utat kell megtenned. Vagyis a Balatontól túl messze kell indulnod és túl távolra érkezel.
Kb. annyira mélyen, mint amilyenre a Tihanyi szorosban is szükség lenne: felszín alatt 14 és 30 m között változik. A másik két metróvonal mélyvezetésű szakaszainak átlagos mélysége nagyobb, mint a 4-esé.
Pedig gondolkodtak már. És épp azért, hogy ne rontsák el a látképet, szóba került az alagút is. Ha már egyszer alagutat építünk, akkor a Tihamyi-kút pár métere nem oszt, nem szoroz az egyéb költségekhez képest (Így is, úgyis horror lesz. Ld. még 4-es metró, bár ott tényleg mélyen megy.) De még odáig sem jutottak el soha, hogy a révfülöpi kompot ténylegesen megvalósítsák, pedig azt is már mióta tervezik.
Hallottál már a "Tihanyi Kút"-ról? A Tihanyi szorosban, a mederben van egy ~12 méteres mélyedés ezért szerintem alagútban még senki sem gondolkodott. Hidat biztos "álmodtak" már, de eddig még mindig szerencsésen felébredtek!
Karácsonyra egyrészt ezt a két könyvet kértem: Dr. GÁLL IMRE: A BUDAPESTI DUNA-HIDAK MEDVED GÁBOR: TÖRTÉNETEK A VILÁG HÍDJAIRÓL
Gyerekek ez a Budapesti Duna-hidas könyv ez kegyetlen:) Még az aquincumi hídról is van benne kép. És leginkább az tetszik hogy minden hídnak a vázlatrajza bennevan, sőt például az Északi Összekötő vasúti hídnak időszakonként külön vannak vázlatrajzai, tehát ahogy a híd változott, minden időszakhoz van egy vázlatrajz és fölötte a dátum, még a robbantásról is részletes vázlatrajz van. Ugyanez igaz a pályázattervekre is, pl a Petőfi hídnak a pályázattervei hasonlítanak a Szegedi Belvárosi hídra. Jó sok kép és érdekesség van a könyvben. Naon jó, ajánlom mindenkinek, megéri az árát :)
Nocsak, milyen jó kis topicot találtam, üdv mindenkinek!
janoka419: ha érdekel még a téma, ez a Kétbükkfa- nyereg és Pilisszentlélek között van, 23m nyílású, a térképen is "viadukt" a neve:
a Pilis környéki biciklizéseim kedvenc pihenőhelye, nugis, hangulatos hely, egyébként a mecseknádasdi híd környékéhez hasonlóan, mindkét helyben van valami különleges... (szakmai ártalom? :))