Keresés

Részletes keresés

IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.17 0 0 290
Nagyon leült ez a márc. 25-e...
Senki nem akarja Cézárbácsit 200 évvel korábbra datálni?
Kár...
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.16 0 0 289
"Hajnali csillagfényt háromszor gyújt fel a Hajnal,
s ekkor egyenlővé válik a nappal az éj."
Nem is merem kiszámolni, mikor vezekelt Tomiban [Szent Jeromostól tudjuk mikor halt meg] Ovidius...
Valamikor BC 400 táján!
Ennél tényleg sokkal jobb PTA;
"A tavaszi napéjegyenlőség így visszakerült eredeti helyére, martius hó 24. vagy 25. napjára.
Így cézárunk az időtengelyen BC 200 és BC 300 környéke között egerészik.
De a Duna-tevés Hetesi Zsolt sem rosszabb Ovidiusznál:
"Julius Caesar űgy alakíttatta ki naptárát Sosigenes egyiptomi csillagásszal, hogy a római gyakorlat szerint március 25-re essen."
Aztán bizonyos műkedvelők hatására, mégis a márc. 23-át választja... (Nem cézár, hanem Hetesi...)
Előzmény: Dubois (286)
Dubois Creative Commons License 2004.06.16 0 0 288
Az előbb még azt vitattad, hogy nincsenek is olyan források, amik nem 25-ét állítanak.
Előzmény: IDOHIDEPITO (287)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.16 0 0 287
Tényleg van ilyen időszak csillagászati és történelm multunkban. BC 200 és BC 297 környékén váltakozva léteznek 24-i és 25-i MEQ értékek.
Szegény gyújtogatónak nevezett anyagyilkos Néro császár idejében...
Előzmény: Dubois (285)
Dubois Creative Commons License 2004.06.16 0 0 286
"Ovidiust remélem nem kivánod elővezetni"

Miért ne?
Az ő naptárról szóló művében (Fasti) az alábbiakat írja:

Márciusi napéjegyenlőségről:

Fasti III. (Március)
(24. C Q : REX : C : F) (25. DC) 26. EC

Tres ubi Luciferos veniens praemiserit Eos,
tempora nocturnis aequa diurna feres.

Júniusi napfordulóról:

Fasti VI. Június

"25. H C 26. A C, postea NP

Ecce suburbana rediens male sobrius aede
ad stellas aliquis talia verba iacit:
'zona latet tua nunc, et cras fortasse latebit:
dehinc erit, Orion, aspicienda mihi.'
at, si non esset potus, dixisset eadem
venturum tempus solstitiale die."

Előzmény: IDOHIDEPITO (284)
Dubois Creative Commons License 2004.06.16 0 0 285
Columella: De Re Rustica XI.

"VIIII et VIII Kal. Apr. Aequinoctium vernum, tempestatem significat."

Vagyis március 24 és 25.

Előzmény: IDOHIDEPITO (283)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.16 0 0 284
Ovidiust remélem nem kivánod elővezetni...
Előzmény: IDOHIDEPITO (283)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.16 0 0 283
"Van 24., 25., 26."
Megköszönném ha segitenél a 24. illetve 26-a kapcsán...
Valahogy nem találom a jegyzeteimben.
PTA és a Enc.Brit. nem forrás!
Előzmény: Dubois (281)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.16 0 0 282
"A módszer jó."
Ebben egyetétünk! Csak, hogy mikori?
E. hagyományosan i. e. 276- 195 között élt.
Na kitől tudjuk? Szerintem Ptolemaiosztól, esetleg Pliniusztól, nem néztem utána.
Van estleg tartalék ePOxyd a tarsolyodban?
Előzmény: Dubois (280)
Dubois Creative Commons License 2004.06.16 0 0 281
"A "forrásokban" - Plinius, Columella - március 25-e van. Ezt vették át a lexikonok, csillagászati szakkönyvek."

Több, eltérő időpont is van a forrásokban, te is jól tudod, hiszen itt is voltak ezek. Van 24., 25., 26.

Csak valahogy a te elméletedhez szükséges 21. vagy 22. nincs. :)

Előzmény: IDOHIDEPITO (279)
Dubois Creative Commons License 2004.06.16 0 0 280
"Szóval, milyen alapon gondolhatja a ma tudósa, hogy akkoriban márc. 25-én, majd 24-én és 23-án, - egymást követő években - történt mindez."

Meggondolatlan alapon mondhat ilyet, hiszen kevesebb mint 12 órát mozdulhat el a MEQ ideje 2 év alatt.

Van ilyen.
Például tegnap volt a Duna TV-n a Mindentudás egyeteme.
Detrekői Ákos tartott előadást a Föld alakjáról és az ehhez kapcsolódó dolgokról (GPS, stb).
(Vasárnap ismétlik az m1-en, de kicsit később majd a netről is letölthető az előadás videoja.pl. innen
http://origo.hu/mindentudasegyeteme/eloadasok/index.html)

Detrekői az elején ismertette Eratoszthenész módszerét a földgolyó méretének meghatározására.
Egy kulcslépés a módszerben a Szüénéi (ma Asszuán) kút, ahová a nap a nyári napforduló idején éppen merőlegesen besüt.

Az előadó azt mondta, hogy a "tavaszi napéjegyenlőség idején" van ez, ugyanis Asszuán a Ráktérítőn van.
Nyilvánvalóan téveset állított, még hozzá lényeges pontban, de lehetett nyelvbotlás is.

De bármi is volt, semmit nem ront Eratoszthenész érdemén. A módszer jó.

Ugyanígy, akármilyen abszurd vagy hibás állítást mond is neked ma akárki, azzal semmit sem tudsz bizonyítani a te abszurd állításodról.

Ugyanis te meg azt állítod, hogy március 21-én volt a MEQ az akkori naptár szerint, de az égvilágon semmit sem tudsz emellett felhozni.

Ugyanis ehhez dokumentumok kellenének, azokat meg saját magad minősíted hamisnak. Az összeset. :))

Előzmény: IDOHIDEPITO (274)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.16 0 0 279
Örülök, hogy örülsz...
"Biztos ez van a forrásokban?"
Nem!
A "forrásokban" - Plinius, Columella - március 25-e van. Ezt vették át a lexikonok, csillagászati szakkönyvek.
Szerencsére a programok nem.
Azok helyesen, márc. 23-át jeleznek a 2050 évvel ezelőtti időszakra.
Előzmény: endre_d (278)
endre_d Creative Commons License 2004.06.15 0 0 278
"Itt folytatom az áltudományt..."

Ez dicseretes oszinteseg :-)))

"Szóval, milyen alapon gondolhatja a ma tudósa, hogy akkoriban márc. 25-én, majd 24-én és 23-án, - egymást követő években - történt mindez."

Biztos ez van a forrasokban. Kire gondolsz?

Előzmény: IDOHIDEPITO (274)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.15 0 0 276
Hát téged nem zártak ki?
Vagy csak ez is a moderátori színjáték része?
Előzmény: Törölt nick (275)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.15 0 0 274
Itt folytatom az áltudományt...
"De az élet ennél bonyolultabb volt akkor is."
Bár én kifejezetten nem a 2050 évvel ezelőtti időkre gondoltam - hiszen akkoriban mindig márc. 23-a volt a tavaszi napéjegyenlőség bekövetkeztének időpontja visszaszámolással - de szívesen meghallgatok bármit ezzel kapcsolatban.
Szóval, milyen alapon gondolhatja a ma tudósa, hogy akkoriban márc. 25-én, majd 24-én és 23-án, - egymást követő években - történt mindez.
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.12 0 0 273
"Szerintem papiruszra"
Hüm, hüm...
De akkor mi a fenének írja, a N. H. XIII./XXI-ben, hogy "Ezek után mindenfelé elterjedt annak az anyagnak [pergamen] a használata, amelyen az emberi halhatatlanság alapszik."
Ennyire szerény lett volna Ványadt Ványatovics?
Vagy időutazó volt?
Előzmény: Dubois (272)
Dubois Creative Commons License 2004.06.12 0 0 272
"Szerinted mire írta a 2500 oldalt?"

Szerintem papíruszra írta, mert általában arra írtak Itáliában és Rómában is.
Ha már éppen Pliniusról van szó, akkor figyelmedbe ajánlom a Herculaneumban talált papirusztekercseket.


Előzmény: IDOHIDEPITO (271)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.12 0 0 271
"Mikor készülhetett?
Mindenképpen Plinius után."
Meg fogjuk oldani Isidorust is bár rengeteg pszeudo-Isidorus nehezíti a tisztánlátást.
Egy fontos kérdés csak-csak elmaradt Plini kapcsán;
Szerinted mire írta a 2500 oldalt?
Előzmény: Dubois (270)
Dubois Creative Commons License 2004.06.12 0 0 270
De hát valamikor mégis csak elkészült például ez a mű, ami Isidorus művének ismerünk.

Mikor készülhetett?
Mindenképpen Plinius után.

Előzmény: IDOHIDEPITO (269)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.12 0 0 269
Isidorust szerencsére már nem sokan használják forrásul. Kivétel szerintem Piccolomini [Jordanes]
Előzmény: Dubois (268)
Dubois Creative Commons License 2004.06.12 0 0 268
Az áltudomány topicot sem érdemes szétcseszni, ezét ezt is áthozom:

"Vagy alaposabban meg kell őket vizsgálni, hogy ki kölcsönzött kitől. Ha például Izidor esetében párhuzamokat veszünk észre, megeshet - nem tudom - hogy fordított a kapcsolat. Az eddigi kutatás tényként kezelte az első századiságát, tehát logikusnak tűnt, hogy Isidor az átvevő."

Basszus, te meg sem nézted, amiről beszélsz.

Isidorus múveiben nem "párhuzamokat veszünk észre" (amit te nagyon szeretnél, mert akkor ködösíthetnél kedvedre), hanem Isidorus nevén nevezi Plinius átvételeit, sőt előfordul, hogy szó szerint is idézi.

Isidorus: Etym. XII.

(A zárójeles helymegjelölés kényelem kedvéért van ott, nem Isidorus művében)

"Nam Plinius (N. H. 8,43) dicit animalia cum acutis unguibus frequentur parere non posse;
...

sicut et Plinius in Naturali Historia (8,42) dicit, leonem cum parda, aut pardum cum leaena concumbere et ex utroque coitu degeneres partus creari, ut mulus et burdo.
...

Lynces dicit Plinius Secundus (cf. N. H. 8,43) extra unum non admittere fetum.
...

Lycisci autem dicuntur, ut ait Plinius (cf. 8,148), canes nati ex lupis et canibus, cum inter se forte miscuntur.
...

Dicit autem Plinius, si creditur, quod serpentis caput etiam si cum duobus evaserit digitis, nihilominus vivit.
...

Narrat Plinius Secundus (N. H. 32,7): 'Ex Indico mare torpedo etiam procul et e longinquo, vel si hasta virgaque adtingatur, quamvis praevalidos lacertos torpescere, quamlibet ad cursum veloces alligare pedes.'
...

Animalium omnium in aquis viventium nomina centum quadraginta quattuor Plinius (32,142) ait"

Lehet nekiállni, Isidorust is későbbinek minősíteni. :))

IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.11 0 0 267
Szerinted azt a 2500 oldalnyi anyagot mire írhatta Plinius? Rómában papiruszra? A Poxyban nincsenek töredékek? Tudnám értékelni ha lenne pár töredék...
Előzmény: Dubois (266)
Dubois Creative Commons License 2004.06.11 0 0 266
Lukianosz neve sem görög, mégis görögnek számít, mert semmit sem írt latinul és keleten élt. Semmi sem szól amellett, hogy latin lett volna.

Felszabadított rabszolgák uruk nevét kapták általában és utódaik örökölték.
Ahogyan egy amerikai néger neve sem Makumba Bokumbo, hanem mondjuk Joe Louis.

Előzmény: IDOHIDEPITO (265)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.11 0 0 265
Lehet, hogy nem is tudott latinul? Bár a Klaudiosz neve nem erre vall...
Előzmény: Dubois (264)
Dubois Creative Commons License 2004.06.11 0 0 264
"A hagyományos kronológia szerint a II. században élő Ptolemaiosz olvashatta-e a Vezúvkitörésben meghalt id. Plinius monumentális művét?"

Olvashatta vona, ha nagyon akarja, de kétlem, hogy érdekelte volna, vagy fárasztotta volna magát vele.

Egy alexandriai görög tudóst nem különösebben izgatott egy latin öszeollózás görög szerzők műveiből.
A Plinius által összeollózott latin művek meg végképp nem érdekelték a görögöket.

Előzmény: IDOHIDEPITO (263)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.10 0 0 263
Kicsit pontosítanám a kérdést;
A hagyományos kronológia szerint a II. században élő Ptolemaiosz olvashatta-e a Vezúvkitörésben meghalt id. Plinius monumentális művét?
Előzmény: IDOHIDEPITO (262)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.08 0 0 262
Vajon a római polgár Ptolemaiosz olvashatta-e Pliniust, az ókor legnagyobb tudósát?
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.06 0 0 261
Ebből egy kis leleménnyel ki lehet számolni, mikor és hol (melyik délkörön) élt Ptoli és Censorinus. Még az 1582-es naptárrreform előtt...
Előzmény: IDOHIDEPITO (260)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.06 0 0 260
Szóval vegyük át mégegyszer, miről is szól a dekrétum;
Az ünnepnap meghatározása...
...azon a napon, amelyen Szóthisz felkelt, amit az élet ház írásai újévi ünnepnek neveznek.

A négyévenként megtartandó hatodik szökőnap elrendelése
A 9. év semu évszakában a 2. hónap 1. napján tartották [pauni 1.], és a hónap ugyanezen napján ünnepelték Basztet újévi ünnepét és Basztet nagy processzióját, azonkívűl minden növény összegyűjtésének és a folyó áradásának ideje volt ez. Mert amennyiben az történik, hogy a Szóthisz feljövetele áttevődik egy másik napra minden negyedik évben, hogy e miatt ne térjen el az ünneplés napja (a korábbi időponttól) hanem hasonlóképpen semu évszakban, a 2. hónap 1. napján tartsák meg, amikor a 9. évtől kezdve tarják....
Tegyenek hát hozzá még egy napot az isteni jótevők ünnepnapjaként ettől a naptól kezdve minden negyedik évben, hozzátoldva az 5 kiegészítő naphoz újév előtt."

IDOHIDEPITO Creative Commons License 2004.06.04 0 0 259
A kanópuszi dekrétum olvasható magyarul is!
Istenek szentek, démonok Egyiptomban.
Hellenisztikus és császárkori vallástörténeti szövegek.
Kairosz Kiadó, 2003.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!