Ennek fele márkafüggő, rendes vaku beállítófényével egy egész napot át lehet világítani, bírja, ez a dolga. Egy legkiseb Godox meg is fog olvadni, mert nem hűl. Kisvakuk a melegedést teljesen jól kezelik, hajthatod maximumon is, kapsz rá jelzést és max. lekapcsol, míg hűl. Én többször kb. tudatosan próbáltam kinyírni a legolcsóbb vakujaim, de még az sem nagyon sikerült, szóval elég nagy marhának kell lenni, hogy átlagos használat mellett jelentősen károsodjon.
"Műteremben nem sok előnyt hoz, hogy a teljesítményt a gépről szabályzod,"
Ebben azért vitatkoznék. Ott van a háttérre 4 kisvaku, modellre esetleg három. Lenyomom a próba expót, odamegyek, vakut tekerem. Expó, megnézem, tekerem. Kicsit fel, kicsit le. És akkor még pozícionálni is kell, vagy csak úgy mozdul bele az alany, hogy egy kis aláexpóval/utómunkával egy kattintással menthető, cserébe ezért a stúdióban sétálok 8 métert és utána meg kell néznem az expót. Lehet rohangálni ide-oda, de minek, ha olcsó a megoldás?
Stúdió építgetéshez először legyen hely, ott szoktak fennakadni, mikor pár méter nem elég.
A vakuk elvileg akár több millió villantást is kibírnak. Az élettartam elsősorban a használat módjától és kisebb mértékben a szerencsétől függ. A lényeg az, hogy a vaku minden villantáskor egy lépcsőfokkal melegebb lesz. Ezt sohasem szabad elfelejteni. A túlmelegedést kell elkerülni. Ennek legfőbb módja, hogy nem kell a teljes vagy akár a fél teljesítmény közelében sem használni. Ha mégis erre kényszerülünk, figyelmesen olvassuk el a kezelési útmutatót, és a villanások között hagyjuk hűlni a vakut és tartsuk meg az előírt szünetet. Egy nem stúdióvakus példa: A Nikon rendszer vakuk egymás után (ha jól emlékszem) 16 villanást tudnak, utána 15 perc szünetet kell tartani. Fél fényen ez 30 villantás, negyed fényen 60 villantás. A lényeg az, ha a fotós nyomja mint a bolond, akkor az érzékenységet fel, teljesítményt lejjebb kell állítani. Stúdióvakuknál a halogén beállítófény is sokat melegít, amikor már a beállítófény nem kell, ki kell kapcsolni. Különösen zárt boxok esetén tanácsos a beállítófényt kikapcsolni. Esetleg ha van alkalmas tipus, meg lehet próbálni a mai energiatakarékos Led ,,izzók" használatát, ezek nagyon energiatakarékosak és természetesen kevésbé is melegednek.
Ha új stúdiót tervezel, akkor más szempontokat is figyelembe kell venni:
Először is valóban szükséged van-e erre. Sokan belevágtak már, azután pedig hamar ki akartak szállni.
Használt cuccot kell venni, ha megunod kisebbet fogsz bukni. Nem kell a használt cucctól félni, ha most működik, akkor még sokáig fog működni. Esetleg nézd meg, mennyire feketedtek a villanócsövek, ez utal az eddigi használat mértékére.
Legalább négy egyforma vakut kell venni egyszerre. Ez azért fontos, mert a különböző vakuk színe is eltérhet, egy rendszerben különböző tipusok használata komoly gondokat jelenthet.
Figyelni kell, hogy a vaku milyen könnyen kezelhető, milyen fényformálók alkalmazhatóak rá, ezek hogyan rögzíthetőek, az egész milyen stabil, és milyen könnyen állítható be.
A leszabályozhatóság mértéke is fontos, legalább 1/32 legyen. 500Ws-nál nagyobb teljesítményre általában nincs szükség, sőt a nagyobb teljesítmény és a leszabályozhatóság nem kellő mértéke az alkalmazható minimális érzékenység miatt kimondottan kellemetlen lehet.
A vezérelhetőség nem érdekes, filléres rádiós vezérlőket kapni, legtöbb stúdióvaku elindul egy másik vagy akár egy pici rendszervaku fényére. Műteremben nem sok előnyt hoz, hogy a teljesítményt a gépről szabályzod, hagy odalépsz a vakuhoz. Godox, vagy nem Godox, a húszéves vakuk is villannak és kész. Azt nézd meg, milyen kényelmes, gyors és pontos a vaku teljesítmény szabályozása.
Fél évet ki, de akkor ez stúdió vaku lenne? Kisebb Godox 10+ezer, nagyobbak is 30ezer alatt, nem ez lesz a drága, hanem a többi sallang. És akkor a nagyobbak fényerejét a gépről tudod vezérelni, vezeték nélkül. Az sem mindegy. 3 nagyobb vaku kijön kb. 100ezresből, de ha "műterem" akkor ennek sokszorosa megy el fényformálóra, állványra, sallangra. Szerintem ne kapkodd el, mert még csak a névnél tartunk és simán kisvakura gondoltam.
igazabol szeretnék egy saját műtermet, csak hirtelen jott a lehetőség és igy elég korlatozott most a keret, ezért gondoltam kezdésnek kicsit kölcseghatékonyabb megoldásnak a neewert. Késöbb majd ahogy fejlesztgetem a műtermet leszeretném cserélni jobbra pl godox. De elsőre valami olcsobbat szeretnék. Igazàból az a nagy kérdés, hogy egy fél évet kibirnak-e normál használat mellett..
Jóféle manuális klón, minőségben a rendesebb mezőnybe tartozik, de kérdés mire és miért, mert én a vezérelhetőség és egyebek miatt tuti Godoxot vennék, kicsit, nagyot, manuálisat, stúdiót.
A vélemenyetekre lennék kiváncsi. Valaki tud valamit, vagy használt mar valaki közületek neewer márkáju vakut? Érdekelne, hogy milyenek, mennyire megbízhatóak stb...
Amity 820 TCZ vakuhoz keresek használati útmutatót, leírást. Vagy egy általános leírás is segítene a vaku használatához, beállításához. Köszönöm a segítséget előre is!
Egyreszt, minek, nalam jol megy minden... :)
Masreszt, persze, minden elromlik, ez nem kerdes, mondjuk akkor ugy hogy a hibaaranyt erdemes figyelembe venni.
(Igazabol az egyik SB-600-am "LCD-villogos" lett, de ettol meg hibatlanul muxik. :)
Hat, pontosithatok ugy, hogy a nem kinai nalam Nikon... :)
Az utobbi evekben csak Nikon vakukat vettem, ezekkel nem volt semmi gondom (Nikon vazakon).
Egy regi Sunpak-ot, meg ket Metz-et eladtam, egy Metz meg van, de azt csak automataban hasznalom neha. Ugy jo. :)
"meg nem minden vázzal megy," Előfordult ez gyári cuccal is, nekem meg speciel Panán a Metz volt hülye, ami állítólag nagyon nem kínai és azt kell venni. Olyn teljesen jól működött, ez ilyen, szoftver van mindenben.
Lehet, hogy már fejlődtek sokat, de korábban voltak velük gondok. Ilyen bosszantó témák, hogy néha nem villan, meg nem minden vázzal megy, meg ilyenek.
Amúgy rádiós kioldóból nekem is "kínai" van, de már a második generációs (2,4GHz-es), az spec. jól műxik. :) Csak letört az elemtartó egyik rögzítőpöcökje, meg óvatosan kell le-föl rakni, nehogy megnyekkenjen, de amúgy jó. :))
Mit jelent a "kínai"? Nekem van úgy kb. 10 darab, helyén kell kezelni a dolgot, de teszik a magukét, ahogy illik. Wansen, Triopo, Godox cuccokkal tele vagyok, olcsóbbakat vízbe/sárba is rakom, csak menjen már tönkre, de nem akarnak :-D
Ha egy hónapos, akkor talán van rá valami garancia...
(Amúgy, ilyesmik miatt nem veszek kínai vakut. Egyszer egy Sigmát próbáltam (SB-600 kategóriában), annak nem volt ilyen értelemben semmi baja, de a kompatibilitás nem volt az igazi. És hülyeségeket is csinált, pl. indirektben túlexponált, miközben direkben jól exponált... Nikon vakukkal minden működik, és megbízhatóak is, alig romlott el még nálam, pedig van jó pár darab és használtam is őket sokat.)
Ha melegszik, akkor kiírja és le is kapcsol. Ha nem, általában akkor is csak olvad. Vakuknál akkor van ilyen, ha opciósan odavered, kicsit kimozdul a cső és lábánál nem érintkezik hanem átüt.
Ha így van, akkor távolból nem lehet pontosan megmondani a hiba okát. Szerencsés esetben egy tisztítás és plexicsere után újra működik.
De ki kell deríteni, mi okozta a hibát. Legvalószínűbb hogy kemény túlterhelés történt. Sok fotós egyáltalán nem érzi, hogy a villanás amit kér, milyen melegedést okoz. Ezután már elég a villantást sokszor és gyorsan egymás után ismételni, és máris megvan a baj.