Értem amit mondasz. Nem is akarom én erőltetni a dolgot, valszeg az elején nem is keresek egyből homlokrakodósat, de ha szembe jön velem egy jó ajánlat 4x4 formátumban vagy ha majd szükség lenne rá, akkor elgondolkodom. Nem mondom, a körbálát hátul is el lehet vinni (kis kínaival nyomta a szomszéd, de 3011-es Zetoron is láttam olyat), de néha jó lenne 2-3 mázsát emelni úgy, hogy ne az én felújított futóművem érezze a súlyt.
A 7011 traktorból csináltak olyan homlok rakodót ami árok ásós is mint JCB de nem Zetor az első hídja és még külön segéd alvázkerete is van bazi vasakból ! Ha jól emlékszem talán fél m3 kanala van ennek a vas monstrumnak !
Ha félévente átnézed szétszeded az első futóművet és mindent ami kotyogásnak indult azt időben cseréled úgy lehet ! A zetor első hídja a rugózatlan 1 tonnás terhelésre van méretezve ,ebbe mindennek benne kell legyen a motor súlya a homlokrakodó önsúlya a felvett súllyal együtt . kb 3-4 mázsa a traktor eleje ebből ,marad a kanálba felvett súly +a homlokrakodó súlyával együtt, 600 kilón belül kell legyél emelés közben ! Kb egy 3011 ezért olyan 300 kilót tudna biztonsággal emelgetni . Ez elég csekély súly ! A rugózott híd meg ennyit sem tudna emelni .
Tehát maga a súlypont áthelyeződés azzal van a bajom ,az ugyanis úgy hat ha felveszel valamit ,mintha át akarná billenteni az első kerekeken a traktort ,és még a gép előtt is van és sz még hatványozottan is terheli az elejét a gépnek . egy kissé vizesebb körbála meg bazi nehéz még a nagy traktornak is ,még rosszabb mint a kanál ,mert csak felszúrni tudod bála tüskére. a gép eleje meg nem erre van kitalálva a legjobb esetben is csak 400-500 kilóra méretezték . Még a néha használatot is ,még ha nem is mindig hordja a gép ,tehát én nem javaslom semmilyen formában . ha csak kanál nélkül a rakodó fent van, a döccenők olyan ütéseket visznek a gép derekára át ,hogy sokszor a derekamban is érzem a homlokrakodó váz ütéseit . Ugrál a rázkódástól menet közben fel le . ,biztos volna mód arra hogy el lehessen zárni a két emelő gép munkahengerén az olajat hogy ne vergődjön de ilyet még nem láttam sehol sem .
Ebben láttam olyat is hogy a gép hátuljára volt feltéve ! De hogy az házi gyártásból volt a megoldás vagy a gyár is gyártott ilyeneket belőle ,nem tudom .
Nem igazán szeretem a homlokrakodót ,tönkre teszi a traktor első futóművét ,túlterheli ! Akkor már inkább egy vontatott ,vagy a hátsópontra függesztett rakodógép ,kardán hajtású . Még a Kubota első futóműve se bírja ,már kétszer összetörte a csapágyat benne ! Az UNHZ rakodókat használnak a lengyelek is meg a szlovák is . Ez vontatott gép .
Még egy kérdés: azt látom hogy néha hasznos lenne itthon egy homlokrakodó. Szimplán csak trágyának (nagyon fel kell javítanom az itteni földeket, úgy 40 éve ezek nem láttak szerves trágyát),de bármi másnak is jó lehet (pl. agyagnak, fának, stb).
Mennyire problémás ezt folyamatosan rajta hagyni a traktoron? Jobb leszedni és csak akkor felrakni amikor feltétlenül kell?
Mindig minden a karbantartáson múlik ! Van egy mondás amit én előszeretettel hangoztatok : a legolcsóbb alkatrész az olaj és a zsír ,meg ugye a víz ,hogy ne a szutyok alatt menjen a traktor ! Nagyon fontos ne bazi eszközöket húzgáljunk a géppel hanem a géphez illeszkedő eszközöket ! A megfelelő munkaeszközhöz tartozó sebesség sem hátrány akkor ugyanis a gép nem erőlködik hanem halad ! Lehet háromfejes ekét húzni 3km sebességgel egész nap küzdetve a traktort meg lehet szépen is kétfejjel szántani de 6-8km tempóban és akkor az pont annyi lesz vagy akár több is mint a lassú küszködős terület .
Ha a hűtő borda rendszeresen tisztogatva ,mosva van sokat elmegy az is ! Volt Deutzc ,nem tudom hogy írják, agregátorunk az 10 évet ment szinte 24 órában ,jóformán csak az olajcserékig állt és bírta ! A Tátrák is léghűtésesek voltak a 148-as kegyetlenül bírta ! Jó olaj kell bele ami bírja a hőt ! A csere periódusokat be kell tartani szigorúan . Annyit nem bír mint egy vízhűtéses . Azt sem tudjuk egy használtnál mennyi üzemórája van már elhasználva . Ez a buktatója ! Az új alkatrészek mibe kerülnek na az a kérdés !
Valami hasonlóra én is emlékszem de nem ékszíjas megoldású volt . Felüttem a könyvemet és abban az áll görgős eke aprító hengerrel ,ez úgy néz ki mint egy rögtörő henger de nincs hajtása csak a haladás hajtja . A következő ugyanez csak forgókéses dobbal sajnos meghajtást nem tették rá a képre .
Nem gyári az biztos, a görgős eke valami tovább gondolt házi verziója ! De létezik hasonló más megoldással is, az is egy ilyen kardán hajtású kúpszerűség !
Nem nagyon ismeri szerintem senki sem nem igen van belőle felénk egy sem ,el tudom képzelni a Lombardini adja bele a motort . Itt na ez a szántás ahogy ez a 60 lovas szántogat :https://www.youtube.com/watch?v=8vLS-8iG_Xc