Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

kiggyo Creative Commons License 2023.12.21 0 0 50601

Érdekesség, Reva sztoriban, a kötelező műszaki vizsga kapcsán.

 

El sem tudom képzelni milyen lehet a piacon lévő nem műszaki köteles mopedautók műszaki állapota ha az ilyeneket átengedik a műszakin.

Szétrohadt hátsó futómű, kiflivé hajlott első, berohadt fékek, életveszélyes az egész. És átment a műszakin...

 

Úgyhogy teljes restaurálás folyik szeptember óta, egyszer viszont kész lesz és jó is lesz :-)

 

 

 

WooDoo Creative Commons License 2023.12.21 -1 0 50600

Az Aixam támasztó gömbcsuklók csavarja gyakran úgy belerohad az alumínium lengőkarba, hogy leszakad a csavar feje. Szerencsére pár mm mindig kilóg a csavarból, ilyenkor én rá szoktam hegeszteni egy anyát és utána könnyedén ki tudom csavarni. A hegesztéstől felizzik a csavar és elengedi az alumínium oxid. Szerintem sokkal egyszerűbb ez a hegesztéses módszer, mint kínlódni a csavarkiszedővel. Az alumínium és az acél úgy össze tud gyógyulni, pláne ha kapja a (sós) vizet is, hogy a csavarkiszedő is beletörik, ha nem tudjuk jól megmelegíteni. Sok helyen necces lánggal melegíteni, indukciós melegítője keveseknek van, de hegesztő trafó akad minden barkács műhelyben...

Előzmény: Bakancs4 (50596)
tanijani Creative Commons License 2023.12.16 0 0 50599
Előzmény: Greg34 (50597)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.15 -1 0 50598

Olajgomba is kellene, de ennek nyomásadatait nem tudtam megadni a Bárdy-nak, így azt a választ kaptam hogy "fogalmuk sincsen." 

 

 Úgy tudom a Kispolszki olajgombája jó bele . 

Előzmény: Greg34 (50597)
Greg34 Creative Commons License 2023.12.15 0 0 50597

Sziasztok! Microcar MC1-hez (Lombardini) kellene nekem a hűtőhöz vízcső. Elég tekervényesnek tűnik. (Érden van, aranyárban). A másik kérdésem lenne hogy az eredeti hűtősapkám ereszti a vizet. Vajon kapható ehhez külön, vagy valamilyen autó hűtősapkája esetleg megfeleltethető neki? Olajgomba is kellene, de ennek nyomásadatait nem tudtam megadni a Bárdy-nak, így azt a választ kaptam hogy "fogalmuk sincsen." :D

Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.11 0 0 50596

Én soha nem használtam a hegesztős módszert , egy barátom szedte le így a variátort .

Egy műszaki probléma megoldására esetenként több módszer adódik , az elkövető joga és felelőssége , hogy kiválassza azt , amit megvalósít . Figyelembe veszi az elérendő célt , a személyes lehetőségeit , az elfogadható kompromisszumokat ., a várható kárt és hasznot . Olykor hibás döntést hoz .

Rengeteg ember csinál olyasmit amit én nem tennék meg , és nyilván nekem is vannak olyan dolgaim amit mások nem vennének meg , vagy nem csinálnának meg , vagy legalábbis nem úgy . 

Ez van . 

 

ívfény Creative Commons License 2023.12.11 0 0 50595

jajj!, ne vedd magadra, amiket irtam!, igazábol részemről nem rád irányult, hanem az alkalmazott modszerre, ami nem kis kárt tud okozni, olykor és okozott is.  és nyilván, az ember azzal föz amije van! de, ha egy leveshez nincs más alapanyag csak a viz, inkább elsem érdemes kezdeni megcsinálni?  én nem a magam felszereltségével akartam villogni, vagy hivalkodni, vagy iylesmi!, csak inkább a lehetö legkönyebb és szivásmentes szerelési metodust bemutatni!  ehhez viszont kellenek a megfelelő szerszámok és gépek, ha ezek nincsenek, akkor sufnitunning lesz a vége legtöbbször, úgy tapasztaltam! még a megfelelő eszközök meglétekor is szaladhat az ember bőrkarora. ha nincsenek meg azok az eszközök, amik szoba jöttek, akkor nem az a megoldás, hogy elirigyeljük a másiktol, vagy megkiabáljuk miatta, mert megteremtette a szükséges eszközöket, a munkához, hanem, vagy vesz magának az user, hogy tudjon szakszerűen dolgozni, vagy elmegy olyan haverhoz, ismeröshöz, egyébbhez akinek vannak iylenek és vele megcsináltatja a feladathoz szükséges szerszámot, vagy munkafolyamatot. és, amúgy, ha tudnád, hogy nekem milyen a műhelyem, mik vannak benne és egyebek, nem is sorolom, azt mondanád, hogy  szerény, visszafogott, csávo vagyok, ha a dolgaimrol beszélek.  csakhogy megérts!

"Nekem nyilván ezt adta a ki a lehetőségem , ilyen lehúzót tudtam gyártani ."

ez a megoldás ebben a formában boritékolhatoan csak kárt tud okozni és okozott is!, ehhez képest ugy olvasom, hogy ismerted a hegesztéses meoldást? inkább azt kelett volna választani és megmarad a geometriailag sértetlen tárcsa. nem is értem miért nem ezt választottad?, de mindegyis, nem téged akarlak piszkálni, egyáltalán nem ez a célom, inkább csak rá akartam világitani, hogy amit Greg is mondott, hogy valami szinte lehetetlen, nem is annyira az nagyon sok esetben, sőtt!

Előzmény: Bakancs4 (50593)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.11 0 0 50594

Én már többször beleszaladtam abba , hogy a csapágy külső gyűrűje (kosarastól és golyóstól ) már régen hiányzott -- így ez a külső gyűrű lehúzása eleve kiesik . A flexszel óvatosan belevágni ... hát igen , az ismerős .

Előzmény: ívfény (50592)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.11 0 0 50593

Gázos Sanyi 14 (!) éve ezt hozzászólást írta -- és ahogy illik képpel illusztrálta is . Hasznos információk ezek , bár a legtöbbünket kevésbé segít , hogy másnak milyen szerszámai vannak . Nyilván aki most a primer futócsapágy lehúzással kínlódik ( és a legelső lehúzásával kb. 3 hétig vergődtem ) az aligha lesz előrébb , hogy az egyik fórumtársnak van erre egy spéci szerszáma .  Vagy meg tudja oldani -- az ötlet felhasználásával , vagy sem . Nekem nyilván ezt adta a ki a lehetőségem , ilyen lehúzót tudtam gyártani .

A hegesztős módszer itt is előfordult , egyik barátom alkalmazta -- miután a tőlem kölcsönkapott lehúzót ( nem azt amelyikről nemrégiben írtam , hanem az elődjét ) elgörbítette .

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=93836792&t=9147790

ívfény Creative Commons License 2023.12.11 0 0 50592

én martam magamnak egy , azaz két, 14mm vastagságu laposvasbol peremes eszközt, amit a csapágyköré teszek és és két csavarral összefogatok, aztán présen egyszerűen csapágyastol letolom a gyűrűt és a csapágyat, ez kb 80%, ban működik. de van, hogy olyan makacsul rajta van a gyürü és a csapágy a tengelyen, hogy préseléskor szétrobban a csapágy külselye, ilyenkor külön lehuzom a kűlső gyűrűt és aztán a tengelyen maradt csapágybelsőt körbehegesztem awival, ami ennek hatására ugy kitágul, hogy magátol lecsusszan a tengelyröl, de aki nem td hegeszteni, nincsen gépe, az flexel belevág a fentmaradt gyűrűbe érzéssel, hogy ne érjen aflex  lap a tengelyhez, csak vékonyitsa a csapággyűrűt és, tompaszögű vésövel a beflexelt hasitékba kell ütni egy határozottat és a csapágygyűrű szétnyilik annyira, hogy megszünik a zsugorkötés a tengely és őközte, és aztán ez is könnyen lecsuszik a tengelyröl.

Előzmény: Bakancs4 (50590)
ívfény Creative Commons License 2023.12.11 0 0 50591

"Gyanítható hogy minden egyéb módszer kudarcba fullad"

hátt, nem feltétlen!,  nekem a bajom a lehuzoval van!, hogy magát a tárcsát deformálja és nem a tövét, fogja, illetve a tövénél huzza le. ha a lehuzatási erő a tárcsa tövénél érvényesűl, nem lesz s alaku maga a tárcsa, legalábbis nekem nem volt még iylen sosem, pedig szedtem már le pár ilyen makrancos tárcsát, a Bakancsnak amit adtak vagy szerzett, vagy csinált, szerintem az a baja, ami miatt gázosnak neveztem, hogy  pont ott a legvékonyabb, ahol a legvastagabbnak kellene lennie, igy ott deformálodik a legkönyebben és aztán a kűlső fele felfexik a tárcsa kúlső traktusára és, már tudja is deformálni a tárcsát,, ez szerintem a sufnitunning netovábbja! elárulom én, hogyan szoktam!van egy olyan lehuzom, ami a tárcsa tövénél huz, 70%-ban ez eredményre vezet és nem lesz deformácio, lekukázando tárcsa!, de persze volt amikor, láttam, hogy veriték cseppek jelennek meg a lehuzon, akkor nem eröltetem az eljárást, hanem, jön a hegesztő modszer! ráhegesztek a tárcsa tövére egy 14-es anyát és, van egy golyosvégű menetes száram és már, huzom is lefele a legmakacsabb tárcsákat is, racsnis géppel. amikor már lentvan a tárcsa, egyszerűen leflexelem a ráhegesztett anyát a tárcsa tövéröl és megesztergálom a feületet és ennyi...  persze, ilyen ragasztott tárcsába még nem futottam bele, ott már talán elkerűlhetetlen lenne a deformálás, vagy vario sértetlenségének megörzése? de elméleti sikon, 2-300 fokra megmelegitve magát a tárcsát, azaz a tengelyét?  a ragasztonak, engednie kellene és aztán lehet lehuzatni, ahogyan irtam. egy ilyen höfok alkalmazásakor a csuszokörmöket biztosan bebukná az ember, de ennyi áldozat, talán belefér? aztán lehetne a ragasztott tengelyt melegiteni akár árammal is, csak ahhoz megfelelö trafo szükséges, mondjuk nekem van az is. de még nem kelet ilyesmit használnom. de, ha kellene, ráakasztanám a tengely 2 pontjára a sarukat és, szépen hagynám melegedni a tengelyt a több száz fokosra amig a ragaszto, nem vesztiel ragasztoi tulajdonságait a magas hüfoktol, onnantol kezdve, hogy nem ragaszt a aragaszto, ugyanolyan művelet lehetne a lehuzás, mint máskor...

Előzmény: Greg34 (50589)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.11 0 0 50590

Hát a primer futócsapágy is tudja csinálni a fesztivált . A mellette levő szorítógyűrű néha könnyedén levehető , néha meg ... és az öröm teljessé tétele érdekében a vicces kedvű gyártók az alakját olyanra csinálták , hogy ne lessen megfogni . 

 

 A kép a lehúzóról kissé megtévesztő , mert  nem pontosan azok a lehúzógyűrűk vannak a lehúzó mellett , mint amiket a bemutató képsorozaton használat közben lehet látni . A második képen csak a félgyűrűk vannak , míg a legelsőn látható a "C" alakú , ezek váltak be a legjobban . (Egyébként ezeket használom a féltengely leugrasztáshoz is ). A készítésükhöz szabvány alátétet használtam , a szétcsúszás ellen valami régi csapágy külső hüvelyét húzom rá . Hát néha elég nagy erővel kell sajtolni .

Előzmény: Greg34 (50589)
Greg34 Creative Commons License 2023.12.11 0 1 50589

Gyanítható hogy minden egyéb módszer kudarcba fullad. Alapból ezeket úgy rakják össze hogy még véletlenül se jöjjön szét sehol, és semmi se. Az csak hab a tortán ha problémás a gépezet, akkor vagy kuka, vagy valahogyan mégis csak szét kéne szedni. Apropó motor felőli variátoron a csapágy.. most azzal küzd a szerelő, nem tudja levenni. Pedig jó lenne, mert olcsóbb berkekben is 80eFt a komplett "szett", aztán kicsit sokallom, mert hogy 100 volt a bontott motor , amit a Devecseri társulat küldött. (Az már pöfög, röcög az legalább jó!)

Előzmény: ívfény (50587)
oljeg12 Creative Commons License 2023.12.11 0 1 50588

A történet még 1980-s évekbe vezet vissza. Baján a Mahajosznál dolgoztam. Ez a cég sódert és dunai homokot termelt ki a Dunából. Az egyik kotrógépnél a hajtóműbe megszorult a csapágy és megforgott a tengelyen. A tengely átmérő, volt vagy 150mm. Rajta a fogaskerék is elég nagy volt. Kétféle mód vetődött fel. A tengely felhegesztése és méretre esztergálása. Vagy kisebb átmérőre esztergálni a tengelyt és egy hüvelyt húzni rá. Csak az volt a probléma, hogy a fogaskerék nem fért el az esztergapadon. Volt akkora körmös lehúzónk, hogy 2 ember kellett ahhoz, hogy arrább tegyük. Melegítettük lánghegesztővel az agyat, a lehúzó karját meg csővel hosszabbítottuk meg. Nem jutottunk eredményre. Szomszédba volt egy cég és azoknak volt présgépük. Átvittük a tengelyt, hogy majd ott kinyomják a tengelyt a fogaskerékből. Mikor meglátta az ottani műhelyfőnök, azt mondta, hogy hozzátok a lehúzót. Hiába mondtuk, hogy mi már bajlódtunk vele. Meghozták az emberek a lehúzót, ami hidraulikus volt. Tudott vagy 150 tonnát. Az leszedte a fogaskereket. Vissza rakni a fogaskereket már egyszerűbb volt. Mivel tél volt, a tengely kint éjszakázott a -10C°-ba a kerék a műhelybe volt. Reggel azzal kezdtük, hogy hegesztő pisztollyal melegítettük a kereket és láncos emelővel rá eresztettük a tengelyre.

Előzmény: Bakancs4 (50585)
ívfény Creative Commons License 2023.12.10 0 0 50587

hu bakker! ez a lehuzási mod, nagyon gáz!! a tárcsa is erről beszél

Előzmény: Bakancs4 (50579)
oljeg12 Creative Commons License 2023.12.09 0 0 50586

Én nordlock alátéttel biztosítottam, hogy ne lazuljon le a tengely végéről az anya.

Előzmény: Malaguszti (50581)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.09 0 0 50585

A kovácstűzben melengetésről nem találok képet , csak az azt megelőző , eredménytelen gázlángos játszadozásról .

Szóval ez bizonyult kevésnek -- ha lett volna lehetőség kihagyni az előzőleg leírt módszert akkor higgyétek el , kihagytuk volna : 

Előzmény: Bakancs4 (50584)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.09 0 0 50584

Én zsírral vagy rézpasztával szoktam felrakni . Nagyon ( de tényleg nagyon-nagyon ) súlyos hibának tartom a csapágyragasztós kenegetést .

Ami melegítést illeti az valóban segít , gyorsan le is írom , hogyan kell  csinálni . Sok műkedvelő azt hiszi , hogy ha a gázlánggal melegíti a szekunder variátor tengelyét ( a rugón keresztül )  akkor le tudja majd húzni . Pedig  attól még nagyon messze van .

Szóval :

  • 1 -- első lépésként ki kell szedni az irányváltót a kocsiból
  • 2 -- szét kell szedni az irányváltót ( miközben a szekunder variátor rajta van )
  • 3 -- ki kell teljesen üríteni az irányváltót . A láncos hátramenetű (Ligier , JDM )  illetve az nem szimetrikus bontásúaknál nem lesz egyszerű , de hát aki mopedautót szerelget az szeresse a komoly kihívásokat
  • 4 -- ekkor nem marad más az irányváltó deklijében , csak a behajtótengely
  • 5 -- a behajtótengely csapágyát az irányváltó belseje felől szét kell barmolni . Fúróval szétroncsolni a kosarat vagy ilyesmi
  • 6 -- ha a csapágykosarat sikerült szétszedni akkor a golyók összefuttatásával és kiszedésével a behajtótengelyt kifelé ki tudjuk szedni
  • 7 -- ekkor kezünkben lesz a behajtótengely a rárohadt ( vagy a ráragasztott ) variátorral
  • 8 -- vegyük le a zégergyűrűt és szedjünk le mindent a variátorról
  • 9 --  kicsit melegítsük fel ( mire nem jó az a gázláng  ! ) a fixtárcsát , és akkor az is lejön
  • 10 -- akkor nem maradt más , mint a két tengely ( a behajtó és a variátortengely ) , csak tiszta , melegíthető vas alkatrészek
  • 11 -- ezt meg lehet próbálni lánggal melengetni . Nekünk a pörzsölős módszer nem jött össze , nem lazult le . Eredményt csak akkor értünk el , amikor kovácstűzben ( barátomnak szerencsére van ) majd vörösizzásig felhevítettük . Annál alacsonyabb hőmérsékleten nem volt hajlandó megmozdulni , pedig elég agresszíven kopogtattuk kovácssatuban
  • 12 -- szedjük le a csapágy maradékát ( belső gyűrűt ) a behajtótengelyről és már rakhatjuk is össze

Szóval nagyon rá tud rohadni magától , én nem fokoznám ezt csapágyragasztóval ...

Előzmény: Malaguszti (50581)
Malaguszti Creative Commons License 2023.12.09 0 0 50583

Köszönöm szépen, jó tudni. Van gázlámpa is, ha szükséges.

Előzmény: G é z a (50582)
G é z a Creative Commons License 2023.12.09 0 0 50582

Ha 180 fok fölé melegíted, meg fog indulni!

Előzmény: Malaguszti (50581)
Malaguszti Creative Commons License 2023.12.09 0 0 50581

 Úhh, én meg mikor cserélni kellett a szekunder variátort vagy 6 éve,
Loctite csapágyragasztóval tettem fel, hogy biztosan le ne lazuljon, nem is lazult meg azóta se.


Akkor az már csak flexel fog lejönni? :)
 Igaz vadi újat raktam fel, remélem még bír vagy 10 évet.

Előzmény: oljeg12 (50580)
oljeg12 Creative Commons License 2023.12.08 0 0 50580

Van nekem is egy (szerintem ) csapágylehúzóval elgörbített szélű szekunder variátorom. Egy ismerősömnek ugyan ilyen Aixam 500.4 Mini Vanja volt. Szerelőhöz vitte ahol nem tudták, hogy vegyék le a variátort a tengelyről. Végül valahogy még is levették, mert nem volt nagyon agyonra gyötörve. Az ismerősöm vett egy másik variátort, a sérültet meg elhozta nekem.Arra gondoltam, hogy talán ki lehetne görgőzni, mint a sérült felnit.

Volt még egy furcsaság annál az autónál. Balra akart kanyarodni egy kapuhoz, ahol eltalálta a bal elejét a mögötte haladó autó.A sérült, törött részeket kicserélték. Nem sokkal később ráhajtott egy terméskőre, ami a motort megemelte. Pár nappal később mikor zöld lámpát kapott nem bírt elindulni, mert megadta magát az egyik lemez ami a motor és a váltó helyét pozicionálja egymáshoz. Ezért belazult a szíj és nem tudott hajtani. Fel vette a kapcsolatot azzal  akitől vette az autót. ( nevét nem akarom leírni, de a régiek tudják kiről van szó, mert ő húzta a mopedautót föl B.Pestre.) Attól vett 6mm-s trepnilemezből utángyártott tartó lemezt. De sorozatba törtek el a lemezek. És már a másik oldali is. Szerintem ott kapott minden olyat, ami végett a váltó és a motor el van mozdulva egymástól.

 

Előzmény: Bakancs4 (50579)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.08 0 0 50579

De lehet, hogy csak felesleges pénzkidobás lenne.

Az ilyenfajta előregondolkodásról ez a régi mese jut az eszembe :

https://estimesek.com/a-kis-kodmon/

 

Mellesleg az irányváltókat kiszerelve árulják (üzemképes kocsi nélkül ) , így bizonyos tulajdonságai nem vizsgálhatók . Hogy szórja-e az olajat menet közben , kidobja-e a sebességet hirtelen gázadáskor , van-e elviselhetetlen zörgő vagy sivító hangja ... Ezeket az asztalon fekvő irányváltóról nehézkes megállapítani , márpedig én mindegyik hibával  találkoztam már .

 

Nyilván az ember legyen előrelátó , de azért mértékkel . Nekem van néhány irányváltóm itthon , de nem egyetlen kocsihoz tartoznak : jelenleg -- sem az elektromosokat , sem a háromkerekűeket nem számítva -- tucatnyi komplett (dízel)mopedautót birtoklok .

De egy egyetlen járműből álló flottához előre beszerezni a gyaníthatóan problémás fődarabot ...

 

Pár napja írtam erről az érdekes variátorkopásról . Az illető amíg esztergályosra-marósra vadászott a tőlem kölcsönbe kapott variátorral tudott járni . Az a variátor pedig az alábbiak szerint került hozzám :

            Egyszer volt , hol nem volt egyszer egy mopedautós itt a szomszéd városban , aki pár éve lecserélte a Ligier Ambráját egy Yanmar motoros MC1-esre -- sérülten , osztrák papírral vette , hazavitte , megjavította , levizsgáztatta és ez az icipe-picike mind ...

Szóval egyszer jön a panasz : valami zörög az irányváltóban gyorsításkor . Én a kocsit nem láttam , de mondtam neki , hogy akkor az irányváltó kiszerelése nem úszható meg . Őt ebben leginkább az zavarta , hogy akkor esetleg hosszabb ideig kocsi nélkül marad , mert addigra az Ambrát már eladta . Ezért akart venni egy régi 400-as irányváltót , mert annak a belső szerkezete megegyezik az MC-val , vagyis gyorsan helyreállítható vele  a belső lelki béke -- kedvező esetben egy délután alatt megvan a műtét .

Mivel akkor éppen nem volt kedvező kínálat bontott irányváltóból  a megoldásként jó negyedmillióért ( vagy 340-ért , a fene emlékszik már) rendelt Olaszországból új -- bár asszem utángyártott -- irányváltót az MC1-hez . Annyi kedvezmény volt a dologban , ennek az áttétele kissé gyorsabb a gyárinál , vagyis remélhető volt a cserétől némi fogyasztáscsökkenés és sebességnövekedés is . Amikor megérkezett a küldemény akkor valami rámpára fölevickélve a barátjával kiszedték a kocsiból az irányváltót lefelé -- a motor benn maradt .  Ekkor két dolog derült ki :

  • 1- a zörgést nem az irányváltó , hanem a kipufogó okozta , valamiképp verte a vázat
  • 2- nem tudják leszedni a variátort

Ekkor átjöttek hozzám a makacs fődarabbal . Hát tényleg rá volt rohadva , és ez még egyértelműen gyári szerelés volt . A szimpla lehúzás meg se mozdította , akkor kénytelen voltam lekalapálni . Ez annyit tesz , hogy nagy szelet dinnyére emlékeztető lehúzót betesszük a tárcsák közé , majd ... eredeti elképzelés szerint elég ezt menettel-csavarral meghajtani .

 

Általában elég is , de ez jelen esetben kevés volt . Ilyenkor feltámasztom vagy a lehúzót ( itt most ezt tettem )  és tengelyt ütöm középen , vagy a tengely közepét támasztom fel és körben a "dinnye" héját kalapálom .

Ez egy korábbi lehúzás , amikor középen támasztottam fel és peremet ütögettem : 

 

A 3 kg-os kalapáccsal kocogtatva a tengelyt több órás (!) , három emberes (!) kínlódás után sikerült kb. 2 cm-t elcsúsztatni a tengelyen a variátort . Ekkor este lett , a tulaj és barátja hazament . Én másnap egyedül folytattam és néhány óra kopácsolás után ( ráment az a napom is ) le is jött szépen .

A kalapálás jellegére utal annak a kis 3/8-ados csődarabnak az alakja , amit közvetítőként használtam a leszedésnél . Azonfelül a fixtárcsa is meglazult , úgy kellett melegítéssel visszatenni a helyére .

Az csak mellékszál az ügyben , hogy miután néhányszor végighúztam a tengelyen egy nagyon finom dörzs(polír)papírt és utána a variátor már a saját súlyánál fogva csúszott a helyére ...

          A szekunder variátort nyilván megviselte a durva bánásmód , hiába a "dinnye" tárcsát követni próbáló alakja , az alu tárcsa pereme kissé elgörbül , a variátor ütni fog . Lehetőség szerint igyekeztem kiegyengetni , a tulaj fel is szerelte , de szerinte valami kicsit rázott ezért vett egy új (utángyártott) variátort , lecserélte a rá a gyári IBC-t . 

Utóbb az eredeti irányváltót költségenyhítésképp eladta 50 ezer Ft-ért  , azonban akihez került annál pár hónap alatt tönkrement . Úgy tűnik nem az erőszakos szétszedés -- bár nyilván az se tehet jót neki -- hanem az a kocsi , amibe szerelték ott volt valami gond , ferdén állt a motorhoz képest , mert több irányváltót is megevett az az MC  , mire rájöttek a hiba okára és megszüntették.

             A leszerepelt szekunder variátort én vásároltam meg , gondoltam valamelyik tengelyhibás , de ép felületű tárcsával összepárosítom majd . Erre nem került még sor , viszont pár hete gyorsan kellett egy Microcar szekunder , így ezt adtam Lacinak , hogy járóképes maradjon . Ha kicsit ráz , hát ráz -- igazából a görbe szakasz közelében csak indításnál van a szíj , utána bemegy a tengelyhez ott meg nincs elgörbülve . Laci elmondása szerint a variátor kifogástalanul működött .

           Szóval így sikerült a kipufogó szakadt gumibakjának elérnie , hogy az autó eredeti , gyári alkatrészeit többszázezres költséggel utángyártottra cseréljék ... Még ma is élnek , ha azóta újra el nem romlott a mopedautójuk . 

Én a magam részéről annak vagyok híve , hogy a diagnózis előzze meg a (drága) alkatrészek beszerzését .

 

Előzmény: oljeg12 (50578)
oljeg12 Creative Commons License 2023.12.08 0 0 50578

Azért kérdeztem, mert azon gondolkodok, hogy vegyek-e, egy irányváltót. Akkor az ember nagyon figyeljen oda vásárlásnál, hogy stimmeljenek a méretek. De lehet, hogy csak felesleges pénzkidobás lenne. Mert kicserélni ugyan akkora munka, mint ezt ami jelenleg van az autóba, kiszerelni és vissza szerelni. A kiszerelt váltót szétszedni, megjavítani és összerakni már védett helyen megtudnám csinálni. De ha olyan probléma adódna ami szétszerelésnél derülne ki, ami nem javítható, akkor jó lenne egy másik váltó.

Előzmény: Bakancs4 (50577)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.08 0 0 50577

Én még nem találkoztam eltérő méretű bordázattal . A féltengelyeknél a KÜLSŐ bordázat kiképzésében van eltérés , ott is csak  a hossza -- a másik gyártmányból származó féltengely vagy nem éri végig a kerékagyat ( nem lóg ki eléggé ) vagy túl sok lóg ki belőle . Ez utóbbi a kisebb baj , alátétekkel megoldható , legfeljebb nem lehet rátenni a alufelnire a középső kupakot . 

Az irányváltók behajtó tengelyei is csak hosszukban térnek el , az átmérőjük egységesen 19 mm . Az Aixamé 60 mm hosszú , a Ligier (Ambra-Nova) 110 mm és az összes többi amivel dolgom volt az 90 mm .

Eltérés leginkább a felfogatás módjában , netán az elhelyezkedésében van . A régebbi típusok közül a Ligier és a Tasso a motor alatt helyezte el az irányváltót , az összes többi a motor mögé billentve . Újabban állítólag más gyártók is berakták a motor alá , de én azzal még nem találkoztam , csak hallottam róla . 

 

Előzmény: oljeg12 (50576)
oljeg12 Creative Commons License 2023.12.07 0 0 50576

Az iránt érdeklődöm, hogy az irányváltók tengely csonkjaik mindegyiknél egyformák, (átmérő, hossz, féltengely bordázat)? Vagy különböző méretűek?

 

Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.06 0 0 50575

Évek óta ??? Én életemben először akkor hallottam , hogy szeretnének rendszámot a segédmotorokra amikor még jogsim se volt rájuk , jóval több mint 40 éve .

Azt viszont tudni kell , hogy ha a kétkerekűeken lesz valamiféle időszakos műszaki vizsga ... hmm ... hmm ...

Előzmény: XANTIi (50573)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.06 0 0 50574

Nagyon régen én is megcsináltam kézzel : az aluhegesztő felrakta , én meg befogtam a satuba és kireszeltem .

    De itt fel se merült , nem is az vackaimról van szó -- a lehetőség szerint nem vállalom senkinek a kocsiját , legfeljebb nagyon speciális mopedes ügyekben , amire nem lehet szerelőt találni ( ez általában az LDW502-es adagoló és a variátorok hibái ) , de üzemképtelenséget okoz .

Az viszont bosszantó , hogy ilyen rövid idő után kipurcant a variátor . És az okát se tudni a jelenségnek .

Előzmény: ívfény (50572)
XANTIi Creative Commons License 2023.12.06 0 0 50573

Ezen már évek óta vívódnak itt is, de a népszerűtlen dolgot senki nem meri bevállalni.

Előzmény: Bakancs4 (50570)
ívfény Creative Commons License 2023.12.06 0 0 50572

én az ilyet felhegesztem és kézben becsiszolom, nem egyszerű feladat, de nem is lehetetlen

Előzmény: Bakancs4 (50571)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!