Császtok!
Többek tudják, hogy nagyon szeretem a terepjárókat. Eddig inkább a pajero háza tájékán mozgolódtam, de a napokban hozzám került egy land cruiser. Mivel még nincs topicja, gondoltam...
Meg amúgy is sok dolgot szeretnék megtudni róla, gondolom még vannak vele páran így!!!
Eszmecserék, stb...
Písz mindenkinek...
Ha jól értem, akkor újonnan szeretnél LC-t venni. Így nyilván más a légrugó meg az automata váltó kérdése, valószínűleg jó darabig nincs velük baj. Nyilván a használt piacon akárhány km-el, már más a helyzet, 300e km-en túl nehéz az autó előéletét látni, és benne van a pakliban ezek meghibásodása. Az egyszerűbb műszaki megoldások a hosszú távú fenntarthatóságban fontosak igazán.
A vontatás kapcsán ausztrál fórumokat kellene olvasgatni, azok képesek a fél kontinensen keresztülhúzni a több tonnás vontatmányokat is. (link1, link2) Ha jól emlékszem azért többen megjegyezték már, hogy a Toyota miért nem tesz nagyobb motort az LC-be... Valószínű bírja, 3T-val már nyilván nem valami fickós, de őszintén szólva, akkora tömeggel amúgy se rohan az ember.
Az új GD motor sokkal megbízhatóbb, mint a régi, az injektornak teljesen más a felépítése, és a dugattyúkat és átdolgozták. Problémaként két dolog merült fel:
1. A részecskeszűrő gyors tönkremenetele, de az injektorvezérlés szoftverfrissítésével orvosolták. (regenerálási problémák)
2. Elcseszték a légszűrő tömítését, nem tudom hol tart az ügy, de meg lehet heftölni.
Három tonnát vontatni nagyon más mint egy tonnát. Ami nagyon lényeges szerintem az hogy a vonó jármű tömege minél nagyobb legyen és ezen nem változtat az hogy milyen típusú vonóhorgot rakatsz rá. Úgy is csak annyira vizsgáztatják le amennyi a dokumentáció alapján kijön. Nekem a 120-ast 2,8 tonnára vizsgáztatták le. De hiába tudna többet szerintem se biztonságos. Olcsó horgot meg ne vegyél rá. Légrugó-csavarrugó számtalanszor kiillett tárgyalva. Az egyik kényelmesebb a másik problémamentesebb. Vontatáshoz a csavarrugós talán jobb.
Vegigolvastam a legutobbi ketezer hozzaszolast, hogy tobbet tudjak meg a LC-rol (es ne kerdezzek olyat, amirol mar volt szo).
Meg nincs ilyen autom, de egy honapon belul igen. 54 eves vagyok, 27 eve Hondakat vettem, atlag evi 50e km-t megyek, ez lesz az elso Toyotam. Ket diesel CRV kozul a fiatalabbik most eri el a 200e-et, az elozo generacioju a 320-at. Altalaban 200e-nel adom el az autokat, es eddig Hondaval (3 Civic, 2 Accord, 2 CRV) erdemi muszaki meghibasodasom nem volt. Itt eleg remiszto dolgokat olvastam dugattyu toresrol, de ugy latom, egyreszt ti sokkal tobbet mentek, masreszt joval durvabb viszonyok kozott. Legalabbis ezzel nyugtatom magam (nalam az olajjal, szurovel, hataridovel es uzemanyaggal nincs hiba).
A Mercedes irant elfogult vagyok, bar sosem volt. Draga az nekem, es a legrugoktol mindenki ovott, tobb ismerosom is megjarta vele. Most szerettem volna nagyobbat a CRV-nel, hogy motorcsonakot vontassak, amihez az egyetlen megbizhatonak a Land Cruiser tunt. Errol egyszeruen senki nem mondott rosszat. A motor urtartalmanak csokkeneset es a konkurensekhez kepest gyenge erot, a lassulas szeru gyorsulast emesztenem kellett, de meggyoztem magam az elnyuhetetlensegrol alkotott kozvelekedessel.
A Toyotasok azt mondtak, a LC hatso legrugoi nem olyan betegsegre hajlamosak (szo szerint: sosincs baj veluk), mint a Mercedesnel, de ugy olvasom, ti messzire elkerulitek azt. Miert? Nekem vonzo a szintszabalyozas lehetosege.
Erdekelt nagyon a gumis velemenyetek, szeretek jot venni belole, es kedvelem a Hankook es Dunloop markakat, de itt ujakat olvastam. Terepre nem megyek majd vele, leszamitva a foldutakat alkalmankent esetleg, es nyaralashoz vontatok jelenleg 1t-t, de kesobb esetleg kis hijan 3t-t. Ehhez kerestem megbizhato, tagas es kenyelmes autot. Merlegeltem, es nem tudom biztosan eldonteni, hogy a LC 3t-ja tobbet er-e, mint a Rexton 3.5t-ja. Vegul egyszeruen nem biztam benne, higy egy 2.2 motor jobb a 2.8-nal, igy lett Toyota. De azert bant, hogy akar egy regi ML merci is 3.5t vontato kepessegu.
A masodik kerdesem tehat, mennyire tekintheto megbizhatoan elegendonek egy 3t vonohorog, ha arra kis hijan 3t-t akasztok, es ezzel elmegyek 1500 km-re, de akar ketszer ennyire, es utana vissza? Vagy tetessek ra 3.5t-at, amit persze csak harom tonnasnak fognak elismerni, de fizikailag erosebb kell legyen. Csak esetleg folosleges macera volna, es eleg a 3t.
A harmadik pedig: mennyire birja a vontatast a mai LC a 2.8d motorral es automata valtoval? Kopik, melegszik, erolkodik, stb?
Nehéz ezt megmondani, hogy sok vagy kevés... függ attól, hogy mennyire nyomod a gázpedált, függ a távtól, függ az üzemanyagtól, függ a gumik állapotától, a gumi nyomástól stb. ... Elvileg a KZJ-nek, ahogy Csaba is mondta, még határon belül van ez a fogyasztás automata váltóval.
Az előző tulaj mondta, hogy a kis karral kell bekapcsolni az összkerékhajtást. Kicsit lükének érzem most magam. Még van mit tanulni az autóval kapcsolatban úgy érzem :) Ha állandó összkerékhajtás van, akkor nem is olyan rossz a 13 liter, ha van benne földút, meg tél is van.
Beraktad öszkerékbe? Azt, hogy csináltad :-) Sejtem, hogy a központiti difire gondoltál. Állandó öszkerék hajtásod van. Terepen a 13L teljesen elfogadható.
Sziasztok. Az lenne kérdésem, hogy akinek van automata 98-as 3.0 TD TLC-je, hogy mennyit fogyaszt az autója?
Én egy kicsit sokallom a 13 litert, igaz van benne kb napi 10 km földút, aminek mostanság az állapota. Voltak napok, mikor be kellett kapcsolni az összkerékhajtást, hogy ne maradjak ott. Nemrég van nálam az autó, így nem tudom, hogy melegebb időben mennyit fogyaszt.
Igen arra gondoltam. Akkor nem értem. De akkor is valószínűleg kenési probléma volt, ha megkopott a motor. Főleg ha mind a négy hengerbe egyformán. Olajszivattyú biztos rendben van? Az olaj amit leengedtetek milyen állapotban volt?
Ez esetben két dolog lehetséges: vagy más/jobb az ötvözet, mint a 120-asokon, vagy a papírforma nem talál a valósággal, mint ahogy volt már erre példa.
Pedig papíron de. A múltkor kerestem ki a cikkszámokat, és összesen kétféle volt. Lehet, hogy nincs vele bajod, de a tiedben réz kellene legyen, az újabbakban(2007-től) valami keményfém(? - DLC, diamond like coating) bevonatú tűzkarika, ha jól emlékszem bronzból.
KDJ95-nél nem voltak réztűzkarikák. Trust me! Az enyém képviseleti gép volt (!!), 2004-ig az is benne van róla a szervízhálózatban, hogy kiégett az egyik rendszámtábalégő! Tűzkarikáról egy szó sincs!
Szerintem a következő történt. Mivel ahogy írtad, hogy a tűzkarikák repedezettek voltak, valószínűleg elkormolódott az olajad ami eltömte a szűrőt. Így nem kapott elég olajat, és hazavágta a motort. Sajnos tipushiba, volt is miatta visszahívás, és cserélték a tűzkarikákat alura a réz ötvötet helyett.
Ma a képviseletnél jártam, és rákérdeztem az új LC konfigurálására. Igazatok, volt, itt is csak csomagokat lehet választani (hármat), ha pedig valami változtatást kér a kliens (mondjuk alufelnit acél helyett), azt csak felár ellenében teheti, anélkül, hogy lemondhatna a gyár által adottól (tehát megkapja az acélfelnit is). Mint kiderült, rengeteg dugába dőlt vásárt okozott ez az üzletpolitika, sokak számára, (és számomra) is érthetelen, akárcsak az is, hogy akkor mire jó a fél falnyi "konfigurátor".
Mindenki meglepetésére a 4 hengerben egyformán kopott a hengerfal és a gyűrűk. Ez rettentő sok kérdést hoz fel, hogyan produkálhatott nem több 10e km alatt jelentkező tünetet, hanem szinte egyik pillanatról a másikra. Sajnos már csak tippelgetni lehet...
Eredeti Toyota dugattyú árat sokallom nagyon. Ti merre indulnátok el ezzel kapcsolatban?
A Facebook-on van egy Land Cruiser Club Hungary csoport, a csoportban benne van az autó tulajdonosa is. Ha oda írsz és megosztod a linket, biztosan fel tudod venni vele a kapcsolatot. Nem személyes, csak virtuális ismerősöm az illető, többször volt téma a kocsija, ami elmondása szerint nagyon gondosan karban volt tartva, több más tag is jó szívvel ajánlotta már másoknak az autót.
Általánosságban annyit tudok javasolni, hogy el kell vinni egy szervízbe (lehetőleg Toyota gyári, vagy arra szakosodott magán szervíz legyen) és ki kell fizetni egy állapotfelmérést, ami a későbbiekben igen súlyos kiadásoktól kímélhet meg. Típushiba a véletlenszerű dugattyútörés, ami nehezen prognosztizálható, sokan úgy vélik a befecskendezők állapotától függő dolog, mások szerint nincs köze hozzá. Ha garanciában cserélte a motort a Toyota, ez nem áll fenn. (Ezt az előző tulaj B. K. biztosan el fogja mondani, hogy volt-e.) Típusra jellemző még, hogy a befecskendezők olykor megadják magukat, ezek állapotát lehet teszterrel mérni. Szerintem mielőbb beszélj a tulajjal, ha szimpatikus menj el megnézni, felméretni, aztán hajrá!
Elég sok dolgot kicseréltek rajta , sok szervízszámla van esetleg tudnátok abban segíteni mit nézhetnék meg rajta vásárlás előtt illetve mit érdemes vásárlás után egyből cserélni ( ha kell ) és az milyen költségekkel járhat .
Hát nem éppen jó jel ez az intenzív olajfogyás. Nekem két dolog tűnik esélyesnek. Az első hogy a szelepszárnál szökik az olaj. Ha van szimering rajta, akkor lehet hogy elöregedett, rugalmatlan lett. A másik lehetőség, hogy a gyűrűknél szökik az olaj. Ez lehet gyűrűtöréstől, kopástól is. De lehet gond a nem megfelelő minőségű és viszkozitású olajtól is, amitő letapadnak a gyűrűk a dugattyú vájataiba és lényegében nem funkcionálnak. A kartergázt meleg járó motornál a olaja betöltő nyílásnál tudod megnézni.
5 éve néha néha olvasgatom írásaitokat. Sajnos az utóbbi hónapban kivesézett injektor témára van most valós problémám :-(
Adott egy 5 éve vásárolt szép állapotú 2002-es FTV-s kj95-ös. 5 év alatt bizonyított, hogy nem egy sok km-ről visszatekert autóról van szó. 270e km van benne!!!
Gyári szilenteket cserélgettem az évek alatt, s ebben ki is merült az összes költségem. Olajfogyasztás nulla.
Míg nem tavaly "egyik pillanatról a másikra" elkezdte enni az olajat. Nem kicsit: 1,8deci/100km. Ezen kívül tünetmentes. Indul hidegen normálisan,
egyenletesen jár, nincs erő vesztés, húz normálisan az autó, nem csörög csattog, sőt füstje sem lett (de mivel el nem folyik az olaj, így pedig azt csak megette).
Mivel nyár lévén romlott el, s napi munkaeszköz és helyben (kis város) szerelőről szerelőről járva csak tippelgettek, meg nem vállalták, így ősz lett mire
Toyota szervizbe került.
Első szerelő turbót megnézte, ok. Injektornál tűzkarikák kicserélve, mert repedezett. Nem kellett volna, de motorolaj csere. Semmi változás.
Toyota szerviz: Diagnosztika nem mutat semmit. Turbót jónak titulálták. Injektor ki, s így tesztelték. Mind a 4 injektor hibázott.
Hidegen mind a 4 határértéken túl, melegen pedig 2. Sok üzemanyagot adott.
Teljesen nem bíztunk benne, hogy megoldás lesz, de éppen lehet, hogy a sok üzemanyag miatt hígul az olaj, éppen ez miatt eheti.
4 injektor csere.
A helyzet változatlan.
Nem széthajtani akartam az autót, de az olajfogyasztás kezdete óta belement 10 000km. Ahogy elkezdte enni az olajat onnantól mostanáig
a fogyasztás nem változott. Akkor is 1,8dl/100km, meg most is. Autó fogyasztása sem változott (mindig tele tankolom és nézem).
Hűtővíz nem fogy és nem gyarapszik. Olajban nem érződik gázolaj szag. 5 éve ugyan az fajta olaj az autóban.
Persze bele nem látunk a motorba, csak tippelgetni tudunk, de nagyon kíváncsi vagyok a véleményetekre!