Ide várom azokat a szabadidős vitorlázást kedvelő kalandorokat, akik az "ultrakönnyű" - azaz tőkesúly nélküli - vitorlázás gyakorlói, szerelmesei, megszállottai... :o)
Január, február, március 100- 100 mm eső. Erre sincs sok esély, de én a csodára várok. Egyszer láttam, hogy 80 cm- t emelkedett egy tavaszi hóolvadással. Többet kéne templomba járnom.
Szóról szóra. Csak egy kis alap matek tudás kell hozzá, csak egy birka nem tudja kiszámolni, hogy szinte garantáltan szopni fogunk. 3 hónap nagy esōvel jönne vissza, amit elengedtek, elpárolgott, le sem esett az elmúlt 3-5 évben.
Nem szívesen írom: Tavaly december végén 89 cm-en volt. Most 68 cm. Sehol egy szó vízpótlásról, még csak tervekről sem. Pénz annyi sem lesz rá, mint idén. (A semminél is kevesebb.) Csapadék egyelőre sehol, csak reménykedni lehet, de senki nem mondja, hogy jövőre nem lesz ismét aszály. Ha minden így marad, akkor augusztusban várhatóan 20-30 cm között lesz a minimum, vagy annál is alacsonyabb, mert a sekély víz még jobban melegszik, párolog.
Legjobb tudásom szerint, a katamaránok esetében, egyáltalán nincs a vitorla felületéhez való szabályozás. Lehet akár 50 m2 is, akkor is vízi sporteszköz.
Érezhető a vízszint emelkedés a Velencei- tavon. Idén nagyon meg kellett válogatnom az útvonalaimat. Gyakorlatilag egyetlen ösvény maradt szezon végére. tegnap viszont szinte bárhová mehettem. Természetesen nem mindenhová, de sokkal szabadabban tudtam közlekedni, mint augusztus- szeptember környékén.
Tavaly bennem is megfogalmazódott mi lenne ha bent hagynám, csak nem fagy be. Befagyott, még jó hogy kiszedtem. Mellettem az úszó stég bent maradt,a tulaj törte is minden nap a jeget. A bójám (műanyag kanna) megnyomta a jég, el is süllyedt ahogy kell. Szerencsére a partnál rögzítve volt így megtaláltam láncostul, de ha nem, akkor csinálhattam volna új lekötő súlyt, mert a lágy iszapba minden kb azonnal süllyed el. Nyáron próbáltam megnézni, lemerülni, de hiába kerestem csak a lánc lógott ki az iszapból. :-)
Vasárnapra jó szelet mondanak. A másik nemnormálissal megyünk egyet Holnap pedig keveszem a Skippit. 20 cm minimum merüléssel simán kicsúszik a partra : )
Ezt úgy kb 2003. körül kezdték el a katamaránosok átrúgdalni a rendszeren. Sok évig tartott, míg először egy katamaránra kapott valaki egy megyére vonatkozó állásfoglalást egy kapitányságon. Majd később erre a típusra, és így tovább. Van persze hátránya is a megannyi előnnyel szemben, de így mégis jobb a helyzet.
A vitorlás vízi sporteszköznek a meghatározása úgy kezdődik, hogy olyan egy vagy többtestű...
Persze valahonnan előtúrhatóak a vonatkozó műszaki paraméterek is. Hogy a legfrissebb HSZ mit mond erről na azt nemtom. Persze az is egy orbitális nagy baromság, hogy egy Bahia méretű vitorlázattal megáldott rohanógép katamarán az nem engedélyköteles, a Bahia meg, a jó ég tudja.
De ugyanez az összevetés egy katamarán és egy nagy tohonya Venus/B21/Varianta vagy bármi más esetén is elég érdekes. Kicsit mintha el lenne maradva a szabályozás.
Egyértelmű a szabályozás. NÉVLEGES vitorla felület nem lehet több 10 nm- nél, ha csónak. Ha hajóleveles, akkor viharjelzésben is kint lehet. Ebben a típusban elfér a horgony, porraloltó stb.
Ahol használod, meg kéne kérdezni egy vízisünt. A baj, hogy ezt egyáltalán meg kell tenni, mert nem egyértelmű a helyzet. És ettől még vízisünje válogatja hogy épp miként értelmezHETI a besorolásokat sztem. Tulajdonképp nekik semmiféle értelmezést nem is kellene tenniük egy világos szabályozás esetén. Mondhatnám, hogy a legjobb ha nincs vízisün ott ahol használod, de sajnos az idén már nálunk is nagyon elkelt volna, újgazdag buzerátorok a nagy budi motorcsónakjaikkal meg jetskijeikkel elb@sszák mások pihenését. Amúgy élből tilos a használatuk nálunk a tavon, csak mivel nincs aki ezt számon kérje így lassan mindenki azt enged meg magának, amit csak akar.
Teljesen kezdőként tavaly vettem egy congert, többnyire ketten használjuk egy barátommal, vagy kis szélben egyedül és nekem nagyon tetszik. Stabil, kényelmes, elég nagy, de még pont könnyen sójázható. Két felnőtt és két kisgyerek elfér benne.
Persze nekünk csak hobbi/kikapcsolódás a cél, nincs semmilyen versenycélunk. Bár lehet hogy a svert kupára benevezünk egyszer :)
Nagy dilemmám nekem is, hogy a rend őre mit szólna hozzá. Ha így hunyorítok akkor regisztrálni kellene, ha úgy, akkor meg tudja a vitorlás vizi sporteszköz követelményeit. Van benne 900kg felhajtóerőt adó PU hab pl. A zárt, vízmentes térfogat biztos hogy többszöröse az elmerített térfogatnak.
Majd meglátjuk ha megállít a rendőr
Viszont pont a te példádon okulva nem szeretném az árbócot kurtítani. Bár van hozzá agy szett 10m2-es vitorlám is, még nem próbáltam hogy megy vele.