Szerintem hagyd rá! Szajkózza a saját elveit, nem érdeklik a tények.
Az ADAC ugye évente kétszer teszteli az összes szóbajöhető gumiabroncsot, az ő szakembereiknél többet gumiabroncsokról csak a gyári mérnökök tudnak, de ők nem állnak a nyilvánosság elé. Az ADAC letesztelt 3 téligumit és 1 Vivaldit nyáron (25-30 fokos hőmérsékleten) és közreadta a megállapításait (itt olvasható).
Mit írnak a téligumik nyári használatáról:
Száraz úton
A száraz útfelületen téli gumik használatának a gyengesége elsősorban a fékezésnél jelentkezik. Attól függően, hogy mekkora a hőmérséklet, 100 km átlagos sebességnél a féktávolság növekedése legfeljebb 16 méter. Megfelelő használat során ez a különbségek nem olyan extrém. Az alacsonyabb hőmérsékleten elért jó eredményekkel szemben a tapadás szintje magasabb hőmérsékleten átlagosan háromnegyede annak. A jármű súlynövekedése, mint pl. a nyaralásnál a több csomag szállítása, már jelentős rontja a menetstabilitást. Ezt különösen a finom kormánymozdulatoknál lehet érezni, a hosszú kanyarokban és az autópálya kijáratoknál.
Nedves úton
A vizsgálatok nem mutattak jelentős különbséget a fékezési teljesítményben nedves felületen különböző hőmérsékleteken. A téli gumi ugyanolyan jó fékezési jellemzőkkel rendelkezik a nedves tartományban mint a nyári gumik és a négyévszakos gumik. Egyebekben a téli abroncsok a nedves úton csak kisebb hátrányt mutatnak nyáron, mint a nyári abroncsok.
Az ADAC száraz úton egyértelműen rosszabbnak, nedves úton a fékezés szempontjából nagyjából azonosnak, az általános videlkedését tekintve kicsit rosszabbnak találta a téli abroncsokat a nyárigumikhoz hasonlítva nyári használat esetén.
Tehát vagy az ADAC téved, vagy exhighand. Mindenki eldöntheti, hogy kinek hisz :-))
A Wagnernek vn egy adalékja ami tényleg javítja. Apró kerámiagolyók, amik a fogak közé szorulnak és javítják a legördülést, mert a nyomás nem tudja az olajfilmet felszakítani.
Na, de mennyit javít? Annál többet nem tud, mint amennyi a váltó vesztesége.
Ez egy mai autónál, hipoid fogazásnál kb 9-11%. Ha ezen javít 50%-ot, akkor az összesen 5%-ot tényleg tud hozni. A versenyváltók nem hipoid fogazásúak, hanem a jobbak ferde, a rosszabbak egynes fogazásúak. Ezek vesztesége 17% is lehet.
Én pont fordítva használom. Télen nyárit, nyáron télit. Nyáron így totál san francisco utcáin feelingem van minden kanyarban (imádom), télen meg pörgök, csúszok (mégjobban imádom). Élvezetért vezetek, nem azért, hogy fossak.
Így van, a neten mindenre van állítás és cáfolat is :-)
Sőt, itt is biztosan van olyan, akinek jobb a téligumija májusig, mint a nyári. De többen vannak olyanok, akik ezért vagy azért májusra már lecserélik a téligumit és nyárit használnak. Mondhatnám úgyis, hogy nagyobb a statisztikai gyakorisága májusban a nyáriguminak, mint a télinek :-)
bizton állítható, mondjuk csak a netről bőven lehetne ezzel ellentétes tartalmú oldalakat kigyűjteni, de mindegy, engem nem érdekel a téma, csak tanulmányozom a vitákat.
Teljesen igazad van, nincs pontos statisztika arra, hogy 25 fok körüli külső hőmérséklet mellett a téligumi általános körülmények között hogyan működik a nyárigumihoz képest.
Az viszont biztosan állítható, hogy 25 fokon az alábbi esetekben a téligumi rosszabb, mint egy azonos kategóriájú nyári:
- ha esik az eső,
- ha nagy sebességgel autópályázol,
- ha nagyon kritikusan figyeled a fogyasztásodat,
- ha zavar a téligumi hangja (25 fokon még nem megy a klíma, hanem lehúzod az ablakot).
Olyan eset pedig nincs szerintem, hogy 25 fok környékén valamilyen körülmények között jobb lenne a téli (kivéve ha elered a hó és meg is marad :-))
Tehát a nyári gumi semelyik esetben sem rosszabb, mint a téli, sok esetben viszont jobb. Szóval szerintem ezért 25 fok környékén már egyértelműen célszerű nyárigumit használni.