Nem sok köze van az inflációhoz. Ahhoz van köze, hogy a vásárolt forint + kamaton tud-e hasznot realizálni ahhoz képest, mint ha más pénzeszközbe fektet. Mármint a hosszab távon gondolkodó befektető. De a forró spekulánsok nem fagyizni akarnak a forinton.
Kénytelen vagyok bemásolni ide ezt a tegnapi hírt, mert ezekszerint már miszterkopipészt polgártársra sem lehet számítani. xxx napi onlájnos hír xxxBenzinárat csökkent a kormány, más újság nincsA kormány döntött az üzemanyag-árak csökkentéséről, az Antenna-privatizációról azonban most sem esett szó.
A károsanyag-emisszióról szóló nemzeti kiosztási tervről és az Antenna Hungária Rt. privatizációjáról nem esett szó a mai kormányülésen. Az azt követő sajtótájékoztatón egyebek mellett viszont bejelentették, hogy Magyarország csatlakozott az Európai Unió ökológiai hálózatához, a Natura 2000-hez. (Az ide tartozó természetvédelmi területeket felsoroló kormányrendelet a legfrissebb Magyar Közlönyben jelent meg, ez az ország területének 21 százalékát helyezi védelem alá.) A kormány döntött arról, hogy október 25-től a gázolaj, november 1-től pedig a benzin árát csökkentik. Az, hogy pontosan mennyivel, még nem világos.
Szabó ZsuzsannaRemélem jól csináltam a formatálásokat. :-)
Na, beteszem ide is a cikket az origo nyitólapról:
Bokros: Rossz a viszonyítási alap
Bokros Lajos az Allianz Hungária és a Pénzügykutató Rt. által közösen szervezett Magyarország gazdasági és politikai illeszkedése című konferencián szólalt fel. A volt tőzsdeelnök és pénzügyminiszter elmondta: módfelett örül annak, hogy a világbanki igazgatói pozícióban eltöltött nyolc év után Washingtonból hazatérve egyetemi tanár lehet. Ezután elnézést kért a konferencián megjelentektől, hogy egyetemi előadással készült, de - mint mondta - a magyar gazdaság helyzete ezt indokolja. A magyar gazdaság jelenlegi helyzetét közgazdaságtani egyenletekkel lebontó előadásában Bokros Lajos kifejtette: Magyarország legnagyobb problémája az ikerdeficit és a kormányzat reformok iránti elkötelezettségének hiánya. A Draskovics Tibor pénzügyminiszter után felszólaló Bokros szerint bár a jelenlegi pénzügyminiszter által közölt konjunktúra valóban mutatós, ha a nyugat-európai uniós tagországokban elért gazdasági növekedéshez hasonlítjuk, a helyzet azonban merőben más, ha a hazánkkal együtt csatlakozott volt szocialista országok és a két 2007-ben csatlakozó ország gazdasági növekedését vesszük összehasonlításul. Ezt tekintve kiderül, hogy Magyarország gazdaságilag relatív leszakadásban van, mondta Bokros Lajos. Slovákiában 5,5 százalékos, Romániában 6,6 százalékos, Lengyelországban 6,8 százalékos, a balti államokban pedig 7-8-százalékos GDP-növekedést regisztráltak - Magyarországon az első negyedévben 4,2 százalékos volt a növekedés, mutatott rá Bokros Lajos. A többi országhoz hasonlóan gyors növekedés hiányának az oka alapvetően a reformelkötelezettség hiánya - közölte Bokros, aki példaként Szlovákiát és a Baltikumot említette. "Szeretném tágítani a pénzügyminiszter úr horizontját is" - mondta Bokros Lajos, aki szerint az ikerdeficit megszüntetésére és a gazdasági növekedés élénkítéséhez alapvetően szükséges a lakosság pénzügyi megtakarításainak ösztönzése és az államháztartás fenntartható finanszírozási pályára állítása. A BÉT szétverését szolgálja csak az árfolyamnyereség-adó A legrosszabb gazdaságpolitika bármiféle osztalék- és árfolyamnyereség-adó bevezetése. Ezzel a költségvetés pénzt nem tud beszedni, mert ma már mindenki, a liberalizáció és a konvertibilitás eredményeképpen külföldön is meg tud venni minden vállalati papírt, mondta a volt pénzügyminiszter, aki szerit a bevezetendő adó csak a Budapesti Értéktőzsde mint kereskedelmi hely szétverésére jó. Rossz a logika a bankadó mögött is A kamatkülönbözet-adó bevezetésére az általános magyarázat az, hogy a bankok milyen sok nyereséget szedtek be a kamattámogatások miatt, és ezt kell korrigálni, mondta Bokros Lajos. "Ez a logika arra emlékeztet, hogy jól befűtök egy szobában, és aztán bekapcsolom a légkondit, mert melegem van. A tüzet kell eloltani, és akkor nem fogyasztok háromszor annyi áramot", mondta a Világbank volt igazgatója. A lakossági megtakarítások ösztönzésével kapcsolatban Bokros Lajos a következő teendőket látja szükségesnek:
- A kamatadó, osztalékadó és árfolyamnyereség-adó nulla százalékos kulcsának bevezetése,
- Lakásberuházások kamat- és szja-kedvezményeinek eltörlése,
- Ingatlanadó gyors bevezetése önkormányzati reformmal,
- Kötelező magánbiztosítás bevezetése az egészségügyi reform nyomán,
- Előtakarékossági formák kedvezményezése a tandíj fedezeteként.
Az államháztartást fenntartható finanszírozási pályára állításához a következőkre van szükség a világbank volt igazgatója szerint:
- Minden szja-kedvezmény visszavonása - pl. Sulinet,
- Szociális juttatások rászorultsági elv alapján történő folyósítása,
- Egyházak és civil szervezetek önfinanszírozásra való közelítése,
- Egészségügyi, felsőoktatási és önkormányzati reform,
- Állami beruházásokra gazdaságossági elemzés kötelező készítése.
Óriási elmaradt haszonnal állunk szemben Magyarországon, a lehetőségek költsége, az úgynevezett "oportunity cost" nagyon nagy, és ez az, ami aggodalomra ad okot, mert - és ezen nincs mit vitatkozni - leszakadóban van az ország a többi fejlődő gazdasághoz képest, mondta Bokros Lajos.
Nem mindegy, hogy hány napot késnek a befizetéssel, és gyanús, ha több tízezer ügyfél késik. Az autófinanszírozók már hetek óta emiatt aggódnak. Ide is bemásoltam már néhány cikket és linket.
>>Egyébként meg elveszik az autót és kész, mi ezzel a gond? <<
Itt semmi más gond nincen vele, mint az ellentmondás a topik címével, illetve hogy az újautó-eladások számának növekedését önmagában itt sokan szeretik a szárnyaló gazdaság jeleként értékelni.
Te is leírtad az összefüggést, - vagy annak legalábbis egy részét - az adópolitika és a piaci szereplők áremelései között. Tehát nem csak a központi áremelések hatnak az inflációra, pontosabban az árak emelkedésére.
Nem sokat jelent mert sok helyen autómatikusan küldi a gép, ha nem akkor fizeted be a csekket amikor ők azt kitalálják. Egyébként meg elveszik az autót és kész, mi ezzel a gond? Nem számolták ki a vevők , hogy havi 50000+fentartást nem tudják 5 évig fizetni?
Két dolgot írtál, az áremelést és a fizetésemelést. Piaci szereplők esetében fiskálishoz ezeket csak közvetve lehet szvsz hozzárendelni. Nem piaci szereplők esetében kevésbé közvetetten.
Sokkal közvetettebb a kapcsolata ezeknek a tényezőknek az adópolitikával, ami viszont legalább egy évre előre ismert és éven belül nem változtatható - elvileg.
Szép, szabatos mondás. Viszont erősen vulgáradaptív megközelítés az, ha érvényességét csak a központi áremelésekre értelmezzük. A te írásodból pedig ezt jön át.
Ez is azt jelezheti, hogy sok spekulatív HUF lehet az országban, mert ha az MNB ennyi kamatot fizet, akkor ki kockáztatna a tőzsdén? - Akinek már nem fér be a MNB be a pénze...
Ráadásul baj van az autóhitelek mintegy felének visszafizetésével. (Kb. ilyen arányban kellett fizetési felszólítást kiküldeni.) Ez több tízezer esetet jelent.
Az állításhoz tartozó elmélet az adaptív várakozásoké.
"Miért ér kevesebbet a pénzünk? Lehet, hogy egyszerűen csak arról van szó, hogy azért létezik infláció, mert várjuk, és azért várjuk, mert korábban is volt." (Robert Solow)
Nem hiszem , hogy megszokás, de az biztos, hogy eddig egyetlen kormány sem azt csinálta amit mondott. Mindegyikre a kapkodás, rövidtávú tűzoltások, stb. jellemzőek. No meg persze a lopás...
Ez az állam nem működik , és nem azért mert nincs lové, hanem mert szervezetlen minden.
800000 közalkalmazott van, de az okmányirodák katasztrófálisan üzemelnek.
800000 közelkalmazott van, de az APEH-nál nem képesek évek óta törölni a késedelmi kamat összegét, a 0 adótartozásomra. (Volt egy többletem, 4 éve amit visszautaltak, és azóta késedelmi kamatoztatják.)
A Napi gazdaság előzetes adatokon alapuló információi szerint a tavalyi azonos időszak összeladásaihoz képest idén szeptember végéig a fél százalékot sem éri el a magyarországi újautó-értékesítés növekedési üteme.
Ez azt jelenti, hogy csökkent a tempó a harmadik negyedévben, hiszen az első félévben még 2,7 százalékos volt az átlagos növekedési ütem. Ugyanakkor legalább annak örülhetnek a márkaimportőrök, hogy az április-szeptember közötti időszak nem volt annyira rossz, mint az idei első negyedév, amikor alig több mint 45 ezer új személyautót és terepjárót adtak el, ami 3,7 százalékos visszaesést jelentett.
A csapnivaló első három hónaphoz képest javuló trend különösen a Suzuki-eladásokon látszik: a szeptember végéig eladott mintegy 26700 autó ugyan még mindig 14 százalék körüli visszaesést tükröz a tavalyi azonos időszakhoz képest, ám ez az adat lényegesen jobb, mint az első negyedévi 36 százalékos zuhanás.
Az előzetes adatok szerint továbbra is tartja újautó-eladásainak ütemét a Ford, a Renault, a Honda és a Mazda.
Az infláció egyik fő oka a megszokás. (Ha eddig is volt, ezután is lesz, tehát árat emelünk és jóóóóóóóó nagy fizetésemelést követelünk.) Egyik fő ellenszere pedig a hiteles gazdaságpolitika. (Ha megígérjük hogy így lesz és ezt tesszük, akkor az úgy is lesz és azt is fogjuk tenni.)
A hiány miatt, meg amiatt, hogy a kormány hogyan kívánja lefaragni.
Aztán amikor kiderült, hogy az állam bácsi a kiadáscsökkentés helyett az adónövelést, ráadásul annak egy inflációnövelö módját választotta, akkor betelt a pohár (ez az én olvasatom, de ez olyan, mintha a molylepkék nemi életéröl vitatkoznánk, mert a pontos okot, mármint a bizalomvesztést nem lehet egy bizonyos dátumhoz kötni.)
Pedig egész jól adtam elö nem? (magabiztosság, tömörség..., ez ennyire volt elég:)))
Ráadásul még igazam is van :-))))
Egyébként az idei infla tényleg tavaly ment fel, egy nap alatt 2%-kal, amikor MP-ék kitalálták az ÁFA-"módosítását". Az ezt követö bizonytalanság miatt kellett kamatot emelni.
Egyébként pl. most is elöször az infla csökkent, és majd hétfön vágnak a kamaton (nem fordítva!!) Ez durva példa volt (bocs a többiektöl is)
Nem veszek be dumát... Tiédet sem. :-) Nem is tudtam, hogy azért kellett anno ,12%-ra emelni egy nap alatt a kamatot, mert hirtelen felment (egy nap alatt) az infláció, +áht.