Keresés

Részletes keresés

freyya Creative Commons License 2007.12.18 0 0 182
"Aki pedig nyelvszakos létére nem képes egy középfokú nyelvvizsgát letenni (legyen az bármiféle középfokú vizsga bárhol az országban vagy a világon), az vagy sürgősen fejlessze fel magát megfelelő szintre (egy nyelvtanárnak nem elég a középfokú tudásszint!), vagy annál is gyorsabban hagyja el a pályát, mielőtt még kárt okoz másoknak a későbbi inkompetens ténykedésével."

Erre válaszolok, mert ez a vita az én beírásomra robbant ki. Szó nincs arról, hogy képtelen lennék letenni egy középfokú nyelvvizsgát. Már csak azért sem, mert letettem mind a Rigó utcai felsőfokút, mind a Cambridge Proficiency-t még az egyetemi tanári diplomám megszerzése előtt, és most is rendszeresen és sikeresen készítek fel diákokat Rigó utcai és más alap-, közép- és felsőfokú nyelvvizsgákra is. Mindössze annyit írtam, hogy találtam korábban a neten egy ECL-es olvasásmegértést ellenőrző feladatot (a fejlődő országok gazdaságáról szólt), ahol egy szöveg paragrafusait kellett sorrendbe rakni, és aminek nem volt egyértelmű megoldása, vagyis nem az a típus volt, ahol a szövegkohéziós eszközökből rá lehetett jönni a sorrendre. Azt meg hadd ne kelljen már tudnom, hogy a szöveg írója Kolumbia helyzetét fejtette ki előbb, és utána Argentináét vagy fordítva! Egyszerűen kétségbevontam azt, hogy a nyelvtudást méri egy olyan feladat, amit akkor sem tudsz kapásból megoldani, ha szó szerint érted a szöveg minden sorát. Erre kezdett el a "jóindulatú" kolléganő méltatlankodni, hogy micsoda pancserek vannak a pályán, meg hogy milyen helyzetben van a mostani tanárképzés. Bár ahogy a hozzászólásaiból kiderül, valószínűleg jóval korábban végeztem, mint ő.
Előzmény: loop1o (181)
loop1o Creative Commons License 2007.12.18 0 0 181

Aki azt állítja, hogy a Rigó utcai nyelvvizsga nehezebb, mint bármelyik másik, annak alapvetően igaza van. Egyrészt amiatt, hogy a "klasszikus" felépítést követik, azaz kőkeményen számonkérik a nyelvtant, másrészt viszont a pontozás miatt is, ugyanis abból a tekintetből is igen szigorúak. (A "karikázós" tesztben pl. ~70%-os teljesítményre ~30%-nyi pontérték jár.)

 

Mindez persze mit sem változtat azon a tényen, hogy aki valóban rendelkezik olyan szintű nyelvtudással (értsd: nyelvtani kompetencia, szókincs, jártasság az adott nyelv adott szintű kultúrkörében), mint amilyen szintű nyelvvizsgára ment, annak bizony nem szabad, hogy számítson, hogy konkrétan milyen típusú vagy tartalmú feladatot tolnak az orra alá - ugyanúgy fel kell tudnia mutatni benne az elvárt szintű kompetenciát.

 

Úgy is fogalmazhatnék, hogy nem a Rigó utcai (vagy a "kistesó", a BME) nyelvvizsga nehéz, hanem a többi - néha már extrém mértékben - könnyebb. (Felhozhatnám példának a TELC vizsgát, ahol hosszú ideig B1 vizsgasorra állítottak ki B2 nyelvvizsga bizonyítványt...) (B1 = alapfok, B2 = középfok)

 

Ideje lenne talán észrevenni, hogy a nyelvtudás messze túlmutat azon, hogy az ember - akár kézzel-lábbal mutogatva közben - meg tudja értetni magát a célnyelven. A nyelvtudás annál sokkal több - egy rengeteg időt és energiát igénylő feladat. Akinek pedig nincs ideje készülni, nincs kedve "seggelni" vele, és nem akar magolni, az ne vágyjon középfokú nyelvvizsgára. Ha pedig mégis arra vágyik, és kivágják a nyelvvizsgára, akkor ne a vizsgaközpontot szidja a sikertelenségéért, hanem először nézzen mélyen magába, és gondolkodjon el azon, hogy ő mennyi mindent tett meg az ügy érdekében.

 

Aki pedig nyelvszakos létére nem képes egy középfokú nyelvvizsgát letenni (legyen az bármiféle középfokú vizsga bárhol az országban vagy a világon), az vagy sürgősen fejlessze fel magát megfelelő szintre (egy nyelvtanárnak nem elég a középfokú tudásszint!), vagy annál is gyorsabban hagyja el a pályát, mielőtt még kárt okoz másoknak a későbbi inkompetens ténykedésével. (Igen, sajnos megfelelő nyelvtudás nélkül is a legtöbb helyen lehet nyelvtanári diplomát szerezni...) Jelenleg is sajnos nagyon sok olyan - hangsúlyozom - diplomás nyelvtanár tanít, aki sem nyelvileg, sem pedig pedagógiai értelemben véve nem alkalmas a pályára.

 

U.i.: A sikertelen nyelvvizsgák egy része kétségtelenül a vállveregetős, "hú, már majdnem megvolt, csak 1-2 pont hiányzott, gyere még egyszer" kategóriába tartozik, ahol felmerülhet a gyanú, hogy nem véletlenül alakult így (hiszen a vizsgaközpont a vizsgadíjakból él...), én legalábbis ismerek olyat, aki hallotta egy állítólagos egykori BME-s javítótanártól, hogy bizony meg van határozva az arány, hogy hány százaléknak kell buknia.

TestiPasztor Creative Commons License 2007.12.18 0 0 180
Sajnos nincs mindenki felkeszulve arra, hogy vannak dolgok amiket vagy tudsz jol vagy nem tudsz. Az egyik ilyen dolog a nyelvtudas.
Sokan azt hiszik, hogy leulsz, beseggeled, aztan megvan. Persze, a legtobb irasbeli ilyen, de egy szobelin viszonylag hamar kibulyik a szog a zsakbol. Mindenki azt meseli, hogy azert lett kivagva, mert nem tudja a toltott csirke receptjet. Nem, nem azert, hanem azert mert ordit rola, hogy egy taxisnak nem tudna odanyujtani a cimet egy papirfeclire felirva, ha nincs a parbeszed benne a tankonyveben.
Előzmény: Frouwe (178)
Frouwe Creative Commons License 2007.12.18 0 0 179
Én meg nem tudok normálisan írni, ahogy nézem...:( Bocsánat! Nem írom le újra, valamennyire talán érthető úgy, ahogy van.
Frouwe Creative Commons License 2007.12.18 0 0 178
A lovári vizsgáról nem tudok nyilatkozni.

Az Origóról annyit, hogy azért vannak, akik átmennek.... Nem azért vágnak ki, mert nem tudod az űrhajó alkatrészeit. Hanem mert nem képes megkérdezni őket, nem képes a meg nem értés tényét normálisan lekommunikálni és megindokolni, valamit elképzelhető, hogy olyan hibás nyelvtannal beszél, hogy a vizsgáztatóknak égnek áll a haja. Csak ugye a mai "kommunikatív" oktatási trendek miatt szerencsétlen tanuló rá se jön, milyen katasztrófális nyelvtannal beszél, mivel sokszor a tanára se jobb.....

Tudod, szerencsétlen villamosmérnök öcsém is legalább 7X írt Rigó írásbelit, és a végén 100%-ra nyomta őket egymás után. (a szóbeli miatt kellett újra és újra írnia, szóban folyton kivágták, de nem azért, mert a pénzre mennek, hanem mert nem tudott beszélni) Úgyhogy a barátnőd, akit kivágtak középfokon és angol szakos tanár lesz, megint klassz bizonyíték a nyelvtanárképzés "fantasztikus" színvonalára...... (20 éve MINIMUM volt a középfokú nyelvvizsga a nyelvszakosoknak, olyan minimum, ami még édes kevés volt a bennmaradáshoz...)

Tartom a véleményem, miszerint aki tud, azt az origón se meg máshol se vágják ki. Ha a tanítványomat kivágták, akkor tanárként azon szoktam gondolkodni, hogy ÉN vajon mit szúrtam el? De eddig senkit nem vágtak ki. Origón az egyik tanítványom 80%-os szóbeli összeredményt produkált, pedig sose látott. (neten keresztül tanítottam)
Előzmény: Szeleszte (177)
Szeleszte Creative Commons License 2007.12.17 0 0 177
Először is kiszámíthatatlan tételek voltak. A szóbeli abból állt, hogy bementem és kérdeztek, tudtam rá válaszolni. Kaptam egy szituációt, de ne úgy képzeld el, hogy beszélgetsz vizsgáztatóval, hanem le volt írva egy szöveg és el kellett mondani az élethelyzetet lováriul, majd kaptam egy képet amiről tudni kellett beszélni, mit látok rajta. Abba belekérdezgettek, tettek fel kérdéseket.

Az Origo vizsgáztatás külön állatfaj:D Tiszta kabaré volt, hogy a 30 emberből 30 at kivágtak, ebből páran másodjára jöttek vissza, és volt kettő lovári cigány is aki szintén ki lett vágva, csóringerek mostanra munkanélküliek ezen múlott az állásuk:(

Nekem egy origos ismerősöm van, ő angol szakon van. Mesélt egy két dolgot hogy megy ott a vizsgáztatás. Volt egy pár ismerősöm is ott. Azért mert nem tudta az űrhajó alkatrészeit, mert nem tudott egy törtnélmi eseményt, egy főzési eljárást haza lett vágva. Az volt a gond, hogy magyarul sem tudta, szakmai dolgot nem tudott és csak általános nyelvvizsgára ment.... Barátnőm középfok írásbelire ment angolból hétszer hazavágták, és most angol-matek szakos tanár lesz, idén államvizsgázik:D
Csak a lovéra mennek, semmi más neem számít.."Pénz beszél, kutya ugat"
Előzmény: freyya (176)
freyya Creative Commons License 2007.12.17 0 0 176
A nyelvvizsga szóbeli része pont arról szól, hogy az adott nyelvi helyzetekben feltalálod-e magad, nem arról, hogy a 20 tételből csak hatot, vagy tizennyolcat sikerült bemagolnod. Ráadásul a legtöbb nyelvvizsgánál a részfeladatok minimális pontszáma is meg van adva: 40% alá akkor sem mehetsz, ha minden más feladattípusnál 100%-ot teljesítesz. Bár az Origo nem tartozik ezek közé, a hallásutáni értésre pl. el sem kell menni, ha anélkül is megvan a szóbelin a kellő pontszám. Van egyébként origós vizsgáztató ismerősöm, ő angol-németes, tőle tudom, hogy a szóbelin összességében nézik a vizsgázó tudását, és nem a részletekből rakják össze. Csak hát pontozni meg kell valami alapján.
Előzmény: Szeleszte (175)
Szeleszte Creative Commons License 2007.12.17 0 0 175
Amikor én vizsgáztam akkor úgy volt, hogy elsőnek meghallgatták a felsőfokosokat, utána az alap, majd a középfokosokat. Jól beosztották, mert felsőfok után nem volt türelmük az alapfokra mindenkit kivágtak, de a középfok sem rohant messzire, mert ott is kivágtak mindenkit:D Csak kérdés, hogy hol van az a 60% küszöb. Az én fogalomtáramba, egy kicsit több mint a fele, és nem ott, hogy mind a három részt tud pl szóbelin:D Ha valaki nem tudja a szituációt attól még nem kéne kivágni, mert a másik kettőt tudhatja jól és az már 75 százalék:D
Előzmény: freyya (174)
freyya Creative Commons License 2007.12.17 0 0 174
A tételsor nagyjából mindhárom szinten megegyezik minden nyelvből, csak más mélységig kell tudni kifejteni a témát. Ha pl. a "családot" húzod, alapfokon megelégszenek azzal, ha el tudod mondani, hogy az apukád tanár és van egy kétéves kishúgod, míg felsőfokon esetleg arra is rákérdeznek, milyen lehetőségei vannak anyukádnak Gyes-Gyed viszonylatban, és hogy ez milyen hatással van általában a családokra, a gyerekvállalásra a mai társadalomban.
Előzmény: Szeleszte (173)
Szeleszte Creative Commons License 2007.12.17 0 0 173
Meg lehetett a lovárit tanulni négy hónap alatt. Ebben a nyelvben az a jó, hogy nincs bőséges szókincs. Egy erős nyelvtant megtanulsz, meg a szavakat utána megy a dolog. Pl írásbelin lehet szótárt használni és tényleg a nyelvtani elemek rugóját és az összefüggő szövegértés a lényeg. Angolnál kell azért az az egészséges két év intenzív tanulás, hogy az ember legyen valahol. Bár sokan azt mondják, hogy alapfokon és középfokon nincs nagy különbség. Mármint az alapfokot rakják a középfok közelébe. Így volt ez lovárinál is, alapfokon ugyanazt a tételsort húzták, mint középfokon. Mind szituációból, mind a képből
Előzmény: freyya (172)
freyya Creative Commons License 2007.12.17 0 0 172
Egyetlen nyelvet nem lehet megtanulni négy hónap alatt, legfeljebb ha folyamatosan idegennyelvi környezetben vagy. Az egy másik dolog, hogy némely nyelvvizsgáról elterjeszti egy-két szerencsés, hogy minimális tudásra is meg lehet kapni, aztán a többség általában csalódik, amikor mégis szilárd tudást követelnek. Ugyanakkor tény, hogy nem ugyanazok a követelmények a különféle nyelvekből. Angolból pl. sokszor alapszinten elvárják olyan szavak legalább passzív ismeretét, amikért olaszból vagy spanyolból felsőfokún is lelkesen tapsolnak a vizsgáztatók, hogy te miket tudsz. Ugyanakkor sokat lazított az angol nyelvvizsgákon az, hogy most már rengeteg helyen le lehet tenni.
Előzmény: Szeleszte (171)
Szeleszte Creative Commons License 2007.12.17 0 0 171
Igen ebben igazad van. Csak az angolt nem tanulod meg négy hónap alatt. ÉN egy évig tanultam tanfolyami keretek között angolt, és a középfokhoz kellett volna még egy év. Erre sajnos az idő rövidsége miatt nem volt lehetőségem. A munkáltatóm adott nekem négy hónapot. Ő mondta milyen könnyű a lovári menjek arra. Mondtam rendben, rengetegen megcsinálták biztos meg lehet tanulni. Meg is lehet, csak a vizsgáztatók hangulatát nem lehet kiszámítani:S A monopol helyzetet nem sokáig csinálják, mert addig élnek vissza a hatalmukkal, míg megütik a bokájukat.
Előzmény: freyya (170)
freyya Creative Commons License 2007.12.17 0 0 170
A lovári olyan szempontból talán nem szerencsés, hogy az Origo vizsgaközpont teljesen monopól helyzetben van, mivel máshol nem vizsgáztatnak belőle. Akit elvágnak, kénytelen ugyanoda visszamenni. Ugyanez már rég nem érvényes pl. az angolra, ahol ha szívóznak veled, azaz a tudásod ellenére igazságtalanul nem engednek át, nemhogy te nem mész többé ugyanoda, de még a környezetedben élőket is lebeszéled róla, mivel ezer másféle vizsgára is lehet menni.
Előzmény: Szeleszte (169)
Szeleszte Creative Commons License 2007.12.17 0 0 169
gondolom nem volt nehéz rájönni, hogy tanulási nehézségekkel küzdök. Egy évig tanultam angolt, munkahely váltás következtében a főnököm küldött el lovárira. Jelenleg az állásom forog kockán, ha nem hozom ki a diplomámat:(
Én azért nyitottam ezt a topikot, hogy hasonló cipőben járó emberekkel megtudjuk osztani tapasztalatainkat. Én megütöttem a bokámat a lovárival, mert neem az számít, hogy mennyit tudsz, hanem az hányszor csengeted ki a vizsgadíjat. Én becsületesen készültem, könyveket, szótárat vásároltam, könyvtárból könyveket vettem ki, tanfolyamot fizettem ki, rááldoztam az összes szabadidőmet azért, hogy hazavágjanak.
Én megtettem minden tőlem telhetőt, amit egy ember megtehet.

Több nyelvet vagy most hírtelen mást nem szeretnék tanulni, mert néha kavarodik az angol, a lovári és a magyar. Az a legrosszabb, hogy vannak szavak ami már magyarul sem jut eszembe:( Nem nekem találták ki a nyelvtanulást. A memóriám más területen egész jó, egy csomó mindent számok alapján megjegyzek:)
Előzmény: freyya (166)
Frouwe Creative Commons License 2007.12.17 0 0 168
Nézd meg a 164-es hozzászólásod, és gondolkodj el, ki az öntelt....

Egyetemi tanárok ritkán kritizálnak hallgatókat, az ügyfeleid meg ha mást nem ismernek, akkor pláne nem.....

A nyelvvizsgákat nem azért tudom megoldani, mert kitéve betéve fújom, hanem mert birtokában vagyok annak a tudásnak, ami kell hozzá. (legalább annyinak...különben hogy tanítanék másokat??)

Per pillanat nem iskolában tanítok, de amikor ott tanítottam, akkor nem nyelvvizsgára készítettem, hanem elsősorban az érettségire, mert egy középisklolai tanárnak az a dolga.
Előzmény: freyya (166)
Szeleszte Creative Commons License 2007.12.17 0 0 167
Sajnálom, hogy így jártál itt.... Vannak bizonyos tanárok, akik egyfajta nyelvvizsga típusra készítenek fel és abban profik és arra specializálódtak. Biztos van egy halom szókincsük, de a vizsgafeladatok az tényleg csak gyakorlás kérdése.
Legtöbb feladat úgy van megcsinálva, hogy erős nyelvtani elemeket tudjál, fel van állítva egy szabály és akkor hoz rá mondjuk 50 kivételt és az érdekli ezt tudod-e.

Én megértem a vizsgák közötti különbözőséget. Az ismerősömet a magántanár, aki tanfolyami keretek között ECL-re készít, magánba meg origosra nyelvvizsgát adott le neki. Na most ő ECL nyelvvizsgára ment eléggé nagy meglepetés érte, ami a feladatokat illeti. Begyakorolta a fordításokat, aztán teljesen mást kapott. Rengeteg ideje elment azzal, hogy egyáltalán a feladatot értelmezni tudja, egyszerűen nem erre volt felkészítve. Természetesen egy nyelvtanár megoldja, mert rendelkezik annyi szókinccsel és rutinnal, de egy vizsgázót eléggé szíven üt a más vizsgafeladatra való felkészülés:(
Előzmény: freyya (165)
freyya Creative Commons License 2007.12.17 0 0 166
Nem irígylem a topiknyitót. Nehéz lehet olyanokkal beszélgetni, akiknél a fórumozás célja saját felsőbbrendűségük érzetének megerősítése. Meg azokat a diákokat sem irígylem, akiket ilyen tévedhetetlen, öntelt tanárok tanítanak.
freyya Creative Commons License 2007.12.17 0 0 165
Milyen szép, hogy megtaláltátok egymást. Tudtok együtt ócsárolni. Gratulálok!:)
freyya Creative Commons License 2007.12.17 0 0 164
Ha napi 6 órában kizárólag nyelvvizsgákra készítenék, mint ahogyan te az iskolában teszed, biztosan oda-vissza kenném-vágnám az összes nyelvvizsgatípus feladatait. Bár kétségtelenül igen frusztrált lehetsz, ha hatalmas tehetséged és tudásod ellenére ekkora örömed telik mások pellengérre állításában. Szerencsére sem az egyetemi tanáraim, sem a tolmácsvizsga bizottsága, sem az ügyfeleim, tanítványaim nem panaszkodtak még a tudásomra, sőt az életszínvonalam alapján igencsak meg lehetnek elégedve vele.
Előzmény: Frouwe (160)
14-69 páncélvonat Creative Commons License 2007.12.17 0 0 163

Opportunity intermediate : p 31 Culture corner 1 Canada - a land of diversity.

És még sok ország. Azon túl : a könyv végén literature spot : mondjuk a Frankenstein.

Én nem írnám hogy a Headwayben nincs irodalmi/történelmi anyag. De nem könyvet tanítunk hanem attitűdöket stb.

Előzmény: freyya (156)
14-69 páncélvonat Creative Commons License 2007.12.17 0 0 162
Tragikus, csak ennyit tudok mondani. Tényleg. :-(((((
Előzmény: Frouwe (160)
14-69 páncélvonat Creative Commons License 2007.12.17 0 0 161
Hát kb. annyit tesz nem egy malomban őrlünk.
Előzmény: freyya (159)
Frouwe Creative Commons License 2007.12.17 0 0 160
Tényleg nem? És amikor a hasábok folytatását kell megkeresned egy nagyobb oldalon?!? Olyat se láttál? Ezeknek a feladatoknak megvan a módszertani (nyelvészeti szb.) háttere. Hogy neked arról fogalmad sincs, az neked ciki, nem a vizsgaközpontnak.

Inkább nem vitatkozom, mert nem érdemes tényleg. Úgyse fogod belátni, hogy nyelvszakosként lejáratod magad, ha azt írod, hogy bármelyik nyelvvizsga is kifogott rajtad. Bocs. A tanítványaid miatt remélem, hogy a spanyol meg az olasz jobban megy, mint az angol.....

Előzmény: freyya (157)
freyya Creative Commons License 2007.12.17 0 0 159
Nem értek oroszul.
Írjad angolul, németül, spanyolul, olaszul vagy franciául. Vagy felőlem akár magyarul is.
Előzmény: 14-69 páncélvonat (158)
14-69 páncélvonat Creative Commons License 2007.12.17 0 0 158
Na erre mondják oroszul: Я тебе про Фому а ты мне про Ерёму.
Előzmény: freyya (156)
freyya Creative Commons License 2007.12.17 0 0 157
Nem találtam még olyan újságot, ahol nekem kellett volna sorbatennem a bekezdéseket.
Előzmény: 14-69 páncélvonat (154)
freyya Creative Commons License 2007.12.17 0 0 156
Mi köze a leíró nyelvtannak, az irodalomnak vagy a nyelvtörténetnek ahhoz, hogy a vizsga szövegének összeállítója szerint mi az egyetlen helyes sorrendje a szöveg egymással össze nem függő paragrafusainak?
Én lennék a legboldogabb, ha az angolszász kultúra akár csak nyomokban benne lenne a nyelvvizsgában vagy legalább a tankönyvekben. De még a Headway is azzal büszkélkedik, hogy a legújabb kiadása már az angolt mint nemzetközi nyelvet oktatja. Mindig jobban szerettem spanyolt és olaszt tanítani, ott tele vannak a nyelvkönyvek országismerettel, kultúrával. Meg többnyire a diákok sem azért tanulják, hogy gyorsan letudjanak egy nyelvvizsgát, hanem tényleg érdekli őket.
Előzmény: 14-69 páncélvonat (150)
14-69 páncélvonat Creative Commons License 2007.12.17 0 0 155
Ja, danke sehr. Ich wohne bei Burgenland aber mein Deutch ist slecht.
Előzmény: Frouwe (152)
14-69 páncélvonat Creative Commons License 2007.12.17 0 0 154

Szerintem meg az gáz, ha egy nyelvvizsgához nem elég a nyelv tudása.

 

Már megbocsáss, de a nyelvtudás soha nem a nyelvtani szabályok összességének az ismerete. Akkor te, hogy olvasol angol nyelvű újságot ? Ne haragudj  megdöbbentő dolgokat írsz.

Előzmény: freyya (151)
Frouwe Creative Commons License 2007.12.17 0 0 153
Most írjam, hogy savanyú a szőlő??? Mindegy milyen nyelvvizsga, nyelvtanárként illik letenni.

Aki tud, annak tökre mindegy, melyik nyelvvizsgát teszi le. Mindet meg tudja csinálni. Aki nem tud, az sakkozik, hogy vajh melyik a könnyebb.
Előzmény: freyya (151)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!