Ha tíz év alatt ötven ufós-népirtós-félelmetes mozi készül, akkor eleve komoly újdonságot kell tartalmaznia az ötvenegyediknek ahhoz, hogy méltán népszerűvé válhasson. Ehhez képest ez a film nemhogy újat nem, de csak régit mutat. Az alapötlet (jönnek a gonosz földönkívüliek) a végtelenségig elcsépelt és csakis közhelyekből építkezik.
Óbaszdmeg, ez AZ alaptörténet. Menjél és cseszegesd egy sort József Attilát is azért, mert Jordán Tamás és Hobo sokkal jobb verseket ad elő.
Az 1800-as évek végén valószínűleg bombasztikus volt az ötlet (a rádiójáték sikeréből erre lehet következtetni), de az időközben eltelt röpke két évszázad azt hiszem már teljesen kimerítette a földönkívüliek témáját.
A rádiójáték ötven éve volt, a mű azelőtt ötven évvel. Akkoriban még rádió sem volt. Értsd már meg, ez a film AZ alaptörténet. Minden más csak ennek a virgázása.
Ha egy filmben nincs dráma, nincs kidolgozott karakter, hanem csak egy sodródó és rohangáló átlagember (Tom Cruise), akkor a filmben nincs történet sem.
Nem, hanem akkor az egy olyan film, amiben nincs kidolgozott karakter. Történet karakterek nélkül is lehet. Az általad emlegetett Párbaj c. filmben sincs igazán egy karakter sem. Legalábbis amennyi ott van, annyi van itt is, ahogy a Cruise által alakított felelőtlen figura felelős családapa lesz.
Tetszik minden érvelésed. Amit a Párbajról írtál annak kifejezetten örülök. A Világok harcából tényleg hiányzott az emberábrázolás olyan formája, mint ami a Párbajnál még meg volt. Igaz én ezt úgy fogtam fel, hogy a lehető leghétköznapibb a főszereplő (sőt nincs is szó főszereplőről, csak az emberiség egyetlen jelképéről), egy teljesen esélytelen lény. Igaz a Párbajban is hétköznapi egyén a David Mann (már csak a neve alapján is), mindenesetre ő nem az egész emberiség jelképe, talán ezért is lehetett bemutatni az egyéni belső vívódását.
Na jó egyszóval te másképp látod. Remélem összeveszni nem fogunk, annál is inkább, mert látom, hogy Spielberg régi filmjei ugyanolyan hatással voltak rád, meg rám is.
A Függetlenség Napja filmnek a megemlítése pedig jogos volt és örülök is, hogy felhoztad, mert eszembe juttattad, hogy talán ezt is oka lehet a Világok harca sikertelenségének (pontosabban a hasonlóság). Én úgy tudom, hogy Spielberg már régen meg akarta csinálni ezt a filmet, csak a Függetlenség Napja előbb kész lett, így hagyta az egészet. Nem tudom, hogy talán, ha ő tudta volna előbb elkészíteni a Világok harcát, akkor milyen véleménnyel lennénk róla. Ezt már nem fogjuk megtudni.
Egyébként is Spielberg mikor csinált már "rosszufós" filmet. A Harmadik típusú találkozások és az E. T. is barátságos űrlényeket mutat be, akik érzéssel (!) élnek.
Most legalább kikapcsolódott egy kicsit a rendező (igaz ez egyáltalán nem indok, még nekem sem, hiszen neki ez a munkája, akkor pedig igenis dolgozzon meg a pénzéért).
Még egy utolsó megjegyzés a Világok harca mentésére (közben persze hangsúlyozom, hogy közel sem éri el a Spielberg alkotta kedvenc filmjeim színvonalát):
Ha katasztrófafilmként fogod fel, nem pedig sci-fiként, akkor talán nincs is semmi baj. Mert a katasztrófafilm csak rohanásról szól.
Jó látni valamit: baj vagy sem, az emberek legtöbbjét - különösen a mozibajáró fiatlaságra gondolok - egyáltalán nem érdekli mi mekkora klasszikus volt kétszáz évvel ezelőtt. Ők pénzt fizettek azért, hogy jól szórakozzanak és ezzel részükről a téma le van zárva.
De ez a film nem szórakoztat. Irritál.
Az ember nem kap semmit a pénzéért, illetve amit kap, azt ingyen sem kívánja. Ha tíz év alatt ötven ufós-népirtós-félelmetes mozi készül, akkor eleve komoly újdonságot kell tartalmaznia az ötvenegyediknek ahhoz, hogy méltán népszerűvé válhasson. Ehhez képest ez a film nemhogy újat nem, de csak régit mutat. Az alapötlet (jönnek a gonosz földönkívüliek) a végtelenségig elcsépelt és csakis közhelyekből építkezik. Ráadásul - valószínűleg nem tudatosan - a szintén ócskaságnak számító Függetlenség Napjára is emlékeztet (nagy gépek, törékeny lények, vírusfertőzéses pusztulás), legalább annyiban más attól, hogy nincs benne patriotizmus.
Az 1800-as évek végén valószínűleg bombasztikus volt az ötlet (a rádiójáték sikeréből erre lehet következtetni), de az időközben eltelt röpke két évszázad azt hiszem már teljesen kimerítette a földönkívüliek témáját.
Ha egy filmben nincs dráma, nincs kidolgozott karakter, hanem csak egy sodródó és rohangáló átlagember (Tom Cruise), akkor a filmben nincs történet sem. Szerintem ha azt akarod megmutatni, hogy egy ilyen feszült helyzetben nincs különbség ember és ember között, azt is csak mély jellemábrázolással lehet megtenni. Ha a néző nem tud azonosulni a karakterrel (akivel nem lehet, mert nem ismerjük meg milyen), akkor a film elveszett.
A Párbaj (az egyik kedvenc filmem Spielbergtől) hasonló feszültségen alapul, de ott látod a főszereplőt vívódni, érzed a félelmét, látod hogy próbál valamit ellene tenni a dolognak, végül még a szembeszállást is felvállalja az ellenséggel. Ezen kívül olyan szituációba kerül a főszereplő, ami teljesen hétköznapinak tűnik: valószínűbb, hogy az ember egy őrülttel találkozik az utakon, minthogy gigantikus fotóállványok kiszippantják a nadrágjából... :-)
Ez jó ez az írás, legalább olyan kemény, mint maga a film.
Egyébként a gagyiságot a mai szemmel nézve mindenki észre veszi, már ami a történetet illeti. Szerintem is elrontották azzal, hogy a film a mai időkben játszódik és nem pedig akkor amikor az írója (H. G. Wells) megírta, az 1800-as évek végén.
Ha egy kicsit is belegondolsz, akkor csak el kellene ismerned, hogy egy ilyen igenis fantasztikus lehet persze csak a maga idejében. Ahogy elnézem a King Kong előzetesét, talán ezt is ugyanígy kellett volna elkészíteni. Bár még ki tudja, hogy az a film is mit hoz.
Amúgy is Verne Gyula regényeiből is ha most elkészítenék mondjuk (akármelyik rendező) az Utazás a Holdba c. regényét, akkor is ugyanez lenne a helyzet. Pontosabban ugyanez lenne a helyzet, ha mondjuk a történéseket átírnák a mai korra, a 21. századra. Gondolj csak bele, hogy megépíti egy csapat benszülött a saját repülőgépét.
Na ennyi érvelés után arra következtetésre jutottam, hogy maga a történés igenis jó, csak éppen a korszak nem passzol, de az aztán nagyon nem.
Az írásod első feléhez (odáig, hogy: ettől válik főszereplővé) hozzáfűzöm, hogy ez szerintem direkt van így, hogy maga a főszereplő nem csinál semmit, hanem csak egy statiszta, akit végig vesz a kamera. Ez nekem egyértelműnek és érthetőnek tűnt. Azaz mindenki, minden egyes ember egyenlő, nem tekintve a társadalmi ranglétrát. Az meg, hogy a kamera csak egy embert mutat az azért van, hogy érthetőbb legyen a cselekmény. Ha pedig egy embert látunk sokszor, akkor az miért ne lehetne egy ismert színész, mondjuk Tom Cruise (aki szerintem jól játszotta a jelentéktelen ember szerepét ebben a filmben).
Egyébként sem értem, hogy miért is kellett volna menekülésen kívül mást csinálnia a főszereplőnek, hiszen itt most nem főhősről van szó, hanem főszereplőről.
Ha jobban átgondolod, akkor rájöhetsz, hogy a kamera éppenséggel egy szerencsés család életét mutatta be, akik életben maradtak. Nyílván más család is maradt meg, de miért kellett volna bemutatnia a filmnek az összes ilyen mázlista famíliát. Akkora káosz lett volna benne, hogy most akkor ki kicsoda.
Azzal egyetértek közel sem ez az, ami egy filmet Spielberg-filmmé tesz, de szerintem nem kell szégyellnie. Az az igazi bátorság, amikor valaki a hibáját ismeri el, nem pedig a jótéteményeit magasztalja.
Egyébként szerinted melyik a legjobb Spielberg film? (Szerintem a Párbaj, Cápa, E. T., Jurassic Park /ez mindenképp/, Indiana Jones /ez is mindenképp/).
Kicsit elkésve írok ide, de hát csak tegnap sikerült megnéznem ezt a remekművet...
Ki kell mondani: évek óta nem láttam ennyire igénytelen, elképesztően ostoba módon legyártott rágógumit! A látvány elsőosztályú volta ellenére majdnem elaludtam. Az egész film semmiről nem szól, nincs benne semmi! Emberek rohannak balról-jobbra üvöltözve, aztán a többség kámforrá válik egy jól irányzott lézersugártól vagy más módon szipolyozzák ki a belét. Ennyi.
Tom Cruise egyszerűen hihetetlen szarul játszik, gyakorlatilag semmit nem csinál, olyan mint a többi statiszta a filmben, csak őt végig mutatja a kamera, ettől válik főszereplővé.
A befejezés egyenesen fájdalmas botütésként éri az embert, amikor az egész család együtt ölelkezik a levélhullás közepén... Azt hittem rosszul látok ennél a jelenetnél, de nem! Előkerül az elveszett fiú is (aki puszta kézzel ment a csatába!), ott a nagymama, a feleség, mindenki hiánytalanul.
Az egész akkora gagyi, hogy emberi szó nincs rá, kiváló prototípusa az emberek elhülyülését segítő moziknak. Külön égés, hogy mindezt Steven Spielberg rendezésében kaphattuk meg, aki amúgy kiváló rendező, de ha egy kicsit is őszinte önmagához, élete végéig szégyelheti majd ezt a munkáját...
Bocs a fan-októl, de muszáj voltam leírni a dolgot... :-)
Az pedig, hogy ilyen gyorsan zárult le a film, és ennyire "elbénázták" az idegenek, annak is lehet egy furcsa jelentése.
Azaz: Az emberek tehetetlenek, csak a szerencsére bízhatták magukat, míg a parányi baktériumok meg tudták semmisíteni ezt az egészet. Igaz azok a legkisebbek, de mindenütt ott vannak. Még csak egy láncszemnyit sem jelentenek a sorban, viszont a láncszemek belőlük épülnek fel.
Rájöttem, hogy miért van az, hogy mindenki túlélte Tom Cruise családjában a Világok harcát.
Egyszerű:
Sokan mindig kifogásolják, hogy a főszereplőnek nem esik semmi baja, mégis mindig ő van a legnagyobb bajban.
Tehát: A kamera egész egyszerűen csak annak az egyik szerencsés embernek az eseményeit követi, mutatja be, aki éppen nem hal meg a történet közben. Persze halnak meg emberek, be is mutatják ezt, de a kamera mégsem követhet olyan embert, akinek az életútja a film elején, közepán vagy akárhol megszűnik.
Vannak páran, akik túlélnek mindent, de a kamerának éppen elég csak egyetlen ilyen embert, vagy családot bemutatnia, nem?
Hát a filmzene albumon én nem találtam meg azt a motívumot, viszont a Jurassic Park II. - The Lost World 4. The Hunt száma azért hasonlít rá egy kicsit, csak annak éppen az egésze gyors.
"2. Miért néztem meg a Világok harca c. új filmjét? Egyrészt, mert a Jurassic Park III. óta (ez viszonylag régen volt) nem voltam moziban."
Hát akkor Te tényleg régen voltál utoljára! Egész pontosan 4 éve voltál utoljára, emléxem a JuraPark3 az azon a héten került a moziba amikor a wörtrészenter összecsuklott az meg most volt 4 éve. Egyébként az elég "b" (söt "z") film volt.
Ja egyébként, amit nemrég írtam, hogy talán miért tűnhet rossznak a film vége, hogy miért bénázzák el az idegenek a háború végét, azt most kiegészíteném.
Azt mondtam, hogy ez a történet az 1800-as évek végén játszódik és az lehetett a hiba, hogy ez a film nem maradt ehhez a tényhez hű.
Viszont valamelyik nap megnéztem a King Kong előzetesét. Majd megnézem magát a filmet is, és szerintem ha abban a filmben meg tudják úgy oldani az izgalmas jeleneteket és a látványt, hogy közben régen játszódik az esemény, akkor talán a Világok harcában is meg lehetett volna.