Nekem az alapjárat fix a moci nem dadog nem hagy ki minden tökéletes rajta csak az eddigi benzinnel való járás és a mostani E85 meghozta a hatását főleg hogy benzinszűrő vagy 80.e kilométere nem volt cserélve..
Végigolvasva a hozzászólásaitokat úgy gondoltam kipróbálom ezt az E85-öst. M5-ösön hazafelé majdnem útbaesik a Tesco kút ahol lehet kapni, rápróbáltam úgyis pont félig volt a tank.
Daewoo Tico 0.8 '97 karbis 42LE-s "méregzsákról" lenne szó, 30 literes tankocskába 15.6litert töltöttem, így 50-50% 95 - E85 keverék van benne. Motornak a hivatalos oktánszám igénye 91! Nálam nem jöhet szóba elektronikus kütyü, mivel nincs motorvezérlés, meg injektor, karbit a viszonylag jó 95-ös fogyasztás miatt nem szeretném eltekergetni, még nem gányolt bele senki! Napi 80-90km-t megyek a kocsival, fele dugó fele országút. Így szokott olyan 5.2l/100km-t enni. Szabályozatlan katalizátor összedőlése előtt 4.5 - 4.8-al el lehetett járkálni, de gyengébb is volt mind most!
Első tapasztalatok: 1000-1100-as alapjárat leesett 7-800 környékére, már-már fulladozós hangra, ezt meg kellett kicsit emelni az alapjárati csavarral, mert zavaróan alacsony lett! Menet közben érezhetően egyenetlenül jár a motor, nagy gázadásnál ez nem tűnik fel, de egyenletes ímestojás üzemmódú haladásnál érezhető. Nem vészes, de van! Olyan mint amikor az egyik gyertyakábel vagy gyertya már vacakol. Icipici rángatások, egyenetlenség. GreenPower: mintha tőgáznál nem úgy gyorsulna és alacsony fordulaton nyomatékszegényebb lenne! Itt a karbinál egyértelműen a fogyasztást a gázpedál állás határozza meg. Jobban kell nyomni a pedált hogy ugyanúgy menjen mint 95-össel. Érzésre olyan ezzel a keverékkel menni mint ha vontatnék valakit és jobban kell nyomni a pedált! Padlógáz is csak a korábbi erő kb 80%-át érheti el. Fogyasztás: kúttól hazáig 36km-t jöttem, láthatóan kimozdult a mutató lefelé, pedig olyan 50km megtétele előtt nem szokott megmoccanni. No majd meglátjuk ha elfogy.
Automata szívató van, így a dúsítást nem tudom hogy lehetne előidézni. Most határozottan gyengébb, lassabban veszi a fordulatot, no persze ez nem is gyorsulós verda, Tico S3 (soros 3 hengeres:) inkább a gazdaságosság, fordulékonysága, olcsó járulékos költsége az erénye!
Hát igazából 1000km után derül ki hogy menyire jó mert az már azért elég jó viszonyítási alap.
Én azért tettem bele ezt a hunflexet mert közel lakok nagyon a tesco-hoz.
Ma telitankoltam a kocsim és majd most egy pontos fogyasztási értéket tudok írni pár napon belül. De a kipufogón kijövő füstgázon nem is érezni hogy benzines lenne nagyo környezetkímélő lehet bár engem inkább a gazdaságosság érdekel.
Szerintem a motor állapota ami meghatározó hogy menyire hatásos ez az egész.
A fogyasztásmérőd ne nézd, mert szerintem az a befecskendezések számából és a befecskendezési időből (ismerve a befecskendező áteresztőképességét) számítja ki a fogyasztást. Mivel a hunflex a befecskendezési időt nyújtja meg (ezt a computered nem látja) tuti kevesebbet fog mutatni a valósnál.
Nah reggel nem tudom hány fok volt de repültek a mínuszok.
Beültem a kocsiba és egy rövidet indítóztam kicsit ráharapott de lefulladt. Másodikra egy nagyon kevés gázt adtam neki és rögtön be is indult. Nem dadogott egyátalán normálisan járt a motor. A hunflex weboldalán írják is hogy át kell kapcsolni a kapcsolót de én nem kapcsolgatom mert a motortérbe hagytam. Szóval probléma nélkül beindul hidegen is! Én nem tettem beel plusz benzint a kúton simán E85öt töltök bele és semmi probléma, meleg motornál szépen gáz nélkül indul.
Fogyasztásba nem tapasztaltam semmi többletet se bár nem tudom hogy a fedcomputer mi alapján számítja ki ennél a kocsinál a fogyasztást.
Nos mellékelek, egy normál lambda szonda karakterisztikát. A befecskendező rendszerek érthető okokból lambda=1-en tartják a benzin levegő arányt. A dyno tuning a vízhőfokjeladó szenzor értékeinek megváltoztatásával többletüzemanyagot juttat a rendszerbe. A legnagyobb teljesítményt a motor a lambda 0,8-nál adja. Ezt tudod állítani. Viszont ha megnézed a lambda szonda jelalakját akkor látható, hogy képtelen megállapítani a benzin levegő arány pontos értékét, csak egyetlen értéket tud detektálni méghozzá azt ha az értéke=1 Ezen kívül, csak annyit tud, hogy több e mint 1 vagy kevesebb mint 1, de a lényeg, hogy menniyvel több vagy kevesebb azt nem. És itt jön a másik trükk, hogy ne lázadjon a motorelektronikád ezért, a dyno egy lambda 1 értéket szimulál a motorvezérlő kompjúter felé, mintha minden rendben volna. Aztán hogy valójában mennyi benzin megy be azt csak te tudod, hogy mennyit tekertél a dyno beállító egységén, ja nem még te sem tudod, mert nem tudod megmérni, csak CO mérővel az meg gondolom nincs minden háztartásban. (Legalábbis szerintem erről lehet szó a készülék működésével kapcsolatban, főleg ennyi pénzért)
A napokba kezdett el foglakoztatni az E85-tel kapcsolatosan a gondolat hogy az én kocsimba is tankolhatnám-e...
Olvasgattam Manta-z és Kundvar hozzászólásait és valaki megemlítette a hun-flex-et.
Meg is néztem a weboldatl felhívtam a tulajdonost találkoztam vele budapesten és vettem tőle egy ilyen átalakítót amit a totalcar-ba is használtak. Gondolkoztam én is a keveréses dolgon de engem nagyon fel tud bosszantani ha rángat vagy kihagy a motor vagy ha nem működik kultúráltan. Beszerelésnél elbénáztam ezt azt de végüli sikerült beszerelnem jól ami a valóságban olyan 20-30perces munka, ha szépen akarod megcsinálni ahogy én is akkor kb 2 óra! Mert mint tudjátok amit az ember magának csinál annál figyel a részletekre is!
Szóval beszereltem a szerkentyűt és megtankoltam a kocsimat E85-el nem kevertem benzinnel simán E85-öt töltöttem bele a soroksári tesconál. A kocsimmal 20km-t mnetem eddig E58-el de semmiféle problémát se tapasztaltam minden tökéletesen működik. Majd ha lesz több tapasztalatom róla megosztom de eddig nagyon jó véleménnyel vagyok róla!
A kocsim egy 2001-es Golf IV 1.6 16V szóval orbitális teljesítménynövekedést nem várok a motortól:) de a fogyasztásnál se tapasztaltam hogy nagyon nőtt volna mert a fedcomputerbe megnéztem és a szokásos értéket láttam. Bár ez idővel úgy is kiderül.
Pont a Hunflexről szól és valszeg jók voltak az elképzelések a működésének alapjairól.
Tehát Az e85-hoz kapott információk szerint külön gyártják a téli és nyári üzemanyagot. Nyáron kevesebb, télen több benzint tartalmaz.
Ezt figyelembe véve növeltem a keverési arányt. jelenleg 35 liter e85-höz 10 liter benzint keverek. Sajnos még nem vette át az üzemanyagrendszer ezt a keveréket, így erről majd később. Annyit tapasztaltam, hogy a keverésnél az első 10 km-n érezhetően bizonytalan a motor. Itt azt értem, hogy időnként az új keverési aránynak megfelelően reagál és időnként a korábbinak megfelelően. Annyit jelent, hogy az üzemanyagok keveredése egymással időt vesz igénybe. Hiába a rátankolásnál adott keverés. Továbbá természetesen a közvetítő rendszerből is távozni kell a régebbi keverék aránynak.
Egyenlőre kb 600 kmt-t mentem, de az üzemanyagszűrő cseréjére alapot adó motorhibát nem tapasztaltam.
Visszatérve a fenti cikkhez: "A fejlesztés sem állt meg, a napokban érkezik egy új rendszer, ami már az átkapcsolást sem igényli, sőt, dolgoznak egy állítható rendszeren is. ."
Szerintem ez ugyanaz lehet (de legalábbis az elve hasonló, mint a korábban leírt 13.900 ft-ba kerülő DYNO-BOOST Keverékképző Szabályzó Elektronika). Legalábbis az alapja.
Ha nem szélessávú a lambdád akkor nem marad meg. Mivel nem lineáris jelet ad ki magából egyedül a lambda=1 körüli értéket tudja detektálni. Átlag utcai autókba pedig nem szokás gyárilag a wideband.......Az AC pumpa ha megdöglik akkor nem a +20%-os nyomástól fog kinyúlni, hanem bármi mástól.
Ez egy vicc :)))) Megszűnik a lambda szabályzásod. Akkor inkább vegyél egy állítható benzinnyomás szabályzót (10eFt) és egy szervizben állítsd be az üzemanyagnyomást.
"Amennyiben egy optimális E85 benzin keverékarányt sikerül beállítanom nincsen szükségem semmilyen átalakításra. "
-Pontosan. Minden autónál ki kell tapasztalni,hogy mennyi E85-öt "bir el",és semmit nem kell átalakítgatni,tehát a befektetés 0,viszont az üa. költség havi szinten is jópár ezerrel kevesebb.
Sajna a nagyon eleresztés inkább csak a gondolatvilágban igaz. A pénztárca kapacitása elég korlátozott. Ezért is nézem meg mi az ami indokolt és mi az ami nem.
Valószínüleg csak a keveréssel játszva fogom üzemeltetni a gépemet. Itt természetesen a hőmérsékleti viszonyokhoz kell majd alkalmazkodnom. Remélem ez elegendő. Majd kiszámítom, hogy mekkora megtakarítással járhat ez a módszer. Így elsőre havi 1500 km-rel számolva kb 8000 ft.
Ebbe már belevettem a plusz fogyasztást is.
Ha bekötném a Hunflexet, akkor még kb 2000 ft lenne, de túl hosszú a megtérülési ideje. A hidegindítás miatt szerintem akkor is kellene benzint keverni az E85-höz így a téli időszakokban még kevesebb a megtakarítás.
Egyébként ha már itt tartunk és el akarnánk költeni 40 000Ft-ot, akkor én értelmesebbnek tartanék egy állítható benzinnyomás szabályzót egy mágnesszeleppel ami megemelné az üzemanyagrendszer nyomását kb 20%-al ezzel megvan a többletüzemanyag és vennék pl egy Roxel programozható gyújtáselektronikát amivel a gyújtást tudnám optimalizálni az E85-höz, mindezt egy kapcsoló segítségével ki-be tudnám kapcsolgatni a műszerfalról attól függően , hogy éppen mit tankoltam, így 2 legyet ütök 1 csapásra és árban ugyanitt tartunk. Pont ezeket a módosításokat fogom eszközölni a saját verdámon....
nem tanultam, szimplán hobbi :)))) Egyébként gyújtás szempontjából, pont, hogy a benzin rosszabb, mivel kisebb az oktánszáma mint az E85-nek ezért előbb elkezdődik a kopogásos égés. Nem tudom az autódnak milyen a gyújtása, de ha van benne kopogásszabályozás akkor elképzelhető , hogy egy adott szintig utánaállítja a gyújtást. Ezzel teljesítményt nyersz és fogyasztást csökkentesz, normál autózásnál. A kérdés az, hogy képes-e teljesen kihasználni az E85 által nyújtott lehetőségeket a gyújtásrendszered alapállapotban. Egyébként nem a gyújtás a kritikus az E85 üzemnél max nem használod ki a max teljesítményt és hatásfokot, hanem az említett üzemanyag / levegő arány.
Valóban így lehet (hiszen valszeg tanultad is), mivel most ezt gyakorlatban is kipróbáltam és meg tudom erősíteni.
Tegnap tankoltam bele tiszta E85-t. Amíg a rendszerből a kevert arány ki nem ürült addig gyönyörűen ment vele a kocsi. Ezt követően bizony pontosan az üzemanyag mennyiség hiányát éreztem. Elveszett az erő. Csak akkor tért magához, ha teljes gázt adtam neki.
A hideg indítás katasztrófálissá vált. Bizony kellett rendesen indítózni, mint egy lerobban ladánál.
Ezt követően a következő keverési arányt állítottam be. Kb 20 liter E85 és 5 liter benzin. Láss csodát visszatért a nyomaték és rendesen ment a kocsi.
A hideg indítózást még nem tudtam ezzel a beállítással lepróbálni. Erről majd később.
Javíts ki ha tévednék, de a következő megállapításra jutottam.
Amennyiben egy optimális E85 benzin keverékarányt sikerül beállítanom nincsen szükségem semmilyen átalakításra. Így a Hunflex, vagy Flextek beszerelésére. Erre csak akkor van szükség, ha tisztán E85-el akarok járni, hogy megfelelő üzemanyag jusson az égőtérbe.
A motor kopását, üzembiztonságát nem veszélyezteti, amennyiben az optimális keverék arányt használom (tehát nem nyúzom a gépet).
Olyan info birtokába is jutottam, hogy télen dúsabb keveréket kell használni. Tehát valójában az E85 az nem feltétlen 15%, hanem akár 30 % benzint is tartalmaz a gyújtáspont optimális kialakítása érdekében.
A további tapasztalatokat még megosztom.
Mint mondottam mindent a környezet és a pénztárca védelme érdekében.