Szóval ami lejött a következőt fogom csinálni: A motoromban a kompressziót fel fogom vinni 9,5-ről 11,5-re ezáltal alpvetően nő a motorom hatásfoka, max benzinből kénytelen leszek 98-ast tankolni. Csinálok egy 2MAP-os kopogásszabályzásos gyújtást ami kb 8-10 fokkal növeli az előgyújtást a benzines üzemhez képest. Szerintem ezekkel el fogom érni, hogy nagyjából annyit kajoljon a motor etanolból mint most benzinből. A lambda szabályozást, meg úgy oldom meg, hogy meg fogom növelni az spricni időket 20%-al ha bírja a fúvóka, ha nem akkor nagyobbra csere.
Még nem tudni pontosan, több társasággal is tárgyalnak. Viszont azt több helyről is tudom, hogy a MOL szarik az egészre, nem érdekli, inkább a kevésbé ismert nevű, jobbára vidéken jelen lévő hálózatok érdeklődtek.
Csak érdekesség: úgy tudom, az USA-ban a Wal-Mart elkezdi forgalmazni.
Azt volna jó megtudni, hogy a nem etanolra tervezett kocsik mekkora etanoltartalmat viselnek el. Akkor lehetne majd kevergetni a hagyományos benzinnel, az is haszon.
Mivel a benzin nagyrészt szénhidrogénekból tevődik össze, a benzinből képződött kipufogógázban is jócskán van vízgőz. Bár az etanol használata esetén több vízgőz képződik, sőt, még több, mint az LPG-ből. A kipufogó védelmét szerintem azzal lehetne növelni, ha valami hőszigetelő bandázst tesz rá az ember, akkor kevésbé hűl le a kipufogógáz, és nem csapódik le odabent a víz. Legalábbis ha már bemelegedett a kipufogó. Rövid utak esetén ez nem sokat ér.
" Saab 95 BioPowereket próbálhattunk ki. Az autón annyi az átalakítás a hagyományos, kétliteres, benzines, turbós változathoz képest, hogy módosítják a motorvezérlő elektronikát, az agresszív alkoholnak is ellenálló üzemanyagellátó-rendszert építenek ki, s a szelepeket és szelepfészkeket nagyobb hőtűrésű alkatrészekre cserélik. "
Ja, még valami: igen, a Fordnak és a Volvónak is létezik E85-re készült autója, de még nincs hivatalosan magyarországi forgalomban. Saabból jelenleg 4 db raktárról elvihető. Eddig ötöt adtak el belőlük itthon, egyet szoktam is látni. Az a svéd cég vette meg őket, amelyik a bioetanol üzemeket építteti.
Nemrég beszéltem a Saabbal, és valamikor szeptember végén lesznek náluk nyílt napok, ha minden jól megy, majd ki lehet próbálni a BioPowert.
Az AC esélyes lehet, mivel az egész belsejét a benzin hűti meg keni, kérdés, hogy az E85 ezen paraméterei mennyiben mások 8viszkozitás tsb.). A brazil alkoholos verdák kivétel nélkül mind karburátorosok voltak a katalógus szerint (1991-ben)
Én is láttam tegnap este a riportot, ma gőzerővel elkezdtem utánajárni a technikai részleteknek, hogy hogyan konvertáljam meglévő autómat bioetanolos meghajtásúra. Fordnál is létezik vegyesüzemű jármű. Ott annyit írnak, hogy keményebb anyagú szelepek és szelepveztők vannak a motorban illetve 3 féle gyújtástérképpel rendelkezik a motormenedzsment. A bietanolnál, sokkal jobban kitolódik a kopogási határ ez nagyobb előgyújtást tesz lehetővé illetve növelhető a sűrítési viszony. Ez utóbbi kerülendő, ha hagyományos benzinnel is akarjuk használni a vasat. A nagyobb előgyújtás miatt nagyobb a motor hőterhelése ezért lehet szó a keményebb szelepekről. A Saabnál, mivel turbós ott könnyen lehet játszani a turbónyomással ezért egyszerűen variálható a leadott teljesítmény illetve a motor működési jellege. Széria autóknál amik rendelkezenk kopogásszabályzásos gyújtással és nincs szükségünk nagyobb teljesítményre mint a gyári akkor szerintem minden gond nélkül bele lehet önteni. A rozsdásodásnál igazából a kipuffogórendszerre tudnék gondolni amennyiben a kipuff gáznak van vízgőz tartalma. Amennyiben igen akkor rozsdamentesre kell cserélni, illetve elgondolkodtató a lambda szabályzás kérdése is.....A gumialkatrészek szétmaródása, jogos probléma lehet. Egy ideig használtam a dízel autómat (rendes) biodízel üzemanyaggal (RME) ott az adagolóm gumitőmítései bánták az üzemanyagcsövekkel semmi probléma nem volt. Mindenesetre nekem akkor is megérné, ha akár csak egy évig tudnám ezt használni egy esetleges jövedéki adóemelés végett.
Olyan rettentő nagyon nem értelmezgethetik, mert az EU is ebbe az irányba halad. Azt nem tudom, hogy konkrétan az EU szabályozás mit mond erről, de azért ott ezt kicsit jobban támogatják tudtommal.
Még valami: A most elfogadott adótörvény szerint 2012-ig nem kell fizetni jövedéki adót az E85 bioetanol tartalma után, csak a 15%-os benzintartalom után. Persze, amint azt tudjuk, a kormány szava nem úri becsületszó, bármikor megváltoztathatnak bármit.
Ami még mellette szól: a hazai piacra szükséges mennyiséget itthon meg lehetne termelni, nem kéne érte más országból vásárolni, sőt, a svéd beruházásban épülő 4 vagy 5 üzem exportra termelne inkább, úgy tudom.
AMi ellene: a már elhangzott agrár-ellenérvek mellett egyesek félnek attól, hogy egyfajta monokultúrás termelés veszi kezdetét ezzel sok területen, ami nem igazán tesz jót a termőföld kihasználásának.
Nyilván a benzinárak alakulása is befolyásolja majd, vajon megéri-e ez az üzemanyag. Persze az igazi megoldás a Saab BioPower Hybrid lesz, ahol az E85 vagy E100-zal (tiszta bioetanol) működő 2 literes turbós robbanómotor mellett egy villanymotor és az ehhez kapcsolódó rendszerek is besegítenek, például 50 km/h alatt elég kizárólag a villamos meghajtást használni (Zero Mode). Nagyjából ugyanazt tudja majd, mint a mostani hibridek, csak a robbanómotorja is környezetbarát lesz. Ja, és a kombinált meghajtás miatt (mármint a robbanómotor az első, a villany a hátsó kereket hajtja) rövid ideig gyorsításkor nagyon meg tud lódulni, 6,8 másodperc alatt van százon.
Jelenleg hazánkban az egyetlen hivatalosan forgalmazott E85-re alkalmas kocsi tudtommal a Saab 9-5 BioPower. Ennél az üzemanyagellátó rendszer került átalakításra, valamint a motorvezérlést programozták át úgy, hogy az autó akár E85-tel, akár normál benzinnel is működik, és E85-tel a benzinesénél kb. 30%-kal nagyobb a teljesítménye. Mivel az E85 ára kb. 30%-kal lesz olcsóbb a benzinnél (persze kérdés, melyiknél?), az autó viszont ugyanannyi út megtételéhez 20-30%-kal fogyaszt többet belőle használattól függően, a nyereség minimális, mindössze 5-10% lehet. Cserébe megvan az a hátrány, hogy alig lehet majd hozzá kutat találni, ahol kapható.
Az autó ára 1000 euróval magasabb a benzines változaténál alapesetben, és 8.6 millió az alapmodell ára valamivel, tehát nincs szó arról, hogy 1 millával drágább volna. Sajnos a többi kedvezmény, ami más országokban már adott (adókedvezmény az autó árából, parkolási kedvezmény, stb.) egyelőre még nem várható.
Azért vannak ellenérvek és ebbe is érdemes belegondolni (félreértések elkerülésére mondom, én alapvetően az E85 mellett vagyok):
Zöldüzemanyag vadhajtásokkal "Szinte egyetlen hét sem telt el az elmúlt fél évben idehaza anélkül, hogy ne jelentettek volna be bioüzemanyagok előállításával kapcsolatos beruházási tervet. Dől a pénz a bioetanol- és biodízelüzemek építésébe, miközben a nemzetközi hírügynökségektől arról tájékoztatnak, hogy Nyugat-Európában szárnyal a kereslet a zöldüzemanyagok iránt. A kép már-már rózsaszín, hiszen minden azt sugallja, hogy a biztos piacnak köszönhetően hamarosan a magyar agrárium is hosszú időre elfeledheti túltermelési gondjait. Ennek ellenére még a rendszeres kenyérfogyasztóknak, csip- és szotyievőknek is korai azon aggódni, marad-e elegendő mezőgazdasági termény az országban ahhoz, hogy az élelmiszer-ellátás biztonsága ne sérüljön. Ugyanis a bioüzemanyag-gyártás ma még a kőolajár szárnyalása ellenére is drágább, mint a benzin vagy a gázolaj előállítása. A gazdaságosság javítására újabb és újabb fejlesztések indulnak, ám a fosszilis és a növényi alapanyagú üzemanyagok előállítási költségében fennálló különbség egyelőre alig csökken. Hiába nő féktelenül a kőolaj ára, ha a bioüzemanyag-gyártó részére beszállító gazdának egyre többe kerül megtölteni hagyományos gázolajjal a traktora tankját ahhoz, hogy learathassa a bioetanol vagy biodízel előállításához szükséges terményeket. A jó bizniszre az a biztosíték, hogy a benzinnél 2007 közepétől, a gázolajnál pedig 2008 elejétől magasabb jövedéki adót kell fizetni mindazon üzemanyagok után, amelyekben a biokomponensek aránya nem éri el a 4,4 százalékot, s többé-kevésbé hasonló szabályozások vannak érvényben szerte Nyugat-Európában. Tehát környezettudatos polgárokként örüljünk a bioüzemanyagok gyors terjedésének, ám ne feledkezzünk meg arról, hogy ezeknek a termékeknek a piaca ma még az adókedvezmények formájában megjelenő állami támogatáson hízik, miközben a termelési lehetőségek hosszú távon nagyon is korlátozottak."