Amikor azon a zöldterületen a Fő tér előtt nem sokkal kb. a Nyírpalota út 25 számmal szemben az üzemanyagtöltő állmást 2015-ben felszámolták, akkor egy füves zöldterület keletkezett a helyén.
A helyi lakosok annyira megszerették, hogy 2018-ban egy szép nagy parkolót építettek oda, ahol egyébként konkrétan az út két oldalán 6 merőleges parkolósáv volt a szervizúton a házak előtt.
A Vásárcsarnoknál pedig 2014-ben kezdett kinőni egy parkoló a zöldterületen a főpálya két iránya között egy több mint 150 méter hosszú szakaszon, az sem nagyon zavarta az ottlakókat.
Persze szerencsére egyik esetben sem kellett meglévő fákat kivágni, cserébe kis híján közel 100 új parkolóhely létesült, gyakorlatilag 4 éven belül.
Az ott lakók nem a fákat féltik, hanem a parkolóhelyeiket, a fára csak lehet hivatkozni, és el lehet adni ezzel a tiltakozást, hogy az jó ügy, ha azok a fák megmaradnak.
Ha az álmodott metronak is 400 méterenként lesz megállója, akkor azt értük el, hogy a föld alatt tudja (+400 milliárd forintért) azt amit ma a buszok is tudnak a felszínen.
Nem gondoltam, hogy sokaknak ilyen rövid a memória hisz itt ezen a topicon akkor (5-6 éve??) kitárgyaltuk, hogy mi az Újpalotaiak legnagyobb fájdalma.
Azért is villamos ellenesek mert féltik, sajnálják az Apolló utcától a Szentmihályi útig a két útpálya közötti kb. 1300 méter hosszú, 6-10 méter széles zöld területet a két fasorral.
Ugyanis azt a területet valóban a metro vonalnak hagyták üresen 40 évvel ezelőtt.
De 40 év alatt megnőttek a fák és a bokrok, valóban iciri zöld területet lett belőle.
Úgy jártak mint a Hamzsabégi útnál, ahol a Hungária krt befejező nyomvonalán amikor elbontották az építőipari fabarakokat hagyták, hogy a FŐKERT beültesse és játszó tereket építsen oda.
Mire 40 év múlva lett pénz a gyűrű befejezésére a lakók már ellenálltak, mert már zöld ligetes lett az egész.
Talán nem az átszállás miatt, hanem a Staion miatt. A Stadion az M2-től 550m-re van, a Thököly - Stefánia kereszteződéstől 440m-re. A Thököly - Stefánia kereszteződés a Hungáriától 480m-re. A Dózsa Gy. - Thököly a Stadiontól 520m-re. A A Dózsa Gy. - Thököly a Hungáriától 1100m-re, a Keletitől 620m-re.
Nem biztos, hogy szerencsés moszkvai vagy bukaresti típusú metrót építeni 1.5-2 km-es állomástávolságokkal, ami pont a hálózati szerepet lövi ki a vonal alól...
"Ellenben kimaradt a Dózsa György út és a Róna utca."
A Dózsa György úti megálló, mint hálózati elem, miben adna többet, ha lenne? Át lehetne szállni a 30-as buszra. Amire a Keletinél is. Kihagyható.
Róna utca: egyetlen átszállást veszítenénk el ott is, ha elmaradna: a 82-es trolibuszt. Nem nagy ügy. Kihagyható.
"Újpalotán nem vagyok ismerős, de ha ott is hasonlóan elnagyoltan számolgattál, akkor lehet még 1-2 plusz..."
Legfeljebb a Molnár Viktor utca. De azt - megfelelő elhelyezés esetén - az Újpalota vasútállomás megálló elfogadhatóan tudná pótolni.
Ne csináljuk már itt is (mint az M4 meglévő szakaszán) egymástól 200-250 méterre megállókat, amelyek nem tudnak annyit hozzátenni a kapcsolatokhoz, a "hálózati szerephez", amennyivel többe kerülne az egész! Az Újpalota-Keleti tengelyen így is, úgy is meg kell tartani egy(!), nem túl ritka (mondjuk 7-8 percenként* közlekedő) buszjáratot, ami megállhat "minden bokornál". A metrónak inkább a mai gyors (E végű) buszok megállási rendjét kell követnie, de méginkább a mai 7E megállóit. A többi (8E, 133E) nem igazán tölti be a gyorsjáratok szerepét (itt sem).
* Természetesen a Thököly út belső szakaszán a mai 5-ös mellett...
"Meg kell továbbá említeni, ha esetleg metrót építenének Újpalotára, azzal párhuzamosan a parkolóhelyek számát is drasztikusan meg kellene emelni, ez nem kérdés: közelben az M0 és M3 autópályák, nem kis gépjármű forgalommal. Szerintem vonzó alternatíva lehetne a metró, ha a kocsit le lehetne parkolni a metróvégállomásnál."
Parkolóhelynek, P+R (ingyenes!) parkolóhelyeknek rengeteg hely van a Pólus Center és az Asia Center közötti részen a Szentmihályi út mellett. Senkit nem zavarna ott egy 6-8-10 hektáros placc, akár emeletes (könnyűszerkezetes?) kivitelben, nem horribilis építési költségen...
Az újpalotai villamossal semmivel nem vagyunk beljebb.
Ha a Keletiig építjük ki, akkor elköltöttünk egy raklap pénzt valamire, ami kevesebbet tud, mint a mai buszos kapcsolat.
Ha továbbépítjük, akkor hová? A Blahára? Ott nincs hely egy értelmes végpontnak, az Astoriánál még kevésbé, ha át akarjuk vinni az Erzsébet hídon, akkor át kell építeni a fél hidat, és még mindig csak Buda szélén vagyunk, onnan vagy a Széll Kálmánra lehet továbbvinni (vagy a Szent János kórházhoz, esetleg Hűvösvölgybe), az ellenkező irányba meg a Móriczhoz.
Jó lett volna, ha egyfelől nem write only üzemmódba kapcsoltál volna, másfelől pedig figyelmesen olvastál volna, mert akkor kiderült volna, hogy, éppen azt nehezményeztem, hogy a BAVS-ben a városon belüli hálózathoz való kapcsolatok megadásánál nem a jó megoldás felé ment a gondolkodás, vagyis a vasút és a metró közötti kapcsolatot úgy kívánta megadni, hogy majd a 2-es metró meglévő alagútjai által meghatározott felesleges és rossz kompromisszumok árán Törökőrnél tervezte ezt a kapcsolatot, annak minden hátrányával, míg a serpenyő másik oldalán szinte semmi előnnyel, mindezt teljesen szubjektív berögződés miatt.
Ezt szerintem érdemes úgy is átgondolni, hogy a metró sokszoros árát ki kell fizetni valakinek, azaz, vegyek egy használt pár éves autót vagy újat többszörös áron? Ja, és pénz az nincs, illetve kevés.
Sok olyan dolog van, ami fontosabb, mint egy újpalotai metró, ha erre várás van, akkor lehet, hogy tényleg az ózdi heliporttal egy időben lesz átadva. Kivéve, ha valaki szerez politikai hátszelet és pénzt.
Bennem azért felmerül, hogy a Puskás Stadion északnyugati karéjától 400 méterre futó metróvonalra nem lenne jó egy plusz megálló, akár ideiglenes jelleggel. Ugyanettől a ponttól a jelenlegi metrómegálló légvonalban(!) 750 méterre van. Igaz, a Hungária krt. megálló is kb. 750 méterre lenne légvonalban...
A metró első szakaszát amúgy az állomások mennyisége drágította meg ennyire (a korrupciót most tegyük félre).
Az új szakaszon kevesebb állomásra lenne szükség, mint a régin.
Keleti pályaudvar
Zugló vasútállomás
Bosnyák tér
Újpalota vasútállomás
Fő tér
Nyírpalota út
M3 Szilas pihenő/Városkapu utca (opcionális, de ha nem a Szentmihályi útra akarjuk rázúdítani az autópályáról érkező P+R-ező forgalmat, akkor szükséges)
Ha villamost szeretnének az érdeklődők, belegondoltak, hogy az milyen pluszt ad a jelenlegi buszközlekedéshez képest (ha egyáltalán)? A Thököly úton a Keletitől a Bosnyák térig valóban ott vannak a néhai 44-es vonal nyomai, de mégis, hogy közlekedne ott villamos, pláne "gyorsvillamos"? A pálya nincs elszigetelve az úttest többi részétől, ráadásul sok a balra kanyarodási lehetőség, ami nyilvánvalóan lassít. Bosnyák tértől „kifelé” sok a hely, de a Rákospalotai körvasút sor felett (vagy alatt) mégis át kellene vezetni a vonalat. Utána a Drégelyvár utcában jelenleg három sávon halad a közúti forgalom az Apolló utcáig. Ott hogy fér még el egy kétvágányos nagy kapacitású villamosvonal? Üzletsorok ledózerolása, vagy az amúgy is kevés parkolóhely megszüntetése árán? A Nyírpalota úton szerencsére sok helye lenne a villamosnak, ez talán ebből a szempontból a legjobb szakasz. Most az, hogy zöldek tiltakoznának fakivágások miatt az nem releváns, mert ha metrót építenének, akkor is biztos lenne fakivágás. Ha villamos járna a Keleti és Újpalota között, akkor a Keletinél lehet átszállni a metróra. Felesleges séta, várakozás, időveszteség. Bocsi, de ezeket mind tudja a jelenlegi buszhálózat is.
Meg kell továbbá említeni, ha esetleg metrót építenének Újpalotára, azzal párhuzamosan a parkolóhelyek számát is drasztikusan meg kellene emelni, ez nem kérdés: közelben az M0 és M3 autópályák, nem kis gépjármű forgalommal. Szerintem vonzó alternatíva lehetne a metró, ha a kocsit le lehetne parkolni a metróvégállomásnál. Elég csak egy pillantást vetni Kelenföldre, különösen a Somogyi út M4 kocsiszín melletti részére 😉.
Újpalota szerkezete nem véletlenül olyan, amilyen, ide bizony metrót álmodtak a tervezők. Lehet azzal dobálózni, hogy régi, elavult tervek ezek, de csak azért beszélünk erről, mert 50 éve egy nyamvadt kapavágás se történt a metróépítést illetően. Ha kész lenne, nem lenne miről beszélni. Nagy barátja vagyok a villamosközlekedésnek, de az Újpalota – Csömöri út – Thököly út – Keleti pu. tengelyen nagy szükség lenne a 4-es metró megépítésnek.
Sajnálatos módon a mai napig nem lehet értelmes objektív szakmai eszmecserét folytatni a témáról.
Azt pedig, hogy mi a hozzáállása ehhez a kérdéshez a VEKE exszóvivőjének és barátainak, azt jól jellemzi, hogy a BAVS-be sem került bele még a Zuglói metróhosszabbítás sem, inkább Törökőrnél a 2-es metrón csinálnának egy iszonyatosa suta és sz@r megállót, amivel naponta kb. 130 ezer embernek lenne 1 perccel több az eljutási ideje.
Cserébe a villamoshálózati elképzelésekben meg olyan elképesztő dolgok kerültek bele, mint pl. a Jászai Mari tér és a Nyugati térnék Grand Union, mert Bajcsy villamossal és az észak felé meghosszabbított 2-es villamossal is számoltak, sőt a Nyugatinál a Váci útón érkező villamosok egy része a Margit körát felé, egy másik része a Bacsjy felé, a harmadik részük meg az Oktogon felé menne tovább, és hasonlók.
A villamossal van egy olyan probléma hogy ha az megépül, a metró már sohasem fog. Mármint onnantól az az 1%-os elméleti esély is eltűnik ami most még megvan.
Ismerősöm, aki Újpalotán lakik, mondta hogy nem szeretnének villamost, mert annak az építésével nagy felfordulás lenne, bezzeg a metró, ami mélyben megy, ott nincs nagy feltúrás, csak az állomásoknál. Felvilágosítottam hogy mivel a metró az ottani szakaszon már kéregvasútként épülne, ahol az építkezés ötször akkora feltúrással jár, mintha villamost építenek, mivel egy hatalmas árkot kell kiásni, amit majd befednek... na ezután nem szólt már semmit. Bár az is igaz hogy a villamos az építés után is "elvesz" parkolóhelyeket, amitől sokan nagyon fáznak, a metró építése után viszont ezeket visszakapják. Dehát évekig együtt kellene éljenek a nagy építkezéssel és ezt sokan nem tudják.