Most egy kicsit én is belefeledkeztem a honlapba (vagy egy éve nem nézegettem), meglepetten tapasztaltam, hogy újabb képek is kerültek fel nagy számban, pont ezen a környéken is például. Most már van kép a Rákospalota és Újpest közötti egyvágányú villamos felüljáróról; a Víztorony felőli oldalon a feljáró rámpa melletti végállomáson bent áll egy (10-es?) villamos, és még az is jól látszik (mindkét oldalon), hogy hol mentek ki a sínek az út másik oldalára...
A légifelvétel egyenesen fantasztikus. Megállapítható, hogy hétköznap délelőtt készűlt, mert a beugrók félreállítására használt helyen ott áll 3 busz szorosan egymás mögött. Azonkívűl treffen áll 1 (látszik mellette a tartózkodó), attól előbbre pedig a tartalék kocsi. Egy 24-es pedig épp a megállójában utascserét végez, még az utasok is látszanak (!)
A 96-os az utazási igényekhez igazodva csúcsidőben általában 5-6, csúcson kívül 20 percenként járt. Ezért jópár beugró volt, és csúcson kívül egy tartalék is.
Javasolhatom a fentrol.hu 1963-as légifotóját?Jól belenagyítva látható a Kozák téri végállomáson három indulásra várakozó autóbusz is. A lenti leírások alapján az oda- és elvezető útvonal is.
Az Arany J. u.-n érkezve egyenesen a tér közepéig (Gábor Áron u.), ott balra, majd a tér szélén jobbra és ott előre a Bercsényi utca előtt lévő leszállóhelyig. A többi, ahogy trizs leírta.
A kép pontos helyét nem ismertem fel, de valószínűnek tartom a Kozák teret.
A Kozák téren pontosan hol volt a végállomás? Hogy fordult a busz? Tudom, hogy akkoriban még nem volt M3-as bevezető szakasz, épp ezért szinte bárhol lehetett.
-------------------
Jobb irányú körüljárás volt.
Emlékeim szerint (??) a tér északi kis utcájába fordult be a busz, ott volt a leszállító hely.
Majd jobbra a Bercsényi utcába ment, majd ismét jobbra az Arany János utcába.
Ott volt tartózkodó bódé + indító forgalmista + felszálló hely.
Azt hiszem az old-ikarusról származik, és mintha Nagy Zsolt Leventéé lenne, de most nem tudom visszakeresni az oldalon. Azon dilemmáztunk, hogy hol készülhetett. Azon dilemmáztunk, hogy hol készülhetetttt, de nem jöttünk rá. Én a Kozák térre tippelnék, mert mind a Váci, mind a Fóti út szerintem kevésbé zöld - bár az '50-es években még kinézhetett így is. De megküldtem egy ismerősömnek, aki a Kozák téren lakik, és ő sem ismerte fel.
A Kozák téren pontosan hol volt a végállomás? Hogy fordult a busz? Tudom, hogy akkoriban még nem volt M3-as bevezető szakasz, épp ezért szinte bárhol lehetett.
Nekem a legújabb infó az volt, hogy az újpesti Fóti út a világháború után épült ki teljesen. Én azt hittem, hogy már a II. vh. előtt összekötődött Palotával...
A 96-osokról nagyon szívesen, azokat sokat figyeltem annak idején.
De előzményéről, a 47-esről se feledkezzünk el, arról is vannak régi emlékeim.
Az 50-es években Kozák tér (akkor Madách tér)- Egyesült Izzó (csúcson kívül Cérnagyár) között járt, Hubay tértől Ságvári u.- Mezőhegyes u.- balra a sorompón át és jobbra Szilágyi u. útvonalon, míg visszafelé Dózsa Gy. út- jobbra Deák u.(ez utóbbi egyirányú volt a Hubay tér felé)
A Mezőhegyes u.-ból való kikanyarodás problémás volt (elsőbbségadás a sorompónál összegyűlt sok járműnek), ezért az 50-es évek végétől, a Deák u. kétirányúsításával, a sorompó felé is a Deák u.-n át ment. (47A betétjárati indulások is voltak csúcsidőben Szilágyi u.-tól az Egyesült Izzóhoz.)
A sorompó továbbra is egyenetlenné tette közlekedését, ezért következő lépésként a Sződliget utcán és a 12-es villamos aluljáróján át járatták (tovább Szilágyi u., Újpest Dózsa Gy. út).
Az újpesti Fóti út teljes kiépülésével pedig 147-es gyorsjáratot indítottak be Kozák tér-Egyesült Izzó között, a Rákos úttól Régifóti út- Kazinczy u.- Pozsony u. útvonalon és egyenesen végig a Fóti úton.
Ezután következett a szétválasztás: a Kozák térről induló 47-esből 96-os lett, mely az aluljáró után egyenesen ment tovább a Fóti úton, a Szilágyi utcai 43-as végállomásról indították a 47-est, mely egész nap, de ritkán járt, a a 147-es gyors pedig megszűnt. Ha jól emlékszem, 1962-ben.
Kedves Mihál, nagyon szépen köszönöm a kiegészítéseket!
A kétféle 24Y-ról szóló soroknak külön örültem. Fő forrásom a BKV sajnos hiányos irattárán kívül egy közlekedésbarát volt, és ő is küldött egy érdekes képet, ezt:
Amikor a 277-esről szóló bejegyzést írtam, végül nem használtam fel ezt az információt, mert bár ez is, az is 24Y volt, a mai 277-eshez nem volt köze. Majd ha a 125-ös történetét megírom, akkor beleteszem. A srác szerint ez a 24Y 1961. december 11-én indult.
Létezett egy 24B is valamikor - pontosan nem tudjuk mettől meddig - melynek a viszonylatszámozása később F-re módosult. Az F-et megtaláltam a "háromkötetesben", a 24B-t viszont nem.
Ha nem bánod, e-mailben is megkereslek majd, a 96-osokról is gyűjtök adatokat.
És még szóbahozom általánosságban: a 24-es 25-ös 1929-es indításának pontos dátuma is fájóan hiányzik. Ezekről már sem irattári anyag nem maradt fenn, sem a "háromkötetes", sem a 75 éves autóbuszközlekedésre kiadott Kludovácz-féle könyv, sem a Bálint-féle BARt-története című tanulmány nem szól, de a korabeli sajtóhírekben (pl. MTI hírei) nem találtam nyomát. Sejtésem szerint 1929. december 1. lehetett a dátum, de semmi bizonyítékom nincs rá.
A 25Y-ról csak halvány emlékeim vannak, egyrészt mert túl fiatal voltam, másrészt, mert a Budapest Anno topicban párszor már kitárgyalt okok miatt 1972-73-ban másfél évet újpalotai "száműzetésben" töltöttünk. Mire viszzaköltözhettünk Zuglóba, már 74-es busz járt. A trolivezeték kihúzását pedig a Csáktornya parki iskola ablakából (a tanárok legnagyobb örömére) nézegettük osztálytársaimmal.
Bónuszként: egy emlék arról, hogy rugalmas forgalomirányítással hogyan lehetett jól megoldani egy nehéz helyzetet.
Reggeli csúcs 7.30 körül, érkeznek be a Kacsóh végállomásra (még a régire, a töltés melletti szigeten) a zsúfolt 25-ös, 125-ös (gyors), 25Y (csuklós) buszok, 1-es pedig (amivel mindenki továbbutazott volna), sehol. A tömeg csak nő. Ekkor az egyik 25Y beáll 1-esnek, helyére meg egy szóló kocsi a 25-ösökből. Megjön a másik 25Y (azt hiszem, csak 2 volt), ugyanez a kettős csere. A tömeg annyira leapadt, hogy a lassanként már érkező 1-esek mindenkit rövid időn belül el tudtak vinni.
Pici beleszólás, érintettségem (Kacsóh Pongrác út környéke) okán:
A 25Y akkor szűnt meg, amikor az 5-ös belső szakaszán (Dohány, Landler Jenő, Dembinszky, Wesselényi) és a Kacsóh Pongrác úti lakótelepen a 25Y helyett megindult a 74-es busz, ennek rövid ideig volt 74A betétjárata, majd az megszűnt.
Amikor az M3-as felüljáróját és a Hungária körúti csomópontot építették, egy 74-es trolipótló nevű busz járt a Mexikói úttól a Csáktornya parkig, majd újraindult teljes hosszában a 74-es troli, és ekkor, lakossági kérésre (a közvetlen kisföldalatti-kapcsolat miatt) lett egy 74A betétjárat.
A 60-as évek elején, először 24Y jelzéssel indult be Bosnyák tér - Hubay tér között. Útvonala a Kolozsvár u.-ig a 24-essel megegyezett (így logikus volt ez a jelzés), tovább Tóth I. u.-Rákos út - Dembinszky u. - Mezőhegyes u. - Ságvári u. A Hubay téren jobbra Szőcs Áron u. (akkor még lehet hogy Bajcsy-Zs. útnak hívták)- balra Bocskai u. - balra Ságvári u., ahol a Járműfelszerelési Gyár előtt volt a végállomása.
Nem sokáig közlekedett így, rövidesen meghosszabbították a Ságvári u.- Dózsa Gy. út- Énekes u.- Horváth M. u.- Közvágóhíd u.- Ifjugárda u. vonalon a Sipos D. u.-i, 25-össel közös végállomásig. (ami akkor még az útkereszteződésben való megfordulást jelentette, a külön fordulóhely jóval később épült ki)
Talán ezért lett 25Y (valószínűleg e hosszabbítással egyidőben). De esetleg az is közrejátszhatott, hogy ezzel az útvonalvezetéssel pontosan végigjárta a régi körforgalmú 25-ös kifelé irányát, vagyis azt, amit a Sződliget utcára áthelyezett 25-ös már nem érintett, és a 24-es csak részlegesen pótolt.
Tehát 24Y-ból is kettő volt az idők folyamán (először - rövid ideig - ez, később a Cservenka M. utcai, melyből azután 77-es lett),
és 25Y-ból is (először - ugyancsak - ez, majd miután ebből 70-es lett, az épülő Kacsóh P. úti lakótelepet kiszolgáló járat lett a 25Y, melyet azután a 74A troli váltott fel).
Palotáról nekem is sokminden jut eszembe, egyelőre a 24-esről írtakhoz fűznék pár kiegészítést.
1. Rákospalota, Czabán Samu térre (Széchenyi tér) 1957-ben hosszabbították meg. Emlékszem az ünnepélyes átadásra, melyre a vadonatúj csillogó GF 956 (57.augusztusi gyártás) volt 24-es jelzéssel kiállítva a rendőrség előtti kis placcra. (Akkor ott egy örökmécs-építmény volt, ami körül a busz fordult. Később, a villamos vágányainak építésekor, ezt a templom mellé helyezték át, a kis placcot átszelték a vágányok.)
2. De nem soká fordult ott, mert már 58-ban (vagy 59-ben? majd utánanézek) átszervezték a 25-ös palotai körforgalmát, amivel összefüggésben a 24-est is meghosszabbították.
A kifelé Bocskai u. - Ságvári u. - Dózsa Gy. út - Énekes u. - Horváth M. u. - Közvágóhíd u. vonalon közlekedő 25-ös ezen a szakaszon megszűnt (ettől fogva mindkét irányban az Eötvös u. - Sződliget u.- Ifjúgárda u. vonalán járt, Sipos D. u.-ig) és a kieső Horváth M. u.-i rész pótlására a 24-est hosszabbították meg a Közvágóhíd u.-Esthajnal u. csomópontig.
3. Később az Esthajnal u.-n át a Vágó F. u.-ig hosszabbították meg, ahol szintén tolatással fordult.
4. Még később (évszámot sajnos nem tudok) az Esthajnal utcán a Szántóföld úti végpontig ment és onnét vissza-irányban a Szántóföld út - RégiFóti út- Bogáncs u. hurokban közlekedett.
Erről az Amerikai úti megállóról nekem a 25-ös jutott eszembe. A Kacsóh P.út -Mexikói úti csomópont építése idején, a 70-es évek elején jó ideig a Korong u.-ban volt a végállomása, a Mexikói - Kolumbusz közti szakaszon. Úgy emlékszem, a Kolumbuszon mentek ki az Erzsébet kir.néra, de nem volt-e olyan időszak is, hogy az Amerikain mentek ki? (Ez megmagyarázná, hisz a "végleges" megállója is ott volt, szemből, az Amerikain az Erzs. kir.né elérése előtt.) - Sajnos nem emlékszem már pontosan. De lehetett VP megálló is, amikor a 69-es kiágazását és vágánykapcsolatot építettek.
Sajnos, nem tudom, nem emlékszem, hogy az Amerikai út említett szakaszán járt volna autóbusz. Esetleg az történhetett, hogy ideiglenesen terelték oda a Thököly úti buszokat valamikor, és kint maradt a megállóhelytábla. Ennek már nem tudok utána nézni. Javaslom bpo-169 kolléga véleményét kikérni, bár ideiglenes ügyeket ő sem tud 100 %-osan.
1915-ben ezen a napon indult először menetrend szerinti buszjárat a fővárosban, így ma száz éves a buszközlekedés Budapesten. Erről budapesti bloggereknél jelent meg emlékező cikk, melyeket az Urbanista blog gyűjtött össze. Az évforduló kapcsán érdemes felidézni, hogy a[...] Bővebben!Tovább »