Sziasztok! Nagy kérésem volna, egy MEGA SOUND SX-2301-es hordozható rádiómagnó kapcsolási rajza kellene, a rádió szól rajta csak a magnós része nem indul el. Előre is köszönöm. Egy Amatőr rádiós.
A hőbiztik nem csak melegre oldanak le. Mindnek van egy hagyományos túláram védő szerepe is. Rá is van írva általában. Nem ritka az ilyen indokból történő megszakadás egy-egy rövid túlfesz csúcs miatt.
Azóta már megcsináltam rendesen, szétbontottam a trafó vasalását, kicseréltem a primer és a szekunder tekercselés közé bedugott hőbiztosítékot. Szerencsére a szekunder tekercselések egy külön csévén vannak, amiből egy-két kivezetés leforrasztásával kihúzható a primer tekercselés csévéje. Pepecs meló, de tudtommal azóta is jól működik. Még heverészik valahol két hat voltos trafó, amiknél látszólag ki lehet majd szedni a vasmag megbontása nélkül a hőbiztosítékot, csak mivel vettem helyettük új tápot (hogy addig is legyen telefon), nem sietek vele. A mini hifi lehegesztet vasmagú, rézlemez árnyékolásos trafóját meg szedje szét, akinek hét anyja van. Kívülről persze ráheftölhetek egyet.
Mivel lehet kapni hőbiztit, célszerű avval átkötni a belsőt. Sok esetben a trafó tekercs legfelső rétege felett van a beépített, így a burkoló papírt megbontva elérhető. 110-125 fok körüliek általában. Régen volt annyi böcsület egyes gyártókban, hogy alul a csévetest alá volt betolva, egy kis alagút szerű üregbe.
Hálózati zavar...? Került már hozzám olyan órás rádió, amelyikben a hálózati transzformátor nem élte túl (a hűtőszekrénnyel együtt) a(z egyébként aranykezű kárpitos-asztalos-kőművessegéd) tulaj villanyszerelését, melynek során egy kis ideig 380V került a ház konnektoraiba, ill. az egész házba – az első villany felkapcsolásakor észlelték a problémát. Valami eszement, többféle feszültséget adó pici trafó volt, cserelehetőség sehol, csak úgy tudtam megoldani a problémát (volt rajz arról milyen feszültségeket ad a trafó), hogy 2 db kis Puskás-trafót beépítettem egy dobozkába, abból pedig egy fix kötéssel a készülékbe a váltófeszültségeket, mivel egyébként az összes többi rész szerencsésen megúszta a túlterhelést.
Szerencsére tudom, mitől ment ki, szüleim házában volt valami rossz kötésből eredő hálózati zavar. Jópár készülék tápegységében átküldött valamit a másvilágra, jellemzően varisztorokat meg biztosítékokat (pont erre való). Egy mini hifi járt még hasonlóan, hogy a trafó hőbiztosítéka vitte el a balhét, ott szerencsére megvolt az általad említett kivezetés. Söntöltem, plusz beraktam a gyárilag kihagyott primerköri biztostékot és egy varisztort is, remélhetőleg nem gyújt fel semmit. A mikrónál sajnos nincs ilyen szerencsém, bár tulajdonképpen csak eszmei értéke van a huszonsok éves mikró feltámasztásának. Esetleg hobbiból csinálhatok hozzá teljesen új vezérlést is :-)
Nem szabályos megoldásként szoktam alkalmazni a hőbizti rövidrezárását, ami persze tüneti kezelés, előtte meg kell tudni mitől ment ki. Gyakran van a primer úgy, hogy 3 kivezetés van, a hőbizti és a tekercs sorbakötve, és a közös pontjuk is kivezetve - ilyen esetben esetleg megúszható a tekercselés, vagy kiépítve a trafót legalább megmérhetők a szekunder adatai. És akkor még kérdés mitől ment ki - a hiba elhárítása nem egyenlő a biztosító cseréjével.
Nagyon jó kis mikrosütőnek kell ahhoz lenni hogy mindez megérje, különösen egy tekercselést. A 15-20 eFt-os mikrosütők javítása úgy gazdaságos (kivéve ha érzemi szálak fűznek hozzá), hogy a régit kivenni a polcról és az újat berakni, a régi nagyfesz trafó pedig jó GU81M-es csőhöz tápegységnek, a magnetron mágnes pedig ezotérikus célokra ördögűzőnek (nekem is van egy stóccal).
Hát igen, sajnos nekem a trafót megnézve úgy tűnik, hogy a primer tekercselés van legalul, az összes szekundert le kéne róla gombolyítani. Vagy legalábbis a legkülső szigetelő alatt csak némi soványka tekercselés van meg a következő zöld műanyag szigetelőréteg van. Bontottam már szét hasonnló lemezelt magos trafót, szóval ha rászánom magam, lehet meg tudnám csinálni, de egy jól felszerelt szakembernek valószínűleg gyorsabban és biztosabban menne.
Hiánycikk a trafós. Sok kis trafóban valóban a hőbizti száll el. A legtöbben a tekercs tetején van egy kis dudor alatt. Kevésben alul, az bukó. Egy finom kezű műszerész a felső szigetelés óvatos felbontása után ki tudja cserélni. Általában forrasztva van, 105-110 fokos hőbizti 100 HUF körül kapható. Lomex, HQ, stb. De mivel a ráforrasztott trafó kivezetés vékony kanóc, óvatos kéz és jó szem kell. Végül is nincs veszíteni való.
Nem tudom, jó helyen kérdezem-e, de tud valamik Budapesten transzformátor tekercseléssel, javítással foglalkozó szakembert? Hálózati zavar miatt a mikróban elpusztult a vezérlés trafójának a primer tekercselése (talán a hőbiztosíték szállt el), és ez tipikusan sok kivezetéses, kábé beszerezhetetlen cucc (pláne mivel nem tudom a szekunder tekercselések feszültségait).
Igazad van, egy pici vezeték miatt nem veszem meg.
Ellenben jó hír hogy találtam boltot, ahol kapható ez az érintkező 13 forintért:) Pedig előtte nem volt egyszerű, mert én nem tudtam, mi a neve, a boltosok meg nem értették, mit makogok.
Na közben szétebb szedtem és látom nem a műanyag a lényeg mint az ethernetnél hanem ilyen női (lány?) pineket kell a vezetékek végére varázsolni. Na annak a fogónak mi a pontos neve?
Sziasztok, ez a csatlakozó szabványos, beszerezhető? Kb 15mm és 7 pin.
PS4 kormány, gondoltam legyártatom két véggel de sajnos nem lehet egyszerűen kivenni, mert szűk a keresztmetszet egy helyen, úgyhogy csak "helyben" lehet. Milyen célszerszám kell ehhez, lehet ezt is krimpelni? Köszi előre is.
Nyílván nem a távszabályozhatósága miatt vettem meg, bár praktikus, hogy porszívózás közben a cső markolatán csak egy gombnyomás, és már is erősebb, vagy gyengébb fokozatba tudok lapcsolni, nem mintha nem tudnák lehajolni a porszívóhoz. Szóval már utánanéztem és tudnák szerezni hozzá motort elfogadható áron, úgy hogy megérné kicserélni, csak mivel van benne egy motorvezérlő panel is, szerettem volna meggyőződni arról hogy valóban a motor lehet-e a ludas, mielőtt feleslegesen vennék egy új motort. Ezért is kerestem fel a fórumot, és köszönöm a segítséget.
Azt tudom ajánlani, hogy keresd fel a Samsung oldalt, valószínű, hogy van alkatrész oldal. Legalábbis a Boschnál volt. Onnan nem lehet rendelni, viszont megmutatja, hogy melyik szerviz foglalkozik javítással, náluk rendelést is lehet leadni.
A szag nagy valószínűséggel a motortekercs-szigetelés túlmelegedése, égése miatt van. Persze megfontolandó, hogy motorcsere vagy inkább új gép, mert aránytalanul drágák az alkatrészek. Pl. a Bocsh fűnyíróhoz a kapcsolót a szervizes 7500-ért számolta fel. A szomszéd bácsi erre azt mondta, hogy inkább vegyek neki egy újat 25-ért.
A porszívód esetleg mobillal internetről nem vezérelhető? :-)) Ez csak vicc volt.
Ehelyett inkább egy jobb motort tehettek volna bele, mint pl. a Mónikába, Rakétába stb. :-))
Köszönöm a választ! Keféket megcsiszoltam, a kommutátofokkal együtt. Nem sokat javúlt a helyzet, és mint írtam, utána közepes fordulaton 10 másodperc után jött az égett szag, és a kommutátorok ismét égettek voltak.