Keresés

Részletes keresés

Prestonpans Creative Commons License 2024.04.02 0 2 66795
Előzmény: Mumcsel (66794)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.02 -1 3 66794

Újdonságok a süttői Samuval kapcsolatban: szinte teljesen biztos, hogy a megszokott Brigadelok volt, ugyanis a gyári száma 14016/1916 és Lengyelországban még fellelhető a 14015/1916, ami szintén egy Brigadelok. Elméletileg egy bolgár kisvasúton is szolgáltak ilyen mozdonyok, ahová 1925-ben gyártották őket, viszont ez a vasút 1923 óta 760 mm-es nyomtávval rendelkezett. Az egyik mozdony még létezik Barakovo-ban, Bulgáriában. Sajnos nem tudok oda lepattanni megnézni, hogy tényleg 760 mm-e. :/ Csatolok róla képeket, hátha valaki így is tud vele valamit kezdeni. :)

Lipooth Creative Commons License 2024.04.01 0 1 66793

Kis pontosítás: Nagybörzsönyben most biztos nincs, szerintem Szobon van (jogilag ugye 2 külön vasút)

Előzmény: gabor144 (66787)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.04.01 -1 2 66792

Így van, mind a két oldalon volt külön rakodó. Két teljesen más tulajdonban lévő erdőbirtokot termelt le két teljesen más fakereskedő vállalkozó. Ráadásul, ahogy teltek az évek, az erdőbirtokok és a vállalkozók is váltották egymást mindkét oldalon, ha máskor nem, akkor legkésőbb a világháború után.

Előzmény: rezgaras (66791)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.31 -1 1 66791

Igen, ez tűnt fel nekem is. De ezek után az lenne logikus, hogy volt ott átrakó vágány mindkét oldalon.

Előzmény: csillecsapágy (66789)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.03.30 -2 2 66790

Üdvözletem!

Ma jobb ötletem nem lévén megzötyögtettem a családot Felcsúton.

A kocsi, amiben ültünk, úgy járt keresztirányban, mint valami 100 éves erdei vasúton.

8 éves pályával számolva simább futásra számítottam. Csak nem a pálya ilyen girbegurba ennyi idő után, 48 kg/fm sínekkel, betonaljakkal?

Mit lehet tudni, mennyire lettek ezek a vagonok felújítva, hozzányúltak az alvázhoz is, vagy csak a beltér lett új, meg a festés?

csillecsapágy Creative Commons License 2024.03.30 -1 1 66789

Trükkös a térkép, mert a szárligeti MÁV állomás területét üresen hagyja, még a fekete/fehér nagyvasúti vonaljelölés is megszakad ott, teret engedve a képzeletnek.

Előzmény: rezgaras (66785)
torokb2 Creative Commons License 2024.03.29 0 0 66788

A két börzsönyi akkumulátoros kocsi nem csatolható egymással.

 

 

Előzmény: Ashi Valkoinen (66786)
gabor144 Creative Commons License 2024.03.29 0 0 66787

Az egyik a nagybörzsönyi, a másik a királyréti vonalon van (vagy legalábbis volt a korábbi híradások szerint), szóval csatolásra nem sok esély van. :) 

 

Csoportnak bérlés is jó dolog lenne, de akkor lenne az igazi, ha bárki utazhatna vele, szóval menetrend szerint járna. A Gyermekvasúton, meg Szilvásváradon is láttam olyat, hogy a nagy befogadóképességű normál vonatokon kívül napi 1-2 fordulót tesz egy egykocsis, tehát kis befogadóképességű gőzösös nosztalgavonat, persze felárral, hogy ne legyen tumultus. Ez is valami ilyesmi lehetne, csak dízel helyett nem gőz, hanem villany. :)  

 

Már nem találom a választ, amit kaptam, de talán olyan is volt benne, hogy menetrendi vonatba túl kicsi, különvonatként meg nem fér be a  menetrendi vonatok közé. (Amit pesrze kétlek, lásd korábbi hozzászólásom, szerintem megoldható lenne.) No de akkor mire készült??? 

Előzmény: Ashi Valkoinen (66786)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.03.29 0 1 66786

Ha valaki érintettnek van publikus információja, kérem, ossza meg, mert gyakorlatilag ugyanarra az eredményre jutottam, mint gabor144, amikor szerettem volna többet megtudni ezekről a járművekről. Régi cikkek, régi, nem feltétlen jó felbontású videók vannak, de azóta meg kicsit olyan, mintha nem is léteznének ezek a motorvonatok. 

 

Szerintem vonatmániás társaságoknak, természetjárással/kirándulással egybekötött csapatépítőknek is jó lenne egy ilyen vonatozás, ha a menetrendi vonatra kevés a jármű.

 

Illetve, a két motorkocsi csatolható?

Előzmény: gabor144 (66781)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.29 -1 2 66785

Kösz. Ezek szerint Szárligeten a fővonal mindkét oldalán voltak átrakodó vágányok.

csillecsapágy Creative Commons License 2024.03.28 -1 5 66784

Igen, a Szárliget-Mesterberek-Tornyó-Héreg ;-) vonal 1900-tól kb. 1912-ig 600 mm és lóvontatású, 1912-től a '20-as évekig 760 mm és gőzvontatású. A vértesi pedig kezdettől fogva gőzvontatású, ha jól emlékszem.

Előzmény: Pályaőr (66783)
Pályaőr Creative Commons License 2024.03.28 -1 2 66783

Két oldalról. Két külön tulajdonos volt, és, ha jól tudom, a mesterberek-tornyói 600 mm volt, a másik 760.

 

 

Előzmény: rezgaras (66780)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2024.03.28 0 3 66782

Hogy mennyire vannak lepapírozva azok a motorkocsik, van-e rá személyzet érvényes vizsgákkal stb. azt nem tudom. De a befogadóképességük a normál vonathoz képest nagyon szerény.

 

"ha a Schafbergbahn-on működik a látra követés, itt is működnie kell. Vagy ilyet nem engednek a hazai utasítások?"

 

A hatályos "Jelzési, forgalmi és gépészeti utasítás az erdei vasutak számára" megengedi, van olyan vasútüzem, ahol rendszeresen ki is használják. Viszont lehet, hogy a Királyréti Erdei Vasút helyi mellékletében vagy parancskönyvben meg van tiltva az alkalmazása. Ezt kb. csak az tudja megmondani, aki ott dolgozik.

Előzmény: gabor144 (66781)
gabor144 Creative Commons License 2024.03.28 0 2 66781

Sziasztok!  

 

Tudja valaki, hogy mi a helyzet a börzsönyi napelemes motorkocsikkal? Már bő 10 éves az első, aztán pár évvel később lett egy második. De a bemutatáskor íródott hurráoptimsta cikkek után semi infót nem találtam róluk, a vasutak honlapján sincs semmi utalás rájuk. Menetrend szerint szerintem tán soha nem közlekedtek. Valamikor tán 4-5 éve írtam a királyréti kisvasútak, hogy csoportnak bérelhető-e, azt írták, hogy nem üzemel.

 

Mi lehet a háttérben?

 

Meghibásodás? De hát ha arra volt pénz, akarat, hogy megtervezzenek és legyártsanak egy (két!) ilyen, teljesen egyedi és szerintem fantasztikus járművet, akkor mi olyan hiba lehet, hogy hagyják teljesen veszni az egész befektetett munkát és pénzt? 

 

Hiányzik valalami engedély, műszaki vizsga? De akkor miért készült még egy, ha az eslő sem járhat?

 

Túl kicsi menetrend szerinti vonatba? Ez nyilván igaz, de nyilván nem egy 3 kocsis vonat helyett kellene járatni. Menjen a normál vonat mögött feláras-helyjegyes másodrészként, ha a Schafbergbahn-on működik a látra követés, itt is működnie kell. Vagy ilyet nem engednek a hazai utasítások? Akkor fel kellene éleszteni ma nem használt vonatkeresztezési helyeket.  

 

Szerintem egy ilyen motorkocsi még helyjeggyel, felárral is telt házas lenne jó meghirdetés esetén, annyira szenzációs, különleges, érdekes valami, szóval tudna bevételt hozni, és megérné úgy is, ha valami felújítás vagy többlet személyzet kellene a működéséhez.

 

Kincs van a kezükben, de nem használják ki.    

rezgaras Creative Commons License 2024.03.28 -1 1 66780

Nem világos a térképeken: a mai Szárliget állomáson a két kisvasút két oldalról ment be, vagy össze is voltak kötve?

Előzmény: Mumcsel (66779)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.27 -1 2 66779
Előzmény: csillecsapágy (66778)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.03.27 -1 1 66778

Hát nagyjából, amikor tudok lopni magamtól néhány órát. Nem tűnik nagyon bozótosnak, erdőfoltok/sávok és fátlan területek váltják egymást arrafelé.

Előzmény: Ashi Valkoinen (66683)
C50 Creative Commons License 2024.03.26 0 2 66777
Előzmény: Felek Ferenc (66776)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.03.26 -1 3 66776

Van benne ráció, de a Cax - Bax kocsicsalád hamarabb indult és kisvasúton, mint a nagyvasúti x :

 

Kéttengelyes személykocsi és paklikocsi átszámozás 1968-ban:

 

Személykocsik:

 

Az 10 000 – Az 14-20 000

Az 16 000 – Az 14-24 000

Bz 40 000 – Bz 24-20 000

Bz 40 000 – Bzx 24-28 000-013 egyedi kályhafűtés

Bz 46 000 – Bz 24-21 000

Bz 52 000 – Bz 24-22 000

Bz 52 000 – Bzx 24-28 200-299 egyedi kályhafűtés

Bz 53 000 – Bz 24-23 000

Bz 56 000 – Bz 24-24 000

Bzv 58 000 – Bz 24-28 800

 

Motormellékkocsik:

 

Azx 19 000 – Azx 14-28 000

ABx 44 000 – ABzx 34-28 000

Bx 59 000 – Bzx 24-28 091-126

Bx 59 501 – Bzx 24-28 502

Bzx 59 300 – Bzx 24-28 300

Előzmény: C50 (66775)
C50 Creative Commons License 2024.03.26 0 2 66775
Előzmény: Felek Ferenc (66774)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.03.26 -1 3 66774

   Szia!   

   Az összes 1949-ben államosított kisvasúti kocsi kályhafűtésű volt (nem igaz, a KGV kocsik gőzfűtésűek) és Ck, Bk, Cak betűjeleket kaptak.

   1949-es győri kocsik Cax 521 - 529

   1951-es szolnoki kocsik Cak 301 - 309

   1955-ös ex. FVV kocsik Ck 201 - 206, Cak 207 - 225

   Majd a debreceni és székesfehérvári kocsik megint csak Bax.

   Remélem, így már nem csak én vagyok bizonytalan, hanem te is! :-)

Előzmény: C50 (66773)
C50 Creative Commons License 2024.03.26 0 0 66773

x nem az egyedi fűtés volt korábban?

Előzmény: Felek Ferenc (66771)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.26 -1 0 66772

Értem, köszi. 

Előzmény: Felek Ferenc (66771)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.03.26 -1 1 66771

MÁV Bax személykocsi

 

- B - másodosztály (1956-ig egyébként MÁV Hungária Cax kocsik voltak)

- a - forgóvázas kocsi

- x - motormellék kocsi - ez a legbizonytalanabb betű. Talán egy öröklött betű, mikor 1942 - 1943 tájt megtervezték a kocsitípust és akkor még valóban motorvonatok mögé lettek volna sorozva. De ez csak gyenge találgatás részemről.

Előzmény: Mumcsel (66770)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.26 -1 0 66770

A Bax kocsinál az "ax" rész mire utal? Azt tudom, hogy a B másodosztályú kocsit jelent, de normál esetben az "a" három tengelyre, az "x" pedig motorvonat mellékkocsira utalna, de ez esetben ez egyértelműen nincs így. 

Törölt nick Creative Commons License 2024.03.23 -1 3 66769

Minden kérdésedre szívesen válaszolok, ha van hozzá anyagom. De egyelőre maradjunk a fórum keretein belül - itt azért számos, a kisvasutak iránt elkötelezett és komoly szaktudással rendelkező ember van, aki válaszolni tud kérdéseidre - sokukat személyesen ismerem és tisztelem szaktudásukat.

Előzmény: Mumcsel (66768)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.22 -2 0 66768

De jó. Megoldható lenne, hogy megoszd, mondjuk emailen? Isten ments, hogy csak ezért 43 iratot beszkennelj, de ha csak egy ctrl+c, ctrl+v, akkor nagyon megköszönném, ha megosztanád őket. 

Előzmény: Törölt nick (66767)
Törölt nick Creative Commons License 2024.03.22 0 5 66767

Megnéztem most - összesen 43 iratom van Süttőről. Ezek főleg járművekkel kapcsolatosak. Mivel Süttő is hercegprímási uradalom volt, 1920 és 1945 közötti története szorosan kapcsolódik az általam kutatt börzsönyirtási vasútüzemhez. 1922-ben, a Kisirtásról Nagyirtáson át Szobra vezető vasút építéshez Süttőről is érkeztek építési anyagok, járművek, mozdonyok. Az is gyakori eset volt, hogy a börzsönyi üzemnél dolgozó gőzmozdonyokat Süttőre szállították vissza olyan javításokra, amit helyben nem tudtak elvégezni. Közös beszerzés volt 1929-ben az új Mackó és új Villám nevű mozdonyok vásárlása. Az iratokból kiderül, mi lett a régi Mackóval és régi Villámmal, és érdekes történet az új Mackó "katonai szolgálata" 1941-42-ben a Marosvásárhely - Szászlekence vonalon, ahonnan szerencsésen hazatért Süttőre. Röviden ennyi.

Előzmény: Mumcsel (66766)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.22 -1 1 66766

Értem. 

 

Ha esetleg lenne kedved megosztani a Süttővel kapcsolatos iratokat, akkor nagyon megköszönném. Engem az a vasút érdekel a legjobban, hiszen a családom is Süttőről származik. 

Előzmény: Törölt nick (66765)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!