Újdonságok a süttői Samuval kapcsolatban: szinte teljesen biztos, hogy a megszokott Brigadelok volt, ugyanis a gyári száma 14016/1916 és Lengyelországban még fellelhető a 14015/1916, ami szintén egy Brigadelok. Elméletileg egy bolgár kisvasúton is szolgáltak ilyen mozdonyok, ahová 1925-ben gyártották őket, viszont ez a vasút 1923 óta 760 mm-es nyomtávval rendelkezett. Az egyik mozdony még létezik Barakovo-ban, Bulgáriában. Sajnos nem tudok oda lepattanni megnézni, hogy tényleg 760 mm-e. :/ Csatolok róla képeket, hátha valaki így is tud vele valamit kezdeni. :)
Így van, mind a két oldalon volt külön rakodó. Két teljesen más tulajdonban lévő erdőbirtokot termelt le két teljesen más fakereskedő vállalkozó. Ráadásul, ahogy teltek az évek, az erdőbirtokok és a vállalkozók is váltották egymást mindkét oldalon, ha máskor nem, akkor legkésőbb a világháború után.
Trükkös a térkép, mert a szárligeti MÁV állomás területét üresen hagyja, még a fekete/fehér nagyvasúti vonaljelölés is megszakad ott, teret engedve a képzeletnek.
Az egyik a nagybörzsönyi, a másik a királyréti vonalon van (vagy legalábbis volt a korábbi híradások szerint), szóval csatolásra nem sok esély van. :)
Csoportnak bérlés is jó dolog lenne, de akkor lenne az igazi, ha bárki utazhatna vele, szóval menetrend szerint járna. A Gyermekvasúton, meg Szilvásváradon is láttam olyat, hogy a nagy befogadóképességű normál vonatokon kívül napi 1-2 fordulót tesz egy egykocsis, tehát kis befogadóképességű gőzösös nosztalgavonat, persze felárral, hogy ne legyen tumultus. Ez is valami ilyesmi lehetne, csak dízel helyett nem gőz, hanem villany. :)
Már nem találom a választ, amit kaptam, de talán olyan is volt benne, hogy menetrendi vonatba túl kicsi, különvonatként meg nem fér be a menetrendi vonatok közé. (Amit pesrze kétlek, lásd korábbi hozzászólásom, szerintem megoldható lenne.) No de akkor mire készült???
Ha valaki érintettnek van publikus információja, kérem, ossza meg, mert gyakorlatilag ugyanarra az eredményre jutottam, mint gabor144, amikor szerettem volna többet megtudni ezekről a járművekről. Régi cikkek, régi, nem feltétlen jó felbontású videók vannak, de azóta meg kicsit olyan, mintha nem is léteznének ezek a motorvonatok.
Szerintem vonatmániás társaságoknak, természetjárással/kirándulással egybekötött csapatépítőknek is jó lenne egy ilyen vonatozás, ha a menetrendi vonatra kevés a jármű.
Igen, a Szárliget-Mesterberek-Tornyó-Héreg ;-) vonal 1900-tól kb. 1912-ig 600 mm és lóvontatású, 1912-től a '20-as évekig 760 mm és gőzvontatású. A vértesi pedig kezdettől fogva gőzvontatású, ha jól emlékszem.
Hogy mennyire vannak lepapírozva azok a motorkocsik, van-e rá személyzet érvényes vizsgákkal stb. azt nem tudom. De a befogadóképességük a normál vonathoz képest nagyon szerény.
"ha a Schafbergbahn-on működik a látra követés, itt is működnie kell. Vagy ilyet nem engednek a hazai utasítások?"
A hatályos "Jelzési, forgalmi és gépészeti utasítás az erdei vasutak számára" megengedi, van olyan vasútüzem, ahol rendszeresen ki is használják. Viszont lehet, hogy a Királyréti Erdei Vasút helyi mellékletében vagy parancskönyvben meg van tiltva az alkalmazása. Ezt kb. csak az tudja megmondani, aki ott dolgozik.
Tudja valaki, hogy mi a helyzet a börzsönyi napelemes motorkocsikkal? Már bő 10 éves az első, aztán pár évvel később lett egy második. De a bemutatáskor íródott hurráoptimsta cikkek után semi infót nem találtam róluk, a vasutak honlapján sincs semmi utalás rájuk. Menetrend szerint szerintem tán soha nem közlekedtek. Valamikor tán 4-5 éve írtam a királyréti kisvasútak, hogy csoportnak bérelhető-e, azt írták, hogy nem üzemel.
Mi lehet a háttérben?
Meghibásodás? De hát ha arra volt pénz, akarat, hogy megtervezzenek és legyártsanak egy (két!) ilyen, teljesen egyedi és szerintem fantasztikus járművet, akkor mi olyan hiba lehet, hogy hagyják teljesen veszni az egész befektetett munkát és pénzt?
Hiányzik valalami engedély, műszaki vizsga? De akkor miért készült még egy, ha az eslő sem járhat?
Túl kicsi menetrend szerinti vonatba? Ez nyilván igaz, de nyilván nem egy 3 kocsis vonat helyett kellene járatni. Menjen a normál vonat mögött feláras-helyjegyes másodrészként, ha a Schafbergbahn-on működik a látra követés, itt is működnie kell. Vagy ilyet nem engednek a hazai utasítások? Akkor fel kellene éleszteni ma nem használt vonatkeresztezési helyeket.
Szerintem egy ilyen motorkocsi még helyjeggyel, felárral is telt házas lenne jó meghirdetés esetén, annyira szenzációs, különleges, érdekes valami, szóval tudna bevételt hozni, és megérné úgy is, ha valami felújítás vagy többlet személyzet kellene a működéséhez.
- B - másodosztály (1956-ig egyébként MÁV Hungária Cax kocsik voltak)
- a - forgóvázas kocsi
- x - motormellék kocsi - ez a legbizonytalanabb betű. Talán egy öröklött betű, mikor 1942 - 1943 tájt megtervezték a kocsitípust és akkor még valóban motorvonatok mögé lettek volna sorozva. De ez csak gyenge találgatás részemről.
A Bax kocsinál az "ax" rész mire utal? Azt tudom, hogy a B másodosztályú kocsit jelent, de normál esetben az "a" három tengelyre, az "x" pedig motorvonat mellékkocsira utalna, de ez esetben ez egyértelműen nincs így.
Minden kérdésedre szívesen válaszolok, ha van hozzá anyagom. De egyelőre maradjunk a fórum keretein belül - itt azért számos, a kisvasutak iránt elkötelezett és komoly szaktudással rendelkező ember van, aki válaszolni tud kérdéseidre - sokukat személyesen ismerem és tisztelem szaktudásukat.
De jó. Megoldható lenne, hogy megoszd, mondjuk emailen? Isten ments, hogy csak ezért 43 iratot beszkennelj, de ha csak egy ctrl+c, ctrl+v, akkor nagyon megköszönném, ha megosztanád őket.
Megnéztem most - összesen 43 iratom van Süttőről. Ezek főleg járművekkel kapcsolatosak. Mivel Süttő is hercegprímási uradalom volt, 1920 és 1945 közötti története szorosan kapcsolódik az általam kutatt börzsönyirtási vasútüzemhez. 1922-ben, a Kisirtásról Nagyirtáson át Szobra vezető vasút építéshez Süttőről is érkeztek építési anyagok, járművek, mozdonyok. Az is gyakori eset volt, hogy a börzsönyi üzemnél dolgozó gőzmozdonyokat Süttőre szállították vissza olyan javításokra, amit helyben nem tudtak elvégezni. Közös beszerzés volt 1929-ben az új Mackó és új Villám nevű mozdonyok vásárlása. Az iratokból kiderül, mi lett a régi Mackóval és régi Villámmal, és érdekes történet az új Mackó "katonai szolgálata" 1941-42-ben a Marosvásárhely - Szászlekence vonalon, ahonnan szerencsésen hazatért Süttőre. Röviden ennyi.
Ha esetleg lenne kedved megosztani a Süttővel kapcsolatos iratokat, akkor nagyon megköszönném. Engem az a vasút érdekel a legjobban, hiszen a családom is Süttőről származik.