Hát hogy a viharba' ne kapná meg? :) A repülési terveket az EUROCONTROL országain belül mindenki látja, akinek a területét érinti. Vagy ha hirtelen kell módosítani, akkor koordinálnak az érintett szolgálatok.
Úgy sejtem hogy alapvetően a polgári légiirányítás (itt a Hungarocontrol) ír erről egy "esemény jelentést", amit továbbít a légijármű üzemeltetője (pl. a légitársaság) felé.
Ezt a légitársaság megkapja, lehet hogy közben a pilóták is adtak le erről egy igazolójelentést, a főpilóta meg összehasonlítja ezeket, elbeszélget az érintettekkel, megnézi hogy egyébként gyakran feljelentik-e valamelyiket (mondjuk zajcsökkentési eljárások megszegése miatt). Ha nincs ok az ismétlődéstől tartani akkor nincs para. Ha esetleg necces a dolog, akkor tréning, előléptes-megvonás, nagyon súlyos esetben (betelik a pohár) beszélgetés a szeméyzeti osztály vezetőjével.
Ha nem harsány allah-akbár kajabálással repülsz, és egyébként a civil papírjaid rendben vannak, akkor max. rádsóznak egy sima (légi)közlekedési szabálysértést 30 ezer jó magyar forintért.
Amúgy kiképzési repülésként van elkönyvelve (tehát ennyivel kevesebb kiképzési repülésen kell részt vennie a végrehajtó pilótáknak), és szerény véleményem szerint többet is tanulnak egy ilyen elfogásból a vadászpilcsik, mint egy mezei gyakorló riasztás során.
Tehát amennyiben a felsoroltak hiányában valaki átrepül az tiltott határátlépésnek minősül, vagy valami ilyesmi ha jól gondolom. Mik a szankciók ? Feltéve, hogy elfogják
Az osztrák AIP-ben jól látszik hogy ők a németek, svájciak, olaszok, szlovének, szlovákok felé igazából meglehetősen engedékenyek. A reptervek nyitását és zárását veszik nagyon komolyan, de nincsen pl. jelentőpontokra korlátozott átjárás, sőt, vitorlázógépek nyugodtam jöhetnek-mehetnek a határon keresztül. A nemzetközi reptér körül viszont szigorúbb a szabályozás mint idehaza, mert Echo osztályú légtér van Schwechat körül, azaz kell rádió és transzponder is.
De az Alpokban lehet hogy úgy lófrál mindenki, ahogy akar.... :)
Tehát nálunk (még) nem lehet vitorlával, siklóernyővel határon át repkedni, Mert ugye - főleg ernyőnél - elég nehéz mindhárom feltételt teljesíteni. Csak azért jutott ez eszembe, mert pl. az Alpokban keresztül kasul repkednek a határokon, és arra sem nagyon elterjedt a transzponder, szerintem reptervet se nagyon adnak le.
Triple affirm. AIP is your friend. Repterv jelentőponton (FIR határon) át EET-vel, rádiókapcsolat és transzponder. Ha nem schengeni, akkor csak határátkelőként üzemelő reptérrôl ugyanilyen reptérre a másik oldalon (Pl. horvátok).