A kezdetek kezdetén még szokás volt zuhanórepülésben elszáguldani mellette (lehetőleg előtte). Egy lövés nélkül le lehetett szedni így, mivel a vadász által keltett légörvények annyira kibillentették a V1-et, hogy a kezdetleges robotpilóta elvesztette az uralmát a gépe felett és lezuhant. Később néhány rosszul felmért megközelítés közben ütközések történtek, ekkor inkább felhagytak vele. (ugyanez volt a lényege a kibillentésnek is - lehetetlenné tenni a robotpilóta minkáját.)
Tudtommal az összes Tempest 4 db változó típusú 20 mm-es gépágyúval volt szerelve + a bombák és a rakéták. Ezek valóban képesek lelőni nagyobb távolságból is a V1-et, de aki erre képes, az azonnal megkapja a Sólyomszem kitüntetést. Láttál már ilyen V1-et egy normális repülőgép mellett? Sokkal kisebb és mellékesen gyors is.
Amúgy lehet, hogy fogalomzavarok léptek fel, de nálam a levadászás az nem úgy értendő, hogy megbökdösöm a célpontot (Dikmá, ott egy Tigris tank, levadászom... :) ) Amúgy meg nem értem, hogy egy Spitnek miért nem elegendő a fegyverzete. Van neki legalább 2 db 20 mm-es gépágyúja és 2-4 db géppuskája. Ezek bármelyike képes lelőni a V1-et. Ráadásul egy Spit MK XIV. gyorsabb is volt a Tempest változatainál.
A V-1 repülési sebessége kb 600 km/h volt. A lelövésnél azt a taktikát követték, hogy magasabbra emelkedtek és úgy zuhantak feléje, hogy nagyobb legyen a sebességük, és a cél keresztmetszete. Viszont ha a közelben robbant be a 850 kg robbanóanyag...
Ezért volt, hogy inkább lakatlan területre térítették, mint kockáztatva a repülőgépet lelőjék.
Jaja. Il-2 multiban a nyomorult jajkok hozzám sem tudnak nyúlni, eccerűen emelkedni kezdtek, amikor 1000m-rel felettük vagyok már megforduolok, megszórom őket. Semmit nem tudnak tenni, ha megemelik a gépük orrát, hogy támadjanak, átesnek.
A 109-es volt a legjobban emelkedő gép, egyedül a Spitet nem tudta annyira mexívtni ezzel, de így is jobban emelkedett.
Mégis a kortársaihoz képest kellőképpen gyors volt, mivel a törzse már-már hátrányosan keskeny maradhatott... És ráadásul a kis törzsnek köszönhetően könnyű gép volt, teljesítmény/tömeg aránya miatt rendkívül jól emelkedett.
A V1-nél szívás volt, hogy a törzse kőkeményen acélból készült, a kisebb 7,7-es lövedékek eccerűen lepattantak.
Egyébként az én első modellem is Mustang volt, szép a gép, szó se róla, de ez a üa. fogyasztás eccerűen legenda, átlagos fogyasztása és iszonyat sok üa. tarálya volt.
A G sorozat dudorossága változott a különböző szériáknál, a G10 és a K sorozat pl. alapőosan t lett dolgozva, eltűntek a dudorok, meg is látszott a gép teljesítményének növekedésén. Persze ez utóbbihoz a motorok is kellettek.
Mire a V-1 es jött, 1944 közepén, már nem a kezdő típus volt a Tempestből, az aktuális tipusnak 8 géppuskája/gépágyúja volt, azzal már nem kell olyan pontosan célozni tehát lehetett tisztes távolban maradni. Amúgy én a levadászás szót használtam, amibe a lebillentés is beletartozott, nemcsak a szétlövés. Ezért is utaltam arra, hogy a robotrepülő buta volt. Ezzel együtt a lebillentésre inkább a Spit szorult rá, meg a Mosquito, amelyik a leggyorsabb volt a mezőnyben, de a a fegyverzete tényleg nem volt alkalmas távlövészethez. Ide pont az apparátus kellett, mint a vadászbombázáshoz, alapos területi tüzelés.
A TV-ben nyilatkozóról csak annyit hogy minden kupec és zsoké a saját lovát dícséri...
Ha a makettező emlékeimre hagyatkozom akkor azt mondom hogy karcsúbb törzse és kisebb homlokfelülete a Me-109-nél kevesebb vadásznak volt. Nézd meg a 109-es "G" sorozatát! Minden egyes változtatáshoz egy-egy újabb "dudor" jelent meg a gép testén mivel nem volt hely már a módosításokhoz.
Ezt én a Duna Tv-ben is láttam. mÁrmint ott mesélt egy csávó, hogy milyen karcsú a törzs, meg ilyesmi. Valamint hagyatkoztam makettező emlékeimre is. Egyébként nem vitatom, a fő a szállított üa mennyisége volt.
Ez megint egy téveszme, a Mustang legfeljebb a töbi ami géphez képest fogyasztott kevesebbet, egyébként totál középszerű fogyasztása volt, semmivel sem jobb vagy rosszab, mint a 109-esnek vagy a 190-esnek. Mert ugye:
190: 514 liter benzin, kb. 820 km hatótáv
109: 400 liter benzin, 670 km hatótáv
Mustang: 1050 liter benzin a belső tankokban, + 1000 a külsőkben, hú mekkora csoda, 4x annyi benzinnel 4x akkora a hatótáv. Nagy csoda! :))
A jaknak 9 DD-nek egyébént szárnytartyáklya (is) volt, akárcsak amustangnak. Mondom, ez egy speckó, ritka változat, a rendes Jak 9 kb. ugyanolyan hatótávval rendelkezett, mint a 109-es. Nincsenek itt csodák.
Mind a Mustang, mind a Jak esetében fontosnak tartom a formát. A Mustang törzse egészen egyedi módon van kiképezve: minden akkori géphez képest feltűnően karcsú a törzse - igen kis keresztmetszettel, valamint a szárnyforma is a gazdaságos repülést szolgálta. A Jakra ez szintén jellemző, ráadásul a Jak igen aprócska is volt - ezért is kellett külső üzemanyagtartályt alkalmazni.
Az angolok nem igazán rajongtak azért, hogy szétlőjék a "fauvéegyet", mert amikor felrobbant a száz kilogramm robbanóanyag, akkor elég rendes repeszhatása is volt, a repülőmeg pillanatok alatt beérte a felhőt. Inkább kedvelték a szárnyvéggel megbillenteni és letéríteni a pályájáról. Azonfelül a csöves légvédelem is igencsak kivette a részét (kb 50 %). Voltak ott persze más gyos repülők is, mint pl a Spit későbbi szériái és a Mosqitok is. A sebességkülönbség nem érte el az 50 km/h-t, az első szériánál, a rengeteg előre tüzelő fegyverzetet 4 db 20 mm-es gépágyú alkotta, amelyeknek a pontos találathoz közel kellett lenniük a kisméretű célponthoz.
A Tempest leglényegesebb alkalmazási területe pedig a csapatok közvetlen tűztámogatása volt, mint vadászbombázó repülő, nem irányított rakétákkal és gépágyúkkal.
A Tempest a legtöbb hasznot a V-1 esek levadászásában hajtotta, mert jóval gyorsabb volt nála és tele volt elore tuzelo fegyverrel, ezert leseperte a buta robotrepulot az egbol. Kesobb ugyanezt csinaltak a leszalloban levo 262-essel is. Ugy tudom, hogy a Tempest vezeti 262 lelovesi statisztikat is.
A Mustang Merlin-ének fogyasztása azért jóval kisebb volt a TB P&W-jénél. Mellesleg azért ha csak a póttartályokban van nagyobb mennyiségű üzemanyag, akkor az a baj, hogy egy esetleges korai harcérintkezés esetén a póttartályokat le kellett dobni, és a további vadászkíséret lehetetlenné vált. Persze a nagy mennyiségű belső üzi sem jó, mivel nagyon megnöveli a gép tömegét. ez is csak egy probléma, amivel a tervezőknek szembe kellett nézniük. A németeknek és a ruszkiknak nem volt stratégiai légierejük, ezért a Jak3 vagy a fw190 tökéletesen megfelelt nekik.
Jellemző volt az orosz frontra, hogy a nyílt sztyeppéken a pilóták látták, mikor az ellenséges gépek felszálltak bevetésre, mivel iszonyú nagy porfelhőt kavartak. Szóval ők is behuppantak az ülésekbe és felszálltak, hogy elfogják őket.:)Ugyan minek ide 1600km;)
A üa. térfogat sántít, praktikusan a Mustang sem volt nagyobb mint a 109-es vagy a fóka (illetve nem sokkal). Egyszerűen az amerikaiakon kívű senkinek nem volt szüksége extrém hatótávra, ill. meg tudták oldani pótartályokkal - a fóka nemtommelyik Rüstsatzeja is lehetőve tett össz. 1500 liter benzin hordozását (a Mustang max 2000 litert vitt, a hatótáv pedig ennek megfelőlen aránylik).
A Jak-9 nek is volt vagy 1600 mérföld haótávú változata (Jak 9DD), nem sokkal kevesebb, minta mustang, pedig eredetileg abszulút rövidtávú vadásznak készült - egyszerűen rábiggyesztettek néhnáy póttartályt.
A repülő mozdonyok csak azért kellettek, hogy megfelelő térfogat legyen az üzemanyagnak. mert ugye a TB kísérő, a HC pedig tengerészeti gép volt, és hát oda azért kell a nafta a hatótáv miatt.
Mellesleg az, hogy a fw kicsi volt az tiszta előny. Mivel, hiába volt kisebb, fegyverzetben és teljesítményben nem kellett szégyenkeznie :). Kis méret > kis tömeg > jó LE/kg arány > nagyszerű teljesítmény, és manőverezés.Ja És ahogy Isegrim is írta kisebb célfelület!!! Az arány egyébként a 109 K4 -esnél volt a legjobb.
Le/font(most nem váltottam át az adatokat LE/kg-ra, de az arányok így is érzékelhetőek):
És az miért baj ha kisebb? Ha benne ülsz és lőnek rád, minden centinek örülsz, amivel kisebb vagy.
Nem szimpi az a amcsi gyakorlat, hogy repülő mozdonyokat gyártottak, A TB, HC messze nem volt olyan fürge, mint amilyen a 190-es. Meg pláne nem volt olyan szép (Dora, Dora Dora!!!)
Nekem személy szerint a Thunderbolt tetszik nagyon. Hatalmas, baromi gyors, bírja a strapát...
Jó, lehet, hogy nem túl fürge, voltak nála gyorsabbak, a Mustang messzebbre tudta kísérni az erődöket, ilyesmi.
Akkor is: elég hatékony gép lehetett, mert igen sokat gyártottak belőle, nemdebár?
Arról nem is beszélve, hogy egy tonna bombát nem sok vadász tudott akkoriban magával vinni...
Yerico
Én ezeket az Alfred Price : A fw190 Szolgálatban c. könyvből szedtem, de mivel ezek korabeli angol összehasonlító repülések eredményei, lehet, hogy az újság is u.a-t a forrást használta.
Én úgy tudom, hogy a tapasztalatok alapján a Typhoon nem vált be elfogóvadásznak, ezért fejlesztették ki a Tempestet tehát az elfogás volt a fő cél. Az már más kérdés, hogy tényleg sokat használták vadászbombázónak.