ON: hát, nemtom, de én a piacot és a busztárolót semmiképp se raknám egy alapterületre, legfőképp az ali által említettek miatt, másrészt, ha a piac van alul, akkor nehéz megoldani a levegőellátását/szellőztetését, ami egy piacnál, asszem, különösen fontos az áruk miatt - is. Illetve: akkor a járművek feljutátát is meg kéne oldani ,ami persze, nem lehetetlen, csak sztem bonyolítja a helyzetet.
Ha pedig a garázs kerül alulra, akkor a füst/kipugáz elvezetését lenne körülményes megoldani - sztem több komplikációt jelentene, mint előnyt.
OFF, de a Discoveryn új sorozat indult ma este 8-kor: "We built this city" (Maygarul asszem "Tiéd a város, magadnak építed, vagy vmi ilyesmi lett a címe). Híres városok építéstörténete, király sorozat, remek animációkkal. Ma az első rész volt, Párizs. Az első 5 perc híján vettem videora.
De helyet spórol :-)))))))))))))))))). Jó, persze, persze. Bár egy álló épület is pénzbe kerül, persze lehet hogy kevesebbe. Meg azért énse gondoltam annyira komolyan :-).
Tényleg, a találóskérdésre mikor lesz kiadva, hogy most már jó? Ki kell ügyködni a legjobb verziót, vagy xy pillanatban lejár az idő, vagy hogy van ez? Már várom a következőt :-))).
Na, ezzel már elvileg nincsen gond (max a pénzzel, de az amúgy is elég sok lesz).
Nem lehetne esetleg a várótermet, a kiszolgálóeszközöket is a föld alá sűllyeszteni, csak az információt meghagyni föntre, egy kis bódéban? Azzal is helyet lehet spórolni.
Egy mélygarázs-rendszerű tároló nem rossz ötlet. A baj az, hogy a piac és a tér két külön tervezési terület, sok nehézséget okozna vegyíteni őket tulajdonjogi és egyéb problémák miatt. /a/
Egy kérdés, hogy a parkoló buszoknak hol lenne parkírozó lehetőség? Mert akár ezt is be lehet vinni a piac alá (nem akarok erőszakoskodni, hogy az én ötletem csakis jó lehet :-)) csak felvetődött bennem, bár itt is kérdéses a gáz, ha mások szemszögéből nem is, akkor a sofőrökéből, bár az is igaz, hogy így kevesebb oxigén fogy, mintha itt lenne tömeg).
A piactér tetején lévő buszállomáshoz mit szóltok? Nagyon vad? Kivitelezhető? Bocs hogy ilyen türelmetlen vagyok, de nagyon érdekel most hogy mit írtok :-).
Sztem nem rossz. Olcsónak néz ki, bár egy picit lehet hogy bonyolult. Nagyon jól ki kell táblázni, aztán tényleg jó lesz.
Nekem van egy nagyon vad ötletem. Ugye beszéltétek, hogy nem lenne rossz a piacot újjáépíteni. Mi lenne ha az új piaci épület tetejére kerülne a buszállomás? Vagy ez már nagyon vad? :-))) Esetleg azt is lehet, hoyg megemelni az épületet, és alá a pályaudvart (persze kérdés az is, hogy elég nagy-e erre a piac alapterülete, de ha nem, akkor meg a pu fele közösködne a fent említett létesítménnyel). Ha alá kerül a pu, akkor vmi szellőző berendezés is kell, esetleg ha van egy uralkodó szélirány, akkor azt is ki lehet használni (az atomerőműben hűtik úgy a már nem "üzemelő" uránércet, hogy a silóba bevezetik a levegőt (a széljárásnak megfelelően persze) ami hűti a rekeszekben (vagy mikben) levő uránt).
Köszi a rajzot, elárulom, hogy pár éve hasonló jutott nekem is eszembe és sokáig kínlódtam, míg feladtam, ugyanis nincs prioritásos irány itt, amit ki lehetne emelni, a fel- és lejutás meg nem biztosítható minden irányra így, a bal alsó sarok, az tényleg sarok, ott megőrzendő, bár nem védett épületek állnak, ráadásul városképileg is kínos lehet egy ilyen hosszú felüljáró, nem csak drága.
Sokat gondolkodtam a félmagas, félsüllyesztett szinteltoláson is, de nem jártam a végére.
Elnézést, tegnap estére ígértem méreteket. Nos ezek nem teodolittal mért, hanem digitális térképről vett adatok, tehát ez alapján senki nem akarjon kivitelezési tervet készíteni, csak és kizárólag arra jó, hogy elvi megoldáson törjük a fejünket.
Körbejárjuk a teret az óramutató járásával megegyezően, kétszer, egyszer a templom előtt, egyszer azt megkerülve. Indulunk a jobb felső (északkeleti) sarokból a Szeles utca keleti torkolatától:
* keleti oldal: 270m;
* déli oldal: 35m (!!);
* nyugati oldal a Madarász utcáig: 195m;
* északi oldal a Madarász--Szeles vonalon: 145m;
első két adat, mint fent, aztán
* nyugati oldal az ÉTM csomópontig: 160m;
* északi oldal az ÉTM--Szeles vonalon: 145m.
A nyugati oldalba csatlakozó utcák közti távolságok (középvonalra számolva):
* délnyugati sarok (Ady Endre u.) -- Horváth L. u.: 120m;
* Horváth L.u. -- Madarász u.: 75m;
* Madarász u. -- ÉTM csp.: 65m.
Ezekből egyébként a hivatalos terv déli oldalon való csomópont megosztása is kicsit nehéznek látszik, hiszen az óriás-körforgalom déli fordulójának ebben a 35 (kis kikönyökléssel, területfoglalással 40) méterbe kell beleférnie, 2 körben maradó és két kihaladó sávnál ez durván 12m széles útpályát feltételez, tehát éles kanyarban lenne az egyik körforgalomban lámpára várakozó irány...
Úgy, hogy az autópályákon, a felhajtókon nem kell alkalmazni lámpákat, csak egyszerűen a jármű fel, vagy le hajt. Itt is ugyanez lenne a felemelt szakaszon. A többi kis utcában meg minek lámpa? Vagy mégis kell?
Ja, és írtatok egy villamosról, ami itt megy el, hát azt valahol vezessétek el, véglis közel van egymáshoz a piactér, és a buszmegálló, egy megállóval lerendzhető.
Felüljáró mennyire költséges (pl. az én tervemben)? Hallottam egy hídépítőröl (a spektrumon volt a New Yorki hídverők), aki vmi 600millió vagy milliárd dollárból akart hidat építkezni, de úgy, hogy tízenvalahány vasúti vágány, huszonvalahány közúti sáv lenne(vagy vmi ilyesmi számok voltak), és a pillérek magasabbak lettek volna az akkori legmagasabb felhőkarcolóinál is. Aztán vki más adott egy másik hídjavaslatot, tizedakkora árból, amit már elfogadtak :-).
És bocsi a tényleg nagyon hányaveti rajzért. A buszpu.-nál nyilak jelzik a kijárási lehetőséget. Van egy összekötő út a buszpu két oldalán menő utak közt, hogy ne kelljen az átjárás miatt az emelt pályáás útra rámenni. Ez az út máshova is áthelyezhető.
Tehát itt a kép. A "felemelt szakasz" felirat véletlen fejtetőn áll, a szaggatott vonalak közti rész lenne az. Alatta lehetne esetleg a buszpu. szolg. épülete, bár a járművek rezgése károsodást okozhat az eszközökben, de ki tudja, hátha megoldható. A feljárók valami helytakarékos módon lennének megcsinálva, esetleg ha túl nagy lenne a terhelés a kissebbrendű útra való rácsatlakozásnál, akkor egy mini-körforgalmat lehetne ott létrehozni, bár..., ha ez nem jó módja a gyors nagyteherlebonyolításnak, akkor szóljatok.
Nem tudom, lehet-e még jönni tervvel, de nekem van még egy gondolatom. Lehet hogy ez sem költségkímélő, de hátha belefér:
a legforgalmasabb utat fel kellene emelni, és az összes rácsatlakozó utat úgy kellen ráirányítani, mint ahogy az autópályára szokták a közrendű utakat, csak valami helytakarékos elrendezésben. Ezáltal, lehet hogy több hely marad fenn a buszpu.-nak. De mindjárt rakok fel egy rajzot erről.
A piac nem vész el, csak átalakul. A tervezési terület határa a piac.
A térkép a mérvadó, mindig jelzem, hogy a fénykép ehhez képest fordított tájolású, de az összes többin nem tekinthető így át a terület, mint ezen.
Tehát:
* jobb alsó sarok: délkelet, Zsolcai kapu (3-as út) 2x2 sáv keletről;
* bal alsó sarok: délnyugat, Ady Endre utca (3-as út) 2x2 sáv délről;
* bal oldal: nyugat, két egyirányú helyi út (Madarász ki, Horváth Lajos be) 2+2 sáv;
* bal felső sarok: északnyugat, ÉTM (északi tehermentesítő út) 2x2 sáv nyugatról, 26-os út északról;
* jobb felső sarok: északkelet, két helyi utca (Szeles, Lehel) 2x1 sávokkal (Szelesen buszforgalom, több vonal).
Ha a bódéváros a piac - márpedig az, írtad - akkor nem egyértelmű az általad bekopizott szövegből: a bódéváros mexüntetése azt jelentené, hogy a piac marad, csak felújítják, vagy eltűnik cakkumpakk? Azt írtad korábban, hogy a piacot ne zargassuk, meg egyébként is, a piac csarnokán műemléki védettség van, szal sztem az első verzió, de menjünk tutira.
Egy kérdés: mikor "alsó" és "felső" sarkokról, stb. beszélsz, akkor a kép, vagy a térkép szerinti alsó/felső irányt kell érteni? gondolom,a térkép a mérvadó, de télleg?
* Az óriás, teret megkerülő körforgalomban forgalom a tér hosszúkás alakja miatt a keskenyebbik végeknél lévő kapukban (bal és jobb alsó sarok) az egyik iránynak hosszadalmas kerülőt jelent. Északon az általatok is megfigyelt háromszögben van menekülőút ennek kikerülésére, délen nincs.
* Nem világos, hogy a bal felső sarokba befutó két út hogyan kapcsolódik a körforgalomhoz. Ha a körforgalom megkerüli hátulról a templomot (térképen feketével nem jelölt út), akkor épp a sarokba esik ez a pont, ha nem, a két út előbb összefut, a körforgalom csomópontritkító előnye itt nem jelentkezik. (Ez és az előző a két legfontosabb probléma.)
* A Madarász utca kizárása teljesen értelmetlen, egyirányú _kivezetőút_, tehát nem okoz forgalmi problémát, kanyargóssá tétele már inkább. A közösségi tér beltérként pont a Plazaba került.
* Felucca ellenérve: nem kellene a forgalommal eddig nem zavart jobboldali térfelet terhelni. (Nem tudom, de leírtam, hogy ilyen ellenérv is van.)
Egyéb:
* Az 5m-es gödör nem tetszik, félő, hogy beül a füst. Gondolom a Keleti pu. és Déli pu.-hoz hasonló luk lenne, ami nem feltétlenül szerencsés, ám drága. (Ha csak félmélységbe kerül itt a pályaszint, a gyalogos aluljárónak az is elegendő, s a buszoknak a rámpa is rövidebb. A füst problémáját ez nem oldja meg.)
* A fényképre tekintve látható, hogy a piac kiépítettsége elmaradott, itt tehát egyébként is változás lesz (igen, ez a bódéváros), korszerű, többszintes megoldás lenne jó, de nyoma sincs annak, hogy a két összefüggő problémát együtt kezeljék -- vagy csak én nem látom.