Egy év alatt használok el két 20l-es marmonkanna benzint/Aspest, azaz egy évben kb. 2000Ft difi (mivel nem listaáron kapom a Stihl holmikat), lófütyi. Az Unixnál 12e a Motul 800 literje, más közeli boltban meg nincs polcon. A futáros/postai kiszállítást meg kerülöm.
Corresponds with requirement- megfelel a követelményeknek
builder approval- gyártói jóváhagyás
Lehet, hogy 2T olajnál a nem konkrét gyártói konkrét előírás miatt nincs gyártói előírás, megnézem az otthoni olajakat majd.
A megfelel a 4T olaj esetén csak bizalmi kérdés. Ezzel szokták olcsóbbá tenni, mert nem fizetnek díjat más olajoknál is van, úgymond bevett szokás. Viszont azoknál van múlt...., ott még el is hiszem
2T esetén se biztos, hogy bevizsgálják, mert a mostani komolyabb ( verseny) olajok bőven túlszárnyalják, viszont ott van biztonsági és műszaki adatlap.
Nyugodtan mehet 1:50-be, utána nézek neked, tán ez az olaj, ahol 1:20-tól 1:60-ig ajánlja a Motul előkevertnek, de ne vedd készpénznek, hogy ez az. Tudom, hogy van ilyen olaj, majd rákeresek.
Próbáltam 1:50-be is, gond nélkül ment a 661-es.
Az 1:45 arány - egy nagyon nem akaródzik megcsinálni, de a fele kész van 2 hónapja - olajos videóhoz ( is) készül, másrészt bemutatom, hogy a mind meghalunk, ha nem 1:50-be keverem zöldecskék is lássák....
Általánosságban 1:40 és 1:50 közötti az ajánlott keverési arány, terheléstől és karburálástól ( beállítástól) függően. A videóban részletesen el fogom mondani a miérteket.
A csomagoláson, címkén akár érdemes lenne megnézni, hogy a minősítéseket miként teljesíti.
Amikor csak a csomagoló ígéri, hogy szerinte a terméke eleget tesz a követelménynek, előírásoknak, akkor ez szerepel a minösítések előtt : Corresponds with requirement, meets requirement , meets the requirements
Tehát nincs minősítve, csak a gyártó szerint "becsszó" tudja a minősítést.
Ha valóban teljesítí, ( bevizsgálva) akkor ez szerepel: approval ( jóváhagyás, elfogadás)
Nem néztem mi van rajta, de most már kíváncsi vagyok.
Én bizalmatlan vagyok, meg mondom őszíntén.
Beszéltem Balázzsal, azt mondta, az RS OIL fog reagálni a videóra. Kíváncsian várom. :)
Az jutott még eszembe ,hogy mi lenne ha nem 1:45 be hanem 1:50 be keverném a Motul 800 FL -t ,ha ennyire jó olaj akkor 1:50 be is jól fog kenni ,nem??? és a kipu is "tiszta" marad ...akár prüntyögésnél is ...??? Véleményed szerint ???
Akkor nagy valószínűséggel az volt benne. Most nem tudom.
Van egy megállapodás szerződés és mondjuk az Elf volt benne de az Elf is adhat gyengébb olajat, amire jobb minősítést tüntettek fel?
Mi van, ha tovább nem tudtak megállapodni és most Mol vagy más van benne?
Egy olajnak van egy minősítése, annak ha megfelel akkor nincs gond, nem azzal kell foglalkozni vajon kinek az olaja lehet benne, hanem, hogy a minősítésen szépíthetnek-e, vagy nem...
A 800-al akkor lehet "gond", ha a gépet pl gallyazó üzemmódban használod, sokat ketyeg alapjáraton, sokat használod részterhelésen.
Ekkor az történik, hogy a gép hőmérséklete jóval kisebb, mint akkor, amikor nyélen terheled.
A 800-as olaj lobbanáspontja nagyon magas, ezért az olaj csak részben ég el, és a kipufogót szó szerint teleköpi olajjal. ( néhány perc után)
A 800-as olaj magas lobbanáspontja miatt szinte lehetetlen megsütni a gépet, mert bármennyire is nyüstölöd, az olaj nem fog megégni, nem veszíti el kenőképességét. Ez az egyik nagy előnye. A másik, amiért erőltetem én is, a vastag olajfilm és az ezzel járó jobb ( nagyobb) kopásvédelem.
A nagyobb, 60ccm+ gépekkel egészen biztosan nem gallyazol, azokat vastagabb állományban használod, teljes terheléssel. Ilyenkor a motor működési hőmérséklete jóval nagyobb, tehát a magasabb lobbanáspontú olajat is el fogja égetni.
Ha ugyanezen nagyobb gépeket is csak pötyögteted, azok is tele fogják köpni a kipufogót.
A kicsi gépek általában eleve hűvösebben járnak, és a felhasználási módjuk szerint sem 30cm+ állományban használod őket.
Ezért írtam, hogy inkább nagyobb gépek és fűkaszák esetén jobb a 800-as olaj.
Ha neked kisebb géped van, de vastag állományban használod teljes terheléssel, akkor is jó lehet a 800-as, de ez a ritkább, legalábbis szerintem.
A kisebb gép akkor is hűvösebben jár, ha teljes terheléssel használod, ezért írtam ahhoz inkább a 710-et.
A katalizátor extra sok hőt dob a dugattyúra, emiatt abba pl jobb egy 800-as olaj.
Melyik 800-as olajat használod? Mert kettő féle van. Van a Motul 800 FL Off Road, és van a Motul 800 Road Racing, ami még „keményebb” olaj.
Én a 800FL olajat használom, nekem nem büdös, sőt…
Ha a 710 neked jobban bejön, nyugodtan használhatod azt is. Erre az olajra is azt tudom mondani, hogy ha miatta baja lesz a gépnek, fizetem.
A 800-as ott villantja meg igazán a foga fehérjét, amikor nyáron, melegben ( magasabb az üzemi hőfok, mint pl télen) ezerrel tolod ( vagy tolják a munkások a gépnek ahogy bírják) a gépnek.
A másik előnye a vastagabb olajfilm. Erősebb, nagyobb nyomatékú géphez van tervezve, ezért a forgó-mozgó alkatrészek közül nehezebben préselődik ki az olaj. Jobb kopásvédelem, némileg alacsonyabb motor üzemi hőfok, ami élettartam növekedést okoz.
Külföldi fórumokat járva azt látom, hogy Husi 372, Stihl 460, 660, stb gépeknél használják elégedetten a 800-as olajat.
Nálam az 50 ccm kínai sem füstöl ( videókon láthatod) mert nem prünytyögök vele.
Én nem értek valamit: azt írtad,hogy az 50cm3 és azalatti gépekhez jobb lenne a 710 es Motul, 60cm3 felett meg inkább a 800 as . A gép ,cm3 nagyság miben befolyásolja ,hogy melyik olajat használd?
Tanácsodra régebben rátértem a 800 ra a 710 ről,de én mindegyik gépembe ugyanazt használom
Amit a 800 ban nem tudok (legalábbis nehezen) elviselni az a szaga! Számomra nagyon szúrós és büdös. A 710 meg kifejezetten jó illatú.
No és ki az az Árpi? Csak nem Farkas Àrpi? Vagy másik nevén Etalon Árpi? Nem tetszik neki. Akkor mi van? Menjünk neki a Tiszának? Ha nem tetszik neki, ne használja.
Az olaj savasodik a levegő (oxigén) az üzemanyag és az égés ( magas hő) hatására.
A TBN szám mutatja, mennyi bázis tartaléka van a semlegesítő hatás elérésére.
Leginkább 4T olajoknál jellemző mutató.
Tehát a TBN számot nem lehet stabilizálni, ( az egy adott érték, ami az olajban van, műszaki adatlapon láthatod TBN értékként) hanem a savasságot lehet semlegesíteni. :D
Minél magasabb a TBN érték, annál többet tud semlegesíteni.
itt már 39 mm2/s a 40 c fokos kinematikai viszkozitás, a 100 c fokosat nem adta meg. Ha 7,5 nek vesszük a 100 C fokot, a vizk. indexe 163, ami – szerintem- még mindig irreálisan magas
9-ik pont:
Flash point 88.0 °C (190.4 °F)
Viscosity 39 mm²/s (40 °C)
Szóval a Husqvarna sem különb a Deákné vánsznánál, egyértelmű, pontos adatokat ő sem ad meg, és nála is csak az XP olajról van műszaki adatlap, a többire ő sem büszke. Ha valóban 160 körüli a viszk. indexe, akkor egy igen kimagasló, egyedülálló kiváló alapolajból áll.(na, de kétkedő vagyok, ettől függetlenül akár igaz is lehet)
Ha öszegezzük a Stihl-Husvarna olajok alap műszaki jellemzőit, akkor kiderül, hogy a régebbi ( középszerűnek tartott HP super, LS+) olajok lobbanáspontja 70-75 C fok körüli, az újabbaké nagyobb, Husqvarna XP 94 C fok, Stihl ultra 216 C fok, bár ezt csak a mix motorba ajánlja.
Ez a szám ( lobbanáspont) minél nagyobb, annál később kezd el elégni a munkaütem során, tehát tovább ken. A túl magas sem mindig jó, mert akkor túl későn kezd elégni, nem is ég el rendesen, ekkor lesz olajos a kipufogó. pl akár részterhelésnél. ( lásd Stihl ultra) Amíg csak vékony köd van, megítélésem szerint nem okoz gondot, nem folyik vissza a kipuba.
A túl alacsony sem jó, mert hamar ( idő előtt) elég, kevesebb ideig ken, emiatt extra melegedést, rossz esetben megragadást okozhat.
Az olajfilm vastagság tekintetében szinte egyformák, ( 100 c fokon a mm2/s érték) 7,5-8,5 közöttiek, ami egy átlagos érték, semmi kiugró nincs benne. Ezektől lehet jobbakat kapni a piacon….
Az alapolaj minőségére ( viszk. index) nem lehet panaszunk, nem rosszak, de ha a piacot vesszük alapul, semmi kiugró nincs bennük.
Ha az általam ajánlott olajfilm vastagságot, viszk. indexet, lobbanáspontot vesszük alapul, akár Stihl, akár Husqvarna vonalon a közepes ( HP super, LS+) olajoktól minden tekintetben jobb az Elf moto2 tech, ráadásul olcsóbb. Az Elf lobbanáspontja 108 C fok, tehát pici tartalék is van benne a „gyári” ( HP super, LS+) olajokhoz képest.
A Husvarna XP olaja, ha valóban 160 körüli a viszk. indexe, igen komoly alapolaj. Ez jobb az Elf-től, de ( némileg) alacsonyabb a lobbanáspontja. Aki ezt használja, ebben bízik, jól teszi.
A Stihl ultra az XP-től is jobb, de nagyon magas a lobbanáspontja. Az észter olajok ma a csúcs, cserébe borsos az ára, és ha nem nyélen küzdessz a géppel, olajködös lesz a kipud, mert nem éri el az a hőfokot a motor, ahol maradéktalanul elégne. ( nem kell megijedni, amíg nem folyik vissza a hengerbe)
Ha sorrendbe kéne tennem, akkor ez én sorrendem a következő lenne:
1., Motul 800 és a Stihl ultra , de 800-al jóval vastagabb olajfilm lesz és jóval olcsóbb.
2., Husqvarna XP, Motul 710 , ahol a 710 jobban hőtűrő + picivel vastagabb olajfilmet alkot, olcsóbb.
3., Elf moto2 tech, a szinte mindenhol használható és olcsó olaj.
4., Stihl super, Husqvarna LS+ , ők szinte mindenben alul maradnak az Elf olajhoz képest, de attól drágábbak.
Általánosságban a ma kapható ( márkásabb) full szintetikus 2T olajok nagyjából az Elf moto2 tech szintjét hozzák, árban van különbség. Aki azokból használ, jól teszi.
Ár/teljesítmény terén – szerintem- az Elf moto2tech és a Motul710 a nyerő, ( nagy általánosságban bőségesen elegendő is) a Motul800 a „vad”, nagy gépeknek, a tényleg mindig teljes terhelésen járatott gépeknek, így a 40 percig nyélen használt fűkaszáknak a jobb választás.
Otthonra elég az Elf és a 710. Ha katalizátoros géped van, akkor 710, de inkább a 800, ezeknek magasabb a lobbanáspontja, jobban hőtűrők.
Műhelykörülmények között a 800 nagyon összeolajozza a kiput, de használatkor maximum olajköd marad. A 710-nél műhelykörülmények közt is csak olajköd lesz a kipuban, használatkor kiég. ( 50ccm és afeletti gépeknél teszteltem)
A Motul 800 mellett maradnék javarészt, mert tényleg vastag olajfilmet alkot, ezt már kifotóztam nektek.
Annak idején még én is a Power1 Racinget használtam, azt ismertem, ( motoros körökből) abban bíztam. Igen jó olaj!
A váltás a csípős szaga, a kevésbé jó színezése és a jóval olcsóbb, ( akkoriban az Elf 2.200 Ft volt, mára kb egyárban vannak) hasonló jó tulajdonságokkal bíró Elf miatt történt.
A műszaki adatlapja szerint valóban 100 C fokon 22 mm2/s a viszkozitása, de az elírás
Amikor megvettem a Solo651-et, annak a gépkönyvében még az állt, hogy 1:25-ös keverékkel kell használni, de ha Castrol Power1 Racing-et használsz, akkor 1:50. ( később már "saját" márkás olaj volt ajánlva)
Régi, ismert, bevált olaj, régen a krosszosok is ezt használták sokan, de közben jöttek újabbak, némileg jobbak.
Kíváncsiságból rákerestem, az Ipone Samourai Racing eper illatú olajára ( egy ember egészen biztosan használja ismerősi körben) némileg olcsóbb lett az is.