Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Magyarország honvédelme és biztonsága EU, NATO, és világviszonylatban.
Minden, ami a MH helyzetét befolyásolta a közelmúltban, befolyásolja a jelenben, és befolyásolhatja a jövőben.
Aktív és inaktív katonák, rendvédelmiek, és a honvédelem iránt elkötelezett civilek klubja.
1990-előtt minden szép és jó volt ment minden mint a karikacsapás", kivéve amit eltitkoltak még laktanyán belül is..mivel a górék az után kapták a jutalmat..
1990-előtt minden szép és jó volt ment minden mint a karikacsapás", kivéve amit eltitkoltak még laktanyán belül is..mivel a górék az után kapták a jutalmat..
Ez a hadseregszámozás ez gondolom időrendben megy, vagyis ha mondjuk most valamilyen csoda folytán újra létrejönne egy hadsereg szintű alakulat, azt 6. Hadseregnek hívnák?
Ehhez kapcsolódó kérdés, hogy a 4. Hadsereg az mikor létezett? Úgy tudom a második vh alatt "csak" 1.; 2. és 3. volt.
8 évig voltam a 1480-nál, ezalatt rengeteg oszlopmenetünk volt, a kifejezett menetgyakorlatok kivételével majdnem mind ellenőrzött - alakilag és normaidőre, menetszabályozással együtt, az éjszakaiak kifejezetten nagy oszlopokkal, min. z. kötelékben.
Lekopogom, mindig megúsztuk baleset és sérülés nélkül, bár volt leégett műhelykocsi (defekt miatt), és eltévedés is. A legszebb eltévedés az volt, amikor a téli úttörőolimpia előtti éjszakán a komplett dandátörzs híradószázadostul rátévedt a zirci szánkópályára, és azon FELFELÉ menet után foglalta el a harcrendet. Nem hirdettek győztest.
Felteszem, ennek oka szvsz az átlagosnál nagyobb fegyelem, és a rengeteg kiképzésre fordított idő, valamint egy volt jutasi őrmester körültekintő, gyakorlatias vezetési rendje és folyamatosan ellenőrzött követelménytámasztása volt.
- Egyre jobban körvonalazódnak a NATO tervei, közvetlen beavatkozást indítanának Ukrajnába, egy világháborús veszélyt kockáztatva
- A NATO misszió koordinált fegyverszállításokat és kiképzéseket jelentene, 100 milliárd dollár a tervezett költség, még 5 év háborúval számolnak
- A NATO elvárja hogy mindenki részt vegyen a misszióban (háborúban) magyarok tiltakozna ez ellen.
- Eddig a háború összesen 800 000 áldozatot követelt (nem részletezte melyik oldal mennyi)
- Rendkívüli erőfeszítéssel megy az ukrán kényszersorozás (mint itt is láttuk)
- A magyar álláspont, hogy a NATO bevonulása helyett legyen béketárgyalás és tűzszünet..
- Az 5. cikkelyt úgy akarják NATO részről kijátszani hogy az érvénybe lépéshez nem kell konkrét idegen támadás - elég ha egy NATO ország bejelenti hogy fenyegetve érzi magát. Erre vonatkozó konkrét tervek, kísérletek már most is vannak..
- A kormány célja, hogy nekünk ne kelljen ebben részt venni.
Mivel többször csináltuk egy fenti nagyokos kitalálta, hogy csináljuk ezt "bérmunkában" Isten fizesse meg valutáért más katonai alakulatoknak is..........................:-(((
Igen, voltak gondok. Én három évig voltam zászlóalj törzsfőnök, ezalatt három távvezetési gyakorlaton voltam (évente kettő volt) oszlop parancsnok. Elsőre Csepeles oszlop, majd amikor értesültem róla, hogy megint oszlopot viszek, felballagtam a pcgjmű tervező tisztéhez, és kértem az Uralos oszlopot. Harmadjára is azt vittem. Csak abban az időben ez (Tatán) egy háromnapos gyakorlat volt. Első éjszaka Csákberény mellett, a második Tök nevű falu feletti dombon aludtunk. Az ellátó század biztosította a kaját. Az egyiken talán április elején csak sátrak, semmi fűtő alkalmatosság. Aztán mire beértünk az első pihenőbe (Csákberény melletti kis hegyekbe) , havas volt minden. A katonák vegyvédelmi köpenyben aludtak, majd szét fagytunk. Egyébként az első ilyen oszlop parancsnoki élményem az volt, mikor a hadtest parancsnoka másnap délelőtt leszállt helikopterrel a völgyben ellenőrizni a foglalkozásokat. Ugyanis ez nem csak a vezetésről szólt, hanem különböző technikai, és egyéb normafeladatokat is végre kellett hajtani. Nálunk is volt baleset. Ugyanis egy kocsin kettő vezető ült, plusz a parancsnok. Felváltva vezettek. Sajnos a katonák zöme null-kilométeres jogosítvánnyal rendelkezett. Egy Ural rakottan (mivel őket a gánti kőbányában megrakták murvával) egy kanyarban kisodródott, és felborult. A sofőr mellett középen ült a hadnagy jobb oldalon az éppen nem vezető katona. Letaroltak félig egy fát, és a jobb ülésen ülő katona meghalt. Hála istennek ekkor nem voltam oszlopparancsnok. Sok sok vizsgálat, de a katona nem támadt fel...
Az eligazításon nagyon támaszkodsz a saját három tiszthelyettesedre, a három szakaszparancsnokra.
Te mind szállító oszlop parancsnok századparancsnoki szerepben játszol amíg az oszlopot vezeted.
Ráadásul mind a három tts, gépkocsi szállító szakon végezte a tiszthelyettesi iskolát, ami akkor még két éves volt, és vagy jól, vagy közepesen kiképzett szak tiszthelyettesek.
Elmondod nekik, hogy miben várod a segítségüket, hogyan tudják a saját felügyeletükre bízott kb. 15-20 teherautót egyben tartani stb.
Majd elindultok és kb. 5-8 km múlva hátra nézel és látod, hogy mögötted harmadik kocsiban ülő első szakaszparancsnok tiszthelyettes alszik.
A megindulás után 15 perccel.
Neki kellene segéd vezetni az oszlopot.
És alszik.
Elfog az indulat (hiba) és olyat teszel amit később megbánsz.
Nem lett belőle civil feljelentés, lehetett volna, de megúsztam.
Később kiderült, hogy 22 éves létére alvás zavaros volt az szép szál fiatal ember.
Se 24 órás szolgálatba nem volt vezényelhető, se egy másfél órás előadást nem tudott végig hallgatni mert elaludt.
Szülei szerint minden járművön (vonat, busz, személyautó) az elindulás után 10 perccel elaludt.
így nőtt fel.
S ahhoz, hogy Iszkaszentgyörgyön előttem álljon hivatásos őrmesteri vállappal, szak végzettséggel mint szállító szakaszparancsnok és hallgassa a menetparancsomat, 8-10 orvosi komplett vizsgálaton kellett átmennie az előző 3 évben és ez nem derült ki.
Ennyit az előzetes orvosi vizsgálatok hatékonyságáról.
Én egyszer kaptam MN VKF Mozgósítási és Hadkiegészítési Főcsoport Főnöki dícséretet.
Ráadásul úgy, hogy ott se voltam.
Elvileg minden évben minden laktanyában kellett volna olyan gyakorlatot tartani amikor az első 5-8 órában a hivatásosok nélkül, csak a sorállomány végrehajtja a riadó utáni első 5-8 órát.
Ezt külön - idegen - döntnököknek kellet ellenőrizni.
Ezt a Néphadseregben kb. 95%-ban nem hajtották végre.
De a VKF főnökség tervében benne volt és mivel a HM-ben akkor is lusta tisztek dolgoztak akik nem akartak elutazni 222 km-t egy ilyen ellenőrzéshez, valamelyikük kitalálta, hogy a mi cégünk csak 8 km-re van a Balaton utcától, nosza.
Mint egy rossz filmben.
Buszba szálltak.
Szigorúan kb. 20 fő őrnagy + alezredes.
És pontban éjfélkor beléptek nálunk a kapun, 00,01-kor meg az ÜTI szobába ahol egy Főtörzsőrmester volt a laktanyaügyeletes tiszt.
(ezen kicsit meglepődtek)
Megnyomták a piros gombot.
HVHKSZ korlátozó rendszabályokkal együtt.
Meglepetésükre a 15 kiértesítő autó 30 percen belül elhagyta a laktanyát elindultak a hivatásosokért.
Mivel M+03.00 alakulat voltunk az MVCS csoport 00,45-kor menetkész volt és indulási parancsot kért az ÜTI-től.
Az szegény azt se tudta, hogy él vagy hal ezért engedélyezte.
Az MVCS csoport - most már kiírható mert csak dícséret illeti az őrvezetőt - Lőwinger őrvezető vezetésével, 8 db teherautóval és kb. 20 fővel elvonult a kb. 30-40 km-re lévő MVCS pontot felállítani, beüzemelni.
Ment velük három fő VKF-es döntnök tiszt is.
Én mint MVCS parancsnok eddigre már tudtam erről mert volt telefonom, és az élelmezési tts (törm) kollégával valamint a 2.száll.szd,pk. hadnagy úrral/elvtárssal épp azon tanakodtunk, hogy bemenjünk e saját kocsival a kb. 10 km-re lévő laktanyába amikor megjött értünk a ZUK.
(hárman egy helyen laktunk)
Bementünk.
Minden hivatásost betereltek egy terembe és ott egy VKF ezds elmondta, hogy ez most egy olyan ellenőrző gyakorlat, melyen azt érik fel, hogyan képeztük ki a beosztott sorkatonákat, hogyan tudnak ők dolgozni nélkülünk.
Senkihez nem szólhattunk jó négy órán át.
Felesleges volt kapkodva bemenni.
M 03.00-nál megindult volna Foszab és az 1.száll.szd. de nem engedték ki őket a laktanyából.
Akkor jöttek rá az ellenőrök/döntnökök, hogy az MVCS már majd 2,5 órája elment.
Akkor hívattak engem mint MVCS PK-t , hogy ezek hová mentek?
Mondtam, Hogy Maglódra a Wodiáner tanyára ami kb. 30-40 km.
Szerintem már ott vannak.
A döntnökök gatyája akkor tele szaladt, de a pk-kuk az ezredes azt mondta : nyugi hagyják őket dolgozni.
Az eredmény :
Mennybe menetel.
L őrvezetőt a VKF.H személyesen léptette elő szakaszvezetővé és jutalmat is kapott.
(később sor őrmester lett és haza szolgálatért bronz fokozattal szerelt le)
Mint kiderült kíválóan levezényelte az MVCS menetét, felállítását, beüzemelését.
Berendelte a maglódi és a környező községekből a lebíztosított civileket, és M 05,00-kor vagy M 06.00-kor (erre már nem emlékezem) önállóan, őrvezetői vállappal bejelentkezett (jelmondatokkal szabályosan) a VKF Hadműveleti ügyeletnek.
Ott majdnem lenyelték a golyóstollat mert 40 éve nem jelentkezett be oda Őrvezető.
Na igen, többek között ezek azok amikről az átlag civilnek általában fogalma sincs, ő azt hiszi hogy csak belül a 30 kocsiba 30 sofőr, aztán mehet. Ja és ugye akkor se GPS, se mobil, nincs minden autóban CB rádió.
Mielőtt csináltam volna megnéztem egy oktató filmet.
197x-ben igen sok 20-40 perces oktató film volt a seregben.
Az elsővel az volt a baj, hogy idealizált volt, az 195x és évég vagy 160-ban születhetett.
Eleve volt hozzá kb. 20 motoroos FOSZAB katona.
Nekünk a valóságban egy se volt.
Másik, hogy egy fő Foszabos katona lezárt egy bonyolult út kereszteződést nálunk volt olyan, hogy Petőfi híd budai hídfőjénék záró négy (igen feltűnő) foszab katonákból egyet elütött a civil autós :
- mert nem látta,
- nem figyelt,
- stb.
Az 1960-as flimben amit a Foszabos katona karjelzéssel csinált azt a civil autósok 100%-ban végrehajtották.
A valóságban ez forgalom függően 10-40% körül volt.
A filmben olyan Csepelekkel ment az oszlop, melyek fülke közepén még ott volt a búvó nyílás amiben állt egy katona aki a két kicsi háromszög zászlójával, piros és sárga , zászlójelekkel telefonozott a többiekkel és az egész oszlop ezt végre is hajtotta.
Nálunk mert ilyen búvonyílásos autó se volt, ás a teherautót vezető sorkatona mellett sok esetben nem ült senki.
Vicces de a sok száz kis zászlónk még megvolt csak nem volt belőle se kiképzés és ha lett is volna nem volt aki használja.
A FOSZAB nem kiképzett rutinos, hanem kiképzetlen, fegyelmezetlen, ön és közveszélyes alkalmi csűrhe.
Az útvonal amúgy titkos mert megtudja a NATO.............(amúgy tudta)
Ezért útvonal vázlatot másoltatsz 70 példányban, amitől meg frászt kap a saját elhárító tiszted.
Majd jön az eligazításod.
Első gond az eligazításon nincs ott mindenki, mert épp szolgálatban, őrségben, akárhol van.
Második, hogy az előtted álló kb. 80-90 fő fele nem figyel rád.
Mindenki megkapja az eligazítási csomagot, benne az útvonal vázlattal, de a TZR parancsnok zászlós (már sok vezetési gyakorlaton vett részt) leszarja, leteszi az íróasztalára, itthon felejti, mert Ő már úgy is tudja fejből emiatt pont a Technikai Záró Részleg téved el elsőnek mert oszlopod végén nem arra jönnek (kanyarodnak) egy faluban mint Ti.
Harmadik gond, hogy kiderül - út közben - hogy a B,C-s jogsis újoncod a kiképzésen vezetett 4-8 km-t teherautót a jogsi szerzése óta.
Ezért amikor neki indultok, 20 km után elfárad, figyelem koncentrációs bajai vannak, elaszik, balesetet okoz.
Negyedik gond, hogy hiába mondtad el, hogy a kocsik közötti követési távolság 25 méter, az újoncok nagy része mozgás közben nem tud saccolni, nem tudja menyi a 25 méter és vannak akik 75-100 méterre követik az előző autót.
Ötödik, hogy a kb. 60 autós oszlopod így nem kb. 1,5-2,0 km hosszú hanem 3-5 km hosszú.
Semmilyen információ nincs az oszlopparancsnok (én) és a többiek között menet közben.
Hatodik gond .
A civilek.
Akkoriban még benne volt a KRESZ-ben hogy katonai oszlopba besorolni nem szabad.
De a civil megunja a 20 km/h-val vagy max. 40 km/h-val való döcögést és előzni kezd.
Természetesen nem tud velőzni 4-5 km-n át ezért besorol az oszlopba.