Ahonnan a maratont engedik soha sincs 30 fok meleg . Egy Liégei versenynél olyan hőmérséklet volt , hogy a szupermarket légzsilipjénél melegedtünk , a buszmegállóban kabátban várták a buszt az emberek . Egyébként egy jó galambszállító konténernek álló helyzetben is jó szellőzésének kellene lennie . Erről több évvel ezelőtt írtam a Postagalambsportban . Vannak olyan konténerek amelyekben egy métert sem szabadna galambot szállítani , mégis több kerület használ olyanokat . Több megtörtént óriási veszteségekkel záródó tréning , verseny , után sem gondolkodtak el használóik , hogy valami nincs rendben . Olyan nem létezik hogy egy 100 km-es tréningről normális időjárási körülmények között másnap jön az első galamb és 80 - 90 - % os veszteség lett a vége . Hogy tudná elkerülni a nappali meleget . Nem tudom mennyire mondok újat azzal , hogy a galamb hazatérése során nem a hőmérséklet alapján dönti el milyen magasságban repüljön . Ez a feltételezés , teória már százszor megdőlt egy kánikulában zajló szembe szél esetében , ahol ugyan úgy a talaj közelében repül a galamb mint alacsony hőmérsékletnél . Neked sem tudok mást mondani , hogy szerintem akkor teszünk legtöbbet a galambjaink érdekében , ha az 1 000 km-ert Kb , megfelezzük a délutáni starttal . A reggeli feleresztésnél ez KB. 80 - 20 % felé osztódik .
Ez igy van!Egy külön szakma a Maraton!Csak én attól félek ,hogy az eredetileg megalkotott formát ,bizony a reggeli startokkal elvesziti!Vagyis pontosan ki fog esni a "kint éjszakázás" a rövidebb és a közepes dúctávoknál(főleg hátszélben!)!Az én szememben onnantól már nem "Maraton,csak az napos hosszútávvá minősül!Bárminek is irják ki,vagy nevezik
Nem értem miért jó az hogy 25-30 fok melegben délig főzzük a galambokat egy konténerben???? Miért jobb az attól mikor a nappali meleget el tudja kerülni a magasabban lévő légáramlatokkal ergo ott repül ahol neki hűvösebb.
Láttam 300 km-ről a szárnyain bemászó galambot a dúcba, meg láttam este 21:00 után érkezőt is "fitten" 800+ km-ről még bőven helyezésre.....:-)
Sokmindent láttam, annyit természetesen nem mint amennyit te-ti Fricivel. Ennyi évtized tapasztalattal nem tudok versenyre se kelni, meg okosabb se lenni, nem is szeretnék......
Annyit szerettem volna közölni az elmúlt napokban, hogy ne féljünk ennyire mindig az újtól, mert nem biztos, hogy az rossz attól, hogy más mint a megszokott. Majd ha nem sikerül, vagy rosszabb lesz, akkor mondhatjátok, hogy:
-Én megmondtam.....!
De ha meg se próbáljuk?
A Maraton egy külön szakma.
Oda a galambot úgy kell késziteni, hogy lelassuljon, és tudja valószinüleg csak másnap fog tudni hazaérni. Olyan genetikai adottságokkal kell rendelkeznie, hogy másnap se pusztuljon meg, és kimagaslóan gyorsan regenerálódjon kevés energia bevitellel.
Ezzel ellentétben valljuk be, a maratonra pakolt galambok 80%-a a futottak még kategória......
Abban igazad van , hogy voltak problémák a maraton versenyek lebonyolításánál , de ez többnyire a közelmúltra jellemző . A változtatásnál nem ártana ha az a galambok érdekében történne , és nem megint valakiknek az egyéni érdeke diktálná . A száraz tényeket tekintve szerintem sokkal jobb megoldás mikor az 1 000 km es versenyeknél KB. megfelezzük a két nap megtehető km - tereket a délutáni starttal . Vagy a reggeli startok esetében ez KB. 80 % az eresztés napján , és 20 % másnap . Úgy látszik Te még nem láttál nehéz körülmények között zajló 800 km es versenyről érkező galambot . Azért írom , hogy nehéz körülmények között zajló versenynél , mert a könnyebb hátszeles versenyek esetében a reggeli startnál könnyen előfordulna a kisebb dúctávúaknál az az napos galamb amit aztán a holtidő miatt a másnap érkezők legtöbbször megelőznek . Ekkora távolságnál , változó domborzati viszonyok között a start időpontját úgy meghatározni , hogy aznap ne legyen galamb , és a galambok megtegyék ahogy már az előbb is említettem a táv KB. 80 %-át , nem lesz egyszerű .
Ami engem illet bevallom,hogy jó viszonyban vagyok Veled,ugyanakkor Andrással ez nem annyira igaz.
Ettől még az Ő írásaival értek egyet.Annyira ismerhetsz,hogy nálam nem az a döntő,hogy kivel vagyok jó viszonyban, vagy sem,hanem maga az írás tartalma a lényeg.
Miért vagy abban biztos,hogy ami ezután jön az jó lesz?
Bár igazad lenne,én kívánom,hogy legyen támogató hátszél minden versenyen,és lehető legkorábbi start.
Akkor bizonyára mindenki elégedett lesz a versenyek lefolyásával.Nem lesz akkora veszteség,aznap meg lesz a 20 % az I.Zónában bizonyára,talán még a II.Zónában is.
Az,hogy hányan lesznek gyűjtésen amikor érkeznek a galambok,hányan nem tudják idejében lejelenteni az érkező galambjukat az majd egy másik probléma.DE ettől még jó lesz a verseny.
Ha ráérnél szeretném,ha eljönnél hozzám a támogató hátszél esetén és várnád az esetlegesen érkező galambomat és jelentsd le amíg én gyűjtésen leszek.
Erőlködésed a reggeli startok előnyeiről , illetve a délutáni startok hátrányairól már kezd komikussá válni . Nem tudom mennyire gondoltad komolyan összehasonlítani egy 1 000 km es maraton verseny délutáni startját a Te délután engedett tréningjeiddel . A béke kedvéért inkább nem reagálok rá . Annyit azért mégis , hogy a magántréningjeink nagyon nagy százaléka délutáni startokkal történik és még senkitől sem hallottam , hogy ez bármilyen problémát okozott volna , csak most tőled . Tovább olvasva írásodat , az a tudat , hogy aznap nem fog hazaérni százszor jobban megviseli mint a meleg . Ennek ellent mond , hogy sok versenyen a kint alvás nem okozott problémát , de a meleg már nagyon sokszor . Úgy gondolom , hogy a hosszútávon eredményesen versenyzők nagyon jól tudják , hogyan kell az ilyen utakra felkészíteni a galambjukat , sok mindent kipróbáltak már , ezért ezen sok minden fejleszteni való már nincs . A szállításnál már előfordulhatnak olyan dolgok amelyek esetleg hátráltathatják galambjainkat a távolság eredményes leküzdésében , ezt már többször felemlegettem , de semmilyen reakció nem volt . A szállítókat csak részben utasítják az út során mit hogyan csináljanak , és ezek az utasítások sem mindig helyesek , nem mindig szolgálják a galambok érdekeit . Az írod Román sporttársak mennyivel előttünk járnak az extrém hosszútávú versenyeken , ami igaz is . Csak azt elfelejted megemlíteni , hogy milyen veszteségek árán érik el ezeket a sikereket . Ezt nálunk nem sokan vállalják be , és a startolási különbségek is számottevőek .
Hosszú galambász évtizedeim alatt a legrosszabbul sikerült magántréningeim kivétel nélkül mind délutáni vagy dél körüli startokra voltak tehetőek, úgy fiatalokkal mint öregekkel.
Azt gondolom a fizikai fáradtságnál a mentális fáradtság sokkal jobban megviseli a galambokat. Azt, hogy ő már tudhatja a délutáni start pillanatában, hogy nem fog aznap hazaérni az otthonába-párjához, valószinüleg százszor jobban megviseli mint a meleg.
Tudom-tudom, azt feltételezzük, hogy nem tudja milyen messze van az otthonától a starthely.... -feltételezzük!-
Ellátásbeli fejlesztések szükségesek, azért, hogy úgy indulhassanak neki a távnak, hogy lehetőleg a legtöbbet hozzátettük a felkészitésükhöz.
Akár délre is lehet tekinteni az extrém hosszútávú versenyszervezéshez, lebonyolitáshoz, ha úgy jobban tetszik, nem csak nyugatra. A Román Sporttársak például mint ilyen jellegű versenyeken inditott létszámban mint dijkilóméterben is messze-messze magasan előttünk járnak.....
Nem egyszer volt elképesztő sportteljesitményt nyújtó madaruk a derbyben anno +200-300 km hátrányból úgy késő este vagy akár másnap hajnalban 900-1100 km-es dúctávaikkal. -cikkeztem is róluk-
- Valamit tudnak?
- Minden bizonnyal!
(((((Az, hogy valamit idős korotokra nem tudtok elfogadni, az nem azt jelenti, hogy az rossz vagy lehetetlen! Többedjére sem. ))))
hogy a Magyar Maraton klub alapítói a belga, holland ismerőseikre hallgatva javasolták a du - i start bevezetést.
azért, hogy ne legyen probléma a holtidő alkalmazásával ....................,
hogy a magyar galamboknak ne keljen a kb 11 - 15 óra közötti hőségben repülni
hogy nálunk egyre több alkalommal fordul elő hőség riadó,
A 40 éves tapasztalat nem ment át közgyűlésen, (jellemző volt a du - i feleresztés ) , SŐT ! .
Nem jelent meg a starterek megtalálásában sem, pedig néhányan ( pl : 29- s ben, 06 -s ban) lett volna.
Nem alakult ki - nem is fog, olvasható - Magyarországon maratonos képességű galamb . Pedig van pár tucat.
Ami most vár ránk az még tovább rontja a helyzetet, hiszen a pénz megjelenésével semmi sem lesz drága, semmijen veszteség - az abba hagyásig - nem tartja vissza a közgyűlési tudományt .
Ami egyezik a fejlett nyugaton tartott 1 000 km körüli versenyekkel az szinte csak a távolság nem tudom mennyire lesznek negatív hatással az általam felsorolt különbségek , ezt mindenki döntse el maga . A Spanyolországból , Franciaországból eresztett versenyeknél a galambok melegebb éghajlatról , helyről tartanak a hűvösebb helyen fekvő dúcaik felé . Ami legrosszabb esetben is azt jelenti , hogy KB. ugyanolyan hőmérsékletben érkeznek mint amilyenben startoltak . Ez a mi reggeli feleresztési versenyeinknél pont fordítva lesz . Ahogy fárad a galamb a 700- 800 km megtétele után úgy nehezednek körülmények , a magasabb hőmérséklet miatt . A terv az , hogy aznap ne érhessen haza galamb még a legrövidebb dúctávú tenyésztőkhöz sem , akkor pedig olyan időjárási körülmények között kell a versenynek zajlani , hogy a mondjuk reggel 7- 8 óra körüli startoknál a napnyugtáig ami KB, 21 óra körül van . Ez minimum 13 - 14 óra röpidőt jelent . Ez azt jelenti , hogy a versenynek alig szabad 1000 m/ p feletti sebességnél nagyobbnak lenni , mert különben könnyen lesz aznapos galamb a közelebbi dúcokban . Ezt az időjárást garantálni megjósolni ilyen nagy távolságon nem lesz egyszerű feladat . Azt nem tudom mennyire tanulmányozták , hogy az előbb említett sebességgel (alig 1000 m/p sebességgel ) zajló versenyen 700-800 km er megtétele után milyen állapotban lesz a galamb , hogy fog abban az állapotban másnap hajnalban - reggel elindulni és megtenni még 200 - 300 - 400 km ert . Az 1 000 km -es versenyek amúgy is mindig nagyon nehezek nem hiszem , hogy jó ötlet még ezen direkt nehezíteni . A különböző hőmérsékleti körülmények mellett talán a domborzati különbséget is meg lehet említeni , ami szintén nem a mi versenyeinknél a kedvezőbb . A hagyományokról a versenyen elért eredmények elismertségéről szintén érdemes egy két szót ejteni . Aki életében egyszer megnyer mondjuk egy barcelonai versenyt örökre beírta magát a galambászok történelemkönyvébe , az anyagi vonzatát csak saccolni tudjuk , és nem lehet összehasonlítani a miénkkel . A példaként felhozott országokban ezek a versenyek már több mint 100 éves hagyományokkal rendelkeznek , ezért nekik már vannak az ilyen utakra való galambjaik , nekünk sohasem lesznek . Hogy miért ? Mert a maraton klub megalakulása óta az általuk meghatározott feltételeken számításon már nem tudom megmondani hányszor változtattak , mindig egyéni érdekből , ez sem lesz hosszú életű , mondjuk ez szerintem nem is olyan nagy baj .
A veszteségeket illetően nincs elég rálátásom az összes veszteségre , de azt mondják átlag 50 % elveszik . Az engedésekről szállításról nem szeretnék nyilvánosan véleményt mondani . Ha nagyon érdekel privát üzenetben add meg a tel számodat és elmondom a véleményemet .
Frici . Szinte biztos , hogy elmaradt a hatástanulmány illetve nekem olyan érzésem is van , hogy ezt a 9 óra előtti startokat , a dögöljön meg a szomszéd tehene is szemlélet is szerepet játszott . Kaptam némi információt a történetről . Érdekes vagy talán nem is annyira , a támogatók felsorolnak dolgokat , hogy a fejlett nyugaton mi hogyan történik , csak egykét talán fontos dolgot kifelejtettek , vagy csak egyszerűen mivel nem az Ő akaratukat erősíti figyelmen kívül hagyták . folyt . köv .
Van igazságod!De egyet nem szabad szem elől téveszteni,a szabály az szabály!Meg a szabályokat ezért találták ki ,hogy azokat be kell (ene) tartani.Tény és való ,hogy van egy-két szabály ,ami már nem időtálló és sokszor értelmetlen!Meg hát azt, mindenkinek aki küld mind a két vagy netán több versenyre, azt magának kell megoldani ,hogy hogyan tud a szabályoknak megfelelően gyűjteni,blokkolni,meg jelenteni!Meg hát nem a "szabályokat betartókat" kellene emiatt büntetni!