Keresés

Részletes keresés

merigazoi Creative Commons License 2023.08.19 0 0 5468

és itt van a genetikai háttere amit te és ők ugornak neveznek, azt én szkítának

 

remélhetőleg a genetikához nem olyan hülyék, mint a nyelvekhez

https://tudas.hu/a-honfoglalo-magyarok-es-a-baskirok-genetikai-kapcsolata/

merigazoi Creative Commons License 2023.08.19 -1 0 5467

valószínűnek tartom, h a türk Fehérlófia mesékkel a hasonlóság mélyértelmi szinten is megvan, nemcsak felszínesen

 

https://vmek.oszk.hu/01800/01887/html/ezersz06.htm

 

 

ugyanez a hazug szemlélet mutatkozik meg azoknál, akik török eredetűnek tartják

(talán a magyaroktól került a finnugorokhoz a mese?!)

https://www.yee.org.tr/en/news/turkish-tales-reach-hungarian-readers

 

the roots of these folk tales go back to Central Asia, further to the Turkish tribes who lived in Siberia and to ancient Turkish mythology. He also showed ’Fehérlófia’ (Son of the White Mare), which is an old Hungarian folk tale, as an example for ancient-shared patterns; emphasizing the fact that there are multiple examples of shared patterns similar to this one in our tales.

egyébként is, a török változatok nem olyan tiszták mint a magyar...

https://brill.com/display/book/9789004499966/BP000024.xml?language=en

We have the names of the heroes in folktales or the events they face simi-
lar to the Turkic (Azeri, Turkish, Karachay Balkar, Tatar, Bashkir, Uyghur,2 etc.)
ones. There is a Hungarian dissertation on the supernatural heroes (dragon,
witch3 and magic steed) of Tatar magic folktales (Dallos 2005). Another Hun-
garian Turkologist Sipos (2010) chose, translated and compared some hundred
and fifty Azeri folktales to be compared with their Hungarian counterpart. As
for other Altaic peoples like Mongolians several researches have been carried
out, e.g., that of Lőrincz (1979). Hungarian folk ballads also contain many differ-
ent characteristics present in the folk literature of Altaic peoples. One of them
is formal: we do have alliteration (front rhyme) in the lines, serving the aim to
express the message of the ballad. Apart from this we find curse and blessing
in them as well as in Turkic and Mongolian heroic epics.


The hunting of a white animal is taboo and also dangerous in the Narts, the heroic epos of the
Karachay and Balkar people (Haǰieva 2014: 110). Satanay, the wife of the Nart Örüzmek, was an
obur. She could understand the language of herbs and trees. She could also change her shape
and turn into a white doe with three legs. The ability of metamorphosis can be observed in
Hungarian folk tales mainly with magic horses the so called táltos.

................................

Egyik legrégibb mesénk a Fehérlófia, ami valószínűleg urál-altaji eredetű, legalábbis a változatait megtalálni az eurázsiai sztyeppe más népeinél is. A Magyar Néprajzi Lexikon szerint több mint ötven változatban él
https://librarius.hu/2016/08/31/kis-ember-a-meseben-is-nagy-szerszammal-jar/

egész Európában ismert és népszerű redakció, a magyarhoz hasonló erőteljes, gazdag változatok azonban ritkák.r Hungarian counterpart. As

merigazoi Creative Commons License 2023.08.19 -1 0 5466

https://ethnodanubia.eu/2017/06/29/feherlofia-es-a-mese-morfologiaja/

Fehérlófia az egyik legősibb elemeket mutató tündérmesénk, melynek több lejegyzett változata ismert. Típusa a nyugat-ázsiai meseterülethez tartozik, mely a finnugorság és a sokféle türk népek mesetermékeit foglalja magába.

én inkább azt mondanám, h náluk is megtalálható

 

...............

ha statisztikailag vizsgálná valaki a hasonlóságot, valószínűleg az jönne ki, h az urali és a türk mesékben kb. azonos egyezésszám, majd nagyon lemaradva jönne a szláv

 

 

a mesékben potenciálisan előforduló 31 funkció a következő:
I. a család egy tagja eltávozik (eltávozás). Jele: e.
II. a hősnek tiltó parancsot adnak (tilalom). Jele: б.
III. a tilalmat megszegik (a tilalom megszegése). Jele: b.
IV. az ellenfél megkísérli felderíteni a terepet (tudakozódás). Jele: B.
V. a hős ellenfele értesüléseket szerez áldozatáról (értesülésadás). Jele: w.
VI. a hős ellenfele megpróbálja becsapni áldozatát, hogy hatalmába kerítse őt és vagyonát (cselvetés). Jele: s.
VII. az áldozat hisz a félrevezetésnek és ezzel akaratlanul is az ellenség kezére játszik (kézrejátszás). Jele: g.
VIII. a hős ellenfele kárt vagy veszteséget okoz a család valamelyik tagjának (károkozás). Jele: A.
VIII.a a család valamelyik tagjának hiányzik valami, szeretne megszerezni valamit (hiány). Jele: a.
IX. a hős értesül a bajról, vagy tudatosul benne a hiány, kéréssel fordulnak hozzá, parancsot adnak neki, elküldik vagy elbocsátják (közvetítés, bekapcsoló mozzanat). Jele: B.
X. a kereső ellenakcióra szánja el magát (induló ellenakció). Jele: C.
XI. a hős elhagyja otthonát (útnak indulás). Jele: ↑.
XII. a hőst próbának vetik alá, kikérdezik, megtámadják stb., ez készíti elő a varázserejű eszköz vagy segítőtárs megszerzését (az adományozó első funkciója). Jele: Д.
XIII. a hős reagál a leendő adományozó tettére (a hős reagálása). Jele: Γ.
XIV. a varázseszköz a hős birtokába kerül (a varázseszköz elnyerése). Jele: Z.
XV. a hőst elviszik, eljuttatják vagy elvezetik arra a helyre, ahol a keresése tárgya található (térbeli helyváltoztatás két birodalom között, kalauzolás). Jele: R.
XVI. a hős és ellenfele közvetlenül összecsap (közdelem). Jele: Б.
XVII. a hőst megjelölik (megbélyegzés, megjelölés). Jele: K.
XVIII. az ellenség legyőzése (győzelem). Jele: Л.
XIX. a kezdeti baj vagy hiány megszűnik (a baj vagy hiány megszüntetése). Jele: Л.
XX. a hős visszafordul (visszafordulás). Jele: ↓.
XXI. a hőst üldözik (üldözés, kergetés). Jele: Пp.
XXII. a hős megmenekül az üldözés elől (megmenekülés). Jele: Cn.

 

Ezen a ponton sok mese befejeződik, de gyakran megtörténik az is, hogy a hős újabb problémákkal szembesül, és a kaland folytatódik. Azt mondhatjuk, hogy vannak mesék, melyek két funkciósorból, vagyis menetből állnak. Minden alkalommal, mikor új problémával szembesül a hős, megindul egy újabb menet, tehát akár több mese kapcsolódhat egyetlen történetté.
Ha a mese tovább folytatódik, akkor a második menetben a következő funkciók nyernek ismét szerepet:
VIIIbis. Az idősebb testvérek ellopják Iván zsákmányát. Jele: *A.
X-XIbis. A hős újabb kereső útra indul. Jele: C↑.
XIIbis. A hős újra olyan események részese lesz, amelyek előkészítik a varázseszköz megszerzését. Jele: Д.
XIIIbis. A hős ismét reagál az újabb adományozó cselekvéseire. Jele: Γ.
XIVbis. A hős újabb varázseszközhöz jut. Jele: Z.
XVbis. A hős keresése tárgyának lelőhelyére viszik, vagy kísérik. Jele: R.

 

XXIII. a hős ismeretlenül megérkezik haza, vagy egy másik országba (felismeretlen megérkezés). Jele: X.
XXIV. az álhős jogtalan követeléssel áll elő (jogtalan követelés). Jele: Ф.
XXV. a hős nehéz feladatot kap (nehéz feladat). Jele: З.
XXVI. a hős megoldja a feladatot (megoldás). Jele: P.
XXVII. a hőst felismerik (felismerés). Jele: Y.
XXVIII. az álhőst, ellenfelet, károkozót leleplezik (leleplezés). Jele: O.
XXIX. a hős új alakot ölt (transzfiguráció). Jele: T.
XXX. az ellenséget megbüntetik (büntetés). Jele: H.
XXXI. a hős megházasodik és trónra lép (esküvő) Jele: C**

merigazoi Creative Commons License 2023.08.19 -1 1 5465

tehát kimutatható

 

népmesei kapcsolat

népviseleti kapcsolat

népzenei kapcsolat

népművészeti kapcsolat

és ősnyelvi kapcsolat

 

a türköknél (a görögöknél nem! és ez nem mutatható ki a szlávoknál, alapszintű népviseleti kapcsolaton kívül)

 

de szerinted nem szkíták, mert csak.

 

én meg azt mondom, az őskultúrájuk szkíta eredetű, és azt is, h a kapcsolat kiterjedtsége, sokrétűsége nagyon régi és nagyon közeli kapcsolatra utal (nem csak hatás, mint a görögöknél vagy a szlávoknál)

 

 

egyébként a szarvasos minták egyöntetű formája és kontextusa arra utal, h egy kultúrához tartoznak.

ez nem kérdés, a speciálisan hasonló minták nem véletlenek. (akármennyit habosítod a semmit)

 

és mondhatsz akármit, szerintem nincs más kultúra, amelyik magáénak mondhatná, csak a szkíta.

persze felvetheted, h azt megelőző valamilyen természetközeli animisztikus kultúra maradványa, de azt nem mondhatod, h nem függnek össze, nincs köztük kapcsolat, mert az nem igaz.

Előzmény: Jokki (5457)
merigazoi Creative Commons License 2023.08.19 -1 0 5464

megint sikerült egy véleményt mondanod.

az "érveid" általában vagy felszínesek vagy hamisak.

 

Akkor most kiknek az ősei ők?

 

már a kérdésfeltevésed mutatja h egy hamis előítéletes keretben gondolkozol.

 

 

A szkíta kultúra a képjeleken alapszik. Mert a nyelvük révén képesek voltak megfogalmazni a képjeleket. A türköké nem. Az ugoroké sem.

 

pont azt mutattam be, h az urali és altai nyelvek alapja ugyanaz.

legközelebb szólj, h nem érted, és akkor majd igyekszek jobban elmagyarázni, h minden félhülye megértse.

 

 

Előzmény: Jokki (5458)
merigazoi Creative Commons License 2023.08.19 0 0 5463

egynyelvűként nem kéne nyelvekről állást foglalnod.

Előzmény: Igazság80 (5461)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2023.08.19 0 0 5462

Egy bődületes marhaságot sikerült összehoznod.

Ez az ötletelés már ott elbukik, hogy a sziget neve Számosz.

Előzmény: Igazság80 (5461)
Igazság80 Creative Commons License 2023.08.19 -1 0 5461

Ha jól tudom az Égei-szigeteket tán összefoglalva is hívták valaha SAMOS néven. Úgy pedig baromi sok sziget már összesen.   De ezen felül is lehet még egy igen nyomós oka hogy a SZÁMOS dologgal azonosítsuk akár csak azt az egy szigetet is:  Pythagorasz épp azon a szigeten született, és neveztek el róla ott várost is Pythagorio néven többek közt.   Ugye ő egy matematikus volt, azaz egy SZÁMOS ember. SZÁMOS sziget közt élt egy világhírű SZÁMOS ember.))

 

De nem tudom mióta hívják így a szigetet egészen pontosan, ezt még ha kedvem lesz megnézem...

Előzmény: pozsonyi muflonlovas (5460)
pozsonyi muflonlovas Creative Commons License 2023.08.19 -1 1 5460

Már miért lenne Σάμος szigete szigetek? :)

Előzmény: Igazság80 (5459)
Igazság80 Creative Commons License 2023.08.18 0 0 5459

Nem akkora hülyeség ám ez, nehogy azt higgyük !    Ha magyar szavakat akarunk találni, az egyik legjobb nyelv erre épp amúgy a görög lesz.  Rengeteg magyar szó bujdosik meg náluk elgörögösített köntösben. Némi gyakorlattal egészen jól felismerhetjük őket.  

 

A görög tél persze nem kimonó, viszont  én eleve egy másik magyar szót sejtek mögötte:  melyik jelzővel is illetjük a telet még ma is gyakran?...   hát a KEMÉNY szóval.  Ha csak 1-2 ilyen lenne, tán én is azt mondanám véletlen, de egy halom ilyen van.  Mongóliában is a VAS az TÖMÖR, azaz a rá alkalmazott gyakori jellemzésével illethették a szót, persze a melléknév is egy magyar szó.  És tényleg tömör a vas. 

 

Pár görög érdekesség még, csak néhány dolog, mert amúgy napokig lehetne írni ezekről.  Például SAPKA görög módon KAPÁKI,  a FEDŐ meg KAPÁK.   Akárcsak a KUPAK, az is e célból létesült.   A RUHA így simán nekik  FÓREMA, ami mögött a FORMA szót ismerhetjük fel.   De ha kicsit képezzük ezt a ruhát mondjuk RUHÁK, vagy ige RUHÁZ módra, akkor hogy hogy épp nem véletlenül előkerül  "görögül" ez:  ROÚCHA,  enyhén majdnem ugyanaz.  És a RUHA szót a hivatalos szlávnak kamuzza össze... 

 

SAMOS szigetek SZÁMOS szigetből áll össze valóban.  KÉMÉNY náluk KAMINADA,  de ez egy KÉMlelő nyílás, a tájat KÉMleli a kémény, a szót csak magyarul lehet felépíteni, hiszen a KÉM szó teljesen más a görögben. De a német KAM- ból is értelmetlenség lenne építeni. Meg sziklahasadék nyílása is volt kémény, azaz a KEMÉNY szóhoz is köze lehet.  DIÓ náluk KARYDIA.  A szó végén a "dia" az ugyanaz a dió.  Csak náluk KÖRDIÓ az összetétele a szónak, végül is jogos, körforma a cuccos.  Persze ma már máshogy mondják ők a kört. 

 

Ja és a KIMONÓ, már majdnem elfelejtettük itt.  Szóval ezt szinte az egész világ így mondja, a japán mai verzió amolyan "viselni való ruhát" jelent MA, ha jól mondom.  Nagyon rég több ruházat neve volt, később vált egy bizonyos ruha elkeresztelt neve a szó.  A KIMONÓ is jellemzően nem éppen házi ruhának készült , ez volt a KIMENŐ öltözet.))...

Előzmény: pozsonyi muflonlovas (5456)
Jokki Creative Commons License 2023.08.18 -1 1 5458

Értem én, hogy mit akarsz ezzel az egésszel, nyilván az Arvisura zavarta össze fejedet. Az hogy volt kapcsolatunk az ugorokkal persze, hogy volt. A türkök félig meddig testvérnépek, hiszen hun-mongol keveredésből jöttek létre. A hun meg szkíta csak más névvel. A kultúrális elemek a magyarságnál nem szkíta eredetűek. HANEM SZKÍTÁK. Mivel mi is szkíták vagyunk.

 

A szkíta kultúrális jegyek nyilván sokat mondóak, lehet kutatni, sőt kell is. De ez bnem jletni azt, hogy ők a mi őesink lennének, vagy teljes egészében szkíta örökség. Az uygurokon kívül elég kevés népről mondható ez el ma már Ázsiában. Ők ugyanis nyelvükben megőrizték képiséget, ahogy a magyar is. Amikor megnézel egy festett kazettás mennyezeten egy szarvast megfogó madarat és egy szkíta arnytárgyat ugyanebben a témában, akkor tudnod, kell hogy azonos a mondanivalója, a képisége. De egy csuvas szarvas egy zászlón nem bizonyítja, hogy itt ugyanarról lenne szó-. például a Nagyszentmiklósi kicnsen szereplő hasonló jelentre ezt mondják, hogy "őzet leteperő griff, vagy turul azaz sas, amely megtermékenyíti Emesét" - piros-fehér-zöld ruhás nagyon nemzetiek mondják....

 

Csak abban tévednek, hogy nem őz, nem teperi le, a turul nem sas hanem sólyom és semmi köze a griffhez, és nem Emese, mégcsak nem is egészen nő, és nem termékenyíti meg, mert az elég nehezen menne összezárt combbal, főleg hogy nemi szerve sincs....

Szóval csupa jó szándékkal is lehet sok marhaságot összehordani.

 

Mert nyilván vannak magyar népmesékhez hasonló mesék Ázsiai népeknél, de az a mesegazdagság ami a magyarnak van több, mint ezeknek az ázsiai népeknek összesen, kivvéve az uygurt. A képoi megfogalmazások olyan nagyságrendben vannak a magyarban, amiknek az egész ugor népesség nyelvében sincsenek.

 

A medvekultusz, ami az ugor népek sajátja, meg egyértelműen germán. Akkor most kiknek az ősei ők?

 

Nyilávn ha egy népnél vannak szkít elemek, akkor volt dolguk a szkítákkal. De csak akkor szkíták, ha ezek a szkíta kultúrális elemek mélyen gyökereznek, legalább olyan mértékben vannak jelen a kultúrájukban, ahogy a szkítákéban a sajátjuk és ugyanolyan alapokon is nyugszik. A szkíta kultúra a képjeleken alapszik. Mert a nyelvük révén képesek voltak megfogalmazni a képjeleket. A türköké nem. Az ugoroké sem. Ha nem ez a helyzet, akkor nem szkíták, lehetnek testvérnépek, vérszerződéssel egykor csatlakozott népek, átvevő népek, akármik, de nem szkíták.

 

És legfőképpen, nem származhat tőlük a szkíták azaz a magyarok nyelve sem.

Jokki Creative Commons License 2023.08.18 0 1 5457

A Fehérlófia mese valamilyen változata legalább féltucat türk népnél megvan, nem csak Kirgizeknél. Sőt ha nem tévedek még az örményeknek is van hasonló. De azért írtam az előbbit is, hogy ne essél át a ló túloldalára és ne gondold, hogy ezek a népek az ősi szkíták.

 

A szkíta kultúra nem csak náluk jelent meg, az egész ún. "fejlett görög kultúra", meg perzsa is a szkíta kultúra lemorzsolódott és félreértett darabjaira épült.

 

Ettől még a görögök nem lettek szkíták, ahogy a perzsák se.

 

Ettől még ha elmész Kazahsztánba vagy Kirgíziába, barátként sőt testvérként fogadnak, az ugoroknál, bár kedvesek meg jó fejek, de semmi ilyesminek nincs nyoma a hagyományaikban, hogy bármi közük lenne hozzánk.

Előzmény: merigazoi (5427)
pozsonyi muflonlovas Creative Commons License 2023.08.18 -1 1 5456

S a kimonót meg télen hordják a japánok. Már az ógörögök óta.

Előzmény: Igazság80 (5455)
Igazság80 Creative Commons License 2023.08.18 0 0 5455

Akkor viszont csak egy dolog lehet:   szerintem itt halmozottan előforduló CSODÁKKAL állunk szembe.  Most már biztos vagyok benne, hogy időutazás történt !    Megvan a bizonyítéka ennek, itt és most ! 

 

Szóval az történhetett valójában, hogy az egyiptomiak és a sumerek már bizonyosan ismerték a szappant.  Na igen ám, csak ők meg még akkor a névadás tekintetében bizonyára igen erős kihívásokkal nézhettek szembe, ami így utólag nézve teljesen érthetővé is válik:   hát még kanyarban sem voltak sehol a szerb-horvátok és az olaszok sem.  Persze  hogy nem tudtak nevet adni neki, mert nem volt kitől átvenni ezt !  Így már világos, az egész világ várt és csak várt hogy mi fog most történni, izgalmas , drámai, és egyben boldog várakozással teli pillanatok voltak ezek.   De jött a segítség, mert az olaszok és a szerb-horvátok példás összefogással megjelentek a JÖVŐből, hogy a kihívásokkal küzdő népek nyelvi pallérozódását elősegítsék.  Ez mindent megmagyaráz utólag.

 

Elárulták a titkot a népeknek, és visszarepültek a saját idejükbe.  A népek világszerte elkezdték így használni a szappan szót,  és nagyon féltek és tartottak tőle hogy nehogy elfelejtsék ezt, így örömmel konstatálták, amikor végre a szerb-horvátok és az olaszok megjelentek a történelem színpadán, mert így akár visszamenőleg is biztosított volt már a jövevényszó átvétele, meg a biztonság kedvéért azért újra átvette minden nép a szót, olyan ez mint a festés hogy azért jobb kétszer átmenni rajta mint egyszer sem.  Igazat adok nekik, végül is jól csinálták.    Nagyjából ez a meglátásom a dologgal kapcsolatosan...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ebben a részben már az összefüggésekben gondolkodni tudók (és szándékozók) találhatnak érdekességeket, többieknek még mindig ott a "jövevényszótár", aki arra esküszik, hát tegye, én nem állok senki útjába ez ügyben az fix.

 

SZAPPAN:  annyi bizonyos, világszerte használtak a hasonló hangalakok.  Tudjuk mi, nem írom le. SZ_P hangvázas szó. Szapora habzású vízben.

SZAPorodik, szapora :   nyilván köze a szaporodáshoz...

SZOP:  jellemzően kétféle van belőle.  Az egyik a tejet szaporítja.  A másik szopás valami egészen mást fog.  Most eltekintek ennek a megnevezésétől, de biztos kitaláljuk.))

 

SPÓRA szó, S_P hangvázon:  vajon közösíthető a szapora szóval?...  költői kérdés. 

SPORT szó, S_P hangvázon:   ez szintén világszerte elterjedt, szapora légzés/futás/mozgás/stb...

 

SZUPER:  SZ_P vázon.  nem éppen a SZAPORított ERő a SUPERMAN lényege?... 

 

ISZAP:  ott a SZAP gyök, és bizony ez a vízben gyűlik össze.  Ja és a szappanhoz hasonlóan ha nincs épp jobb, ez bizony egy tisztítószer !   Gyakorlatilag egy természetes bőrtisztító cucc, nem véletlen használják pakolásra, meg krémekbe, sőt:  szappanokban is !  Szennyvizet is tisztítanak vele. Gyógyászatban fürdősókban is használatos.

 

SZAPUL 1 :  szapora szitkozódás      SZAPUL 2:  szennyes ruha, egyéb tárgy LÚGVÍZZEL történő áztatása. Mintha a szappanhoz is lúg kéne, úgy rémlik nekem. 

 

SZAPU, SZAPULÓ: egyik jelentése LÚGVÍZES mosóedény,  a másik a szapulást (lúgvizes mosást) elvégző személy, többnyire mosónő értelemmel.   3. a szitkozódó személy. 

 

SZEPLŐ: szaporodott pöttyök arcon. 

 

Spórol:  itt épp S_P a hangváz.  A spórolás a készletek felszaporítása eredendően.  Ma már az érintetlenül hagyott meglévő is az.

 

Ezen felül még sok szó csak a SZAP gyökön, vagy 68 összesen.   10 szavunk áll kapcsolatban a lúgos vízben való mosás valamelyik fázisával mind SZAP gyökön, ezen felül ott a szappan szó és a szintén tisztítószerként is használt ISZAP szó is amelyek mind a lúgos kémhatású mosással összefüggő a szaporítás alapértelmén felül.    Sőt jut eszembe az ISZAPnak a vízben történő felszaporodásán kívűl másképp is köze van a SZAPorodáshoz:  növelheti a talaj termékenységét !  

 

Ha a szerb-horvát vagy az olasz  nyelv tud hasonló magyarázatot csak fele ennyire, azt ne titkoljuk el.))

Gyanítom hogy ez a magyarázat sokáig rejtély lesz...

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (5453)
merigazoi Creative Commons License 2023.08.18 -1 0 5454

nem zárható ki (h eredetileg fénylőt, fényeset jelentett)

mondjuk a svédben egyértelmű Swedish skina : skön (süt : szép)

a szláv szvit még úgy ahogy (de nincs párhuzama a szépre)

a latin splendere szintén (spectatus?, speciosus?)

ezeken kívül a

Sakha сырдат sɯɾdat

török sivrilmek

kazah сәулелену

Northern Khanty сюльпиты sʲuʎpitɪ

szóval van néhány szóalak amivel össze lehetne hozni

pl a kazah (сәулелену - сұлу, сүйкімді) és a török (sivrilmek - sevimli) lehet

az uraliban és a mongolban nem annyira

se a hindiben érdekesmód pedig a szép ott is szundar szutara

a második lehetőség az altai kedvel-szeret-szivlel jelentés szóalakjai

meg a fénylő, süt összemosódott

de elgondolkodtató, h a p/v hang mégis hogyan tudott eljutni, milyen módon, mert annak kicsi az esélye h L vagy R meg kitudja miből lett az az ugyanaz a rövid zebo szevo szép szóalak, északon és délen.

Előzmény: ketni (5451)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2023.08.17 -2 1 5453

"ősnyelvi szó?... Uráli?... finnugor ?...   Nekem van rá verzióm, mert szerintem eleve magyar gyökerű a szó."

 

Nyilván ősnyelvi meg magyar, csak éppen az adatok másról szólnak:

 

https://uesz.nytud.hu/index.html

 

* az első biztos magyar nyoma 1416 ("1416 u./¹ zappanban (BécsiK. 169);");

* "Olasz jövevényszó, esetleg szerbhorvát közvetítéssel is."

Előzmény: Igazság80 (5452)
Igazság80 Creative Commons License 2023.08.17 -1 0 5452

Ezek a szavak itt nyilvánvalóan összetartoznak, ez idáig oké.    De engem az érdekelne hogy ezt hogyan értékeled.  Mert nincs hozzá magyarázat, tehát csak találgatni tudunk hogy mi a közlés lényege.  Kié lehet az alapszó szerinted, engem leginkább ez érdekel, mármint hogy kinek tulajdonítod ezt az egészet.   Átvettük az "altai" masszából?...  Ősmagyar, és elterjedt?...    Honnan indulhatott el?...   ősnyelvi szó?... Uráli?... finnugor ?...   Nekem van rá verzióm, mert szerintem eleve magyar gyökerű a szó. 

 

A szappan az is lehet ősnyelvi:    baszk:  xaboia ,       angol: soap,       zulu: insipho,     lao:  SA-BU ,     török: sabun,   finn: saippua,    bolgár: sapun,     filippinó: sabon,     Izland: sapu,  malajálam: soppu,  

 

latin: saponem,    kinyarwanda:   isabune ,       grúz: saponi,      görög: sapouni,         szundanéz: sabun

 

szomáli: saabuun,    chichewa:  sopo,      Málta: sapun       bengáli: sabana,      olasz: sapone   

 

....és nem írom végig, látszik hogy világszerte mindenhol létezik a szó és különféle hasonmásai.  Pedig itt aztán tényleg mindenféle tájak mindenféle népségei felsorakoznak,  talán még a Marson is ez rá a helyes szó.)) 

 

Igen ám, de ezt a SZAP gyököt csak a nyelvünkön lehet megérteni,  ez a SZAPora szó töve, és jókora szóbokorral rendelkezik nálunk az SZ_P formula,  voltaképp mindig ilyen értelemmel.  A SZÜK szót a SZAK gyökünkből érthetjük meg...

Előzmény: merigazoi (5439)
ketni Creative Commons License 2023.08.17 0 0 5451

"a szép esetében csak urali és altai területen/nyelvekben van nyoma a szóalaknak. de cáfolj meg."

 

A gyökével képzett szavakat távolabb is lehet találni:

 

"Mint eredetileg fénylőt, fényeset jelentő szó, rokonságban áll a szén (égőszén), és szép szókkal; l. ezeket. Adelung, Wachter véleményéhez járulva, a ,schön' szót a ,scheinen' szótól származtatja, úgy hogy szerintök azon szó közelebbről fénylőt, fényeset jelent. "

 

A szép:

"Mint egytagu s p végzetü gyökszónak több névtársai vannak nyelvünkben, o. m. ép, csép, kép, lép, nép, pép, pip, sip, áp, csáp, háp, láp, sáp, táp, záp, s rövid hangzóval, ap, csep, gyep, gyap, lap, zap, tap. "

 

A "p" szerintem "ep" rag, ami "Aprólékos mozgást, taglejtést jelent ezekben: epecsel, epecselés."

Ezért valójában igeképző, ha a szóvégén van.

 

A szép szó ezért szépnek levést jelent. Van valamilyen létigei vonzódása.

Előzmény: merigazoi (5444)
ketni Creative Commons License 2023.08.17 0 0 5450

"nem kell elhinned, nézz utána."

 

Erről nincs mit vitatkozni.

Előzmény: merigazoi (5445)
ketni Creative Commons License 2023.08.17 0 0 5449

"a szép esetében csak urali és altai területen/nyelvekben van nyoma a szóalaknak. de cáfolj meg."

 

Dehogy cáfollak meg!

Előzmény: merigazoi (5444)
Igazság80 Creative Commons License 2023.08.17 -1 0 5448

"Ősnyelvi maradvány"     ---  pontosan így van, kiegészíteném azzal hogy a SZÉP szó ősmag(yar) elem,  mindennek az alapja itt is a magyar nyelv.   Maga a szót majd hosszabban is átveszem az ősnyelvi részen, mert önmagában is megér egy cikket.

 

De röviden annyi hogy  ÉPSÉG-SZÉPSÉG,  és ÉPÜL-SZÉPÜL  összetartozóak. Ami ép, az a szép.  Ezenkívül az SZ_P  mássalhangzóváz a SZAP-ora, szaporodás  gyökszava/gyökérhangzói.   A szép lány lesz jó eséllyel szapora, nem a boszorka.   De ide tartozó a : SPÓRA,  SPIRÁL,  SZAPUL,  SZEPLŐ,  SZAPPAN is most a teljesség nélkül, érdekes a szappan valahogy átvészelte az idők viharait, rengeteg nyelvben felismerni a hangalakot.    De ezt az egészet csak magyar nyelven lehetséges megmagyarázni természetesen. 

 

Soha sem fogja megközelítőleg sem így összefüggően értelmezni bármely finnugor vagy altai embercsoport nyelve.  Főleg azért nem, mert még önnön magukat és a földrajzi neveiket is magyar nyelven lehet érteni !   Az alapszó és a gyökere a SZÉP szónak MAGYAR !   És nem olyan népektől fogjuk ezt átvenni, akik megnevezései is magyarul érthetőek, meg a földrajzi neveik, az egész bagázsnak magyaros nevei vannak amúgy...

 

Az észt név mögött az "oszét" rejlik összehúzva. De ÉSZakon is vannak.  Az Ural hegység a környék látképét uralja.  A finnek önnön megnevezése a "suomi", ez a számi megfelelője.(SZÁM)   Viszont az F hangos megnevezésük is a mienk:  hol vannak ők, ha a térképre nézünk?.... FENN vannak !  Fenn landoltak a "finlandok".   Ugor szó tán nem egy magyar(os) hangzás?...   A finnugorok odafenn ugrálnak.  Mindent értünk magyarul.  Viszont ezt a nyelv közli, hogy itt MÁSOKRÓL beszélünk és nem magunkról.  Ugyanez az "altai" kifejezés is: 

 

Ők meg ALsó TÁJakon vannak. Altai--ALTÁJ.  Itt sem magunkról beszélünk, és minden viszonyítás kérdése.  A polinéz embereknek nagyon fent lennének. Aki megnevezte őket, az felettük volt a térképen.  Ahogyan ma is így van !  

 

A török megnevezés is eléggé magyaros. Mintha volna TÖR igénk.   SZAKA meg valaminek a szakasza, szakadárok tán.  Lappföld is magyarul van, a terület túlnyomórészt síkság, azaz LAPOS földről van itt szó.

A SZÉP szóra visszatérve, a " cib",  CSib", CSab"  formáknak semmi közük a "SZÉP" hangalakhoz, amúgy egy másik magyar szó oldja meg ezt is:  CSÁBos  és csábító aki szép.    A felsorolt hangalakok egy része (jó része) nincs kapcsolatban a széppel.  Viszont van köztük amelyeknek igen:  A "zebo", és a zibo"  valószínűleg tényleg ebből torzult.  

 

A legközelebb a perzsa nyelv áll hozzá talán, meg érdekes hogy egy Afrika nyelv, a "bambara" amit Maliban beszélnek.   Perzsa is magyarul érthető, PIR "tűzgyökön"  lévőek, híresen tűzimádóak voltak, ennek még olvasható irodalma is van.    A "törökös" népek a perzsából vehették a már náluk is kissé torzult hangalakot.  Sok átvételük van onnan, konkrétan nyelvújításokra szorultak a múltban, annyira katyvasz lett a török és perzsa kombó...   A perzsák tudtak a "SZÉP"-ről, gondolom őseinktől hallottak ilyet, vagy ők is beszélték ezt...

 

 

Előzmény: ketni (5435)
merigazoi Creative Commons License 2023.08.17 -1 0 5445

nem kell elhinned, nézz utána.

 

a hon ugyanaz a szóalak mint home. azeriben kənd mongolban хөдоо kurd xane üzbég xonaki

a hun az a human homme. altaiban хүмүүс ümmət xalq, finnben kansa.

vagy a tele

latinban total

a törökben tulu tugen tok tüm toptan

mongolban turen

finnben täysi

és valószínű h a szlávban a celo cjelo ugyanez

Előzmény: ketni (5443)
merigazoi Creative Commons License 2023.08.17 -1 0 5444

a konkrét esetről beszéltem.

 

a szép esetében csak urali és altai területen/nyelvekben van nyoma a szóalaknak. de cáfolj meg.

Előzmény: ketni (5442)
ketni Creative Commons License 2023.08.17 0 0 5443

"pár szó van, ami eurázsiai viszonylatban ősnyelvi szónak nevezhető

 ilyen a kap, tart, takar, tud, él, fejér, hun, hon, tér"

Ezt készséggel elhiszem neked.

Keletről Nyugatra és kevésbé ugyan, de Délre, Dél Ázsia felé haladva egyre halványulnak az ősnyelvi maradványok.

Kivéve persze a Kárpát medencét.

Előzmény: merigazoi (5441)
ketni Creative Commons License 2023.08.17 0 0 5442

"de nincsenek. ne találgass.

 a többi nyelvben máshogy mondják."

 

Egy általánosan kimutatható jelenségről beszéltem.

Nem magamtól találom ki ezeket, hanem -a kétszáz évre visszamenő szerzők sorát nem említve- V. Csaba és mondjuk Marátz L. munkásságát követve.

Ezt is figyelembe kell venni, ha nyelvi és/vagy népi rokonságot akarunk kimutatni.

Előzmény: merigazoi (5437)
merigazoi Creative Commons License 2023.08.17 -1 0 5441

pár szó van, ami eurázsiai viszonylatban ősnyelvi szónak nevezhető

 

ilyen a kap, tart, takar, tud, él, fejér, hun, hon, tér

Előzmény: ketni (5435)
merigazoi Creative Commons License 2023.08.16 -1 0 5440

vagy a szél szegély

szél1 [1138 tn. (?), 1245] ’határvonal’ Ősi, ugor kori szó, vö. vogul s#l ’oldala, széle valaminek’, osztják sil ’szél , szegély, part’. Az ugor alapalak *sel ’szél’ lehetett.

 

BORDER

Komi-Zyrian суйӧр sujər

Lezgian сергьят serhæt

North Azerbaijani sərhət særhæt

Bashkir сик sik

Southern Uzbek chegara t͡ʃɛɡara

Hindiसरहद sərhəd

Lithuanian siena sîənɐ

Turkish sınır sɯnɯɾ

Modern Greek σύνορα sinora

Armenian սահման sɑhmɑn

 

EDGE

Finnish särmä særmæ + syrjä

North Karelian särvi særvi

Lezgian син sin

Aleut saǵi-x́ sɑʁeχ

 

véletlen h egyezik a szér- finnugor és török-hindi nyelveknél?

 

és itt érdekes a mongol és jukagir hil jahil változat

 

+az oldal szóalakjai

ami szaka szirej, szláv sztrana, angol szaid. holland szij, finn szivu

 

...................................................

határ

határ [1086] Belső fejlemény

 

BORDER

Turkish had + hudut

marathi कडा kaḍā (border edge margin verge)

gujarati હદ hada (outskirts border boundary)

Előzmény: merigazoi (5439)
merigazoi Creative Commons License 2023.08.16 -1 1 5439

ott van a szűk szavunk

 

az etimológiai szótár szerint

szűk [13. század második fele] Ismeretlen eredetű szó.

 

de

török. sıkı (tightstrictstringent)

örmény. ձիգ dzig (tight hard taut)

kurd. zixt (tight)

lett. sīks (narrow small tiny)

finn. soukka (thin narrow)

kazah жұқа (thin)

merigazoi Creative Commons License 2023.08.16 -1 1 5438

lehet tagadni, de gondolkozni kéne

 

a mongol írásbeliség a 13.századtól van, ahogy a török is. utána lehet nézni, valószínűleg nem szerepel benne, nem említik az etimológiai szótárban, de az semmit nem jelent

 

a karaim nyelvben volt a csibir szép értelmű, azok gyakorlatilag kihaltak, tehát feltehető kb. 15század

de ez már a torz alak

 

ahogy torz alak az észt sallima

nem véletlen, h a törökre hasonlítanak az északi változatok, mert hasonlóan torzultak, de a nyenyec szevo-t csak a torzulás előtt adhatták át

 

és ha nincs a 13.századi mongolban és türkben, akkor ott vagyunk a 9.századnál amikor a magyarok eljöttek

de a magyaroktól se vehették át mert ott van a többtucatnyi torz alak a finnugor nyelvekben is

 

se nem a finnugorok mentek le turánba a perzsákhoz, se nem a perzsák jártak a tundrán...

logika

 

 

nem véletlen, h a kazah kedvel-szeret az жарату ʒɑɾɑtu

a karéliai olonec meg suvaija sʊvɑijɑ

az altai szaka meg Sakha сөбүл søbyl

 

az egyik urali, a másik altai...

 

lehet hülyét játszani, h véletlenül csengenek össze a szóalakváltozatok...

persze

 

JAVÍTÁS

létezik török alak: sevimli (cute lovely pretty)

 

érdekes, h erről nem tudnak az etimológiai szótárban

de látszik a szóalakon, h ragozott, azaz másodértelmezett /átvett

 

és a finnben sievä (cute pretty)

érdekes, h erről se tudnak az etimológiai szótárban

komolyan, hogy a francba képzeli bárki, h a sokadik párhuzam finnugor és török nyelvek között véletlen?

Előzmény: merigazoi (5434)
merigazoi Creative Commons License 2023.08.16 0 1 5437

de nincsenek. ne találgass.

 

a többi nyelvben máshogy mondják.

Előzmény: ketni (5435)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!