Keresés

Részletes keresés

othiss Creative Commons License 2022.01.21 0 0 8250

megnéztem az AN 12-es gépet, és beugrott, hogy egyszer egy pilóta mondta, ezzel  a típussal fuvaroznak (dugigrakva) tojást Európa országaiba...

othiss Creative Commons License 2022.01.21 0 0 8249

nagyon köszönöm  a válaszod, és a radart is...élni fogok vele...hogy egy kis humor is legyen, a baj ezzel a radarral az, hogynamkertben metszek(mint ma), vagy kapálok, akkor érdekes ahogy berontok a lakásba, és rácuppanok amképernyőre..a nejem furcsán fog nézni...

 

Na jó, ez vicc volt, megnézem.

 

Köszönöm kedvességed.

Előzmény: Zsalu53 (8248)
Zsalu53 Creative Commons License 2022.01.21 0 0 8248

Az ukránok járnak még ide An-12-es repülőgéppel, annak is AI-20-as hajtóművei vannak, mint az Il-18-nak, hangjuk hasonló. C-130 Hercules is lehet. A Flightradar segíthet. https://www.flightradar24.com/47.64,19.06/10

Előzmény: othiss (8247)
othiss Creative Commons License 2022.01.21 0 0 8247

üdv.

 

Biztosan rossz helyen kérdezem, de talán kapok választ. Kelenföldön lakom, és néha olyan repülő húz el felettünk, ami légcsavaros, és baromira búg...de viszonylag gyors.

Régen az IL 18 adott ilyen hangot, de manapság elképzelni sem tudom milyen járgányok ezek?

 

Ha van itt szakértő, megköszönném a felvilágosítást.

 

Üdvözletem.

Zsalu53 Creative Commons License 2022.01.09 0 0 8246
Zsalu53 Creative Commons License 2021.12.31 0 1 8245
viricsi Creative Commons License 2021.11.27 0 0 8244

 

Megjelent az éves falinaptár!

 

Felajánlás tehető az alapítvány e-mail címén: info@goldtimer.hu

illetve Endrénél, a zsaludek@yahoo.com


Zsalu53 Creative Commons License 2021.11.13 0 2 8243

Egy reménykeltő jó hír. A 301-es, ex HA-LIS a Reptárba kerül.

https://iho.hu/hirek/a-reptar-uj-kincse-a-li-2-es

viricsi Creative Commons License 2021.10.26 0 3 8242
XANTIi Creative Commons License 2021.10.10 0 2 8241
Előzmény: XANTIi (8240)
XANTIi Creative Commons License 2021.10.10 0 0 8240

Történelem képekben, aktualitással.

whoa Creative Commons License 2021.09.27 0 0 8239

Mission impossible, kevés reménnyel, de hát a remény hal meg utoljára...

Nincs valakinek leírása a PZL W3 Sokol helikopter elektromos rendszeréről/felépítéséről?

Főleg a 28V egyen és a 3x115/208V-os váltó hálózat felépítése érdekelne.

karrimor Creative Commons License 2021.09.22 0 0 8238

A világ egyetlen működőképes DC-3-as hidroplánja:

 

https://www.jetphotos.com/photo/10303588

karrimor Creative Commons License 2021.09.21 0 2 8237

Előzmény: Zsalu53 (8236)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.09.21 0 5 8236

Ma 20 éve, hogy ismét a levegőbe emelkedett a 18433209 gyártási számú, Li-2T típusú, HA-LIX lajstromjelű repülőgép, és ma is örömükre szolgál az öreg gépmadarakat, valamint a nosztalgia repülést kedvelőknek. Köszönet az alkotóknak, a segítőknek, és azoknak, akik lehetővé teszik, hogy ez a csoda ma is a fellegekben jár.

Itt egy összeállítás a munkálatokról.
https://youtu.be/bzhvL1137uc

Természetesen sok-sok kép és film szól az életéről a Goldtimer honlapján is.

Goldtimer Alapítvány Li-2 Po-2 Cimbora Gerle Vöcsök Kánya

Törölt nick Creative Commons License 2021.08.16 0 0 8235

Ez klassz.

Előzmény: Zsalu53 (8234)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.08.07 0 2 8234

Már a Péternek is megírtam a kiegészítéseimet.

HA-TSA 1956 Fotó: Erdei Sándor

Az ID lap szintén Erdei Sándortól van, jelenleg a szobám polcán. Én fotóztam le, így került sok-sok helyre, többek között a Földesi Lacihoz is.

és Magyarországon állomásozó MiG-15-ösök kényszerítették leszállásra Pápán.” Ide beírnám, szovjet Mig-15-ösök. A mai fiatalnak nem árt tudni.

 Közben eljuthatott hozzám a jegyzőkönyv eredeti rajza, sokkal jobb, mint amit emlékezetből rajzoltam.

A honlapomon a képek jobb minőségűek, a tűzoltó múzeumtól vettem meg anno, azzal a kikötéssel, hogy a honlapomra feltehetem. Innen letöltve bárki használhatja. (Nem volt vészes az összeg). http://li-2.hu/?modul=html&content=esemenyek_katasztrofak

Előzmény: Foltos (8233)
Foltos Creative Commons License 2021.08.06 0 0 8233

És itt egy alapos összeállítás a te vázlatoddal:


https://iho.hu/hirek/zugloi-zuhanas-egy-ertelmetlen-katasztrofa-anatomiaja

Előzmény: Zsalu53 (8232)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.08.05 0 2 8232

Itt olvasható a témáról bőven.

HA-TSA - Li-2.hu

Események - Li-2.hu

Javaslom az Aeromagazinban megjelent cikkemet is. E-mail-re tudom küldeni a képekkel illusztráltat is.

Li-2-es, DC-3-as és C-47-es:

Mi a különbség?

 

Számos publikációban, fórumokon találkoztam az elmúlt időkben a Li–2-es és DC–3-as típusok között lévő különbséggel, különbségekkel, mint témával. Észrevételem szerint sok egymásnak ellentmondó, illetve téves információ került napvilágra ezzel kapcsolatban. Írásommal a valódi különbségekre szeretém felhívni a figyelmet.

 

A DC–3-as típus gyártásának a szovjetek által történt licensz megvásárlását követően a Douglas gyár a DC–3-196-os változatot gyártotta. Ebbe motorként, az amerikai Wright Cyclone SR-1820-F-3-as licenc-változatából kifejlesztett M-25-ös motor szolgált erőforrásnak. A típus elnevezése M–62IR, majd később As–62IR-ként vált ismerté. (Jelenleg is ilyen motor van a HA–LIX-ben, s ez a motor típus vált a későbbiekben az An–2-es típusnak is az erőforrásává.) Az alap DC–3-as repülőgép típus ekkor már ismert volt Európában is hiszen a cseh, román, holland, svájci légitársaságok rendszeresen közlekedtek vele. Az európai kontinensen értékesített példányokat a kaliforniai Santa Monica városnál lévő Douglas gyári berepülést követően a New York melletti Idlewild repülőtérre repülték, ahol fődarabjaira szedték, majd az áthajózás után a holland Fokker cég munkatársai Rotterdam, illetve Cherbourg repülőterén ismét összeszerelték és a szükséges ellenőrző repülések végeztével adták át azokat a felhasználóknak. Ezek a példányok a megszólalásig hasonlítanak a szovjet Li–2-es változathoz. Sőt, nagyrészüknél az utasajtó is a jobb oldalon volt, tehát az „ajtókérdés”, mint egyetlen látható különbség a két típus között a továbbiakban nem jöhet szóba.

A kezdeti DC–3-as gyártmányoknál majdnem fele-fele arány készítettek olyan változatokat, amelyeknek a bal oldalon, illetve a jobb oldalon volt az utastéri ajtó elhelyezve. (Ennek okát is érdemes lesz majd feltárni egy következő cikkben.)

A Li–2-es hadi/teherszállítási feladatra épített példányait és a katonai célt szolgáló DC–3/C-47-es repülőgépeket nagyméretű teherajtókkal szerelték fel, mindkét esetben a bal oldalon. A licensz vásárlás idején a „kargó ajtóra” még nem volt példa, így a szovjet mérnökök sajátos, felfele nyíló megoldást alkalmaztak, míg az amerikai gyártó két oldalra nyíló szárnyakkal oldotta meg a kérdést. A felfele nyíló ajtó védte a rakodást az esőtől és a hótól, de akadályt jelentett a beemelésre váró teher mozgatására szolgáló emelőszerkezeteknek.

 

A motor kérdés

Már a kezdettől fogva két féle motorral készültek a DST (Douglas Sleeping Transport) „hálókocsis” DC–3-asok, és az utas változatú gépek a megrendelő légitársaság kívánságának megfelelően. Az egyik változatba a kilenchengeres Wright Cyclone SR-1820-as motor volt beépítve, – ennek a licence-változata a Li–2-esben a már említett As-62IR motor – a másik változat a 14 hengeres Pratt & Whitney „Twin Wasp” SC-G volt. Az ez utóbbi motorral gyártott repülőgépeket egy „A” betű különböztette meg a többitől. A háború előtt a kilenchengeres változatú motorral gyártott példányok terjedtek el Európában, de van ellenpélda is, a SAS légitársaság a DC–3A típust használta a 14 hengeres erőforrásokkal. Így a motor, mint különbség szintén nem jöhet számításba. Ami valóban mássá teszi a Li–2-est a DC–3-ashoz képest, az a metrikus rendszerben méretezett kötőelemek alkalmazása volt, továbbá a szigorúbb orosz szabvány szerint elvégzett átalakítások, például a sokkal robusztusabb futómű támasztó rudazat esetében.

 

Visszatérve az ajtóhoz, pár érdekesség:

A második világháború után számos, korábban katonai célt szolgáló C–47-es „polgári” feladatkörben élt tovább, légitársaságokhoz és más szállítási vállalkozásokhoz kerülve.

A Szovjetunióba a „lend-lease” szerződés keretén belül 707 darab C–47-es repülőgép érkezett a háború alatt, amelyek közül több az Aeroflot, főleg külföldi vonalhálózatán folytatta pályáját. Az itt használt repülőgépeket úgy alakították át, hogy a Li–2-es kifele nyíló ajtaját építették be, hasonlóan a jobb oldalra.

Ez korábban félre is vezetett engem a típusmegjelölésnél a Li–2-es típusfüzet megírásakor. Hozzáteszem még, hogy az eredeti amerikai motorok pótlása egy idő után gondot jelentett a Szovjetunióban, így a későbbiekben egy bulletin révén hazai gyártmányú As–62IR motorokat építette be az eredeti amerikai erőforrások helyett. Ez után a repülőgép típusjele TSz-62-re változott. Ezért lett a hasonlóan átalakított, és 1961. augusztus 6-án a Lumumba utcában katasztrófát szenvedett Malév C–47-es repülőgép lajstromjele HA-TSA.

A háborút követően a katonai változatról polgárivá történő átalakítás jó bevételi lehetőséget jelentett a korábban már említett holland Fokker cég számára. A két oldalra nyíló teherajtót módosították utas ajtóvá. Az így elkészült változatok többnyire a DC–3C típusmegjelöléssel repültek tovább.

Ha már az elnevezéseknél tartunk, itt aztán tényleg nagy a kavarodás. Sok repülőgép ment át jelentős, többszöri átalakításon, így a valódi, erdeti típusát nagyon nehéz megállapítani.

Pár példa: A 1499 gyártási számú repülőgép DST-144 néven Wright (9 henger) motoros „hálókocsis” változatban született, NC16005 lajtsromjellel, majd a háború kitörése után bevonult a seregbe, itt átalakították, nagy teherajtókat szereltek rá, kicserélték a motorokat 14 hengeres Pratt & Whitney-re, és C-49E-nek nevezték át. A háború után a vissza került a civil életbe, „párnázva”, székekkel ellátva és DC–3A jelöléssel repült tovább. Ez azért sántít egy kicsit, mert igaz, hogy a motorok 14 hengeresek, de ott a teher ajtó, ami nem vall az eredetre.

Egy másik példa, amikor egy kilenchengeres DC–3-277D modell (gyári szám: 4117) kapott 14 hengeres motorokat. Ezek után jogosan viselte a DC–3A nevet. Van ellen példa is, amikor az üzembentartó kívánságára a 14 hengeres Pratt & Whitney motorokat cserélték le kilenchengeres Wright Cyclone-ra, mint a 18949 gyártási számú repülőgépnél. A C–47A és C–47B között a különbség az volt eredetileg, hogy a „B” Pratt & Whitney R-1830-90 típusú kétsebességű légsűrítővel készült. Ezt a motor felső burkolatán lévő taraj is jelezte. Itt is volt oda-vissza alakítás bőven, lásd a 16800/33548 számú gépet a korai életében és később, vagy az ismert 9172 gyártási számú modellt, amely C–47A ként kezdte a pályafutását, de most már igencsak C–47B-nek látszik. Számtalan más átalakítás is létezik, mint például a „turbósítás” de itt legalább jól látszik a különbség.

 

Egy típus áttekintés a teljesség igénye nélkül:

DST, DC-3 Wright „Cyclone” SGR-1820-G2 motorral. A hadrendbe vonulás után C–49A, B, … J, vagy K –DO jelet viselte. A katonai átalakítás során megerősítették a padlózatot, az utasüléseket kicserélték deszant (oldalfali) padokra, a kilenc hengeres Wright motorok helyére nagyobb teljesítményű tizennégy hengeres P&W-t építettek fel, az „E” változatnál bal oldalon kivágták a törzset, és kétfelé nyíló teherajtót szereltek fel.

DST-A, DC-3A         Pratt & Whitney R-1830-21 „Twin Wasp” SC-G, SIC-G motorral

Hadrendbe vonulás és átalakítás után C-48A, B vagy C -DO. A katonai átalakítás során megerősítették a padlózatot, az utasüléseket kicserélték deszant (oldalfali) székekre, bal oldalon kivágták a törzset, és kétfelé nyíló teherajtót szereltek fel.

DC-3B Wright SGR-1820-G-l02A motorral – DST-re alakítható

DC-3C C-47, C-53 vagy R4D polgári célra történő átalakítás után, Pratt & Whitney R-1830 motorral

DC-3D A háború után 1946-ban, Pratt & Whitney R-1830 motorokkal, polgári célnak megfelelő berendezéssel gyártott repülőgép. Nem sok készült belőle, (28 darab) mert a hadifelesleg C-47-es uralta a piacot. Megjegyzendő, hogy egy kezdeti DC-3-216 Wright motoros repülőgépet is DC-3D-re alakítottak.

DC-3S (Super). Erről érdemes bővebben írni. Teljesen átalakították a repülőgépet, megnövelték a függőleges vezérsíkot, módosították a szárnyakat és a vízszintes vezérsíkot. A futóművek behúzásnál egy teljesen zárt gondolába kerültek. Motornak, a kilenc hengeres, javított teljesítményű, Wright R-1820 Cyclone 9HE-t használták. Egyes források említik a tizennégy hengeres P&W motort is.

Többnyire régebbi repülőgépekből készítették, polgári célra 7 darabot, a légierőnek 30 darabot. Itt C-117D, vagy VC-117D, a tengerészetnél meg R4D-8 nevet kapta. Készült 114 darab új repülőgép is.

Kevesen tudják, de Japán is használta a típust. Még a háború előtt 13 darab DC-3-ast és hét DC-3A-t vásárolt, valamint 90 ezer dollárért megvették a gép gyártási licencét. A japán gyártást a Mitsui Bussan Kaisha amerikai leányvállalatnál kezdték. 1939 októberének elején emelkedett a levegőbe az első japán gyártású DC-3-as, azaz az L2D1-es. A Nakajina Hikoki K.K. üzemben 71 darab 21 személyes utasszállító L2D2-es készült a japán 1000 LE-s (735 kW) Kinsei 43 típusú motorokkal. Ezzel párhuzamosan, a Showa Hikoko Koygo K.K. cégnél 416 darab katonai L2D3-ast és L2D4-est gyártottak 1300 LE-s (956 kW) Kinsei 53 és 1560 LE-s (1147 kW) Kinsei 62 típusú motorokkal. Pár darab készült szögletes fa törzzsel, fa függőleges vezérsíkkal is L2D5 néven.

 

Katonai elnevezések, típusok

Az USAF-nál Skytrain, a RAF-nál Dakota volt a típus kódneve. A speciális a deszant változatot (C–53) Skytrooper-nek, a Japánban gyártottat Tabby-nak hívták. Európában nevezték még Gooney Bird-nek és Dél-Afrikában Dak-nak. Vietnámi háborúban 7.62 mm-es kézifegyverekkel felszerelt AC–47-es repülőgép volt a Spooky vagy Puff the Magic Dragon.

 

C-41               Egy DC–3-253 katonai VIP repülőgéppé alakítás után.

C-41A            Egy DC–3A-253A katonai VIP repülőgéppé alakítás után.

C-47               A DC–3A katonai változata, 27 fegyveres szállítására kialakított belsővel. Nagy, kétfelé nyíló teherajtóval a bal oldalon. 965 darab készült belőle. A tengerészetnél R4D-1 néven ismert.

C-47A            A C–47 továbbfejlesztett változata. 5254 darab készült belőle. A tengerészetnél R4D-5 néven ismert. RC–47A légi fotózásra, SC–47A/HC-47A kutató kereső feladatra, átalakított változatok. VC–47A VIP belső berendezésű C–47A repülőgép.

C–47B             A C–47A fejlesztett Pratt & Whitney R-1830-90 kétsebességű légsűrítővel módosított motorú változata. 3364 darab készült belőle. VC–47B VIP belső berendezésű C–47B repülőgép.

XC–47C         A C–47 úszótalpas kísérleti repülőgép.

C–48, C–48A,

C–47D            Azon C–47B-k jelölése, amelyikről leszerelték a kétsebességű légsűrítőt. AC–47D földi célok megsemmisítésére kialakított fegyverzettel ellátott, RC–47D légi fotózásra, VC–47D VIP belső berendezésű kialakított repülőgép.

C–47E            Teherszállítóból utasszállítóvá átalakított repülőgép 27-28 székkel, vagy 18-24 fős fekvőhellyel.

C–47F            A Super DC-3 prototípusa, más nevén YC-129, majd XR4D-8.

C–47R            Nagymagasságú repülőterek használatára kifejlesztett repülőgép.

C–48               A légierőhöz került, 36 darab, katonai célra átalakított DC-3A/DST-A.

C–49               A légierőhöz került, 139 darab, katonai célra átalakított DC-3/DST.

C–50               Szintén katonai célra átalakított DC-3. 14 darab készült belőle.

C–51               Egyetlen, speciális célra átalakított DC-3-270C.

C–52 C–52A  Nyolc darab katonai célra átalakított DC-3, illetve DC-3A

C–53               A C-47 deszant változata,  tengerészetnél R4D-3.

C–117             Az úgynevezett Super DC–3 katonai változata. C–117A a gyári, a C–117A, C, D vagy VC–117C, D példányok, korábbi C–47-ből átalakított repülőgépek.

És még sok-sok, a célnak megfelelően átalakított repülőgép. A sítalpakat téli szezonban több típusra is felszerelhették, így külön névről nem beszélhetünk.

Kísérleteztek motorok nélküli vitorlázó kialakítással, a tesztrepülések sikeresek is voltak, de gyártásra nem került sor, a XCG–17 jelű teszt repülőgép is később motorokat kapott.

A magyar elnevezések Szi-47 és TSz-62.

Előzmény: Törölt nick (8231)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.05 0 0 8231

Segítsetek! Megjelent ma egy írás az indexen, az 1961-es budapesti katasztrófáról.

Épp kezdtem hegyezni a billentyűzetet, hogy írjak valami cifrát a szerzőnek, amiért következetesen "DC-3 C-47" típus megjelölést használ, holott ismereteim szerint 

- ez két külön típus, az előbbi az eredeti, polgári, utóbbi az ebből kifejlesztett katonai gép 

- a lezuhant gép egy C-47 volt 

Csak ott a gond, hogy rákeresve rengeteg olyan találat jön, amelyekben így együtt említik: "dc3 c47", "dc3, c47", "dc3/c47" stb.

O.K., makettezőknek talán mindegy, külsőleg talán egyformák.

De egy konkrét gép esetben ez hogy lehet?

Most nem néztem utána, de úgy tudom, a C-47 némileg eltért szerkezetileg is az eredeti DC-3-tól.

Ha így van, akkor miért mossa össze még a wikipedia is?

 

 

 

 

 

heted7 Creative Commons License 2021.08.03 0 0 8230

Jó cikk, köszi!

Előzmény: Foltos (8229)
Foltos Creative Commons License 2021.08.03 0 3 8229
Zsalu53 Creative Commons License 2021.08.03 0 1 8228
heted7 Creative Commons License 2021.07.31 0 0 8227

De jó!!!

Előzmény: Zsalu53 (8226)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.07.31 0 2 8226

Egy kis off.

Új jövevény az Aeroparkban. Mig-21 BISz 75AP, gyártási száma 75077711. 1975-ben érkezett ebben a szürke színezetben a légierőhöz.

2000 augusztusában többi társával együtt a hadrendből kivonták, és Pápán tárolták.  2019-ben Berekfürdőre vitték, és elkezdődött a felújítása, átfestése. 2021 július 26-án került az Aeropoarkba.

Zsalu53 Creative Commons License 2021.06.30 0 0 8225
whoa Creative Commons License 2021.06.20 0 1 8224

Endre,

Működik a műszer, igaz egy kis javításra szorult, mivel a dőlésmutató nem működött benne:

https://www.youtube.com/watch?v=E6Ftm1yIsBk

 

Érdekes, hogy 1122A-s típus, de UV-ra nem reagál, akár UFO lámpával, akár UV LED-el világítottam meg.

heted7 Creative Commons License 2021.06.17 -1 0 8223

Ezt tényleg jó látni!

Előzmény: Zsalu53 (8222)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.06.17 0 2 8222
szőrmók Creative Commons License 2021.05.29 0 0 8221

A végén házon belül hirdettek ,hogy mindenfélét lehet venni.Én HC-s voltam és még hozzánk is eljutott a jelentkezés.Irattam is mindenfélét,pár kávéscsésze ,kiskanál,és cateringes rekeszbe való műanyag fiók lett a vége.Persze fizetni is kellett valamit.Valahol Vecsésen vehettük át.Mára elfogytak az akkor vett cuccaim.De a Bakancsos uti bolhapiacon még manapság is előjönnek relikviák.

Előzmény: még1MbR (8220)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!