Itt megbeszélhetnénk a Tomos csónakmotorjainkkal kapcsolatosan felmerülő problémáinkat, gondjainkat, kérdéseinket, segíthetnénk egymást műszaki, használati és egyéb tanácsokkal, alkatrészek beszerzésével...s.t.b. Akinek van, volt vagy szeretné még, hogy legyen valamilyen Tomos csónakmotorja, illetve ismeri, érdekli vagy ért hozzá, az: CSATLAKOZZON!
Gyujtásimpulzus jelet mikor néztük skóppal, akkor látszott, hogy nem szabályos a formája, de volt valamilyen jel. A gyujtótekercsen mérünk valamekkora feszt, de a pipa és a föld között nem tudtunk mérni.
Pár dolgot próbáltunk rajta mérni skóppal, de a trafó után nem. A jeladó diszkrét jelet ad? Ez hal szenzor, vagy reed relé? Minden más többször át lett nézve, biztos hogy gyujtásidőzítés gond lehet. Az előgyujtás állításra nem reagált semmit. szakadás nincs, vezetékek épek. Azt valahogy meg lehetne tudni, hogy jeladó, tekercs vagy trafó a hiba?
Sajnos egy egyszerű multiméterrel nem lehet ilyen probléma forrását megtalálni. Oszcilloszkóp és nagyfeszültségű mérőfej kellene hozzá, hogy biztosan ki lehessen jelenteni, hogy gyújtásprobléma okozza...
Segítségre lenne szükségem. Van egy TOMOS 4 csónakmotorom, és gyujtás problémája van. Szikra van, de nem pörög föl. Előgyujtást állítottam de nem reagált semmit.
A kérdésem, hogy hogyan lehet a hibakeresést elvégezni? Hogy lehet kimérni a jeladót, illetve gyujtótekercset? A gújtótrafó lehet a hiba oka?
Csatoltam a rendelkezésre álló képeket.
Alap dolgok minden meg lett nézve, gyujtáson kívüli más hiba szinte kizárt, gyertya cseréve lett.
Most vásároltam egy 275 ös gumicsónakot és szeretnék rá motort vásárolni. Mivel a keret nem túl nagy ezert pár helyen azt mondták a Tomos 4es jó választás lehet. Viszonylag keveset használnám, évi kb. 10-15 alkalom. Csak kis szórakozás és vinném nyaralásokra is a tengerre.
Érdekelne a ti véleményetek is és ha tud valaki jó állapotú eladót akkor azt se tartsa magába.
Szevasztok! Lauda vagyok lehet hogy régebbi topikosoknak talán ismerős vagyok a keleti... és a Motorcsónak..... Fórumról!
Belebotlottam egy ilyen 4,5 - es" ipari hulladékba"(bocs, kicsit vissza olvastam a topikban!)
Úgylátom ti már kijöttetek onnan ahová én most mennék, és ezzel nem töltenék több időt.
Ezért szeretném a segítségeteket kérni! ;
A szimmeringeket már kicseréltem 3mat raktam be, mert alulra befért 2is.
Már 1rántásra indul, de most nincs alapjárat pedig már volt, alapjárat felett hörög és vagy felpörög vagy Vissza puffan a karbiba és leáll!
F. A. GY. -Babetta gyújtás van rajta.
Mi a teendő?
Milyen gyertyát szeret?
Segítségeteket előre is köszönöm, sok vízen töltött órát! by:Lauda
Gyors kérdésem lenne: Tomos T4 -eshez keresek AC pumpa felújító készletet ( Bing tápszivattyú replika). Szerintetek belföldön forgalmaz valaki ilyet ? Én csak horvát oldalakon találtam egyelőre.
T10 iranyvalto/hajtomu tomitest akartam cserelni, lehuztam a csizmarol. Most nem tudom visszanyomni, mert az iranyvalto rudat fogado mechanizmus szetugrott (?). Propeller le, hajtomuhazbol tengely kiszed. Egesz a hatso ferde fogazasu fogaskerekig minden konnyen kijon. De amogott a fogaskerek mogott van az a mechanika, amit ossze akarok rakni. Az a resz ugrott szet. Kinek van otlete a szet-, majd az osszeszerelesre?
Sziasztok! Kis segítségre lenne szükségem. A berántó mehanizmus folyton szalajt csak ritkán kapja el . Már szétszedtem, kitakarítottam, robbantott ábra szerint összerakva. Nem láttam semmi feltűnő hibát rajta, igaz még sok ilyet nem láttam darabokban. Valakinek lenne ötlete, hogy mit csináljak vele?
Ott hagytam abba, hogy összeraktam a kormányzást. A héten valamelyik éjszaka kicseréltem a csizmában a csapágyakat. Ismét durva dolgokat találtam. A szimeringház egyedi gyártásúnak tűnik, valaki rozsdamentes anyagból marta, esztergálta. A csigatengelyen nem volt egyetlen hézagoló alátét sem, ezeknek következtében a tengely 1-1,5mm-t kotyogott axiálisan. Miután kihézagoltam, szépen, csendesen fut.
Összeraktam az egészet, majd belelógattam a hordóba. Több részletben járattam kb fél órát. Úgy tűnt, nem ment a kipufogóhűtés úgyhogy ismét szétszedtem, majd alaposan átnézve újból összeraktam. Meg kell mondjam, nem túl bizalomgerjesztő ez a torlónyomásos megoldás...
Tegnap estére elkészültek az utolsó simítások és ma lementünk a vízre próbálni.
Mondanom sem kell, hogy nem ment simán minden.
Löttyintettem a tankba egy kis olajat, majd rá a benzint. Persze, az olaj cseszett keveredni, leült a tank aljára (ilyet még nem is láttam!), ahonnét befolyt a karbiba. Jött a rángatás, nem indulás, majd a fejvakarás, ugyanis nem volt nálam gyertyakulcs. :-(
Persze, közel-távol senki, akitől tudtam volna kérni. Mit volt mit tenni, nekiálltam lebontani a tankot, gyújtótrafót, hűtőpajzsot, hogy hozzáférjek a gyertyához. A gyertya persze csillogón-villogón röhögött rajtam hiszen az olaj nem jutott el oda. Szétdobtam a karbit, kiöntöttem belőle az olajat, visszarámoltam mindent és már pöfögtünk is. Mentünk egy karikát, de hamar kiderült, hogy fél gáz felett túl sok anyagot kap. Benzincsapos trükkre szépen reagál. Dejavu mi? :-/
Karbi ismét le, hátha látok valamit, de minden rendben lévőnek tűnik. Próbaképpen szerettem volna benzinszinten állítani, de ezt a konstrukció nem teszi lehetővé. Végül bevetettem a jó öreg rézdrótos szűkítéses módszert, harmadik próbálkozásra szinte tökéletes lett. Miután hosszabban tudtunk menni,
kiderült, hogy nem stabil az alapjárat-negyedgáz tartomány. Össze-vissza járt. Mintha néha falsot szívna.
Ráadásul közben előjött egy csilingelő hang, ami lassan egyre határozottabb lett. Ekkor már késő délután volt, ezért hazaindultunk. Volt egy kisvizes szakasz, ahol lépésben lehetett csak közlekedni, odaültem a motor mellé és elkezdtem tapogatni a karbi környékét. Hamar meg is lett a ludas! A karbi tetején van egy kis beperemezett fém kupak, (gondolom, valami légjáratot takar) ami lötyög a helyén. Csavarhúzóval leszorítva stabil az alapjárat, elengedve kisvártatva kezdődik a szarakodás.
Na ennek örültem, viszont a csörömpölés kezdett zavaró mértéket ölteni. Végül kikötés után ezt is sikerült lokalizálni. A gyertya lötyögött a helyén, már csak az utolsó pár menet tartotta. Én marha, csak kézzel tekertem vissza!
Hazaérve első dolgom volt meghúzni, szerencsére nem verődött ki a menet.
Viszont, mint kiderült, a csizmában vizes lett az olaj. :-(
Következő lépések, karbi felújítás és szivárgáskeresés...
A problémám egy Tomos 4.8 -as csónakmotor használatával van. Gázadáskor kevés menet után lökésszerű ütést add és utána ismét hajt egy kevés ideig, majd ismét jön a hangos ütés!!! A kérdésem az lenne, hogy beállítási baj van vagy motorhiba ????
Mielőtt feladta volna a csomagot, felhívott az eladó és szóvá tette, hogy miket írok róla és az ügyletünkről ide a fórumra. Egy hosszabb beszélgetés kerekedett a dologból, ami során nem csak ez volt a téma, hanem hasznos információkat is kaptam a motorral kapcsolatban. Végül a csomagba bele került néhány olyan alkatrész is (ingyen), amit nem rendeltem, de úgy gondolta, hogy szükségem lesz rá!
Megígértem neki, hogy az árakkal kapcsolatban is megemlítem, hogy a 10x-es ár nem átlag, csak egy-két apró gumi bizbasz esetén áll fenn. De pl. a csiga 15%-al olcsóbb volt tőle, mint Szerbiában.
Vissza a topik témájához...
Tegnap éjjel ismét matattam a cuccal, ácsoltam egy felbillentő kart és az új alkatrészekkel összeraktam a satu-kormány-szár szerkezetet.
Középen az a gyűrű nyomja előre a felbillenésgátló reteszt amikor hátra fordítjuk a motort.
Jobb oldalt fent az ácsolt felbillentő kar, középen a retesz, amint nekitámaszkodik a szárra felragasztott rozsdamentes lemeznek. Ez sem tökéletes megoldás, de tovább fogja bírni, mint az eredeti. A képeket nézegetve most jött az ötlet, jobb lett volna valami ütközőt fabrikálni, ami nem engedi a reteszt annyira hátrabillenni, hogy előremenetben hozzáérjen a szárhoz. Most már így marad, majd ha elkopik, átalakítom... :-)
Nézegetve a különböző Tomosok robbantott rajzait, vannak verziók (az összes hátramenetes biztos), ahol a (más cikkszámú) rugót ordítva használják, ami előre nyomja a reteszt (mindig reteszel) és az oldás a kiemelő kar hátrabillentésével lehetséges.
Azzal a első karral lehet oldani a felbillentés kitámasztót.