(Ez egy kb. tenyérnyi alkatrész a jobb első kerék mellett, a klímakompresszor tengelyének végén. Korong alakú, a belseje kemény gumival van kiöntve, egy mágneses szerkezet húzza be a fogazott tengelyét a klíma bekapcsolásakor.)
Szerencsére olcsó az utángyártott alkatrész (4-5 e Ft + posta), valamint könnyű a cseréje is.
Az "eset" még a némi lehűlést hozó hidegfront előtti, 38 fokos kánikula idején történt.
Előző nap a párom ment az autóval és - mint utólag kiderült - 17,5 fokra állította a hőmérsékletet, hogy "jobban hűtsön". Mivel ez menet közben történt, akkor nem is okozott problémát. (Azon kívül, hogy 11 litert fogyasztott az autó...)
A gond az volt, hogy auto üzemmódot bekapcsolva, ezt az értéket beállítva parkolt le a ház elé, amikor megérkezett.
Másnap 13 óra körül beültem az autóba, mert mennem kellett egy találkozóra.
38 fok árnyékban, az autóban kb. 50... Alatta a beton is "vibrált" a hőtől. Az ajtókat egy ideig kinyitottam, szellőztettem, aztán indítottam.
Indítás után azonnal életre kelt a klíma az előző nap beállított értékekkel. Ebből én, a melegtől kissé eltompulva, csak annyit észleltem, miközben elhelyezkedtem, bekötöttem magam, stb., hogy az összes szellőzőn 100 %-kal fújja az autó a levegőt, az alapjárat is folyamatosan emelkedett.
Aztán valami fura égett gumiszagot éreztem.
Kb. ekkor néztem rá a hőmérséklet szabályozóra és láttam meg az extrém alacsony értéket. Felnyomtam 25 fokra, de akkor már késő volt - 2-3 másodpercen belül a gumiszaghoz hangos zörgés is társult, a hideg levegő helyett pedig a beton felett beszívott, kb. 40-45 fokos levegőt kezdte el tolni az autó...
Persze, hamar rájöttem, hogy a klíma rendszer adta meg magát, de akkor még nem tudtam pontosan, hogy melyik része. Próbáltam kikapcsolni az egész rendszert, de akkor rettentően felerősödött a zörgés. Bekapcsolva hagyva elhalkult. Maradt hát bekapcsolva, így vezettem le kb. 200 km-t. Nagy élmény volt... :/
Hazaérve még sikerült elkapnom egy ismerős klíma- és villamossági szerelőt.
Kb. 1 perc alatt diagnosztizálta a problémát, ami számára nem volt nehéz, mert a klíma kuplung forgásának irányában, mindenfelé olvadt, égett gumidarabok voltak a motortérben.
Ezután pár perc alatt lehúzta a hibás darabot (a szellőzés működik enélkül is), aztán már csak az alkatrész beszerzés, szerelés következett.
Mindezt azért írtam le, mert a szerelő szerint (igen jó szakember, határokon túlról is járnak hozzá) - ez a Trajet korabeli, automata klímás autók jellemző hibája.
Ezek még viszonylag "buta" vezérléssel bírnak, nehezen (vagy sehogyan sem...) kompenzálják az emberi hibákat.
Ezt a klíma rendszert építették be a Hyundai-Kia csoport összes nagyobb testű autójába, még a H1 kisbuszba is.
Automata üzemmódban a szenzorok másodpercek alatt értékelik a külső-belső hőmérsékletet, valamint a kívánt hűtési mértéket, aztán - ha "extrém" az érték, "ezerrel" elkezd dolgozni a túlméretezett kompresszor, egy hirtelen "rántással". Ehhez még hozzájárul a nagy hősében kitáguló, túlnyomást eredményező töltő gáz is. Mindezeknek pedig a leggyengébb láncszem, a klíma kuplung fogja a kárát szenvedni...
A szerelő szerint, a hőmérséklet fokozatos csökkentésével, menet közben, gond nélkül le lehet hűteni ezeknek az autóknak a belterét, akár "extrém" mértékben is. (Ez persze jelentős energiát igényel, tehát meg fog nőni a fogyasztás...)
Leállítás előtt azonban a belső hőfok szabályozót érdemes feltolni akár a maximumig, az ilyen hőhullámok idején. Aztán, ha már elindultunk, akkor csökkenteni a szükséges mértékre a belső hőmérsékletet.
Szóval, nem feltétlenül generálódik a probléma, de ha csak pár márkatársat sikerül megmenteni kb. 20 e Ft-os költségtől, valamint a kellemetlenségtől, akkor úgy gondolom, hogy megérte ilyen hosszan leírni ezt a "történetet"...
Szia Army74! Olvastam az 508. hozzászólásodban a váltó alkatrészekről. Érdeklődnék, hogy mikorra tudnád beszerezni az ott felsorolt szinkron alkatrészeket. Rugók is kellenének a reteszekhez. Előre is köszönöm válaszodat! nandi71@live.com
Üdv. Leállás lehet az üzemanyag nyomás probléma is. Emelkedön a nagyobb terhelés miatt jobban nyomod a gázt és a nagyobb nyomást nem tudja megtartani a rendszer. Lehet a porlasztók közül vmelyik résolaj vesztesége nagy, vagy szivattyú nem nyom eleget.de lehet a nyomásszabályozó szelep is. Finom gázadással még lehet vele közlekedni.
Nekem hasonló problémám volt és az a főtengely jeladó volt.....bár nekem semmi köze nem volt a dombokhoz-hegyekhez-ment leállt és pár perc múlva újra ment.(szinte méterre pontosan ugyanannyit mint előtte).Kicserélni 10 perc kb.(egy próbát megérhet volt vagy 6000FT).
Egy sürgős kérdésem lenne. 2007-es 2.0 dízeles Trajetem van. Még sosem csinált ilyet, de most Svájcban vagyok és az emelkedőkön háromszor leállt. Igazából ekkora hegyeken még nem autóztam vele. Sosem volt ilyen problémája.Minden előzmény nélkül leáll a motor, aztán 1-2 perc után újra beindul. Szépen jár a motor, bár a klíma bekapcsolásakor kicsit remeg. 7-en vagyunk az autóban.
Tapasztalt már valaki ilyet? Van valami tanácsotok? Jó lenne, ha haza tudnánk érni vele Budapestre.
Régóta terveztem már, hogy megírom a fórumra a tapasztalataimat a kb. 1,5 éve vásárolt 2000-es benzines Hyundai Trajetem ügyében. Ezt az előző bejegyzésben megtettem: annyit hagytam még ki, hogy a gázszett beszerelésekor derült ki, hogy a szelepfedél tömítést cserélni kell, a gyertya felé enged.
Segítséget szeretnék kérni tőletek, egy szilent beszerzése, mielőbbi beazonosítása végett:
Az új gázszett miatt éppen a KPM vizsgára készülök, így alaposabban átnézettem a kocsit, sajnos a futómű ügyben több szilent és egyéb hibát tártak fel:
(1) elöl bal oldalon az első lengőkar hátsó szilent (ez a jobb oldalon is megvolt, ott már cserélve lett) és a bal féltengely gumiharang cseréje
(2) hátul hátsó kereszt stabilizátor szilentek cseréje a hídon
jobb oldal: hátsó rugó ütköző cseréje
hátsó lengőkar szilent cseréje
bal oldal: hátsó lengőkar szilent cseréje
Bp-en benéztem az Orzy térre a Bárdy kp-jához (mivel Szarvason leakartak húzni 25 000 Ft os szilent árakkal), a kapott információk alapján a hátsó rugóütköző bak kivételével minden van raktáron nekik. A hátsó lengőkar szilentek esetében viszont csak belső van nekik az kb. 4460 Ft/db áron.
JH rugó ütköző gyárit/utángyártottat csak külföldröl 2500,- Ft ért tudnak kb. 1 hét alatt beszerezni (állítólag előre ki kell fizetni és csak ott lehet átvenni, ahol ill. amelyik boltban illetve Bárdy kirendeltségen azt megrendelték).
Mivel a Kovács Autónál korábban már rendeltem alkatrészt ehhez a tipushoz, megkérdeztem tegnap du. őket is, a hátsó rugó ütköző kivételével mindent tudnak adni a Bárdihoz képest mérsékeltebbárakon pl. hátsó keresztstabilizátor szilentet pl. Japar parts 1082 Ft bruttó /db áron, hátsó lengőkar szilentet J-B 2730 Ft/db áron tudnak adni, véleményük szerint a hátsó lengőkar két szilentje vagyis a külső és a belső egyforma, illetve akivel beszéltem nem látott köztük különbséget.
Nem tudom, kinek higgyek, tényleg egyforma a két szilent, vagyis a hátsó lengőkar két szilentje vagyis a külső és a belső egyforma?
Illetve ha nem egyforma a kettő, hol lehet külsőt venni, a Bárdynál és KA-nál csak belső van...
Erre a kérdésre keresem a választ, köszönöm a segítséget!
Régóta terveztem már, hogy megírom a fórumra a tapasztalataimat a kb. 1,5 éve vásárolt 2000-es benzines Hyundai Trajetem ügyében.
A típusra véletlenül találtam rá, első körben (kombikat néztem, majd az egyterűek mellett döntöttem), amikor utánanéztem jobban a típusnak célirányosan már ezt kerestem. A dízeltől kicsit ozkodtam (pl. gyakoribb váltóhibák miatt az estlegesen drágább fenntartás miatt), így lett a benzines változat gázossá alakítási jövőbeli tervekkel.
Eddig közel 20 000 km-et pakoltam bele a 1,5 év alatt, az út szélén csak egyszer hagyott, akkor a kuplungtárcsa szakadt át (a szerelő szerint nagyon el volt már kopva és még valószínű a gyári volt benne). Alapos ember vagyok (EU-s projektekkel foglalkozom) így szerencsésen találtam új kuplung szettet a Kovács Autónál 35 000,- Ft ért. A szegedi Kovács Autót érdemes szerintem megnézni alkatrész ügyben ennél a típusnál (nem fizettek a reklámért).
Szubjektív vélemény (nekem ez első saját autóm): nagyon megszerettem, fő előnye számomra a megbízhatósága, valamint egy jó értelemben vett igénytelensége, ezen azt értem, hogy ok nélkül nem ír hibaüzeneteket, nincsenek váratlan oknélküli hibák, tervszerűen karbantartható.
Nagyon szeretem a kényelmes üléseket, a tágas belső teret.
Csatlakozok az előttem szólókhoz mindegy neki, hogy 5 személy vagy csak én, megy-e a klima, nincs benne csomag, vagy megpakolva kb. 10 litert eszik 100 km-en, néha jobb benzinnel 9-9,5 l de ez alá nem sikerült vinnem. A 10l az átlag, de ezt eszi 200 db téglával vagy 300 cseréppel a csomagtérben (építkezek vidéken így ezt-azt óvatosan terhelve szállítottam már vele).
Negatív: A hátsó középső fejtámasz idegesítő nem látni ki tőle, egyböl leszedtem, központi zár jobb
oldalon és a
Mások irták, hogy a benzinesnél erősen vissza kell váltani már a kisebb emelkedőknél is, ezt én nem tapasztaltam Bp-en és a pályákon a városban bárhol fel- elmegyek vele 4-5 be, erősen visszaváltani csak a tényleg meredek emelkledő szakaszokon pl. Óbudán fel a hegyre kellett. Pl. Pilisszentkeresztre az út emelkedik, ott 4-es erősebb emelkedőnél 3-asba tudok szépen haladni.
Objektív véleményem:
Bosszantó hiba nálam az anyósülés felöli jobb első és hátsó ajtót és a központi nem zárba be, nyitni nyitja. Megszoktam ezt, a fényszóró magasság állító nem működik, illetve alapzajokat ad ki időnként.
Az előző tulaj rendbe tette a hátsó teleszkópot és a hátsó kerék iveket, neki vlmi gyújtáshibája is volt, lamba szondát, gyújtás körül ezt azt cserélgettek benne.
Ami nálam előjött:
legdrágább a kuplung csere volt, 35 000 be vettem hozzá újat.
jobb oldalt elöl a gumicsont (szilent hiba miatt) és a teleszkóp cserélve lett (ezt a vásárláskor tudtam)
mindkét ablaktörlő motor gatya volt, KA-nál kb. 9 ért kaptam meg a két motort.
akkumulátor csere
Misinél kicseréltük a csomagtér ajtó felé menő kábelköteget, az enyém teljesen szét ill. megtört volt.
hátsó ablaktörlőből már a 2.-at tettem fel, az elsőt még Aracsi Misi adta, 1 év után a szénkefe sajnos elkopott, a szénkefének szerintem elég hülye megoldása van, egy újabb hasonló méretű hátsó motor szénkefét építettem át, ott két rézlapra van téve a szénkefe és nem egy apró rugón múlik a kontakt.
légzsák lámpa égve marad, a vezető ülés alatti csatlakozóból ki volt szakadva az egyik vezeték, még ki kell ütni belőle a hibát.
A bölcsőn alul van egy kb 10 cm es rozsdásodás miatti lyuk, ezt lakatossal behegesztettem majd.
A gázszett miatt éppen a KPM vizsgára készülök, így alaposabban átnézettem a kocsit, sajnos a futómű ügyben több szilent és egyéb hibát tártak fel (végülis 18 éves):
(1) elöl bal oldalon az első lengőkar hátsó szilent és a bal féltengely gumiharang cseréje
(2) hátul hátsó kereszt stabilizátor szilentek cseréje a hídon
hátsó rugó ütköző cseréje (beszakadt)
hátsó lengőkar szilentek cseréje
Összességében a fenti hibák ellenére szeretem a kocsit, ha engedi még 4-5 évet biztosan szeretném használni.
Kíváncsi lennék arra, hogy mi az, ami szerinted hazugságnak minősül abban, amit leírtam.
Mert eddig csak két dologgal szálltál konkrétan vitába, a "vagdalkozásokon" kívül.
Az egyik a váltó felújításának költsége, amit én 3-400 e Ft-ban jelöltem meg. Az információimat azokra a korábbi hozzászólásokra alapoztam, amik pl. itt korábban megjelentek, konkrét esetekhez kapcsolódóan. Személyes tapasztalatom nyilván nincs, de pl. Army több esetben leírt alkatrész költségeket, munkadíjakat...
A másik a gázos átalakítás teljesítményt befolyásoló adatai, amik - szerinted - arcátlanok...
A linken pl. olvashatsz egy cikket, konkrét, hitelesített mérési diagramokkal, stb. (Nem Trajet motor, de sor 4, benzines.)
Idézek:
"A számokból egyszerűen kiolvasható, hogy a teljesítmény veszteség mindössze ≈3,5%! Ez olyan kicsi eltérés a benzin üzemhez képest, amelyet érzékszervileg egyszerűen nem lehet megállapítani. Mivel a maximális forgatónyomaték veszteség is csak ≈1,8 %, így az autó gyorsulásában, menetdinamikájában semmilyen különbséget nem lehet megérezni.
Konklúzió: általános közhit, hogy csak úgy lehet költséget leszorítani, ha az a teljesítmény jelentős csökkenésével jár. A fenti mérés jól példázza, hogy ma a technika fejlettségével a praktikus megoldások már olyan előnyt tudnak biztosítani, amely nem jár kompromisszummal. Professzionális munkavégzéssel, kiváló gáz-szett beépítésével nem kell a közhiedelemben elterjedt félelmektől aggódni a gázüzem tekintetében."
Az átalakítás költségeit illetően - mivel gondolkodtam rajta - kértem ajánlatokat.
A leírt kb. 300 e Ft, minden kiegészítő költséget is tartalmaz (diagnosztika, tisztítás, hangolás, stb.)
Ahogy a korábbi bevezető bekezdésemben írtam, a pontos matematikai egyenlet felállításához nagyon sok részletet kellene figyelembe venni, ezért valóban eléggé "nagyvonalúan" álltalam hozzá és tényleg csak a főbb szempontoknak tartott tényezőket említettem meg.
Eddigi életem során, a 600 ccm-es Trabanttól, a 7200 ccm-es,-es Rivierea-ig terjedő skálán, kb. 30 különböző típusú, meghajtású autót állt módomban használni. (Használat alatt azt értem, hogy minimum 2-3 hónapig "üzemszerűen" közlekedtem velük, a sorba nem számolom a "kipróbáltam" példányokat, amiket 5-500 km-ig vezetettem, mert az nem lenne "fair"...)
De azért ez a hozzávetőleges szám is mutatja talán, hogy van némi viszonyítási alapom...
Azt sem tagadom, hogy - nem tudatosan, hanem szándékolatlanul - némi szubjektivitás is keveredhetett a kis "szösszenetembe", de ez már csak ilyen műfaj, a járművek értékelése kapcsán: egy-egy frissen megjelenő autó 4-5 "mérvadó" tesztjét elolvasva/megnézve is tisztán leszűrhető, hogy a nálam százszor tapasztaltabb, "hivatásos" pilótáknak is megvannak a maguk szubjektív preferenciáik.
Összességében: a a kapcsolataim, a szerencsém (egy problémamentes, jó állapotú példányhoz jutottam hozzá), meg bizonyára még sok kis (személyes) tényező miatt nekem nagyon bejött a 2.0 benzines Trajet.
De ezt kis kitérőt befejezve: térjünk vissza a "matek" kiegészítéseire...
Ha visszaolvasol a korábbi bejegyzéseimre, akkor "leszűrheted", hogy eléggé "élő" kapcsolataim vannak a nyugat-európai országok irányába... :) A "dízel balhé" kezelése, helyi szinteken is komoly problémát jelent, de kb. az a helyzet, hogy nagyjából már eldöntött kérdés...
A helyiek értik: a nagyobb városokban belengetett kitiltások jelzésértékűek, kaptak egy kis "laufot", hogy szabaduljanak dízelektől... Nézz meg pl. egy német használt autó kereskedést:valóban döbbenetesen olcsók a különböző márkájú dízelek... Tömegekben... A kereskedők szerint, "meg sem csörren a telefon" ... Kivéve a román, bolgár - és magyar nepperek felől...
Egyelőre valóban csak feltételezhető / vélelmezhető egy hamarosan bekövetkező, globális döntés dízel ügyben. A Toyota pl. nemrég jelentette be, hogy teljes egészében leáll a dízel motorok gyártásával... (Az európai gyártókat is eléggé megviselik a csalós szoftverek körüli botrányok, kártérítések...)
Személyes véleményem szerint, kb. 1-2 éven belül ténylegesen meghozzák a drasztikusan szigorító jogszabályokat a dízelek használatával kapcsolatosan.
Amíg ez be nem következik, valóban a dízeles oldalt erősíti, hogy egyre olcsóbbak (és kevesebbet fogyasztanak).
Aztán viszont fordulhat a kocka...
(Hangsúlyozom, ezek csak információ morzsákból összerakott személyes vélemények.)
Mondjuk ha már itt tartunk hozzád sem szóltak nagyon rajtam kívül......deha neked ennyi jött le.....legyen.Mondjuk idegenekkel nem szoktam "kedveskedni" azt megtartom másnak.A nyálas mézes-másos csöpögő stílust meg egyenesen gyűlölöm.
kocsmai mód?Ez attól olyan messze van mint Makó-Jeruzsálemtől.......az meg hogy kinek mi a durva az szerintem teljesen egyedi...nekem ez a finom-neked nem ezért vagyunk mások.Van aki elmegy a nyilvánvaló marhaság mellett szó nélkül,van aki nem.
miért lenne tisztességtelen?...támadó kioktató?Szimplán reális......mondjuk írhattam volna akár hazugságot is egy-két dologra és fedte volna a valóságot....a 3-4%-os gázos teljesítmény csapta ki végleg a biztosítékot,mert az már az arcátlanság kategória.
Az okfejtésed érthető, de jelzem, hogy a matematikai véleményt nem cáfolja. Maradjunk a tényeknél, ennyi, ne legyünk politikusok.
A szubjektív oldallal nem vitatkozom, ugyanakkor most behozni a kitiltják a dízelt Európából még elég korai szerintem, vannak városok, ahol ez tervbe van véve (tőlünk távol), és ezek száma nőni fog, igen, de ettől még kevesebbet fogyaszt :-) A dízelek ára megy lefelé (a használtpiacon még inkább), nem is kicsit, ez viszont megint csak matek és kiszámítható előny lehet a dízel üzemeltetésekor. Mondom, most csak számolgatunk.
Az érdekes, és tényleg ésszerű felvetés a harmadik szerintem, ott teljesen igazat adok neked (Mennyi időt, energiát kell beáldozni, hogy minden megoldódjon?), de ez közvetlenül megint nem pénzügyi kérdés, habár van rá kihatással.
A pénz az pénz.....lehet csűrni-csavarni....a 400-500 ezer nem kis költői túlzás.-az meg hogy valaki nem tudja elővenni a megtakarításait az a maga baja.....kitiltás?Ugyan már!!!!Amúgy a váltó sem azonnal fekszik le......egy-két hetet elköszörül-addig fel lehet készülni a javításra.Mindenkinek szíve joga mit csinál......de ez az agyon ajnározása a benzinesnek marha egyoldalú.....és azt csak zárójelbe jegyzem meg,hogy azt a 10-11-es fogyasztást megnézném vegyes használat esetén szerintem az akkor jön össze amikor az enyém 7-et eszik,az meg ugye nem egy 1000-es 100km-en....a legjobb a 3-4%-os teljesítménycsökkenés gáz esetén.-ezt szerintem még Te sem gondoltad komolyan....mindenki azt vesz magának amit akar,de előtte gondolkodjon és SZÁMOLJON!!!!!
A "nettó" 1 milliós matek (amiből sok mindent meg lehet javíttatni), csak a 100 km megtételénél jelentkező üzemanyag ár különbséget tartalmazza, 100 e km-re vetítve.
Ez így igaz is, de csak részigazság, véleményem szerint számtalan egyéb tényezőt is figyelembe kell venni, hogy pontosítsunk.
Ez egy nagyon sok összetevős egyenlet lenne, ha komolyan belebonyolódnánk, ezért csak néhány nagyobb részt említenék meg:
- Az én 2004-es, benzines autómban jelenleg kb. 158 e km van. (Lehet, hogy meglepő, de többszörösen igazolt futásteljesítmény.) Évente kb. 15 e km-t autózom, tehát, hogy az ominózus +100 e km-t beletegyem, legalább 6-7 évig kell még hajtanom. Ez elég sok idő... Nehéz jósolni a mai világban, de feltételezhető, hogy a "zöld plakettemmel" még jó pár évig szabadon grasszálhatok Európában, nem fognak kitiltani bizonyos körzetekből, nem vetnek rám ki extra díjakat és adókat.
- Egy-egy komolyabb javítás ára csak egy része a problémának, bár ez sem elenyésző. Ma, Magyarországon nagyon életszerútlen, hogy a dízeles Trajet tulajdonosok - tudván, hogy egy "időzített bomba ketyeg alattuk" a váltó felújítás képében - minden 100 kilométerenként egy perselybe dobnák az üzemanyag költségeken megspórolt 1000 Ft-okat, hogy amikor beüt a krach és elő kell rántani a javításra kb. 400-500 e Ft-ot, akkor csak mosolyogva földhöz vágják a kerámia malacot...
- A nagyjavítások (de még a kicsik is) mindig "extra" problémákat generálnak... Van-e szakértő szerelő? Van-e alkatrész? Mikorra elérhetőek mindezek? Mennyi időt, energiát kell beáldozni, hogy minden megoldódjon? ... Stb... Ezek túlnyomó része forintosítható is, kiesett jövedelem vagy "nem várt költség" formájában.
...
És még sorolhatnám...
...
Summa: nálam sokkal-sokkal hozzáértőbb szakemberek véleményei nagyjából megegyeznek abban, hogy ha átlagos használatú, családi-ügyintézős autóra van szüksége valakinek, akkor vegyen egy viszonylag egyszerű, kiforrott felépítésű, szívó benzinest, manuális váltóval.
Ha speciális igényei vannak (pl. háromszor futod meg hetente a München-Budapest távot üzleti jellegű felhasználásból adódóan), akkor érdemes dízelben gondolkodni...
Köszönöm a hosszú és részletes leírást a benzinesekről!:) Nagyon hasznos volt! Még egy olyan kérdésem lenne,hogy esetleg tervben van egy LPG gáz szett beszereltetése. Azt olvastam hogy a 2000-2004es Trajeteknél ezt nem javasolják. Egy 2007es modell alkalmas lehet erre? Van valakinek benzin-gázossal tapasztalata?
"ha valóban így is volna"......miért is nincs így?Mi a hiba az eszmefuttatásban?Hol a cáfolat?Nem értem.-bár ez szimpla matek......lehet,hogy ez a baj.